Capital'e abone olun.
YENİ GİRİŞLER SÜRPRİZ OLMAZ

Yeni girişler sürpriz olmaz

787 milyon TL cirolu şirketin kaptanı, gıdada gidilecek daha çok yol olduğunu düşünüyor.

Son Güncelleme: 01.06.2011


Gıda, son dönemde adından en fazla söz ettiren alanların başında geliyor. Özellikle iklim dengelerinin değişimi, nüfus artışı ve kaynakların azalması sektörün stratejik anlamda potansiyelini artırıyor. Türkiye'nin dev gıda şirketlerinden Tat Konserve'nin genel müdürü Güçlü Toker de aynı görüşte. Özellikle Türkiye'de gıdanın cazibesini koruduğunu düşünüyor. Sektörün henüz doymamış olduğundan bahsediyor. Hatta ona göre sektördeki büyük oyuncular bile potansiyele göre oldukça küçük kalmış durumda. "Daha gidilecek çok yol, kazanılacak çok gelir var" diyen Toker, son dönemde yatırım anlamında sektörün sessiz kaldığı görüşüne de katılmıyor. Tarım ve gıda gibi uzun vadeli işlerin cazibesini artırdığına değiniyor. Sektöre yeni girişler de bekleyen Toker, yine de gıdanın çok kolay bir iş olmadığına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bu nedenle gıdayı zaten iş olarak yapan yabancı bir şirketin Türkiye'ye markasıyla girmesi daha olası." Tat Konserve Genel Müdürü Güçlü Toker'le gıda sektöründeki son durumu, fırsatları, büyüme alanlarını ve gıdadaki planlarını konuştuk:

Capital: Gıda sektörünün toplam büyüklüğünü ölçmek mümkün mü?
- Sektörde merdiven altı çok fazla. Bu nedenle pazarın büyüklüğüyle ilgili ancak tahmin yürütülüyor. Gıda dendiğinde süt, et, konserve, tahıl, bakliyat, şekerleme, çikolata, meyve suyu, gazlı ve gazsız içecek, alkollü içecek gibi pek çok kategori işin içine giriyor. En az 100 milyar liraya yaklaşan bir büyüklükten söz etmek mümkün diye düşünüyorum.

Capital: Yatırım açısından baktığınızda sektörün cazibesi nedir?
- Türkiye tarafından bakıldığında pazar oldukça geniş. Ancak, artık tek başına Türkiye, şirketler için yeterli değil. Türkiye'deki büyük şirketlerin her birinin ihracat ayağı da var. Yakın ya da uzak bölgelere ihracat yapan ve ürünlerini dünya fiyatlarıyla rekabet ederek satabilen şirketler mevcut. Türkiye için en önemli konu ucuz ve kaliteli hammadde üretebilmek. Şu anda tarımsal üretimi ürüne çevirecek sanayi Türkiye'de zaten var. Şirketler var, yatırımlar yapılmış durumda. Burada mühim olan hammadde. Hammadde ekonomik bir şekilde yurtiçinden ya da yurtdışından makinelerin içine sokulabilirse çıkan ürün dünyanın her yerinde satılabilir nitelikte.

Capital: Son dönemde gıdaya yeni giriş yok gibi. Bunun nedeni nedir?
- Sektör sessiz görünüyor, ancak aslında öyle değil. Sonuçta her iş ekonomik olarak değerlendirilir. Özel sektör parasını en çok kazanacağı yere koyar. Bundan önceki 20 yılda olduğu gibi en çok para bankadan geliyorsa oraya yatırım yapar. Son dönemde faizlerin düşmesi, gıda gibi daha uzun vadede getiri getirecek işlere yatırım yapma imkanını doğurdu. Ziraat ve gıda uzun vadeli işler olarak görülebilir. Aldım, sattım, aradaki parayı cebime koydum durumu yok. Uzun vadeli işe yatırıma ise şu anda Türkiye konjonktürü daha uygun. Gıda şirketleri aslında halen dünya ölçeğinde bakıldığında küçük ölçekli. Gıda şirketlerinin hedeflerinin de büyümesi gerekli.

Capital: Gıdaya yeni girişler bekliyorsunuz o zaman...
- Yeni girişler olabilir, olmaması için bir neden yok. Belirttiğim gibi mevcut büyük şirketler bile aslında çok küçük. Bu şirketlerin her birinin piyasa değerlerine ve yaptıkları cirolara baktığınız zaman Türkiye gibi tarımsal altyapısı olan bir ülkede bizim boyutlarımızdaki şirketler çok ufak. Yani yeni giriş olması sürpriz olmaz.

Capital: Tat gibi şirketler çıkar mı diyorsunuz?
- Çıkabilir. Tabii ki çok kolay iş değil. Bunu zaten iş olarak yapan yabancı bir şirketin Türkiye'ye markasıyla girmesi daha olası. Sonuçta pazarda çok büyük oyuncu yok. Ancak çok yüksek potansiyeli olan alanlar var.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER