Capital'e abone olun.
HAVACILIKTA TÜRK MARKASI ÇIKARACAĞIZ

Havacılıkta Türk markası çıkaracağız

"Halka açılacağız. 2015 için 1 milyar, 2023 için ise 2 milyar doları yakalamayı hedefliyoruz.

Son Güncelleme: 01.10.2011


MUHARREM DÖRTKAŞLI, Türkiye'nin en büyük savunma ve havacılık şirketlerinden TUSAŞ'ın, yabancı ismiyle TAİ'nin (Turkish Aerospace Industries) genel müdürü. Şirketini son 6 yılda 6 kattan fazla büyüttü. 2005'te 92 milyon dolar olan ciro 2010'da 600 milyon dolara ulaştı. Bu süreçte çalışan sayısı ise 2 binden 4 bine yükseldi. Türkiye'nin ilk yüzde 100 yerli uçağı "Hürkuş"un gelecek yıl uçmaya başlayacağını söyleyen Dörtkaşlı, "Havacılıkta Türk markası çıkaracağız. Marifet tasarladığını üretmekte" diyor ve otomotivden önce havacılıkta ilk milli araca sahip olacağımızı müjdeliyor. Yolcu uçağı da geliştirmeyi hedeflediklerini söyleyen Dörtkaşlı, ekliyor: "Halka açılacağız. 2015 için 1 milyar, 2023 için ise 2 milyar doları yakalamayı hedefliyoruz. 5 yılda Türkiye'nin en büyük ilk 20 şirketi arasına gireceğiz." Ankara'ya 35 kilometre uzaklıktaki İstanbul yolu üzerindeki Akıncı ilçesinde hummalı bir telaş var. İlçedeki 500 milyon metrekare alan üzerine kurulu Türk Uzay ve Havacılık AŞ'de (TUŞAŞ) bin 500 mühendis Türkiye'nin ilk yerli üretimi hava araçlarını geliştirmek için gece gündüz çalışıyor. Yarısından fazlasını ODTÜ'lü mühendislerin oluşturduğu teknik ekibin takviminde bir aksama olmazsa Türkiye'nin ilk yüzde 100 yerli tasarımı uçağı "Hürkuş" gelecek yıl, insansız hava aracı Anka ise 1,5 yıl sonra teslim edilecek. 2015'ten itibaren ise milli istibarat ve haberleşme uydularının üretimine başlanacak. 10 yıl öncesine kadar TUŞAŞ'ta sadece savaş uçaklarının montajının yapıldığı düşünülürse bugün gelinen nokta hayal gibi... Genel müdür Muharrem Dörtkaşlı, ürün ve tasarımda elde ettikleri başarının finansal performanslarını artırdığını söylüyor. 6 yılda dünyanın en büyük savunma şirketleri arasına giren TUSAŞ, Capital 500 araştırmasına göre de bu yıl en büyük şirketler arasında 146'ncı sıradan 106'ncılığa yükseldi. En büyük artış ise ciroda. Dörtkaşlı, "Bugün sadece bir projeden elde ettiğimiz gelirimiz 6 yıl önceki ciromuza eşit" diyor ve ekliyor: "Türk mühendislerimizin geliştirdiği hava araçları Hürkuş, Anka ve Göktürk Türkiye'nin en çok konuştuğu markalar arasına girecek." Dörtkaşlı'nın söylediği takvim gerçekleşirse Türkiye'nin ilk yüzde 100 yerli uçağı "Hürkuş" milli otomotivden önce bitecek. Dörtkaşlı'nın bundan sonraki hedefi ise daha büyük projeler alabilmek için halka açılmak. "En büyük arzumuz Türkiye'nin ilk milli yolcu uçağı, helikopteri ve savaş uçağını üretmek" diyen Dörtkaşlı ile TUSAŞ'taki büyük değişimi konuştuk:

Capital: TUSAŞ, 1984'te kuruldu. Aradan geçen 27 yılda dünyada sektöründe geldiği nokta nedir?
- TUSAŞ, F-16 savaş uçaklarının üretimini yapmak için kurulan yabancı sermayeli bir şirketti. 20 yıl önce TUSAŞ'a girdiğimde başkalarının tasarladığını üreten taşeron bir sanayimiz vardı. İşin yüzde 90'ını yapıp, paranın yüzde 9'unu alan taşeron bir şirkettik. 2005'in hemen başında şirketimizin yüzde 49'unu oluşturan yabancı hisselerin tamamını 29 milyon dolara satın aldık. Satın alma sonrasında yerli ortak TUSAŞ ile TAI birleşti. Tek bir milli şirket haline geldik. Bugün, dünyanın en büyük ilk 100 savunma şirketinden birisiyiz. Artık şirketimizin yüzde 1'inin değeri 30 milyon dolardan aşağı değildir.

Capital: 2005 yılındaki ortaklık yapısındaki değişikliğin ciroya, kârlılığa etkisi ne oldu?
- 6 yılda montaj ağırlıklı çalışan bir yapıdan tasarım ve üretim yapan bir şirket haline geldik. Bunun sonucunda ciro ve kârlılıkta hızlı büyüme yakaladık. 2005'te 92 milyon dolar olan ciromuz 600 milyon dolara yükseldi. 2 bin olan çalışan sayımız 4 bine çıktı. 1,5 milyon olan çalışma saati 7,5 milyona yükseldi. Yılda birkaç proje ile ilgilenirken bu sayı bugün 100'ün üzerine çıktı. Şu anda yürüttüğümüz bir projenin cirosu 2005 yılındaki toplam ciromuza eşit. 2010'da, 185 milyon dolarlık ihracat yapıp 66'ncı olduk. Bu yıl ise ihracatımız 400 milyon doları geçecek.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER