Sosyal İK dönemi

Geleneksel İK uygulamaları yerini dijital dönemin strateji ve araçlarının kullanıldığı yeni yaklaşımlara bırakıyor.

1.01.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal İK dönemi
Dijital gelişmeler finanstan üretime, pazarlamadan satışa kadar tüm departmanlarda iş yapış şekillerini değiştirdi. İnsan kaynakları da bu dönüşümden önemli ölçüde etkilenmiş durumda... Geleneksel İK uygulamaları yerini dijital dönemin strateji ve araçlarının kullanıldığı yeni yaklaşımlara bırakıyor. Sosyal medya yönetimi de insan kaynaklarında yeni nesil dijital uygulamaların başında geliyor. Artık iş görüşmeleri ve adayla ilgili bilgi toplama işi Facebook ve Linkedln gibi sosyal medya kanallarından yapılıyor. Bu şekilde şirketler adayları daha ekonomik ve hızlı şekilde tanıma şansı buluyor. Bugün Türkiye’de 15 yaş ve üzeri 18,1 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Bu rakam online nüfusun yüzde 79’u demek. Dünyada ise online nüfusun yüzde 62’si sosyal medyaya bağlanıyor. Bu rakamlar, insan kaynaklanmn sosyal medyaya duyarsız kalamayacağını ortaya koyuyor. Yani artık sosyal mecra, tahmin edilenden daha da etkili. Tüm dünyada insan kaynaklarının yüzde 18’i, Amerika’da yüzde 65’i, Türkiye’de ise yüzde 35’i eleman ararken sosyal medyaya başvuruyor. Şirketler sosyal medyayı işe alım süreçlerinde ihtiyaç duydukları nitelikli profesyonellere ve genç yeteneklere ulaşmak amacıyla kullanıyor. Ayrıca sosyal medyanın işveren markalaşması konusundaki etki alanı nedeniyle birçok şirket bu mecralarda hedefindeki insan kaynağına kendisini tanıtıyor. Bu kapsamda sadece LinkedIn’de CV incelemekle, Facebook’ta profillere göz atmakla ya da Twitter’da yazılanları incelemekle yetinmiyor, bu mecralara özel birçok uygulama gerçekleştiriyorlar. İnteraktif bir şekilde adayla iletişime geçiyor, yetenek havuzunu nitelikli çalışanlarla dolduruyor, insan kaynağını yakından tanırken ona da kendini en iyi şekilde tanıtmaya çalışıyorlar.

NASIL KULLANIYORLAR?
Şirketler cephesine baktığımızda da farklı sektörlerden şirketlerin insan kaynakları anlamında sosyal medyada oldukça etkin olduğunu görüyoruz. Turkcell adaylara ulaşmanın dışında, özellikle görüşme süreçleri öncesinde onları daha yakından tanımak ve şirketi tanıtmak amacıyla sosyal medyayı önemli ölçüde kullanıyor. Örneğin Linkedln’de ürün ve servislerle kariyer fırsatları hakkında tanıtıcı bilgilere yer veriyor ve ilanlarını yayınlıyor. Facebook’u çağrı merkezlerinde çalışmak isteyen genç adaylara ulaşmak için kullanıyor. Turkcell İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk, “Buradaki sayfamız üzerinden adayların sorularını yanıtlıyor ve kariyer fırsatları konusunda yönlendirmeye çalışıyoruz” diyor. Yıldız Holding de farklı sektörlerde istihdam yaratan bir şirket olarak sosyal medya uygulamalarıyla istediği yetenekleri yetenek havuzuna çekmeye çalışıyor. Yıldız Holding İnsan Kaynakları Genel Müdürü Ege Karapınar, “Sosyal medya hız ve maliyet avantajı sağlayan en önemli işe alım aracımız. Bunun yanı sıra sosyal medyayı şirket tanıtım faaliyetleri, kurumsal kültürümüz ve çalışma ortamının paylaşılması, yetenek haritalama, yeni mezun ve üniversite öğrencilerine yönelik yarışma, staj programlarının iletişiminde de aktif olarak kullanıyoruz” diye konuşuyor.~

ÖZEL UYGULAMALAR
Birçok şirketin Facebook üzerinden kariyer sitesi de var. Yıldız Holding’in sitesi “yildizkariyer” adını taşıyor. Şirket, 2012 yılında bu site üzerinden Bizz@kampüs proje yarışması düzenledi. Yıldız Holding İnsan Kaynakları Genel Müdürü Ege Karapınar, yarışmaya Türkiye’nin her yerinden 1.200 kişinin başvuru yapma nedenini yarışmanın Facebook üzerinden gerçekleştirilmesine bağlıyor. Unilever Türkiye, Unilever Careers Turkey Facebook sayfası, Ideatrophy Twitter hesabı ve YouTube’da Unilever Careers Turkey kanalı ile öğrencilerle çok daha samimi bir tonda iletişime geçiyor. Unilever Türkiye Liderlik Gelişiminden Sorumlu İnsan Kaynakları Müdürü Ülkü Akalın, “Aynı zamanda Unilever Türkiye kurumsal Facebook, Twitter ve YouTube sayfalarımızla da şirketimiz hakkında birçok yeniliği paylaşıyoruz” diyor. Pfizer’in Facebook üzerinde www.facebook.com/PfizerKariyer adını taşıyan bir platformu bulunuyor. Toplam 13 bin takipçileri olduğunu belirten Pfizer Türkiye İnsan Kaynakları Müdürü Özgür Koyuncu, “Bu platformumuzda gençlerle çift yönlü iletişim halindeyiz. LinkedIn platformunu da işe alım süreçlerimizde kullanıyoruz. Buraya özel geliştirdiğimiz ‘Gelecek Var Exclusive’ projesi ile LinkedIn üzerinde gençlerin profesyonel amaçlı etkileşimini artırmayı ve bilgi paylaşımı yoluyla kişisel gelişimlerine destek olmayı hedefliyoruz” diye konuşuyor.

ÇOK YENİLİKÇİ YÖNTEMLER
Sosyal medyayı insan kaynakları alanında kullanmak aynı zamanda bu alanda yenilikçi uygulamaları da hayata geçirmek anlamına geliyor. Turkcell de bu şirketlerden biri. Turkcell İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk, İK alanında yenilikçi uygulamalarından birini ve sonuçlarını şöyle paylaşıyor: “Gençturkcell kariyer temsilcileri seçim sürecinde uyguladığımız bir yöntem vardı. Tüm sosyal medya platformlarını kullanarak, gençlerin bu kanallar üzerinden paylaşımda bulunup, oy toplama esasına dayanan bir oyun kurguladık. Bu yöntemle 500 bin gence ulaştık ve dereceye giren belli sayıda genci görüşme sürecine dahil ettik. Bu ve benzeri yenilikçi yaklaşımların doğru adaylara ulaşmak için çok etkili olduğunu düşünüyoruz.” PepsiCo Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Selda Kalleci de sosyal medya aracılığı ile çalışanlarının teknolojik yeniliklere daha açık olması için çalıştıklarını söylüyor. “Örneğin, en son Facebook sayfamızda şirketimiz hakkında 3 soru sorarak adaylarımızın bizi daha yakın tanımasını amaçladık. Sonrasında bu soruya doğru yanıt veren arkadaşlarımızı üst düzey yöneticilerimizin vereceği İş ve Sosyal Beceriler seminerine davet ettik. Bu etkinliğimizin teknolojinin ve birebir iletişimin çok iyi kullanıldığına açık bir örnek olduğuna inanıyoruz” diyor.

ALIMDAKİ ROLÜ KRİTİK
Henüz İK’da sosyal medya kullanımı çok yeni olmasına rağmen birçok şirketin işe alımlarındaki rolü hızla artıyor. Yıldız Holding’de sosyal medya kanallarıyla gerçekleştirilen işe alımlar toplam işe alım içinde yüzde 5’lik bir paya sahip. Yıldız Holding İK Genel Müdürü Ege Karapınar, “Hedefimiz bu sayının tüm kademelerde minimum yüzde 15- 20 seviyelerinde gerçekleşmesi” diyor.~
Vodafone, özellikle genç yeteneklerin işe alımında tamamen sosyal medyayı kullanıyor. Nestle de işe alımda sosyal medyayı etkin kullanan bir başka şirket. Nestle İnsan Kaynakları Direktörü Zuhal Çivi, sosyal medya kanalları aracılığıyla gün içinde başvuru yapmak isteyen adaylarla haberleştiklerini, açık pozisyonların iletişimini yaptıklarını söylüyor. “Ancak ilgili pozisyon sürecinde tüm başvuruları tek bir başvuru havuzunda topladığımız için sosyal medya kanalları aracılığıyla gelen aday sayı ve nicelikleri konusunda net bir bilgi ya da ölçümümüz henüz yok” diye konuşuyor. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar ise sosyal medya mecralarının henüz işe alım-larda istenen yaygınlığa ulaşmadığına dikkat çekiyor ve “Önümüzdeki yıllarda öneminin artacağını ve özellikle yüksek nitelikli istihdamda belirgin oranlara ulaşacağını söyleyebiliriz” diye konuşuyor.

BÜLENT BAYRAM / VODAFONE TÜRKİYE YETENEK GELİŞTİRME DİREKTÖRÜ
Adaylara hızlı ulaşmamızı sağlıyor"
ARTIK DAHA KOLAY

Geleneksel işe alım mecralarının ulaşılabilirlik sorunu sosyal medya sayesinde ciddi düzeyde ortadan kalkmaya başladı. Özellikle LinkedIn gibi insan kaynakları temelli platformlar, adayların bize, bizim de adaylara çok daha hızlı ulaşabilmemizi sağlıyor. LinkedIn gibi mecralar üzerinde kullandığımız arama fonksiyonları sayesinde, doğru yetkinlikteki adaylara ulaşmak bundan birkaç yıl öncesine göre artık çok daha kolay.
EŞİTLİK SAĞLIYOR
Sosyal medya ve internetin gelişen gücü, doğru adayı doğru pozisyona konumlamak için harcadığımız zaman ve eforun azalmasına sebep oldu. Bu noktada, sosyal medya platformlarının sağladığı "bilgiye erişimde fırsat eşitliği" avantajı iş adayları için de büyük fırsatlar getiriyor. Öyle ki sosyal medyanın sağladığı erişilebilirlik sayesinde artık şirketlerin açık pozisyonları her bir aday tarafından eşit şekilde görüntülenebiliyor ve herkes eşit olanaklarla başvuruda bulunabiliyor.

MELİS ASLANAĞI / AKSİGORTA İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ
"Y kuşağını sosyal medya çekiyor'
DAHA KOLAY VE HIZLI

Y kuşağı ile ilgili olan iş ilanlarımızı ve genç yetenek programımıza dair bilgileri sosyal medyada paylaşıyoruz. Böylece bu süreçlerle ilgili insan kaynaklarına yönlendirebilecekleri soruların cevapları ve süreçler hakkında bilgilendirmelerimizi daha kolay ve hızlı yapabiliyoruz.~
İNTERAKTİF İLETİŞİM
Ayrıca bu şekilde hem interaktif bir iletişim sağlıyoruz hem süreçlerimiz hakkında detaylı bilgileri paylaşabiliyoruz. LinkedIn üzerinden deneyimli adaylara ulaşarak aktif iş aramayan ancak pozisyonlarımıza uygun olabilecek adayları değerlendiriyoruz.
10 STAJYER KATTIK
Üniversite 3'üncü sınıf öğrencileri için tasarladığımız staj programımız Genç Yetenek Kampüs çerçevesinde, bütün sürecimizi Facebook üzerinden yürüterek 2012 yılında 10 üniversite öğrencisini stajyer olarak ekibimize kattık. Ayrıca genç yetenek ilanımızı da Facebook üzerinden paylaşarak potansiyel adaylarımızı başvuru sürecine yönlendirdik.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz