Kritik eşiği atladık, liderler ligindeyiz

Serpil Timuray,U dönüşü planının sonuçlarını Capital’e anlattı.

1.08.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kritik eşiği atladık, liderler ligindeyiz
Serpil Timuray,  2009’da Vodafone Türkiye CEO’su olduğunda önüne “U dönüşü planı” diye adlandırdığı 5 yıllık bir stratejik plan koymuştu. Aradan 4 yıl geçti. Timuray, Vodafone’u zarardan kâra geçiren bu planın son yılına girdi. Son 4 yılda 4,4 milyar TL yatırım yaptı, şebekesinin büyüklüğünü 3’e, cirosunu ise 2’ye katladı. Sektörde gelir bakımından pazar payını da yüzde 30’a yükseltti. Timuray, “Yüzde 30 pazar payı bizim için çok önemli bir eşikti. Bu eşiği geçtik. Artık liderler ligindeyiz. Pek çok alanda liderliğe devam edeceğiz” diyor.
Serpil Timuray, 2009 yılında Vodafone Türkiye’ye CEO olunca ilk röportajı kendisiyle Capital yapmış ve Timuray, şirketi zarardan kâra geçirecek “U dönüşü planı”nı uygulamaya koyduğunu söylemişti. Aradan 4 yıl geçti. Timuray, U dönüşü planının sonuçlarını da yine Capital’e anlattı.

Timuray, geçtiğimiz 4 yılı, Vodafone Türkiye’nin her alanda atak yapüğı bir dönem olarak değerlendirdi. 5 yıllık stratejik programın son yılına girdiklerini belirten Timuray, 4 yılda geldikleri noktayı şöyle özetliyor: “Bu stratejik programımızı Türkiye’de sesten dataya doğru bir dönüşüm çağının başladığı bir zamanda icra etmeye başladık. Son 4 yılda 4,4 milyar TL yatırım yaptık. Bu da ağırlıklı olarak teknolojik altyapımıza yapıldı. Şebeke ağımızı 3 kat genişlettik. Küresel tecrübemizi yerel akılla birleştirdiğimiz glocal adını verdiğimiz stratejik yaklaşımla yenilikçi, etkin ve hızlı hareket ettik. Türkiye’de telekomünikasyon sektörünün en hızlı büyüyen operatörü olduk. Son 4 yılda gelirlerimiz 2 misline katlandı. 2,6 milyar TL’den 5,5 milyar TL’ye çıktı. Gelir bakımından pazar payımız yüzde 18,6’dan yüzde 30’a yükseldi. Şu an çok önemli bir eşiği aşmış durumdayız. Artık liderler ligindeyiz." Vodafone Türkiye CEO’su Serpil Timuray’ın sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:~
Capital: Sizinle göreve geldiğiniz 2009 yılında konuşmuştuk. O zaman şirketi zarardan kâra geçirecek U dönüşü planınızdan bahsetmiştiniz. U dönüşü tamamlandı mı?
- Biz 2009 ’un 1 Nisan günü başlayan mali yılımızda 5 yıllık bir stratejik programı devreye almıştık. Bu programı tamamlamak üzereyiz, 4 yılı geride kaldı. Programımızın vizyonu Vodafone markasını Türk tüketicisinin hayatında olumlu bir fark yaratan, değer katan güven markası olarak inşa etmek. Bunun için bu programda müşteri memnuniyetini bütün faaliyetlerimizin merkezine aldık. Programı kalite ve inovasyona odaklı hizmet anlayışı ile oluşturduk.

Geçtiğimiz 4 yılı, Vodafone Türkiye’nin telekom tüketicisi için fark yarattığı, çok güçlü bir strateji sergilediği, sektörde bazı kalıpların da değişmesine öncülük ettiği, her alanda atak yaptığı bir dönem olarak değerlendiriyoruz. Bu stratejik programımızı Türkiye’de sesten dataya doğru bir dönüşüm çağının başladığı bir zamanda icra etmeye başladık. Temmuz 2009’da Türkiye’de 3G lanse edildi. Bu sesten dataya olan dönüşümü çok hızlandırdı. Çok doğru bir zamanlamada sıradışı diye tanımlayabileceğimiz ölçekte bir yatırım ve icra programını gerçekleştirdik. Burada dünyanın en büyük mobil iletişim şirketlerinden biri olmanın bize sunduğu küresel tecrübemizi de yerel akıl ile birleştirdiğimiz glocal adını verdiğimiz stratejik yaklaşımla yenilikçi, etkin ve hızlı hareket ettiğimizi düşünüyoruz.

Son 3 yıldır Türkiye’deki telekomünikasyon sektörünün en hızlı büyüyen operatörü olduk. 2008-2009 mali yılı yani programın başladığından evvelki yıl ile geldiğimiz 2012-2013 dördüncü yılın sonlanmasına bakacak olursak toplam gelirlerimiz 2 misline katlandı. 2,6 milyar TL’den 5,5 milyar TL’ye çıktı.

Capital:
Aynı dönemde sektör nasıl bir performans sergiledi?
- Biz 4 yılda yüzde 106 büyüdük, mobil pazar ise yüzde 37 büyüdü. Dolayısıyla Vodafone Türkiye’nin büyümesi sadece kendi büyümesine değil, sektörün büyümesine de katkı sağladı. Bu yüzde 37’lik sektör büyümesinin içinde 19 puanın Vodafone Türkiye’nin büyümesinden geldiğini, sektördeki ilave büyüme artışının yaklaşık yarısının Vodafone Türkiye tarafından kazanıldığını görmekteyiz.~
Capital: Peki bu büyümeye en büyük katkıyı hangi segmentler yaptı?
- Bu büyümenin içinde 3 odak segmenti-mizde daha ivmeli bir büyüme gerçekleştirdik. Birincisi faturalı aboneler. Burada abone sayımızı 3 katına çıkardık. Mart sonu itibarıyla faturalı abone sayımız 6,8 milyon oldu. İkincisi kurumsal segment gelirlerimizde 2 misli bir artış gerçekleştirdik. Üçüncü odaklandığımız konu da data gelirleriydi. Data gelirlerimiz bu süreçte 8 katına çıktı. Son çeyrekte data gelirleri yüzde 50 büyüdü.

Capital: Bu alanlarda sektörün önünde mi gidiyorsunuz?
- Faturalı abonede sektörün önündeyiz. Data gelirlerinde de önünde olduğumuzu düşünüyorum. Pazara rekabet ve dinamizm getiren marka olduk. Toplam sektörün gelişimine artı bir büyüme sağlamış olduk. Pazardaki abone artışının itici gücü Vodafone oldu. Yine son 4 yılda toplam abone sayımız 15,5 milyondan, 19,3 milyona ulaştı. Abone sayımız 3,8 milyon arttı. Aynı dönemde sektördeki abone sayısı artışı 3,5 milyon oldu. Demek ki bazı operatörlerde kayıplar oldu. Sektör abone sayısı olarak 64,4 milyondan 67,9 milyona yükseldi.

Capital: Sektörde oldukça güçlü bir rekabet yaşandı ve yaşanmaya da devam ediyor. Bu süreçte sektörde ve sizde abone başına kullanım süreleri nereye yükseldi?
- Bu sektöre rekabet kattık. Vo-dafone’un güçlü bir oyuncu olarak güçlü bir strateji ve büyüme performansı sergilemesi tüketici için de büyük bir kazanım oldu. Abone başına ses dakika kullanımına baktığımızda sektörün son 4 yılda ortalaması 131 dakikadan 288 dakikaya yükseldi. Vodafone da başladığı noktada aşağı yukarı sektör ortalamasında seyrediyordu 138 dakikadaydı bunu 338 dakikaya çıkardı. Yani Vodafone abonelerinin ses kullanımlarında önemli bir artış oldu.

Capital: Dakika başına fiyat nereye geriledi?
- Dakika başına fiyata bakarsak sektörde ortalama 11,5 kuruştan 7,4 kuruşa bir gerileme, yani bir indirim oldu. Bu da rekabet ortamının yarattığı için bir diğer kazanım. Aynı zamanda dakika kullanımının artmasıyla beraber daha yüksek ses kullanımı daha uygun bir fiyata tüketiliyor oldu. Vodafone da bu dönemde dakika başına 6,2 kuruş gibi bir fiyat ortalaması gerçekleşti.~
Capital: Fiyat rekabeti dışında ne gibi uygulamalar size sektörün üzerinde büyüme getirdi?
- Bu rekabette özellikle bazı tarifelerdeki kalıplaşmış uygulamaları kırmak anlamında önemli yenilikler yaptığımızı düşünüyoruz. Hatırlarsanız ön ödemeli abone tarifelerinde genellikle ön yükleme koşulu vardır. Ön yükleme koşulu olmayan yeni bir tarife çıkardık.

Datada zaman bazlı fiyatlandırmayı sunan ilk operatör olarak cepnet tarifeleri koyduk. Fatura stop diye bir uygulama getirdik. Bu sayede tüketici datasını kullanırken modem üzerinden gerekli zamanlarda uyarılar aldı. Harcamanın kontrolünü tüketiciye veren tarifeler geliştirdik.

Yine Türkiye’deki telekom sektörünün ilk deneme kampanyalarını biz yaptık. “Memnun kalmazsanız paranızı iade ediyoruz” kampanyası gibi Türkiye’de birçok ilki gerçekleştirdik. Sonuç olarak tüketicinin tercihi de Vodafone oldu. Uluslararası çapta tüm telekom operatörleri için yapılan net tavsiye skoru araştırmasında Türkiye’nin en çok tavsiye edilen operatörü Vodafone olarak görülüyor. Bu liderliği 9 çeyrektir, yani 27 aydır devam ettiriyoruz.

Capital: Son 4 yılda hangi alanlarda ne kadar yatırım yaptınız?
- Müşteri memnuniyetini sağlayabilmek için çok önemli yatırımlar yapmamız gerekiyordu. Vodafone, Türkiye’nin en büyük ikinci uluslararası doğrudan yatırım girişidir. Bugüne kadar satın alma dahil bütün yatırımlarımıza baktığımızda Türkiye’ye kümülatif olarak 12,3 milyar TL yatırım gerçekleştirdik.

Son 4 yılda 4,4 milyar TL yatırım yaptık. Bu da ağırlıklı olarak teknolojik altyapımıza yapıldı. Bu dönemde şebeke ağımızı 3 misline çıkardık. 2G ve 3G toplamına bakacak olursak baz istasyonu ekipman sayımız 2009 başında 13 bin 300 adetten 27 bin 900 seviyesine ulaştı. Son 4 yılda her 2 saatte bir Vodafone ekibi bir baz istasyonu kurdu. Bu muazzam bir rakam. Bu sayede yüzde 99,04 nüfus kapsama oranına eriştik. O nedenle kendimize o kadar güveniyoruz ki “Memnun kalmazsanız paranız iade” diyoruz. Yatırımların en önemli kısmı baz istasyonlarına yapıldı, 5 adet yeni teknolojik servis ve müşteri merkezi devreye aldık, İzmir’de ve Tuzla’da bir kumanda merkezi gibi faaliyet gösteren akıllı şebeke merkezleri kurduk, Elazığ ve Samsunda iki adet çağrı merkezi kurduk, İzmir’de dijital veri merkezi kurduk.~
Müşterilerimize bir adım mesafede olabilmek amacıyla dükkan mağaza dağılımımızı artırdık, 871 adet olan Vodafone cep merkezlerini 1,275 adete taşıdık. Pek çoğunun adresini değiştirdik ve yepyeni bir mağaza konseptiyle, farklı bir anlayışla ve tamamen eğitilmiş müşteri memnuniyetine odaklanmış 6 bin 700 kişilik kadroyla müşterilerimize hizmet veren satış dağıtım ağını da bu dönemde kurduk.

Capital: Mobil teknolojilerde büyüme nereden gelecek? Sizin planlarınız neler?
- Bugün mobil network, belki de dünyanın en büyük makinesi haline geliyor, Bugün dünyada dünya nüfusu kadar mobil bağlantı ve mobil abone var, Ve 2013 yılında dünyada yaklaşık 1 milyar akıllı telefon satılacağı öngörülüyor, Diğer taraftan makinelerin birbirleriyle iletişim kuracağı, haberleşeceği, veri paylaşabileceği çok farklı bir komünikasyon çağı bizi bekliyor, Öyle ki bu çağa mobil rönesans dönemi adını veren bir profesörümüz var. Mobil teknolojilerle şekillenecek bir yaşam biçimi bizi bekliyor. Gerek sosyal hayatımızda gerek iş hayatımızda yepyeni bir yaşam tarzı, iş yapma tarzı bizi bekliyor. Mobil teknolojiler muazzam bir transformasyon etkisini önümüzdeki dönemde sergiliyor olacak.

Capital: Yüzde 30 çok önemli bir eşik diyorsunuz. Bundan sonraki planınızdan bahseder misiniz? Yeni eşik ne olacak?
- Mobil rönesans döneminde Türkiye’nin mobil geleceğini şekillendiren bir operatör olmak istiyoruz. Bunun için de global olmanın avantajlarını daha fazla sergileyeceğiz. Özellikle kurumsal alandaki mobil data kullanımıyla ilgili yurtdışındaki uluslararası iş ortaklarımızla çok fazla deneyimimiz var. Bu deneyimlerin pek çoğunu Türkiye’deki kurumsal müşterilerimize aktarmaya başladık. Unilever ve Lipton ile yaptığımız çalışma, Ford ile yaptığımız çalışmalar var. Önümüzdeki dönemde kurumsal alanda makineler arası iletişim ve big data kullanımının kazandıracağı verimlilik ve yenilik örneklerini çoğaltacağız.

Capital: Pazar payıyla lideri geçme planınız var mı?
- Liderlikten sadece pazar payıyla liderliği kastetmiyoruz. Sadece pazar payı ile değil, Türkiye’de yaptığımız yatırımlarımız, kurduğumuz teknolojik tesislerimiz, yetkinliklerimiz ve insan kaynağımız ile liderler liginde bir operatörüz.~

Capital: “Liderler ligindeyiz” diyorsunuz. Bu yeni ligde vizyonunuz nedir?
- Bizim bu programa başlarken kendimize koyduğumuz hedef, müşteri memnuniyetinde ve en fazla tercih edilme oranında lider olmaktı. Bu liderliği 9 çeyrektir istikrarlı bir şekilde Türkiye’nin en çok tavsiye edilen operatörü olarak sürdürüyoruz. Liderlik, yenilik yapabilmek, öncü olabilmek, sektörün gelişmesine liderlik yapabilmeyi kapsıyor.

Vodafone’un 6 temel önceliği
1- Sosyal yaklaşımı ve rasyonel icraatı ile sözünü yerine getiren, güven duyulan marka olmak önceliğimiz.
2- Müşteri memnuniyetine odaklılık her zaman için vazgeçmeyeceğimiz bir konu olacak.
3- Türkiye’de dijital dönüşüme liderlik en önemli önceliğimiz olacak.
4- Gündemimizin bir başka önemli maddesini “glocal olmak” oluşturuyor.
5- Vodafone’un gündeminde sosyal iş modellerine destek olmak önemli yer tutuyor.
6- A Takımı adlı oluşumumuz var. Bu yetkinliklerimizle uluslararası çapta daha fazla Türk yöneticiyi yurtdışında görmek.

“MOBİL SEKTÖR DATAYLA KATLANARAK BÜYÜYECEK"
DATA 20’YE KATLANACAK
Geçtiğimiz dönemde mobil sektörün dünyada 1 milyar abone rakamına ulaşması 20 yılını aldı. 6 milyara ulaşması ise 10 yılda gerçekleşti. Mobil sektör data ile katlanarak büyüme dönemine girdi. Bununla ilgili çok değişik projeksiyonlar var. 2016 yılında data işinin bugünkünün yaklaşık 20 katına ulaşacağı tahmin ediliyor.
DATA SESİ GEÇECEK
Bütün projeksiyonlar datanın sesi geçeceğine yönelik yapılıyor. Bu sadece insanların data kullanımından kaynaklanmayacak. 50 milyar mobil cihaz bağlantısı olacak. Büyümeyi bu tetikliyor.
50 MİLYAR CİHAZA SİMKART
2020 yılında 50 milyar cihaz birbiriyle bağlantılı olacak. Evin içindeki buzdolabından arabaya veya bir kamyonun içindeki bir koliye kadar perakendeden lojistiğe aklınıza gelecek her alanda kullanılan makinelerin her birinde sim kart olacak. Ve bunlar bağlantılı bir şekilde bilgi alışverişi yapacak. Teknolojik dönüşüm bizi bekliyor.~
TOPLAM 2,4 TRİLYON DOLAR
Özellikle bu yeni nesil mobil hizmetler arasında ön plana çıkacağını düşündüğümüz 3 alan var. İlki makineler arası iletişim ve 50 milyar bağlantılı cihazın yaklaşık 1,2 trilyon dolar adreslenebilir bir geliri yöneteceği öngörülüyor. İkincisi bulut bilişim. Burada da 2020’lerde bulut bilişimin üretebileceği 600 milyar dolarlık bir hacim öngörülüyor.
M-TİCARET GELİYOR
Üçüncü trend mobil ödemeler ve mobil cüzdan. 2016’da dünyada yarım milyar insanın 600 milyar dolar civarında mobil finansal ticareti ve ödemeyi mobil cihazlar üzerinden yapacağı öngörülüyor. Bu aynı zamanda e-ticaretin m-ticarete dönüştüğü bir dönem olacak.

"YÜZDE 30 PAZAR PAYIYLA LİDERLER LİGİNDEYİZ"
ÇİFT HANEYE DEVAM

Yeni mali yıla iyi bir başlangıç yaptık. Yüzde 15,5’lik gelir artışı ile devam ediyoruz. Çift hanede büyüme performansımızı sürdürdük. Data veri gelirinde yüzde 50’lik büyüme var. Kurumsal segmentte yüzde 23’lük gelir artışı var, faturalı abone de aynı momentum ile devam ediyor. Dolayısıyla iyi bir başlangıç yaptık.
ABONE ARTIŞI
Son mali yıldaki sektördeki toplam net abone artışının yüzde 45’i yine Vodafone’a gelmiş durumda. En son resmi BTK raporunda gelir pazar payımız yüzde 30 oldu. Başladığımız nokta yüzde 18,6. Mart 2009’da yüzde 18,6 olan gelir pazar payımız yüzde 30 seviyesine geldi. Yani mobil telekomünikasyon sektöründe yapılan harcamaların ve üretilen gelirin yüzde 30’u Vodafone tarafından gerçekleştiriliyor. Bu bizim için çok önemli bir eşikti.
SAĞLIKLI YAPI
Yüzde 25’i aştığımız zaman önemli bir eşiği aştığımızı anons etmiştik. Yüzde 30 bugün pazar payı itibarıyla uluslararası çapta bir pazar payı seviyesi. Finansallarımız da çok sağlıklı gelişti. Bu dönemde FAVÖK (Faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr) bakımından çok hafif bir eksi ile başladığımız son mali yılımızı yüzde 16,5 915 milyon TL FAVÖK ile aynı zamanda pozitif operasyonel serbest nakit akışı ile kapattık.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz