İsveçli Wallenberg Ailesi’nin farkı nerede?

Geçenlerde okuduğum bir yazıda, ailenin yeni kuşak üyesi Jacob Wallenberg’in aile şirketleri için anlamlı olacağını düşündüğüm mesajlarını gördüm. Altını çizdiğim bazı başlıkları paylaşmak istiyorum.

31.10.2014 19:25:250
Paylaş Tweet Paylaş
İsveçli Wallenberg Ailesi’nin farkı nerede?
Wallenberg Ailesi, İsveç’in en büyük ailelerinden W biridir. Ericsson’dan SAS’a, Electrolux’den AstraZeneca’ya çok sayıda şirkette onların damgası var. Stockholm Borsası’ndaki şirketlerin yüzde 40’ının bu aileye ait olduğunu söylersek, tablo daha açık ortaya çıkar. Bu ailenin geçmişinde ABB ve Enso gibi şirketler de var.

Geçenlerde okuduğum bir yazıda, ailenin yeni kuşak üyesi Jacob Wallenberg’in aile şirketleri için anlamlı olacağını düşündüğüm mesajlarını gördüm. Altını çizdiğim bazı başlıkları paylaşmak istiyorum. Özellikle de “uzun yaşamayı” ve “gelenek” yaratmayı amaçlayanlar için anlamlı olduğunu düşünüyorum:

?    Bu şirketin en önemli özelliklerinden biri, “sosyal sorumluluk” projelerine yaptığı büyük yatırımdır. Daha 1910’larda vakıf kurarak bu yolu başlatmıştır. Geçenlerde de vakıflarına 1,3 milyar İsveç Kronu (190 milyon dolar) bağış yaparak geleneklerini devam ettirdiler.

?    Wallenberg Ailesi, ilk vakfını kurduğunda, misyonlarına şu kelimeyi koymuştu: “Landsgagneligt” (Ülke yararına). Koç Holding’in “Ülkemiz için” sloganına benzeyen bu misyonu, “Biz kendi ülkemize çok güveniriz, ülkemizi sonuna kadar savunuruz ve daima katkıda bulunmaya çalışırız” diye açıklıyorlar.

?    Peter Wallenberg, aile varlıklarının vakıflara aktarılmasını çok sağlıklı buluyor. Bunu da iki nedene bağlıyor:

1.    Senin paran, benim param, kim ne kadar alacak gibi gereksiz tartışmalara girmek yerine bu paranın vakıflara gitmesini istiyoruz. Aile içinde parasal büyüklük tartışmasına gerek kalmıyor.

2.    Paranın vakıflarda bloke edilmesi, kişisel motivasyonu da sağlıyor. Sabahları uyandığımda tıpkı herkes gibi işe gitmem ve iyi bir yaşam için çalışmam gerek diye düşündürüyor.

?    Bu aileyi öne çıkaran bir başka özellik de diğer
aile şirketleri için örnek olacak “uzun vadeli” yaklaşımları ve kurumsal yönetimleridir. Ailenin varlıklarını son 10-20 yılda piyasa ortalamasının 5 katı artırması da bunun ne kadar doğru olduğunu ortaya koyuyor.

?    Çoğu insan için uzun vade 5 yada 10 yıldır. Ancak Wallenberg Ailesi, uzun vadeyi, “50 yıl ve daha uzunu” olarak görüyor. Stratejiyi de şöyle ortaya koyuyorlar: “Biz satmak için değil, tutmak için satın alırız. Gerçekleşen kârlar yerine, değer artışıyla değer yaratıcılığına inanırız.”

?    Uzun vadeye inanan aile, aynı zamanda “değerler” etrafında yönetiliyor. Geleneklerine bağlı, muhafazakar ve sorumluluklar konusunda fevkalede tutucu ve milliyetine olağanüstü bağlı bir aile anlayışının olduğunun altı çiziliyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz