Capital'e abone olun.
DEV ŞİRKETTE CEO OLMAK KOLAY MI?

Dev şirkette CEO olmak kolay mı?

Tuygan Göker, Endonezya’da 17’nci olan Roche’u, bir yıl içinde pazar liderliğine taşıyarak efsane oldu

Son Güncelleme: 01.07.2009

Tuygan Göker, dünya liginde bir yönetici. 110 ülkeyi ve 3 milyarlık nüfusu kapsayan Orta ve Doğu Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Orta Asya ve Hindistan bölgelerinden sorumlu. Yılda 4 milyar dolarlık bir bütçeyi yönetiyor. Altındaki binlerce kişi, onun stratejilerini hayata geçiriyor, ona rapor veriyor.
Bugün Türkiye topraklarından dünya ligine çıkabilmiş birkaç isim arasında akla ilk gelenlerden olan Göker’i, bu noktaya getiren yolculuk bundan 31 yıl önce başladı.
Üniversite sonrası devlet bünyesindeki birkaç kuruluşta çalıştıktan sonra çalışma hırsını en iyi özel sektörde tatmin edebileceğini düşündü. Bir gazete ilanı üzerine başvurduğu Roche’da işe girdi. Mesleğe adım atışının ilk yıllarında hayal kurmakta hiç zorlanmadı ve en yükseği hedefledi. Hedefine uygun olarak hiç durmaksızın ilerledi. 1998 yılında ilk genel müdürlük koltuğuna oturduğu Endonezya’da, herkesi şaşırtan bir başarıya imza attı. Genel müdür olduğunda pazarda 17’inci olan Roche, onun yönetimindeki 18’inci ayın sonunda pazar liderliğini aldı. Bir yıl sonra Orta ve Doğu Avrupa’ya geldiğinde ise bu kez savaş ve ekonomik krizle mücadele eden bir pazarı yeniden oluşturdu. Roche’u bütün bölgenin en hızlı büyüyen şirketi yaptı.
Göker’in kariyerinde bundan sonraki aşamanın ne olacağına gelince... Yaptığı işin esasında CEO’luk olduğunu belirten Göker, “Bu aşamadan sonra olay tamamen politik unsurlara bakıyor. Ortamların müsait olması, dengelerin uyuşması, dostlukların değişik seviyelere gelmesi ile ilgili. Yani başarının önemi yok” diyor. Ama yine de her şeyin değişebileceğini, bekleyip görmek gerektiğini sözlerine ekliyor.
Tuygan Göker, 110 ülke içinde Türkiye ile de yakından ilgileniyor. Birkaç yıl önce şirketin Türkiye’de yaşadığı olumsuz olayların etkilerini yeniden yapılanmayla düzeltmeye çalışıyor. Gelinen noktada Roche’un Türkiye’deki konumundan ise memnun: “Ciroda 4 yıl içinde yüzde 100’ü aşan bir artış oldu. 2004’ün sonunda 126 milyon TL olan ciro, 2008 sonunda 354,3 milyon TL oldu. Şu anda 500 milyon TL’yi hedefliyoruz. Önümüzdeki 5 yıl içinde de 500 milyon doların 2’ye katlanmasını istiyoruz” diye konuşuyor.
Roche Orta ve Doğu Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Orta Asya ve Hindistan Bölgesi Başkanı Tuygan Göker, kariyer yolculuğunu ve Roche’un Türkiye’deki hedeflerini Capital’e şöyle değerlendirdi:
Capital: Roche’a 31 yıl önce girdiniz. Roche ile yollarınız nasıl kesişti?
 - Eczacılık fakültesinden sonra Eczacılar Odası ve Sağlık Bakanlığı’nda çalıştım. İçimde devamlı çalışma hırsı vardı. Özel sektörde iş aradım. Roche İstanbul’da ürün müdürü arıyorlardı. Çağırdılar. Çeşitli testler yaptılar. “Üniversite bitirdik hala test yapıyorlar” diye düşünerek garipsemiştim. Görüşme bittikten sonra epey müracaat olduğunu bir kez daha benimle görüşeceklerini söylediler. Ben de “Bir kere daha gelemem” dedim. “Durun” dediler, 10 dakika geçtikten sonra da, “Ne zaman işe başlarsınız” diye sordular. İlk etapta junior ürün müdürlüğü yaptım. Yılda 150 doktor ziyareti yapılırsa bir takım elbise hediye ediyorlardı. Onun da hevesiyle ziyaretlerimi artırdım. O ziyaretler pazarı çok güzel öğretiyor. Bir anlamda bunun kariyer gelişiminde bir adım olduğunu gördüm. 26 yaşındaydım. Uzun süre çeşitli ürünleri Türkiye’de tanıttım. O dönem başka şirketlerden çeşitli teklifler geldi, ama kabul etmeyi hiç düşünmedim. Kendime, “Eğer başarabileceksem bu şirkette de en yükseğe çıkabilirim” dedim.
Capital:  Ürün müdürlüğünden sonra kariyer basamaklarını nasıl çıktınız?
-  Ürün müdürlüğünden sonra ilaçların stratejilerini ve promosyonları yürüten medikal bölümde müdürlük yaptım. Yıl 1987 idi ve Roche, satış performansıyla o yıl dünyanın 6’ncı büyük şirketi haline geldi. Stratejinin başında olduğum için yeni çıkan ürünlerde beni de çağırıyorlardı. Her ay 1-2 kez merkezde çeşitli toplantılara katılıyordum.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER