Capital'e abone olun.
FASONCU NASIL GLOBAL MARKA OLDU?

Fasoncu nasıl global marka oldu?

Aslında Tayvanlı HTC'nin hikayesi, yüzlerce yönetim kitabında işlenen konuların bir özeti gibi...

Son Güncelleme: 01.06.2011


Şirket fasoncuyken 5 yıl gibi kısa bir sürede dünya markası haline geldi. Başarının arkasındaki isim PETER CHOU, bu yolda "inovasyon", "yetenekli iş gücü", "DNA değişimi", "güçlü vizyon", "risk alma" ve "sürekli öğrenme" gibi aslında bilinen ancak uygulamada büyük zorluklarla karşılaşılan süreçleri hayata geçirdiklerini söylüyor. HTC'nin tüm bunları teker teker dikkate alarak başarılı bir dönüşüm gerçekleştirdiğini belirtiyor. Ona göre marka olma yolunda ölümcül tek hata değişimi sürekli kılmamak. İşte Peter Chou'nun ağzından son dönemin en önemli marka dönüşüm hikayelerinden birinin adım adım öyküsü... HTC, son dönemin gerçek başarı öyküleinden biri. Sıfırdan milyar dolarlık global markaya uzanan kısa ancak oldukça etkili bir hikayesi var. Şirketin şu anki CEO'su Peter Chou, HTC'nin başarılı dönüşümünün arkasındaki isim. Ona göre fason bir şirketten dünya devi haline gelmenin en önemli koşulu inovasyonda başarı. Hatta 1997 yılında 10 kişiyle işe başladıklarında bile en güçlü yanlarının inovasyona inanmış olmaları olduğunu iddia ediyor. Yine de fasonculuktan marka olmaya uzanan öyküde şirketin büyük bir değişimden geçtiğini de itiraf ediyor. Odağında inovasyon olan, çevresine de kararlı ve etkili bir yönetim stratejisi örülmüş bu başarı hikayesini Peter Chou'nun ağzından dinledik. Chou'nun anlattıkları, özellikle dünya markası olma yolunda ilerleyen şirketler için önemli mesajlarla dolu. Sonuçta bu öykü, "Küçük bir Tayvan şirketi nasıl başardı"nm basit ancak bir o kadar da etkili ipuçlarını gözler önüne seriyor. Türkiye'de "fasonla büyüyenler" için ise önemli dersler içeriyor. İşte fason çalışan bir şirketin adım adım dünya markası haline gelmesinin kurucu Peter Chou ağzından sırları:

ÜRETİCİ OLARAK PARLADI
"HTC başlangıçta mühendislik üzerine uzmanlaşmış ancak inovasyona da inanmış bir şirketti. Benim kariyer geçmişimde de mühendislik var. Digital Computer ve Deck gibi şirketlerde uzun dönem çalıştım. Teknolojiyi ve inovasyonu çok seviyordum. İlk başladığımızda çok küçüktük. Bu nedenle bizim için fason üretim yapmak daha kolaydı. 1997 yılında sadece 10 kişiyle işe başladık. O dönemde iyi ve ilgi çeken bazı inovasyon fikirleri geliştirdik. İnsanlar da bu fikirleri almaya hazırdı. İşte bu nedenle fason olarak işe başladık. Fason üretim yaptığımız şirketlere gelince... Compaq'ın iPAQ bilgisayarı HTC'nin inovasyonuydu. Daha sonra HP, Dell, Sony Ericsson gibi şirketlere ürünler üreterek işimize başladık. Aslında biz fason işi yaparken oldukça başarılıydık. Çok iyi bir kârlılığımız vardı. Yani işimiz iyi ilerliyordu.

MARKA OLMA KARARI
Ben HTC'yi kurduğumuzda şirketin mühendislik ve ürün bölümünün başkanıydım. Kuruculardan sadece biriydim. 2004 yılında CEO oldum. Çok başarılı olduğumuzu görüyordum. Yine de CEO koltuğuna oturduktan sonra 'Benim en büyük sorumluluğum ne' diye düşünmeye başladım. Bunun sonucunda uzun dönemde fayda getirebilecek gayri maddi, yani fiziksel varlığı olmayan değerler oluşturmanın benim görevim olduğu sonucuna vardım. Bu değerlerin içinde marka, inovasyon, yetenek, müşteri ilişkileri gibi kavramlar yer alıyordu. Üretici olarak çok başarılı olmamıza rağmen bazı endişelerim vardı. Çok kârlı bir işimiz vardı. Ancak uzun dönemde bu fasonculuk işinde bazı zorlukların karşımıza çıkacağı da belliydi. Zaten HTC bir inovasyon şirketiydi. Ancak bizim için inovasyonumuzun ne olduğunun iletişimini yapmak o zaman biraz zordu. Sonuçta mevcut müşterilerimiz bize bu iletişimi yapmamız konusunda yardım etmeyecekti. 'İşte bunlar HTC'nin inovasyonu' diyemezlerdi.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER