Capital'e abone olun.
AÇIK ARA LİDERLERİN 9 STRATEJİSİ

Açık ara liderlerin 9 stratejisi

Rekabette farklı olmak isin anahtar kuralı.

Son Güncelleme: 01.10.2011


Dünyada da pek çok örneği mevcut. Apple, WalMart, P&G, Starbucks, Ikea gibi Şirketler daha isin basında rakiplerine benzersiz iş modelleri sayesinde fark atmış durumda. Rakipleriyle aralarına yüksek bariyerler koyuyorlar. Bu sayede rakiplerin kendi alanlarına adım atmasına bile izin vermiyorlar. Türkiye'de de rekabette fark yaratan Mey İçki, Turkcell, Uno, Garanti Bankası gibi şirketler mevcut. Uzmanlar, bu sirketlerin kurduğu yüksek bariyerlere vurgu yapıyor. Bu sayede ulaşılmaz olduklarını belirtiyorlar. Bu bariyerlerin onları sürekli lider kılması ise dikkat çekici. Rekabeti önlemenin en kolay yolu, daha pazara girişte rakibi yıldırmak... Bunun için de şirketler, kendi alanlarında yüksek rekabet bariyerleri oluşturuyor. Dünyada marka stratejisi konusunda uzman isimlerden pazarlama danışmanı David Aaker da bu yöntemin işe yaradığı görüşünde. Satışları ve kârlılığı artırmanın tek yolunun, rakiplerin ilgilenmediği yeni alanlarda inovatif ürün ve hizmetler yaratmak olduğunu söylüyor ve ekliyor: "Asıl amaç, bu yeni ürün ve hizmetleri başarıyla sunmak değil, rakiplerin bu alanlara girmelerini engelleyecek, onlara ket vuracak bariyerler oluşturmaktır." Aaker, şirketlerin yarattığı bu bariyerlerin artılarını ise şöyle sıralıyor: "Bariyerler, çekim gücü oluşturma, görünür olma anlamında rakipleri engeller. Uzun vadede rakiplerin zayıf hale gelmelerine neden olur. Daha da iyisi, rakiplerin bu alanlara girmelerini engeller." Türkiye'de de bazı lider şirketler, bu bariyerleri doğru kurabildikleri için yerlerini sağlamlaştırıyor. Türk Telekom'dan Uno'ya, Garanti Bankası'ndan Sütaş'a pek çok pazar lideri şirket, yarattığı farklı iş modeliyle rakiplerini yıllardır yanlarına bile yaklaştırmıyor. Uzmanlara göre rakiplerini geride bırakmayı başarmış şirketlerin rekabette yarattıkları bariyerleri 9 başlıkta toplamak mümkün:
Fark atanların rekabet stratejisini görmek için görsele tıklayın.

STRATEJİ-1
Alametifarikanızı yaratın
Rekabette şirketi ulaşılmaz kılan, yarattığı patentlerle ortaya koyduğu ürün ve hizmet portföyü oluyor. Dünyada P&G'nin yarattığı ve satın alma sonrası Diamond ürün portföyüne geçen Pringles, bunun en güzel örneği. Ürün, patates cipsi gibi alternatifi çok olan bir kategoride özel ambalajıyla diğerlerinden farklılaşıyor. Türkiye'de de pazarlama uzmanları, iş yapma modeliyle Biletix'in, kendine has ürünleriyle Mey İçki, B'iota ve Uno'nun rekabette bir adım öne geçtiğini düşünüyor. Mey İçki'nin son yıllarda özellikle rakı, votka ve likör alanlarında piyasaya sunduğu Türk tüketicisine yönelik yeni markaları, bu sektörün her alt kategorisinde lider durumunu korumasını sağlıyor. UNO da ambalajlı ekmek sektörünü kendi yaratarak rekabet bariyerini baştan koymuş bir örnek. Doruk Group Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer, paketli ekmek pazarının yüzde 70'ine sahip olduklarına dikkat çekiyor. Rakiple mücadeleden ziyade kendi sıkletlerinde rakipler oluşmasına engel olacak bir strateji içinde olduklarını söylüyor ve "Hep yeniyi yapmaya, teknolojimizi geliştirmeye çalışıyoruz. Dünyayı, trendleri çok iyi analiz ediyoruz. Bunlar rakiplerimizin büyümesine engel oluyor" diye konuşuyor. Kurulduğu 2002 yılından bu yana B'iota Laboratu-varları da bitkisel içerikli ürünlerle rakiplerini geride bırakıyor. Bioxcin ve Bioder Global Marka Pazarlama Müdürü Kubilay Köse, "Anadolu'nun bitkilerini, bilimin son olanaklarıyla sentezliyoruz. 2003'de sunduğumuz Bioder ve 2006'da çıkan Bioxcin ile lider durumdayız. Patentli ürünleri, düzenli inovasyonla desteklediğinizde liderliğiniz zaten pekişiyor" diyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER