Capital'e abone olun.
KAMPANYA YAĞMURUNA DEVAM MI?

Kampanya yağmuruna devam mı?

Herkes tüketiciyi ikna etmenin peşinde. Bu amaçla yılda 365 gün indirim yapan da var, Turkcell gibi yılda 800 kampanya düzenleyen de.

Son Güncelleme: 01.07.2009

Harcama korkusunun arttığı bir dönemde kampanyalarla ekonomiyi canlandırmaya gayret ediyoruz. Geçen yıl tam 800 kampanya düzenledik.” Bu sözler Turkcell’in pazarlama konusundaki en yetkili ismi Lale Saral Develioğlu’na ait. Turkcell’in pazarlamadan sorumlu genel müdür yardımcısı Develioğlu, tüketicilerin harcama korkusunu bu şekilde kırmaya çalıştıklarını söylüyor. Sadece GSM’de değil, otomotivden gayrimenkule, perakendeden lüks tüketime kadar hemen her sektör ve şirkette, krizle birlikte kampanya stratejileri yeniden planlanıyor. En çok ilgi gören ve kullanılanlar ise doğal olarak fiyat odaklı ve ciddi ödeme kolaylığı sağlayanlar oluyor.
Pazarlama bölümlerindeki iş yoğunluğu da ciddi biçimde artmış durumda. Aylık yapılan kampanya toplantıları, haftalık, hatta günlük düzenleniyor. Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, “Normalde kampanya ve fiyat toplantılarını her ay sonunda yapıyorduk. Şimdi ayda 2-3 değişik kampanya ve fiyat stratejisi hazırlıyoruz” diyor.
Şirketlerdeki genel eğilim ise “İndirim yapmayın. Bu hem marka değerinizi düşürür hem krizde zaten iyice azalan kâr marjlarınızı tamamen ortadan kaldırır” diyen ünlü perakende gurusu Peter Fisk’in tam tersi yönde. 365 gün indirim kampanyası başlatan Yeşil Kundura, satışlarını 3 katına çıkarmasına karşın kâr marjından yüzde 40 feragat ediyor.
Uzmanların en başarılı buldukları kampanyalar ise çapraz satışa yönelik olanlar. Turkcell’in geçtiğimiz yılbaşında bu tarzda gerçekleştirdiği kampanya sayesinde Boyner’e kazandırdığı müşteri sayısı tam 500 bin.
FİYAT ODAKLI DEĞİŞİM
Uzmanlar, kampanyayı, satışları harekete geçirmek veya artırmak için yapılan aktiviteler bütünü olarak tanımlıyor. Kampanyalarda, ürünün ambalajı, dağıtımı, miktarı, fiyatı gibi faktörlerde değişiklikler yapılarak, tüketiciye artı değer yaratılması ve sonucunda da satışların artırılması hedefleniyor. Kampanyaya başlanmadan önce hedef kitle belirleniyor. Bundan sonra yapılan en önemli iş, kampanyanın stratejisini belirlemek oluyor. Eskiye göre en önemli fark ise bu noktada yaşanıyor. Önceden ürün odaklı yapılan kampanyalar, krizden dolayı ağırlıklı olarak fiyat odaklı düzenleniyor. Stratejiler ise kârlılığı düşürmek üzerine kuruluyor. Fi-Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Fikret İnan, “5 yıl önce yılda yalnızca bir kampanya düzenliyorduk. Şimdi bu sayı 12’ye çıktı” diyor ve ekliyor: “Kampanyalar sırasında daire metrekare fiyatlarımızı ve kârlılığımızı düşürme stratejisine gidiyoruz.”
İnan’ın da söylediği gibi hemen her sektörde “düşük fiyat” temalı kampanyaların sayısı artıyor. Profilo Satış Direktörü Mehmet Suphi Hızal, “Yoğun rekabetin yaşandığı beyaz eşya sektöründe hemen her gün yeni bir kampanya uygulanıyor. Pazarda yaşanan daralmanın önüne geçebilmek için fiyat odaklı kampanyaların sayısı artıyor.”
Gıda perakendeciliğinde 5 yıl önce 10-12 olan kampanya sayısı, bugün 20-30’a ulaşmış durumda. Real Türkiye Genel Müdürü Kubilay Özerkan, “Yılda ortalama 10-12 kampanya gerçekleştirirken krizden dolayı 2009’un ilk 4 ayında 8 ana kampanya düzenledik” diyor. Özerken, bu kampanyaların temasını, ağırlıklı olarak krize karşı çözüm alternatifleri olarak belirlediklerini söylüyor.
FAYDA BAZLI KAMPANYALAR
Kampanya stratejileri ise ağırlıklı olarak müşteriye ek fiyat avantajı ve fayda sağlamak üzerine kuruluyor. Uzmanlar tarafından iki ucu keskin bıçağa benzetilen fiyat kampanyalarında amaç, genellikle kaybedilen pazar payını tekrar kazanmak ve yıllık hedefleri tutturmak üzerine kuruluyor. Böylece satış ve pazarlama departmanları tarafından fiyatlarda indirim yapılıp satışlar artırılarak yıllık hedeflerin tutturulması hedefleniyor.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER