Capital'e abone olun.
STRATEJİYE ZAMAN YOK

Stratejiye zaman yok

Günde 12, haftada 60 saat çalışan CEO’ların geleceği planlamaya yeterince vakitleri var mı?

Son Güncelleme: 01.06.2010

Corporate Transformation’ın başkanı ve aynı zamanda Monitor Group’ta şirket dönüşüm projeleri grubunda kıdemli danışman olarak görev yapan Robert H. Miles, Harvard Business Review’da yayınlanan “Kurumsal Dönüşümlerin İvmelendirilmesi” adlı makalesinde, CEO’ların zaman yönetimi konusunda yaptıkları hatalardan birine şöyle dikkat çekiyor: “Üst düzey karar vericiler, müthiş fikirler peşinde koşmak ve devasa sonuçlar hedeflemek yerine büyük hatalar yapmaktan kaçınmaya çalışır. Kendilerinin şirketin tamamını yeniden hayal etme işiyle uğraşamayacak kadar günlük faaliyetlerle ilgilenmek zorunda ve meşgul olduklarına inanarak kendi sorumluluk alanlarının altına saklanırlar. Burada sorun olan ise bir kurumun dönüştürülmesinin ancak yöneticiler arasındaki yoğun bir işbirliğiyle gerçekleştirilebileceği gerçeğidir.” CEO’ların günlük ajandası her zaman çok konuşulur ve tartışılır. CEO’ların zaman yönetimi, bir günü nasıl geçirdikleri, günü etkin geçirip geçirmedikleri, ağırlık verdikleri konular uzmanlar tarafından sürekli incelenir. Uzmanların en önemli eleştirilerin başında ise Miles’ın da dikkat çektiği gibi CEO’ların gereğinden fazla günlük işlerle meşgul olması, gelecek stratejilerine yeterince eğilememesi gelir. Türkiye’de de bu eleştiri uzmanlarca sık sık dile getirilir. Odgers Berndtson Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna da bunlardan biri. Öztuna, Türkiye’de yöneticilerin uzun vadeli stratejiler oluşturmak yerine daha çok günlük işlere ve operasyona ağırlık verdiğine dikkat çekiyor. “Pek çok araştırma da CEO’ların strateji oluşturma yerine operasyona daha yakın olduklarını ortaya koyuyor” diyor.

GÜNLÜK İŞİN KAPSAMI
CEO’lara günlük işlerinin neler olduğu sorulduğunda, iletişim kanallarından gündemi takip etmek, e-mailleri kontrol etmek, toplantılara girmek, rapor okumak, sahaya inmek, müşteri ziyaretlerinde bulunup çalışanlarla bir araya gelmek şeklinde yanıtlar veriliyor. Türkiye’de birçok yönetici, zamanının çoğunu bu işlerin aldığını itiraf ediyor. Zamanla adeta bir yarış içinde olduklarını, kimi zaman günde 12, haftada 50 saati aşkın bir süre çalıştıklarını söylüyorlar. Neyi farklı yapmalı, ne tür stratejiler oluşturmalı noktasına zaman ayıramamaktan şikayetçi olanlar arasında iş seyahatlerini ya da hafta sonlarını bu konuları düşünmek için fırsat bilenler de var. Bu tablo yönetim uzmanlarına göre çok sağlıklı değil. Uzmanlar, günlük operasyonlara çok fazla odaklanılmasının resmin bütünü oluşturacak unsur olan stratejiye ve gelecek planlarına yeterince zaman ayrılamaması sonucunu doğurduğunu söylüyor. Egon Zehnder International Yönetici Ortağı Murat Yeşildere, “Bir CEO’nun görevinin sonuç odaklılık, stratejik düşünme ve değişimi yönetme olduğu unutulmamalı. CEO pozisyonundaki yöneticiler, günlük işlerden ziyade bu konulara ağırlık vermeli” diyor. Ayşe Öztuna da bir CEO’nun zamanının en azından yüzde 10’unu strateji oluşturmaya ayırması gerektiğini savunuyor. Uzmanlar, CEO’ların günlük operasyonlara fazla zaman ayırma nedenini delegasyon sorununa bağlıyor. Öztuna, bu konuyla ilgili şöyle bir saptamada bulunuyor: “Her pozisyonda yetişmiş yönetici olmadığı için üst düzey yöneticiler, bir alt kadronun işini de yapıyor. Bazen de güvenilmediği için delegasyonda problem yaşanabiliyor. Üst düzey yönetici işin operasyon kısmına giriyor. Stratejiye ayrılacak zaman günlük iş tarafına kanalize ediliyor.”   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER