Capital'e abone olun.
DERİNLEŞTİRME DÖNEMİNDEYİZ

Derinleştirme dönemindeyiz

Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz’la bölgesel kalkınma ajanslarının değişimini, bu ajanslara yönelik stratejileri konuştuk.

Son Güncelleme: 01.05.2012

Kalkınma ajansları son dönemde önemli bir değişim geçiriyor. Bu değişimde ise Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz’ın payı büyük. Yılmaz, kalkınma ajanslarında kurumsallaşma döneminin sona erdiğini, artık bu ajansları derinleştirme dönemine geldiklerini söylüyor. 2012 yılını tüm ajanslar için “analiz yılı” ilan ettiğini ve bölgeleriyle ilgili olarak daha çok analiz yapma, daha çok katılımcı toplantı gerçekleştirme talimatı verdiğini de belirtiyor. Yılmaz, “Ajanslara ben hep şunu söylüyorum, kanunun yasak etmediği her şey serbesttir” diye konuşuyor ve ekliyor: “Bu anlayış içinde, ajanslar doğru bildikleri uygulamaları hayata geçiriyor.” Kalkınma ajanslarının yönetimine, kalkınma kurullarının daha çok katkı vermesi için önümüzdeki dönemde bir yasa değişikliği yapılabileceğini de sözlerine ekleyen Yılmaz, teşviklerin uygulanması sürecinde de ajansların aktif rol oynayacağına dikkat çekiyor. Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz’la bölgesel kalkınma ajanslarının değişimini, bu ajanslara yönelik stratejileri konuştuk:

Kalkınma ajanslarının kat ettiği mesafeyi anlatır mısınız?
- Esas itibarıyla kalkınma ajansları yerel düzeyde, kamu, özel ve sivil işbirliğini sağlayarak; kalkınma potansiyelini harekete geçirmeyi öngören bir mekanizma. Daha önce de bölgesel planlama yapıyorduk. Ama hep şu eksikliği hissettik: Plan, program yapıyoruz, ama bunu bölgesinde gerçekleştirmeye dönük çaba sarf edecek, bu bölgesel planları zenginleştirecek, izlemesini değerlendirecek, yerel aktörleri bu çalışmalara katacak bir mekanizmamız yoktu. Kalkınma ajansları, bu anlamda bizim özgün bir yapılanmamız oldu. Dünyadaki, Avrupa’daki örneklere de baktık. Birçok ülkede bu tecrübeler uzun zamandır var. Ama bizde biraz geç kalındı. Esas hadise Türkiye’nin bütün potansiyelini ortaya çıkarmak ve bunu yerel aktörlerin katılımıyla gerçekleştirmek. Ajansların yapısına bakarsanız, valilerimiz, belediye başkanları ve il genel meclisi başkanları, ticaret ve sanayi odaları var. Bunun dışında Kalkınma Kurulu dediğimiz bir yapı var, burada da kalkınmaya yönelik tüm sivil toplum örgütlerini, kamu kurumlarını, üniversiteleri tüm yerel aktörleri bir araya getiriyoruz. Ayrıca geçmişte eksikliğini çok hissettiğimiz bir yapı vardı: Yerel düzeyde nitelikli uzman eksikliği. Ankara’da, İstanbul’da birkaç ilde uzmanlar yoğunlaşmıştı. Kalkınma ajansları ile genel sekreterlik ve altındaki teknik birimlerle, çok nitelikli insanlarımızı istihdam etme imkanı oluştu. Bu da kalkınma ajanslarının bir katkısı.

Ajansların ekonomik anlamdaki katkısı nedir?
Bu ajanslarda, “yatırım destek ofisleri” diye bir yapı var. Bu da yatırımcılara bürokratik anlamda katkıda bulunan, bölgenin yatırım potansiyelini tanıtan bir yapı. Bu anlamda da bir eksikliği gidermiş olduk. İnsanlar, ajansları hibe programları, teşvik programlarıyla tanıdılar ama asıl önemli olan ajansların içinde bulundukları bölgenin daha derinlikli analizini yapması, potansiyelini ortaya koyması. Bu potansiyeli yurt içi ve yurtdışında tanıtmaları, yatırımcıları cezbetmeleri, bölgedeki kalkınmayla ilgili tüm gelişmeleri takip edip sistemi iyileştirmeleri en temel özellikleri. Bütün bunlar konusunda son 2-3 yıldır büyük çaba sarf ediyoruz.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER