Capital'e abone olun.
YÖNETİCİNİN YENİ PROFİLİ

Yöneticinin Yeni Profili

Araştırma, Türk iş dünyasındaki değişimi ve yöneticilerin yaşam tarzını ortaya koymayı amaçlıyor... Şirketleri yarına taşıyacakların günlük yaşamlarını ve profillerini ortaya koyuyor... Trend Group...

Son Güncelleme: 01.10.2001

Araştırma, Türk iş dünyasındaki değişimi ve yöneticilerin yaşam tarzını ortaya koymayı amaçlıyor... Şirketleri yarına taşıyacakların günlük yaşamlarını ve profillerini ortaya koyuyor... Trend Group tarafından, Capital için yapılan bu özel araştırmanın adı, “Türk Yöneticisinin Profili 2001”... Sabah uyanıştan akşam uykuya geçişe kadar, yöneticinin 24 saatini, düşüncelerini, hayata bakışını, ilgi alanlarını, tercihlerini, kısaca her şeyini inceliyor...

Günümüzde profesyonel yöneticiler tüm dünyadaki ekonomik ve toplumsal gelişmeleri takip etmek, değişimin öncülüğünü yapmak zorunda. Bu nedenle, değişimi önce onların görmesi ve başlatması gerekiyor. Profesyonel kadroların gündemleri, eleman seçerken öncelikleri, tercihleri hızla değişiyor.

Son yıllarda Türkiye’de çok iyi yetişmiş profesyonel kadrolar oluştu. Beyinlerini sürekli olarak yeni fikir ve önerilere açık tutan bu yöneticiler ile yurtdışındaki meslektaşları arasında hiçbir fark kalmadı denilebilir. Onların profilleri, yaşam tarzları da farklı. Yaş ortalamaları, hobileri, gazete ve televizyon izleme alışkanlıkları, internet tutkuları ile bambaşka bir görünüm sergiliyorlar.

Capital olarak hızlı bir değişim içinde olan yöneticilerin yeni profilini ve gündemini ortaya koymak istedik. Bu araştırmayı Trend Group Pazar Araştırma ve Danışmanlık şirketi, Capital için özel olarak gerçekleştirdi. Anketler ağustos ayında gerçekleştirildi. Türkiye’deki işadamı ve yöneticilerin profilini ortaya koyan bu çalışma kapsamında 64 erkek, 39 kadın yönetici ile görüşüldü. Ankete katılan yöneticilerin 6’sı şirket ortağı/sahibi, 16’sı yönetim kurulu üyesi, 60’ı müdür, 9’u müdür yardımcısı, 10’u şef veya süpervizör pozisyonunda.

Görüşmeye katılan yöneticilerin yüzde 60’ı gibi büyük bir çoğunluğu 21 ile 34 yaş arasındakilerden oluşuyor. Yüzde 29’u 35- 49 yaş grubunda, yüzde 11’i ise 50 yaşın üzerinde. Araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 17.5’i 30’dan fazla insanla, yüzde 4,9’u 26 ile 30 kişi arasındaki büyüklükte ekiplerle çalışıyor.

Yüzde 33’ü yüksek lisanslı

Kariyer basamaklarını tırmanmak için sadece iyi bir üniversite eğitimi almak yeterli değil. Artık hayat boyu öğrenmeye devam etmek gerekiyor. Araştırma sonuçlarına göre, Türk yöneticilerinin yüzde 63’ü üniversite mezunu, yüzde 33’ünün yüksek lisans derecesi var. Lise mezunu olanların oranı ise sadece yüzde 4 düzeyinde. Yüksek lisans derecesine sahip olanların oranındaki yükseklik, uzmanlaşmanın son yıllarda kazandığı önemi de açıkça ortaya koyuyor.

Yöneticilere en son mezun oldukları okullar da soruldu. Ortaya çıkan sonuçlar yüzde 20.4’ünün yurt dışında eğitim aldığını, diğerlerinin ise Türkiye’deki en saygın üniversitelerden mezun olduklarını gösteriyor. Ankete katılan yöneticilerin yüzde 21.4’ü son diplomasını İstanbul Teknik Üniversitesi’nden almış. Yüzde 11.7’si Ortadoğu Teknik Üniversitesi’ni, yüzde 8.7’si Boğaziçi Üniversitesi’ni bitirmiş. Yöneticilerin yüzde 60’a yakını 10 yıldan fazla iş deneyimine sahip.

“Evli ve çocuklu”

Türk yöneticisinin medeni halini tanımlamak için, “evli ve çocuklu” kalıbı iyi bir değerlendirme olarak ortaya çıkıyor. Araştırma sonuçları, yöneticilerin yüzde 66’sının evli,  yüzde 28’inin bekar olduğunu gösteriyor. Boşanmış olanların oranı yüzde 4, dul olanların oranı ise yüzde 2 düzeyinde.

Yöneticilerin yüzde 47’si çocuk sahibi. Çocuk sahibi olanların yüzde 67’sinin 1, yüzde 29’unun 2 çocuğu var. Araştırmayı yürüten şirketin yöneticisi Nurhan Keeler, “Türk yöneticilerin, çok çocuğa rağbet etmedikleri anlaşılıyor. Üç çocuğu olanların oranı sadece yüzde 2 düzeyinde olması da bunu gösteriyor” diyor.

Yöneticilerin yüzde 55.4’ü kendi evinde, yüzde 12.6’sı ailesinin evinde oturuyor. Kira da oturanların oranı ise yüzde 33’te kalıyor.

Site içinde müstakil evlerde, villalarda oturanların oranı yüzde 5’de kalıyor. Müstakil evde yaşanların oranı ise yüzde 12. Yöneticilerin yüzde 47,6’sı apartman dairesinde, yüzde 33’ü ise site içindeki apartman dairelerinde yaşıyor.

Kullandıkları otomobil markaları arasında ise Volkwagen yüzde 13.6 ile başı çekiyor. Onu yüzde 7.8 ile Opel ve Renault izliyor. Dördüncü sırada ise yüzde 6.8 ile Peugot var.

En çok kullandıkları cep telefonu markası Nokia, onun ardından  Ericssson ve Panasonic geliyor.

Günde 10 saat çalışıyorlar

Hepimiz 21’inci yüzyılda çalışma alışkanlıklarının çok daha farklı olacağını biliyor, bu nedenle de yeni çalışma alışkanlıklarına ve değişime hazırlanıyoruz. Yöneticilerin 24 saatini nasıl geçirdiğine şöyle bir göz attığımızda, bizi nasıl bir yaşam biçiminin beklediğine ilişkin tahminde bulunmak mümkün olacak.

Günümüzde yöneticiler 1 günde ortalama 10 saat çalışıyorlar. Önceki kuşakların sabah 9 – akşam 6 arası, günde 8 saatlik çalışma düzeni çoktan tarih olmuş durumda. Geçmişteki 20 yıllık iş hayatı artık 15 – 16 yıla sığıyor.

Kadınlar ve erkeklerin işe ayırdıkları zaman arasında büyük bir fark yok. Ailelerinde günde 3 saat kadar zaman ayırıyorlar. İlerleyen yaş ile birlikte aileye ayrılan zaman artıyor, işe ayrılan vakit 9 saate geriliyor. Aileye ayrılan zaman 50 yaşın üzerindeki yönetici grubunda 4 saate kadar çıkıyor. Ancak, kadınlar kendilerine ayırdıkları vakitten fedakarlık yapıyor. Kadınlar günde kendilerine sadece 1,5 saat ayırabilirken, erkekler 2,5 saate yakın bir vakti kendilerine ayırabiliyor.

“Bugün seçim olsa oyunuzu kime verirdiniz?” sorusuna verdikleri yanıt ise toplumun genel eğilimlerini yansıtıyor. Anketi yanıtlayan yöneticilerin yüzde 61’i, “oyumu hiçbir partiye vermezdim” diyor. Kemal Derviş’e oy veririm diyenlerin oranı ise yüzde 7.8’e ulaşıyor.

Netizen yöneticiler dönemi

İş dünyası internetten en etkin biçimde faydalanmak, bu şekilde rekabet avantajı sağlamak için amansız bir yarış içinde. İnternet teknolojisi ve sunduğu fırsatlar iş dünyası tarafından mercek altına alındı, didik didik inceleniyor.

Hiçbir yönetici internetin nimetlerinden uzak kalmak istemiyor. Bilgi alışverişi için en hızlı yol olan interneti tercih ediyor. Yöneticilerin yüzde 95’inin internet bağlantısı var. Yüzde 71’i hem evden hem işten internete bağlı. Sadece işten internete erişebilenlerin oranı yüzde 22, sadece evden bağlantısı olanların oranı ise yüzde 2 düzeyinde.

Erkek yöneticilerin yüzde 87’si interneti her gün ziyaret ediyor ve ortalama 45 dakika geçiriyor. Kadınlarda ise her gün ziyaret edenlerin oranı yüzde 72 civarında. Kadınlar internette erkek yöneticilerden daha fazla vakit geçiriyor. Kadınlar internete bağlandıklarında 1 saate yakın zaman kalıyorlar.

Ne okuyor, ne izliyorlar?

Yöneticilerin hangi gazete ve kitapları okuduğu, hangi televizyon kanallarını seyrettiği, sevdiği radyo kanalı reklamcıların ve medya planlamacıların merak ettiği konuların başında gelir. “A” grubundaki bu insanları nerede, nasıl yakalayacaklarını bilmek isterler.

Araştırma sonuçları, yöneticilerin şu sıralar gözlerini haber kanallarından alamadıklarını ortaya koyuyor. İlk tercihleri olan CNN Türk, NTV ve CNBC-E gibi haber ve ekonomi ağırlıklı kanalların ardından KanalD geliyor. Yöneticilerin yüzde 34’ü Capital’i takip ediyor. Capital, onlar arasında en yaygın olarak okunan dergi. Haftalık ekonomi yayınları arasında ise Ekonomist başı çekiyor.

Tercih ettikleri radyo kanallarının başında PowerFM, Joy FM, NTV radyo ve Açık Radyo ön sıralarda. En çok tercih ettikleri gazete Hürriyet. Onu Sabah ve Milliyet izliyor.

Yöneticilerin “En son olarak hangi kitabı okudunuz?” sorusuna verdikleri yanıtlar, yoğun iş tempolarına rağmen yeni çıkan kitapları takip etmeye çalıştıklarını ortaya koyuyor. Yüzde 15,5’i en son Ahmet Altan’ın İsyan Günlerinde Aşk adlı romanını okumuş. Son olarak 1970’li yılları anlatan “Bir Maniniz Yoksa Annem Size Gelecek” adlı anı kitabını okuyanların oranı ise yüzde 8.7. Bu iki kitabın ardından en son okudukları kitaplar arasında Harry Potter, Bir Çift Yürek ve Bay Pipo geliyor.

Nurhan Keeler/Tren-D Group Yönetici Ortak

Araştırmayı gerçekleştiren Tren-d Group Yönetici Ortaklarından Nurhan Keeler, çıkan sonuçların ışığında Türk yöneticisinin profilini şöyle tanımlıyor:

TOPLUMSAL İLETİŞİM KANALLARI AÇIK:Yöneticiler ortalamadan farklılar. Dünyayı, sosyal ve toplumsal olayları CNN Türk, NTV ve CNBCE gibi kanallarla yakın takipteler. Her gün ortalama bir saatleri internette geçiyor. Volkswagen arabalarında Power FM, Joy FM, NTV Radyo, Açık Radyo ve Metro FM dinliyorlar.

Tecrübe, dürüstlük ve eğitim elemanlarında aradıkları özellikler. Gündemleri satış, karlılık, pazar payı ve kalite gibi konularla dolu.

SOSYAL YAŞANTILARI RENKLİ: Haftada iki-üç kere hobilerini ve kendilerini ihmal etmeyip yüzüyorlar, tenis oynuyorlar, fitness yapıyorlar. İş yemeklerini Sunset veya Divan’da yiyip Laila’da eğleniyorlar. Yeni Rakı en sevdikleri içki. Yeni Rakı’yı Jack Daniels, Absolut Vodka, J&B ve Efes Light izliyor.

HAYATINDAN MEMNUN:Undo şansı vermemize rağmen yüzde 60’ı hayatlarıyla ilgili genel gidişattan memnunlar ve “hiçbir şeyi değiştirmek istemezdim” diyorlar. Şansını kullanmak isteyenler ise “başka bir iş ve eğitim”, “gençlik yıllarına geri dönmek”, “başka bir ülke”  ve “evlenmemek”ten sözediyorlar.

OYLARINI PARTİLERİN HİÇBİRİNE VERMİYORLAR: Yarısı Türkiye’de yaşamayı, yüzde 25’i ise Amerika’yı tercih ediyor. Seçim olsa 62’si “oyumu kimseye yar etmem” diyor. Mevcut partilere oy vermek istemiyorlar. Yani hayatları devam ediyor ama siyasi yönünü bilemeden….

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER