Capital'e abone olun.
FATOŞ KARAHASAN
Pazarlama
Fatoş Karahasan
16.03.2017
Pazarlama chatbot'lara hazır mı?
YENİ GELİŞMELERİN ETKİSİ
Akıllanan internet, büyük veri, bulut, nesnelerin interneti, artırılmış gerçeklik, yapay zeka, sanal asistanlar, sanal gerçeklik gibi gelişmeler pazarlama dünyasının da kaderini belirlemeye hazırlanıyor. 2016’da önemli teknoloji şirketlerinin odağında “chatterbot” ya da “chatbot” adıyla yaratılan sanal asistanlar vardı. 50 yıldır olan bot yazılımları, Facebook ve Google gibi şirketlerin yaptığı yatırımlarla gelişti.
KONUŞKAN ROBOTLAR
Siri benzeri özel yazılımlarla, ses ya da yazılı metinle insanlarla akıllı sohbetler yürütme becerisine sahip olan “konuşkan robotlar”, hızla günlük yaşamın doğal parçası haline geliyor. Amazon’un Echo’su yaygınlaşıyor, Google Google Home’a, Microsoft Cortana’ya büyük yatırım yapıyor. Aralık 2016’da Mark Zuckerberg, Facebook’un Jarvis’ini tanıttı.
ARAÇLAR ETKİSİZLEŞECEK
Akıllı sanal asistanlar, yeni aplikasyonlar sayesinde, hayatımızdaki günlük işlemlerin otomasyonunu sağlayacak. Bu sistemler, reklam, marka, ünlü etkisini göz ardı edecek ve insanlar gibi algılarla değil, sorun-çözüm-değer ilişkisi ekseninde karar verecekleri için mevcut pazarlama araçlarını giderek etkisiz hale getirecekler.

Publicis Türkiye’de yatırımlarına tam gaz devam ediyor
Pazarlama, iletişim ve dijital dönüşüm alanlarında bir dünya devi olan Publicis Groupe, 2016 başlarında, tüm ajans markalarını tek çatı altında birleştiren yeni bir model geliştirdi. 50’den fazla ülkede uygulanan model, geçen ay Türkiye’ye de taşındı. Publicis İstanbul, Publicis Healthcare, Leo Burnett, Leo PR, Saatchi&Saatchi, Nurun, Voden, Starcom, Mediavest|Spark, Zenith, Vivaki Creative, DataWise, Liquid Thread ve Digitouch aynı model altında buluştu. Hedef, hızı ve verimliliği artırırken ekip çalışmasıyla yaratıcılığı yükseltmek. Publicis One Global CEO’su Jarek Ziebinski, Publicis One Türkiye’nin CEO’su İnanç Dedebaş ve Publicis One, Orta ve Doğu Avrupa Bölge CEO’su Misa Lukic, basın toplantısında, Türkiye’deki yatırımların devam edeceğini vurguladı. Ziebinski, Türkiye’nin bu zor dönemi de aşacağına inandıklarını, bu doğrultuda Publicis’in Türkiye’de yeni şirketler alabileceğini söyledi. İlham ya da araştırmaya dayalı yaratıcılığın, artık yerini veri bazlı yaratıcılığa bıraktığını vurgulayan Ziebinski, 3 yılda 2 kat büyümek istediklerini açıkladı.

Facebook’tan yüz ifadelerine uygun efektler
Facebook, son dönemin en gözde iki kavramı yapay zeka (artificial intelligence) ve derin öğrenme (deep learning) alanında büyük adımlar atıyor. 2016 Kasım ayında satın aldığı FacioMetrics şirketiyle insanların yüz ifadelerini algılayabilecek aplikasyonlar geliştirmek için çalışmalar yürütüyor. Snapchat’teki gibi yüz ifadelerini tanıyacak olan Facio Metrics, yakında video ve canlı yayınlarda da kullanılacak efektler sunacak.

Bayrak ikinci nesilde

Suna Kıraç, vizyoner bakış açısıyla eğitim, kültür ve sağlık alanında büyük adımlar attı. Onun, doğuşuna ve sürdürülmesine katkıda bulunduğu Koç Vakfı, Koç Lisesi, Koç Üniversitesi, Galatasaray Eğitim Vakfı, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) gibi kurumlar, geleceğimiz için umut ışığı oluyor. Suna ve İnan Kıraç Vakfı, Suna Kıraç’ın hayallerinin öyküsünü biraraya getirdi. Rıdvan Akar’ın yazdığı “İdealler Gerçekleşirken: Suna Kıraç’ın izinde, 10 yılın öyküsü” isimli eser, filantropi alanında ülkemiz için bir gurur belgesi niteliğinde. Kitabı, ocak ayında Pera Müzesi’ndeki bir toplantıyla basına tanıtan İnan Kıraç, durmayacaklarını ve ailenin genç temsilcisi İpek Kıraç’la birlikte bayrağı daha da ileriye taşıyacaklarını vurguladı.

Dove'dan kızlarımıza "kendini sev" çağrısı
Ogilvy&Mather İstanbul, Unilever’in Dove için Emre Başaran yönetmenliğinde “Saçlarını Taçlandır” çağrısıyla yeni bir film hazırladı. Dove’un araştırmasına göre her 10 kıvırcık saçlı kızdan 6’sı saçlarının güzel olmadığını ve ideal saçın düz olması gerektiğini düşünüyormuş. Oysa aynı araştırma, kızların kıvırcık saçlarının sevildiğini bildiklerinde kendi saçlarını sevme olasılıklarının 7 kat arttığını da gösteriyormuş. Dove, “Sizi böyle çok seviyorlar” mesajı vererek genç kızlarınıza “Siz de kendi saçlarınızı sevin” çağrısında bulunuyor. Dove’un araştırmasına göre kadınlarımızın sadece yüzde 42’si fiziksel özgüvene sahip. Oysa 2010’da bu oran yüzde 50’nin üstündeydi. Ayrıca kadınların yüzde 46’sı ve genç kızların yüzde 60’ı, dış görünüşlerinden memnun olmadıklarında, çoğu konuda olumsuz karar veriyor veya verdikleri kararları uygulamıyorlar.

Kadınlar kadınlar için süsleniyor
1980’lerden beri ülkemizde faaliyet gösteren L’Oréal Türkiye, IPSOS’un 1.729 kadınla yaptığı araştırma sonucunda “Türkiye’nin Güzellik Haritası”nı çıkardı. Araştırmaya göre kadınlarımızın yüzde 35’i buğday, yüzde 27’si orta, yüzde 19’u koyu, yüzde 18’i açık ten rengine sahip. Türk kadını günde ortalama 2,75 adet ürün kullanıyor. Bu sayı düğün, davet, kına gecesi gibi özel durumlarda artıyor. Makyaj malzemesi sayısı en yükseğe 3,75 ürünle “kına geceleri”nde ulaşıyor. Bu, kadınların erkeklerin eleştirisinden uzak koşullar altında bulunduğu ortamlarda makyaja daha da ağırlık verdiklerini gösteriyor. Araştırmaya göre, kadınlarımızın, yüzde 28’i makyaja göz kalemi, yüzde 13’ü maskara ile başlıyor. L’Oréal Türkiye Kurumsal İletişim Direktörü Filiz Ecet bunu, “Makyaj yapan kadınların çoğunun kalemle başlaması dikkat çekici bir detay. Türk kadını makyajın gücünü kabul ediyor ancak bu gücü sessizce kullanmak istiyor. Adeta, gözleriyle konuşuyor” diyor.
diğer yazıları için tıklayın