Kritik 100 gün

Uzmanlar yeni CEO'ların ilk 100 gündeki performanslarının çok kritik olduğunu düşünüyor.

1.07.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kritik 100 gün

Hatta "İlk 100 günde kazanamazsanız, başarısız olursunuz" diyenler bile var. CEO'ların ilk günlerindeki şirketi tanıma, ekip oluşturma gibi ilk eylemleri hem yönetim kurulu hem iş ortakları hem de çalışanlar tarafından dikkatle izleniyor. Türkiye'de 2011 başından bu yana pek çok şirkette CEO değişimi gerçekleşti. Türkiye'nin önde gelen şirketlerinin yeni CEO'ları ilk 100 günlük eylem planlarını Capital'e anlattı. Eğer büyük kazammları ilk 100 gün içinde sağlayamazI sanız, başarısız olursunuz. Bu nedenle dikkatli düşünün. Ve I ilk 100 güne önem verin." Dünyanın önemli yönetim danışmanlık şirketlerinden IdeaBridge'in yönetim kurulu başkanı John Callos, bu sözlerle tüm yeni CEO'lara sesleniyor ve önlerindeki 100 günün kritik önemine dikkat çekiyor. Callos, ayrıca CEO'ları çalışanlarını da ilk 100 günün önemine ikna etmeye davet ediyor ve şöyle devam ediyor: "Değişimleri genellikle bir avuç insan gerçekleştirir. İlk işiniz, araştırmak ve o insanları bulmak olmalı. Bir kez onları bulduğunuzda da aradaki engelleri kaldırın. Performansınızı göstermeye başlayabilirsiniz." 2011 başında Türkiye'nin en büyük ilaç şirketlerinden biri olan Bayer Türk'e CEO olarak atanan Dr. Axel Hamann da işe çalışma arkadaşlarını tanımakla başladı. İlk günlerinde Türk iş kültürünü anlamaya ve yakın ilişkiler kurmaya özen gösterdi. İletişime ve şeffaflığa büyük önem verdiğini söyleyen Hamann, farklı iş ve fonksiyonlardan gelen yöneticilerle 15 günde bir "CEO kahvaltıları" gerçekleştirdi. 2011 başından bu yana pek çok şirkette CEO değişimi gerçekleşti. Türkiye'nin önde gelen şirketlerinin yeni CEO'ları ilk 100 günlük ajandalarını Capital'e açtı.

6 ayda 2 yıllık çalıştı

Bekir Dildar, uluslararası anlamda da bankacılık kariyeri olan önemli bir isim. Finansbank'ta Hüsnü Özyeğin'in A takımı içinde yer almıştı. Özyeğin, Millenium Bank'ı satın alarak bankacılığa geri dönünce, kaptan köşkünü Bekir Dildar'a emanet etti. Dildar, 2011 başından bu yana görevinin başında. "Aslında bu ilk 100gün sadece benim değil, Millennium Bank'ın Fibabanka'ya dönüş sürecinin de ilk 100 günüydü" diyor. Fibabanka Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Bekir Dildar, ilk 100 günde çok önemli finansal başarılara imza attı. Neler yaptıklarını şöyle anlatıyor: "Ekip arkadaşlarımla yoğun bir süreçten geçtik. 15 milyon TL zarar eden bir bankayı alarak hızla geliştirdik ve operasyonel kâr etmesini sağladık. Bilançomuzu büyüttük. Dört ay içinde toplam aktiflerimizi 900 milyon TL'den 1,5 milyar TL'ye çıkardık." Ajandalarındaki işleri uzun saatler çalışarak 2 yılda tamamlanacak işi 6 ayda tamamladıklarını belirten Dildar, "En büyük sorunumuz zamandı. Bunu çok çalışarak aştık. Zarar eden bir bankayı alıp kâra geçirebilmek için günlük hedefleri tutturabileceğimiz planlar yaptık" diyor.

Hedef hantal yapı
İran doğumlu bir Kanada vatandaşı olan Ali Abhary, Türkiye'ye 1997 yılının mart ayında yerleşti. Son 15 yılın en iyi iş fikirlerinden biri olan Biletix'i kurarak iş dünyasının dikkatlerini üzerine çekmişti. Biletix bugün hala alanında rakipsiz. Nisan 2011'de ise Abhary, Metro FM, Süper FM, Joytürk, Joy FM, Radyo Mydonose ve Mydonose Türk Pop gibi Türkiye'nin en çok dinlenen radyolarını bünyesinde barındıran Spectrum Medya'ya CEO olarak transfer edildi. Abhary, yeni bir CEO'nun en büyük zorluğunun başlangıçta takımdan kısa bir zamanda uygulanabilir stratejilere yönelik bir hareket almak olduğunu söylüyor. "Yeni bir CEO'nun ilk 50 günde şirkete verdiğinden daha fazlasını aldığı söylenir. Biz bu süre içinde öğrenme eğrisini tırmanıyoruz. Ancak, ikinci 50 günde, yeni CEO, kuruma geri vermeye başlamaya ihtiyaç duyar" diyen Abhary, ilk 100 günlük hedeflerini şöyle anlatıyor: "Garajımda kurduğum Biletix'ten yani girişimcilik ruhuna sahip bir temelden geliyorum. Gece gündüz çalıştığınız, para akışı sağlanana kadar ilk sermayenin kullanımı ve bir şirketin yönetimini ele geçirmek için teklif edilen para gibi konseptlerin anahtar olduğu ve uçarken acil kararlar aldığınız kararlı bir girişimcilik ruhu mantalitesine alışkınım.  Spectrum'un istasyonları 20 yıldır bu işin içinde ve böylesi bir kurumsal kültür çok hantal ve formal bulduğum kültürlerden bir tanesi. Bu kültürü değiştirmek buradaki varlığımın ana nedenlerinden biri."~

Önce 100 lider belirledi
Guillaume de Colonges, şubat ayından bu yana Carrefoursa'nın yeni genel müdürü. Colonges, ilk 100 günün, net hedeflerin belirlenmesi ve bütün çalışanların aynı hedefe kilitlenmesi açısından oldukça önemli olduğunu söylüyor. Zaten bu nedenle de ilk yaptığı iş şirket yönetiminde organizasyonel değişikliklere gitmek olmuş.
Genel müdürlüğe atanmadan önce 6 yıl boyunca Türkiye'de süpermarketler ve satın alma direktörü olarak görev yapan Colonges, Türkiye'yi, perakende sektörünün dinamiklerini ve çalışma arkadaşlarını oldukça iyi tanıyor. Dolayısıyla tanışma için bir vakit ayırmasına gerek kalmadığını söylüyor. Bunun yerine "Yeniden ülkeyi, CarrefourSA mağazalarını ve rakip mağazaları gezdim. Hedeflerimize ulaşmamız için atmamız gereken adımları netleştirdim" diyor. Ekibini hedefleri etrafında nasıl birleştirdiğini ise şöyle aktarıyor: "Çalışma komiteleri kurduk. İcra kurulumuzu yeniden yapılandırdık. Operasyonel konuların gündeme alındığı ticari komitemizi oluşturduk. Şirketin 100 liderini belirleyerek, kendileriyle birebir yaptığım toplantılarda açık ve şeffaf bir şekilde hedeflerimizi anlattım. En iyi servisi sunmak adına multi-format sistemini organizasyonumuza entegre ettik. Böylece operasyonel maliyetlerimizi azalttık, servis kalitemizde önemli gelişmeler sağladık."

YÖNETİM DANIŞMANLARI NE ÖNERİYOR?
"YETERLİ DEĞİL"
100 günde CEO'nun bakış açısını, liderlik ve yönetim tarzını anlamak mümkün mü? Ne kadar mantıklı ve dengeli bir plan ortaya koyduğunu değerlendirmek olası mı? ilk 100 günde CEO'nun ne yapıp yapamayacağı belli olur mu? Bu soruları yönetim danışmanları yanıtladı. Data Expert Yönetici Ortağı Yasin Altunkaya, ilk 100 günün CEO'nun performansını gösterebilmesi için çizeceği plan ve bu plan doğrultusunda karar alma süreçlerini gözden geçireceği en önemli günler olduğunu söylüyor. Fakat Altunkaya "ilk 100 gün CEO'nun potansiyelini gösterebilmesi için yeterli bir süre değildir" diyor.
"BELİRLEYİCİ VE KRİTİK"
OdgersBerndtson Kurucu Ortağı Ayşe Öztuna ise 100 günün CEO'nun potansiyelinin tamamını ortaya koyması için yeterli olmadığını ama belirleyici olduğunu söylüyor ve devam ediyor: "ilk 100 gün kurumun tüm sosyal paydaşları açısından ilk algıyı oluşturan önemli aksiyonların alınmasını mümkün kılacak altyapı çalışmalarının, stratejik planın son haline getirilmesi gereken kritik bir dönemdir. Bu dönemde CEO hedeflerini ve yeni iş planını yöneticilerin benimsemesini sağlayarak desteğini kazanmalı. ilk 100 gün CEO'nun performansı açısından kritiktir."

İki sigortacının 100 günü

Zurich Sigorta Genel Müdürü Lutz C. Bauer, Türkiye'deki görevine geçtiğimiz mart ayında başladı. O günden itibaren kendisi için önemli konulara odaklandığını söylüyor. 100 günlük ajandasının en önemli maddelerinin çalışanlar, finansal sonuçlar, şirketin temel stratejileri ve operasyonel kabiliyetlerin artırılması olduğunu belirtiyor. Lider olarak ilk 3 ay içinde şirketin odaklanması gereken 3 stratejik önceliği saptadığını da belirten Bauer, şöyle devam ediyor: "Çalışanlarımızın bağlılığı ve şirketimizin finansal sonuçlarının iyileştirilmesi önceliğim oldu. Her şeyden önce pazardaki yerimizin sağlamlaştırılması ve daha da iyileştirilmesi anlamında çalışmalara başladık. Önce bir çalışma grubu oluşturduk. Bu çalışma grubu öncelikli konular üzerine yoğunlaştı. Operasyonel olarak geliştirilmesi gereken konuları belirledi. Bu konular üzerine yoğunlaştık." 2011'de sigorta sektöründe genel müdürünü değiştiren bir diğer şirket de Güneş Sigorta oldu. Serhat Çetin, genel müdürlüğe atandı. Çetin, ilk 100 günde yaptıklarını şöyle anlatıyor: "Daha esnek ve dinamik bir şirket olma adına şirketimizde 5 yıl önce başlayan değişimin hızla devam ettirilmesine odaklandım. Tüm iş süreçlerini yeniden gözden geçirdim ve revize edilecek iş planlarını uygulamaya aldım. 2011 yılı itibarıyla tüm satış kanallarımız ve personelimiz ile birlikte kârlı branşlara odaklandık ve kârlı ürünlerde satışa yöneldik."~

Yeni kaptan kâr peşinde
Dünyanın önde gelen ro-ro taşımacılığı operatörlerinden biri olan U.N-Ro-Ro'da da genel müdür değişimi yaşandı. 2008'den bu yana U.N-Ro-Ro'da CFO olarak görev yapan Sedat Gümüşoğlu, mart ayı içinde şirketin yeni CEO'su oldu. İlk 100 gününü tamamlayan Gümüşoğlu, bu süreçte U.N-Ro-Ro'da yaptığı en önemli işleri şöyle aktarıyor: "Kısa ve uzun vadeli öncelikler belirleyerek detaylı bir iş planı hazırladım. Bu iş planı içinde en önem verdiğimiz hedeflerimiz, müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarının öncelikli olarak belirlenmesi, müşterilerimiz ve paydaşlarımızla olan ilişkilerimizin geliştirilmesi ve sunduğumuz hizmetin kalitesini artırmaktı." Şirketin en önemli stratejik önceliğini, Türkiye'nin artan dış ticaret hacmini karşılayacak şekilde gemi, liman ve hat yatırımlarında öncü Ro-Ro firması olmak olarak açıklayan Gümüşoğlu, kârlılık ve gelir artırma konularında da yeni yol haritası belirlediğini söylüyor.

Müşteriye odaklandılar

Murat İnce, Şubat 2011'de, Yurtiçi Lojistik'in genel müdürü olarak yeni görevine başladı. Göreve başlar başlamaz İnce'nin en önemli işi şirketi ve çalışma arkadaşlarını tanımak oldu. İnce, bu süreci şöyle anlatıyor: "İlk 3 ay içerisinde şirketimizin tüm anahtar müşterileri ile tanışmayı hedefledim. Tamamına yakını ile toplantılar gerçekleştirerek onların taleplerini dinledim. Sonuçta gerekli aksiyonları hayata geçirdik." KFC, Pizza Hut'ın Türkiye haklarını elinde bulunduran Türkent Gıda'da da CEO 2011 başında değişti. Osman Kırık, şirketin ilk kuruluşundan bu yana çalışma arkadaşlarını çok yakından tanıdığı için ilk günden itibaren maksimum verimlilikle çalıştığını söylüyor. İlk 100 günde öncelikli hedefini ciro artırma olarak belirlediğini belirtiyor.

"İLK 100 GUNDE KAZANAMAZSANIZ ŞİRKETTE BASARISIZ OLURSUNUZ"
JOHN CALLOS / IDEABRIDGE YÖNETİM KURULU BASKANI

ODAĞINIZI BELİRLEYİN
Liderler öncelikle birkaç ana noktaya kararlılıkla odaklanmalı. Bu noktalar üç ya da dört anahtar stratejik öncelik olmalı. Yeni liderler odak hedefleri tanımlamalı. Neden bu hedeflerin belirlendiğini defalarca açıklamalı. Herkesin ilk 100 gün içinde aynı konuya dikkatinin çekilmesi sağlanmalı.
İLK 100 GÜNE ÖNEM VERİN
Erken kazanımlar insanları enerjik kılar ve ihtiyaç duyulan değişimlere ilgi göstermelerini sağlar. Eğer büyük kazanımları ilk 100 gün içinde kazanamazsanız başarısız olursunuz. Bu nedenle dikkatli düşünün. Ve ilk 100 güne önem verin. ilk 100 gün, liderler insanlara enerji vermeli ve onların problemlerin çözümü konusunda odaklanmalarını sağlamalı. Çalışanların da ilk 100 güne önem vermesi sağlanmalı.
EKİBİNİZİ SEÇİN
İlk 100 günde yeni yönetici takımınızın oluşması ve onların nasıl bir yapılanma içinde olduğunu düşünmelisiniz. Değişimi genelde bir avuç insanın gerçekleştirdiğini bilmelisiniz. işiniz araştırmak ve o insanları bulmak olmalı. Bu insanların doğru insanlar olduğuna emin olun. Bir kez onları bulduğunuzda da aradaki engelleri kaldırın.
İZOLE OLMAYIN
İnsanlar sizi görmek isteyecekler. Onlarla konuşun, zaman geçirin. Kendinizi izole etmeyin. Sizi etkilemeye çalışanlar olacak bu konuda dikkatli olun. Öncelikle ne önemli, kim karar yapıcı, kim müşteri iletişimine sahip, kim sizi desteklemeli bulun. Şirket kültürünü ve politikasını öğrenin ve bunu hızlıca yapın.
DİRENENLERİ BELİRLE
Yönetim sırasında değişimi gerçekleştirmek zaman ve emek alır. Her iki haftada bir takımınızla buluşup bilgilerinizi en ince detaylara kadar güncelleyin. Değişime kimler karşı koyacak belirleyin. Tüm bunlardan sonra kârlılığı artırmaya çalışın. Rakamlarla oynayın ve işinize koyulun.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz