Capital'e abone olun.
15 ÖNCÜ ŞİRKETTEN AKILLI WEB STRATEJİLERİ

15 Öncü Şirketten Akıllı Web Stratejileri

Çok değil, bundan 10 yıl önce, web, pek çok yönetici için, şirketle ilgili bilgi veren bir internet sitesinden ibaretti. Zaman içerisinde web’in gerçek değeri anlaşıldı. İnterneti işe, kâra ve büyü...

Son Güncelleme: 01.09.2005

Çok değil, bundan 10 yıl önce, web, pek çok yönetici için, şirketle ilgili bilgi veren bir internet sitesinden ibaretti. Zaman içerisinde web’in gerçek değeri anlaşıldı. İnterneti işe, kâra ve büyümeye katkı sağlayacak şekilde kullanan şirket örnekleri arttı. Şimdilerde yöneticiler, teknolojinin sağladığı verimlilik ve tasarrufla gelecek planları yapıyor. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de iyi uygulamaların sayısı artıyor. Tofaş’ın tedarikçi portalı, Turkcell’in e-ik uygulaması, Koçbank’ın e-satın alma uygulaması…Capital’de, öne çıkan 15 uygulamayı derledik.

Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de internetin yükselişi 2000’li yılların başlarına dayanıyor. 2000-2002 yılları arasında yeni dönemin gözdesi dijital ekonominin nimetlerinden yararlanmak isteyen çok sayıda şirket, web tabanlı uygulamalara yatırım yaptı. B2B portalları, CRM uygulamaları, kurumsal iletişime olanak sağlayan akıllı web uygulamaları, çoğunlukla bu dönemde hayata geçirildi. Derken krizle birlikte yatırımlar yavaşladı. Pek çoğu ertelendi.

Krizin etkilerinin hafızalardan silinmeye başladığı şu günlerde ise geçmişte atılan adımların önemli bir bölümü yolun sonuna gelmiş durumda. Yarım kalan işler tamamlandı. Yeni projeler ise sağlam adımlarla hayata geçiriliyor. Şirketler Web’i artık sadece şirketle ilgili bilgi veren bir internet sitesi olarak görmüyor. Türkiye’nin önde gelen kuruluşları, web uygulamalarını işe, kâra ve büyümeye fayda hesaplarıyla hayata geçiriyor.

Son 5 yılda hayata geçirilen çok özel projeler var. Capital’de bu ay, BT profesyonellerine, yönetim danışmanlarına ve çeşitli sektörlerin önde gelen yöneticilerine sorarak, Türkiye’de web’i en iyi, en akıllıca kullanan şirketleri araştırdık. 15 başarılı uygulamayı derledik. İşte öne çıkan akıllı web stratejileri:

TOFAŞ

Tedarikçiye özel portal: Türkiye’nin önde gelen otomotiv şirketlerinden Tofaş, geçtiğimiz yıl Ekim ayında tedarikçi portalı uygulamasını hayata geçirdi. Ardından toplam 165 adet tedarikçi ile ilgili tüm operasyonlarını bayi portalına taşındı. Portal üzerinde bugün, şirketin tedarikçi ile arasındaki kalite, lojistik ve sevkiyatla ilgili tüm bilgiler yer alıyor. Marka, model bazında haftalık üretimler internet üzerinden izleniyor. Her tedarikçi o hafta hangi gün hangi malzemeden kaç tane göndereceğini online öğrenebiliyor.

Ayrıca, daha önce faks ve posta ile iletilen ürün kalite performans raporlarını, sevkiyatını yaptığı malzemelerle ilgili olarak görebiliyor. Uygulamanın şirkete önemli ekonomik getirileri olduğuna dikkat çeken Tofaş Bilgi Teknolojileri Müdürü Ünsal Akaya, şunları söylüyor:

Stok süresini düşürdü: “Daha önce sevkiyat programlarını yurtdışı bir şirket aracılığıyla yapıyorduk. Bu da, yüksek maliyete sebep oluyordu. Öncelikle bu maliyetten kurtulduk. İkincisi, portal 24 saat hizmet verdiği için imalatçı her an bilgileri görebiliyor. Böylelikle sevkiyat konusunda bilgi beklemiyor. Bu da üretim stoklarımıza çok olumlu yansıyor. Gereksiz stok tutmuyoruz. Stok gün sayısı yerli parçalar için 8-9 gün ise bu yaklaşık 1-2 gün aşağıya çekilmiş durumda”.

TURKCELL

E-İK Uygulaması :Tukcell, Türkiye’de web’i en iyi şekilde kullanan şirketlerin başında geliyor. Şirketin web tabanlı çok sayıda uygulaması var. Bunlardan son dönemde en dikkat çekici olanlarından biri ise İK’da e-dönüşüm projesi. “Bilgi çalışanı” yaratma hedefiyle hayata geçirilen uygulama, 4 ana başlık altında toplanıyor. “Intracell”, Turkcell’in iç iletişimlerini kapsıyor. Toplantı rezervasyonlarından, doğum günlerine onlarca uygulamayı içinde barındıran Intracell’in aylık hit sayısı 1.6 milyona ulaşıyor.

“İK portalı”nda ise bordro, eğitim, bilgi güncelleme, bordro isteği gibi self servisler, 360 derece performans, organizasyon şeması ve çalışan maliyeti gibi modüller var. Portal hizmette hız sağladığı kadar, bilgi kaybını da ortadan kaldırıyor. İK portalı üzerinden çalışanlar kendi bilgilerini güncelleyebiliyor, eğitimlerini görebiliyor. Yöneticiler ise çalışanlarla ilgili bilgileri takip edebiliyor.

“Learnland” adı altındaki internet tabanlı öğrenme merkezi, tüm Turkcell çalışanlarının mesleki ve kişisel gelişimlerine destek olacak web tabanlı eğitim içeriklerini barındırıyor. 1999’da temelleri atılan projede bugün yıllık ortalama 420 bin dolar tasarruf sağlanıyor. Son olarak bir de, “DİYET” adı altında bir platform var. Süreçleri iyileştirmeye yönelik çalışanlardan gelen fikirler burada toplanıyor. Buradan alınan sadece son 11 önerinin Turkcell’e katkısı 10 milyon dolar düzeyinde.

İç müşteri memnuniyeti: E-İK uygulamaları sayesinde, Turkcell’deki iç iletişim ve çalışan memnuniyetinde artışlar gözlendi. Henüz proje çok yeni. Bu nedenle daha büyük beklentiler var.

PEPSİ

Satış Otomasyon Sistemi: Pepsi’nin Nisan 2004’te başlayan PEPSİS Projesi, tüm satış operasyonunu otomasyona dönüştürdü. Web tabanlı çalışan sistem sayesinde bayiler ADSL bağlantılarını oluşturarak sistemi kullanmaya başladılar. Sistem, bayilerin ihtiyaç duyduğu kampanya, anlaşma ve fiyat gibi bilgileri tüm Türkiye’de hızlı ve eşzamanlı olarak iletebiliyor. Bayiler, bu sayede piyasaya ve satışa odaklanarak perakendecilere daha fazla vakit ayırabiliyorlar. Bayiler bugün, PEPSİS üzerinden, piyasaya gerçekleştirmiş oldukları tüm satış ve de depolarında bulunan stok bilgilerinin takip edebiliyorlar. Bu, Pepsi’nin satış stratejilerini de destekliyor. Üretim ve lojistik servislerini düzenlemesinde fayda sağlıyor.

Ayrıca el terminalleri ile desteklenen sistem, satıcıların tüm operasyonu sahada tamamlamasını sağlıyor.

Hata oranı “sıfır”a indi: Bugün Pepsi’de hem siparişlerdeki hata oranı, hem de satıcıların ofiste geçirecekleri zaman minimuma inmiş durumda. Pepsi Bottling Group Türkiye BT Müdürü Ahmet Biçimli, uygulamanın Pepsi’ye faydasını şöyle özetliyor:

“Pepsis projesi sahada karar verme mekanizmamızın hızlı işlemesine katkıda bulunarak, sahaya hakimiyetimizi kolaylaştırdı. Operasyonel anlamda hız, etkinlik ve iş gücü kazancı elde edildi”.

GARANTİ BANKASI

Garanti.com.tr: Garanti Bankası, Türkiye’de interneti en iyi kullanan bankaların başında geliyor. Web sitesi ve internet bankacılığı şubesi, müşteri odaklı bir yaklaşımla tasarlanan Garanti, web uygulamaları sayesinde pek çok bankaya göre müşterilerine daha hızlı ve güvenli hizmet sunabiliyor.

Garanti.com.tr’nin kolay ulaşılabilir ve anlaşılabilir, sade ve fonksiyonel bir yapısı var. Ana sayfanın yanı sıra, alt sayfalarda da yeni hizmetler ve fırsatlar ön plana çıkartılıyor. Bu da sitenin dinamik tutulmasını ve devamlı ziyaret edilmesi sağlıyor. Ayrıca, “finansal süpermarket” mantığıyla tasarlanan site, bankaya ait ürün ve hizmetlerin yanı sıra Garanti Emeklilik’ten, Leasing ve Factoring’e ve e-ticaret’e kadar Garanti Bankası’na ait tüm finansal markalar da yer alıyor.

6 milyar dolarlık işlem: Aktif müşteri adedini, işlem adedini artırmayı ve yeni müşteri kazanmayı hedefleyen internet şubesi ise, CRM ve veri madeni teknolojilerine sahip. Garanti Bankası’nda bankacılık işlemlerinin yüzde 60’ı internet şubesi üzerinden gerçekleşiyor. 2004 yılında, internet şubesinde ayda en az 1 işlem yapan 500 binin üzerinde aktif müşteriye ulaşıldı.  Bu 500 bin müşteri, ayda 6 milyar dolarlık bankacılık işlemini online olarak gerçekleştirdi. Bir aydaki işlem adedi ise 12 milyona ulaştı.

MİGROS

Örnek B2B portalı: Migros’un web üzerinde üç ayrı uygulaması var; Müşteriye açık olan tarafta sanal market ve Kangurum, çalışanlar iletişimi sağlayan kurumsal portal ve tedarikçilerle iletişimi sağlayan B2B portalı…

Migros, 2000 yılından bu yana tüm tedarikçileri ile bir web sitesi aracılığıyla haberleşiyor ve operasyonlarını buradan yürütüyor. İnternet bazlı uygulaması olmayan tedarikçiler, Migros’a mal satamıyorlar.  Ürün siparişleri, tedarikçilere buradan veriliyor. Tedarikçi ile stok, satış, ödeme, fatura gibi tüm operasyonlar buradan sürdürülüyor. Bugün tüm alımların yüzde 80’ine yakın bir bölümünü internet üzerinden gerçekleştiren Migros’un hedefi, bu oranı yüzde 100’e çıkarmak.

Yok satmalar azaldı: Migros Bilgi Teknolojileri Direktörü Kerim Tatlıcı, “Tedarikçilerle ilişkilerimizi web ortamına taşıdıktan sonra hatalarda çok ciddi azalma oldu. Verimliliğimiz arttı” diyor ve şöyle devam ediyor:

“Eskiden bir siparişin fakslanması, sonucunun takibi çok zordu. Şimdi artık her şey izleniyor. Çalıştığımız tedarikçi firma ile kendi süreçlerimizi paylaşıyor hale geldik. Bütün detayı gösteriyoruz. Dolayısıyla, tedarikçi tarafında beraber çalışma becerimiz arttı. Onların bize desteği ve güveni arttı. Diğer yandan mağazalarda yok satmalar azaldı. Ürün bulundurma oranımız arttı. Promosyonlarımız arttı. Önümüzdeki dönem CRM ve lojistik süreçlerimizi de web ortamına taşımayı hedefliyoruz”.

KOÇ ALLIANZ

Örnek iletişim portalı: Koç Allianz, interneti, bireysel ve kurumsal müşterilere ulaşmak başta olmak üzere, acente işlemleri, hastane ve eczane provizyon işlemleri ve satış örgütünün yönetilmesi amacı ile kullanıyor.

Acenteler internetten bağlanıp cari hesaplarına, müşteri bilgilerine ulaşabiliyor, poliçe kesebiliyorlar.

Eczaneler web üzerinden poliçe limit sorgulaması, ilaç bedellerine ulaşıp provizyon girişi yapabiliyor. Anlaşmalı hastaneler de internet üzerinden ana sisteme bağlanıp poliçenin kalan limitlerini, sahibinin önceki işlemlerini, doktor notlarını görebiliyor. Şirketin kurumsal grup sağlık müşterilerinin bir bölümü, web üzerinden kurumlarındaki poliçe sahiplerinin tüm prim ve hasar bilgilerine ulaşabiliyor.

Etkin satış yönetimi: Koç Allianz’da yeni müşteri kazanmak için yapılan kampanyaların ve direk satış örgütünün takibini sağlayan sistem de web üzerinden çalışıyor. Kampanyalardan elde edilen potansiyel müşteri bilgileri filtrelenerek veritabanına giriliyor. Önce satış örgütünün bölge ofislerine daha sonra da müşteri temsilcilerine dağıtılıyor. Hem merkezdeki çağrı merkezinin hem de müşteri temsilcilerinin yaptığı görüşmeler, toplantılar ve diğer iletişim bilgileri sistemde saklanarak geriye dönük takip edilebiliyor. Satış aşama bilgileri de sistemde tutuluyor. Bu da kampanyaların ve satış ekibinin performansının raporlanabilmesini kolaylaşıyor.

AVON TÜRKİYE

Avon.com.tr: Avon, Türkiye’de web’i en iyi kullanan şirketlerden biri. Siparişlerinin yüzde 85’ini internet üzerinden alıyor. Şirket, 50 bin kullanıcısı olan bir portale sahip. Satış temsilcileri, takım oyuncuları ve bölge satış sorumluları, kullanıcı adı ve şifre ile bu portale ulaşabiliyorlar.

Avon’un web sitesi, şirketin mevcut teknik altyapısı ile entegre çalışıyor. Örneğin, satış temsilcisi, internet sitesine sipariş girdiğinde, bu sipariş doğrudan ana sisteme gönderiliyor ve işleme koyuluyor. Sipariş modülü ayrıca interaktif çalışıyor. Temsilci siparişini girdiğinde, sistem promosyonlarla ilgili uyarıyor. Avon Türkiye Bilgi Sistemleri Operasyon ve Proje Müdürü Pelin Çolak, 2000 yılından bu yana uygulamada olan projenin faydalarını şöyle anlatıyor:

“Avon.com.tr üzerinden temsilcilerimiz gerçek zamanlı bilgi sağlıyorlar. Raporların büyük bir bölümü anlık olarak site üzerinden izlenebiliyor. Günlük ortalama 6-7 bin düzeyinde sipariş alıyoruz. Bugün bunun yüzde 85’i internetle geliyor. Sipariş modülünün bir önemli özelliği de interaktif olması. Sistem siparişi giren kişileri, örneğin promosyonlarda ya da vadelerle ilgili olarak uyarıyor. Bu sayede ortalama sipariş miktarımızı artırabiliyoruz. 

Siparişin yüzde 85’i internetten: Pelin Çolak, 2000 yılında uygulamaya başladıklarını belirtiyor ve “İnternet üzerinden yüzde 2 gibi bir sipariş ile başladık. 5 yılda yüzde 85’e geldik. İnternetle aldığımız sipariş miktarı da giderek yükseliyor” diye konuşuyor.

HP TÜRKİYE

www.hpbayi.com: HP, iş ortaklarıyla web üzerinden etkili bir iletişim ve etkileşim kanalını hayata geçirmek üzere geçtiğimiz yıl www.hpbayi.com portalını hayata geçirdi. HP’nin iş ortakları ile buluştuğu bu portal, Türkiye’deki en iyi işbirliği portallarından biri olarak kabul ediliyor.

Ürün, fiyat ve eğitim bilgilerinin aylık olarak güncellendiği sitede HP iş ortakları, kampanyalar, örnek reklam çalışmalarını, başarı öykülerini ve basın bültenlerini takip ederek, HP ile ilgili tüm gelişmelerden haberdar oluyor. www.hpbayi.com sitesinin “Pazarlama” bölümünde yer alan “HP ile kendi başarı öykünü yarat” bölümü ile HP’nin iş ortakları, kendi başarı öykülerini, istedikleri zaman siteye iletebiliyorlar.

Etkinlik ve verim arttı: Böylece kendi hikayelerini herkesle paylaşma fırsatını yakalıyorlar. Bunun yanı sıra HP iş ortakları, iş ve iletişim hızını önemli ölçüde artıran yeni sistemle, sitenin ana sayfasında yer alan “Proje Fiyatlandırması” kısmından, anında özel proje fiyatı alabiliyor.

Portal sayesinde HP Türkiye, iş ortaklarıyla daha etkili ve verimli bir işbirliği yakaladı. Hem HP hem de iş ortakları artık etkinliklerinden daha fazla değer kazanıyorlar.

EKOL LOJİSTİK

Web tabanlı sipariş takip sistemi

Ekol Lojistik, önceleri sektörde yaygın olarak kullanılan araç takip sistemlerini kullanıyordu. Bir yıl önce mevcut uygulamalara farklılık getirmek üzere yeni bir uygulamayı hayata geçirdi. Bununla birlikte, siparişi, giriş aşamasından başlayarak teslime kadar izlemek mümkün. 

Ekol Lojistik’in web üzerinden gerçekleştirdiği uygulama, çok detaylı bilgi edinme olanağı sunuyor. Örneğin aracın km’sinden, yakıt sarfiyatına, malın yaklaşık teslim zamanından, teslime kalan zaman kadar pek çok ayrıntıyı takip edebilmek mümkün. Kullanıcı, bunu kaydedebiliyor, daha önceki siparişlerle ilgili raporlamalara ulaşabiliyor. Malın gümrüklenmesi, antrepoya indirilmesi de internetten takip edilebiliyor.

Büyümeye yüzde 20 katkı: Ekol Lojistik Yönetim Kurulu Üyesi Gökhan Küçüktopuzlu, sistemin sağladığı faydaları şöyle özetliyor:

“Çok yoğun bir sipariş hareketimiz var. 300’ün üzerinde aracımız mevcut. Bu araçların hangi siparişi ne zaman alacakları gibi kararları vermek için teknik altyapımızı geliştirdik. Lojistik, depolama ve dağıtım projelerimizin tümünde müşterilerimiz artık süreçleri web üzerinden takip ediyor. Bu sistemi yaklaşık 1 yıldır kullanıyoruz. Bu süre içerisinde müşterilerin bize açtığı telefonların yoğunluğu azaldı. Dolayısıyla, çalışanlarımızın verimliliği arttı. Sistem, son 1 yılda şirketimize yüzde 15-20’lik büyüme getirdi”.

DIŞBANK

İdeal kampus: E-öğrenme portalı

Dışbank, 4 bin 500 personelinin aynı anda erişip kullanabildiği bir e-öğrenme portalı uygulamasını hayata geçirdi. Eğitim maliyetlerini büyük ölçüde azalttı. Çalışanların verimliliğini artırdı.

Banka bugün, sınıf ortamında bin 300 kişiyi kapsayacak, bir çok hafta sonunu alacak ve 60 bin dolara mal olacak bir eğitimi e-öğrenme sistemi ile bir hafta içerisinde 4 bin 500 dolara tüm çalışanlarına verebiliyor.

Dışbank Eğitim ve Gelişim Direktörü Meriç Koraltürk,  “Kullandığımız HR paketi ile entegre e-öğrenme sistemimizi 2003 yılından bu yana kullanıyoruz. Bizim bu sistemi verimli kullanabilmemizin en önemli aşaması İdeal Kampus adı altında oluşturduğumuz portal oldu” diyor.

Online eğitimde büyük başarı: Çalışanlarda büyük motivasyon artışı sağladıklarına dikkat çeken Koraltürk, “Bu portalı e-öğrenme süreçlerimiz için mümkün olduğu kadar aktif hale getirdik. Temel teknik eğitimler ve oryantasyon eğitimlerinin ardından proje bazlı eğitimlere başladık. Çalışanlar zaman içerisinde sisteme alıştılar. Bin kişiye tanımlanmış ve bir haftada bitirilen, yüzde 89 tamamlanma oranı olan süreçler geçirdik. Bunlar e-öğrenme alanında çok önemli rakamlar” diyor.

AK EMEKLİLİK

CRM Projesi; Bireysel Emeklilik Sistemi’nin önde gelen şirketlerinden Ak Emeklilik, müşteriye daha yakınlık, onlara hızlı yanıt vermek ve karlılık için, bir CRM projesi başlattı. Şirkette kısa sürede müthiş bir dönüşüm yaşandı. Müşteriye dönüş süreleri yüzde 50-60 oranında kısaldı. Müşteri sayısı, ilk yılda iki katına çıktı. Ak Emeklilik Genel Müdür Yardımcısı Ömer Kara, web’le gelen dönüşümü şöyle anlatıyor:

“Proje kapsamında, önce çağrı merkezi ve internetten tüm işlemlerin yapılabileceği alternatif dağıtım kanalları altyapısı kuruldu. İş akışları elektronik ortamda tek bir platform üzerinde tanımlandı. Çalışanların tüm uygulamalara ve veri kaynaklarına tek arayüzden ulaşmalarını sağlayan kurumsal portal hazırlandı. Proje tamamlanır tamamlanmaz olumlu sonuçlarını almaya başladık. Geçmişte müşteri aramalarını yönetmekte sıkıntılar çekiyorduk. Raporlamasında sorunlar yaşıyorduk, bunları da aştık.”

Müşteriye dönüş çok kısaldı: Uygulamanın hayata geçirilme sürecinde Ak Emeklilik’in müşteri sayısı 2 katına çıktı. Buna rağmen sistem başarıyla devam etti. Ömer Kara, “Müşteri sayısındaki artışa rağmen daha kaliteli hizmet verebilir bir noktaya geldik. Müşteriye dönüş süremiz yüzde 50-60 oranında kısaldı. Bu da servis kalitesini artırdı. İşlem de yapılabilen bir web uygulamamızın olması bizi sektörde farklılaştırdı. Müşterilerimiz bugün, web’den şirketi aramaya ihtiyaç duymadan işlem yapabiliyor, makbuz alabiliyorlar” diye konuşuyor.

KOÇBANK

Elektronik satın alma: Promena, Türkiye’de online ihale konusunda uzman şirketlerden. Şirket Koç Topluluğu bünyesinde 70’den fazla şirket için elektronik satın alma platformu sağlıyor. Bu platformda şirketler bilgi işlem malzemeleri, fabrika sarf malzemeleri, kırtasiye gibi ortak alımlar gerçekleştirebiliyorlar. Tamamen internet üzerinde gerçekleştirilen satın almalar, şirketlere maliyet avantajının yanı sıra iş gücü kaybının önlenmesi, zaman tasarrufu, bilgi birikimi ve şeffaflık gibi faydalar da sağlıyor.

Promena’nın Koçbank için gerçekleştirdiği elektronik satın alma platformu, en başarılı uygulamalardan biri. Koçbank bu platform sayesinde bugün, tüm şirket içi satın alma operasyonunu elektronik ortamda gerçekleştiriyor. Şubelerden satın alma talepleri elektronik ortamda toplanıyor ve onaylanıyor. Satın alma departmanı bu talepleri konsolide ederek Promena sistemi üzerinden tedarikçilere iletiyor. 

Bütün satın alma online: Koçbank bugün, yıllık ortalama 13 milyon dolar tutarındaki alımlarını, merkezi satın alması, 100 şubesi ve her düzeydeki personeli için özel olarak belirlenmiş prosedürler ile bu e-satın alma hizmeti ile gerçekleştiriyor.  200’ü şubelerde, 50’si merkezi satın almada görevli toplam 250 kullanıcı ve 30 tedarikçi firma için oluşturulan uygulama sayesinde banka, satın alma operasyonunun her aşamasını çok daha hızlı ve şeffaf bir şekilde gerçekleştiriyor. Bilgiye hızlı ulaşım, verim ve iş gücünü artırıyor.

DELL

3355

3355 Projesi: 3355 (OtuzÜç ElliBeş Bilişim Sistemleri), 0216 444 33 55 no.’lu telefonla ya da www.4443355.com’dan aracısız olarak son kullanıcıyla Dell’i buluşturan bir proje. 2004 yılının mayıs ayında Boğaziçi Yazılım AŞ. Tarafından kurulan 3355, tüketici ile bilgisayarı en uygun fiyat ve koşullarla buluşturmayı hedefliyor. 3355’den satın aldığınız Dell ürünleri, İstanbul’u içine alan 1. bölgede en geç 24 saat, Türkiye’nin en uzak noktalarını da içine alan bölgede ise en geç 48 saat içinde kapıya teslim ediyor.

3355, tamamen Dell’in tüm dünyada uyguladığı direk satış modeli olarak bir Çağrı Merkezi ve Internet satış operasyonu olarak çalışıyor. Bugüne kadar bin 133 adet bireysel kullanıcı ve 2 bin 598 adet KOBİ’ye satış yapan sistem, satış sonrası sağladığı destek hizmetleri ile de beğeni topluyor.

Her şey online: 3355’in bilgi ve danışmanlık servisi veren bir de çağrı merkezi var. Burayı arayan herkes, -Dell ürünleri hakkında bilgi alabiliyor. Satınalma işlemlerini gerçekleştirebiliyor, ödeme seçeneklerini öğrenebiliyor. Ayrıca  kendisi için en uygun ürünü, uzman müşteri temsilcileri yardım ve desteği ile seçebiliyor.

OYAK ÇİMENTO GRUBU

E-Çimento Projesi

Oyak Çimento Grubu, şirketlerinin elektronik ortamda bilgi paylaşımını ve iletişimini destekleyen teknolojileri yerleştirmek, ilgili eğitimleri vermek amacıyla 2002 sonunda bu projeyi hayata geçirdi. Elektronik çimento şirketleri projesi (E-Çimento), şirketlerde etkinliği ve verimliliği artırmayı hedefliyor.

Elektronik çimento şirketleri projesi kapsamında, bir e-çimento portalı oluşturuldu. Grubun 9 çimento şirketinin eriştiği bu kurumsal portalın bugün 560 aktif kullanıcısı bulunuyor. Günlük haber ve içeriğin yanı sıra portal üzerinden eğitim, iş ortağı bilgileri ya da proje bilgileri gibi şirket faaliyetleriyle ilgili tüm bilgiler paylaşılıyor. Portalda ayrıca tüm şirketler için ortak bir CV bankası yer alıyor.

Verim artı, maliyet düştü: Oyak Çimento şirketleri e-çimento projesi ile kesintisiz ve hızlı bilgi akışını sağladı. Maliyetlerini düşürdü, verimliliğini artırdı. E-çimento grup şirketlerinin teknoloji yatırımlarının da önünün açılmasını sağladı. Bu sayede örneğin OYSA Çimento’nun iki fabrikası 2005 yılı itibariyle ERP sistemini kullanmaya başladı.

EFES PİLSEN

E-sayım projesi: Efes Pilsen, ürün sunumu ve görsel ürünlerde pazarın kullanımına sunduğu 10 milyon dolarlarla ifade edilen demirbaşlara sahip. Şirket, “e-sayım” adı verilen proje ile, demirbaşlarının yönetimini elektronik ortama taşıdı. Entegrasyonun çok yoğun olduğu bir platform hayata geçirdi.

Süreç iş akışı uygulamasında Efes Pilsen çalışanları tarafından doldurulan formlarla başlıyor. Bu formlar müşteriye sevk formu, demirbaş bakım onarım formu, müşteriden müşteriye sevk formu gibi formlardan oluşuyor. Formlar onaylandıktan sonra otomatik olarak sistem üzerinde taşerona iş emri oluşturuluyor. Bu iş emirleri aynı zamanda taşerona/tedarikçiye yine otomatik olarak sistem üzerinden faks ve elektronik posta olarak iletiliyor. İnternet sitesinde görüntülenen bu iş emirlerine göre taşeronlar tarafından işlemler yapılıyor. Taşeron yaptığı her işte barkod okuma cihazını kullanarak müşteri ve soğutucuyu okutuyor. Bu bilgiler veri tabanına iletiliyor. Bu iletişim esnasında gönderilen ve alınan veriler internet üzerinden gerçekleştiriliyor. Taşeron yada tedarikçiler işi bitirdiğinde alacağı fatura tutarını da internet ortamından kendileri için oluşturulmuş siteden giriyor. Bu bilgi, iş akışı uygulaması ortamında onaya sokuluyor. Onaylanmanın ardından taşerona e-posta vasıtasıyla mesaj iletiliyor ve faturasının Efes Pilsen’e göndermesi isteniyor.

80 bin demirbaşı yönetiyor: E-sayım uygulaması ile Efes Pilsen bugün, 100’ün üzerinde üretim ve hizmet tedarikçisi, 300’ü aşkın bayisi ve Efes Pilsen çalışanlarının kullandığı 600’ün üzerinde mini barkod okuyucusu ile, Türkiye genelinde 80 binin üzerinde satış noktasında demirbaşlarını yönetiyor.

OTOKOÇ

OBİS Platformu: Türkiye’nin önde gelen otomobil pazarlama şirketlerinden olan Otokoç, elektronik iş konusunda örnek bir projeye sahip. 2003 yılında uygulamaya alınan ve OBİS (Otokoç Bilgi ve İletişim Sistemi) adı verilen platform sayesinde, bugün şirketin tüm iş süreçleri web ortamına taşınmış durumda.

Türkiye çapında 13 noktada, yılda 100 bin müşteriye satış sonrası, 20 bin müşteriye yeni ve ikinci el araç satış hizmeti sunan Otokoç’un tüm süreçleri OBİS platformu üzerinde. Araç ve yedek parça satışından, mali işler ve pazarlamaya, müşteri ilişkilerinden yönetime kadar tüm süreçler bu tek platform üzerinden sürdürüyor.

500 bin dolarlık tasarruf: Otokoç’un web uygulaması, sunucu konsolidasyonu, işgücü tasarrufu, stokların ortak kullanımı, risklerin merkezi takibi gibi olanaklar sayesinde şirkete yıllık yaklaşık 500 bin dolarlık kazanç sağlıyor.

Bunun yanı sıra entegre bir CRM/ERP sistemi olmasının getirdiği etkin müşteri ilişkileri yönetimi ve tek bir program standardı olması sayesinde çalışanların yeni fonksiyonlara uyumunu hızlandırıyor.

Eğitim sürelerini kısalıyor. Showroom, servis, çağrı merkezi ya da internet şubesi gibi değişik kanallardan gerçekleşen müşteri temaslarının tek bir sistem üzerinde toplanmasına olanak sağlıyor.

HANDE D. SÜZER
hdemirel@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER