Capital'e abone olun.
NE KADAR GLOBAL?

Ne kadar global?

Gelinen noktada gruplar, ne kadar global?

Son Güncelleme: 01.05.2012

Aslında globalleşme hedefi, 2000'li yıllarla birlikte büyük grupların ajandasına girdi. O günden bugüne de pek çok önemli adım atıldı. Aralarında Koç, Sabancı, Zorlu, Anadolu, Doğuş, Fiba gibi devlerin de bulunduğu 19 holding sınır ötesinde 300 şirkete, 64 üretim tesisine ve 70 bin çalışana ulaştı. Eskiden yabancı bir markayı almak hayalken bugün sınır ötesinde marka alımları sürüyor. Ürünler, yüzlerce ülkeye satılıyor. Peki gelinen noktada bu gruplar, ne kadar global? 8 kriter bazında yaptığımız değerlendirmede 19 holding içinde globalleşme yolunda en fazla ilerlemeyi Koç Holding, Anadolu Grubu, Zorlu Grubu'nun sağladığı görülüyor. Sınırların kalkması, mesafelerin bir tuş uzaklığı kadar yakınlaşması, insanın bulunduğu her yerin pazar haline gelmesiyle artık mal ve hizmet üretimini ülkemizle sınırlı tutmamız mümkün değil. Olamaz da..." Bu sözlerin sahibi Anadolu'nun en büyük holdinglerinden Sanko'nun yönetim kumlu başkanı Abdulkadir Konukoğlu, bu anlayışla yatırımlarını yalnız iç piyasayı gözeterek değil dünya pazarlarına göre planlıyor. Bugün Sanko gibi Türkiye'deki pek çok büyük grup, uzun vadeli hedeflerini global bakış açısıyla belirliyor. Bu konuda pek çok önemli adım da atılmış durumda. Koç Holding, amiral gemisi Arçelik ile dünyanın çeşitli yerlerinde üretim merkezleri kurdu, marka satın aldı. Aynı şekilde Zorlu Grubu, dayanıklı tüketimde ve ev tekstilinde yurtdışında çeşitli markalar aldı, çeşitli yatırımlar yaptı. Anadolu Grubu, birada bölgesel oyuncu olmak için yatırımlar ve satın almalar gerçekleştirdi. Sabancı Holding, dünyada 30'dan fazla şirketle 18 ülkede üretim yapıyor. Peki bu çabalar, Türkiye'deki büyük holdingleri ne kadar globalleştirdi?

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

YOLUN NERESİNDEYİZ?
Ünlü stratejist ve yönetim gurusu Donald Sull, bir değerlendirmesinde, "Global bir şirket olmak için, dünyanın 80 ülkesinde operasyonunuzun olması gerekmiyor" demişti. Ona göre sanılanın aksine büyük olmak da şart değil. Sull, "Global olmayı başaran ve gelişmekte olan ülkelerden çıkan şirketler, iyi fikirler için tüm dünyayı dolaşıp bunu kendi tarzlarına uydurmayı başarıyor" diyor. Peki global bir şirket olmak için başka ne tür kriterler gerekiyor? Aslında her uzmanın kendi global tanımı ve kriterleri var. Donald Sull, Martin Roll, Peter Fisk gibi bu konuda fikirlerini açıklayan uzmanların görüşlerini bir araya topladığımızda global olma yolunda ilerleyen şirketleri, değerlendirmek için kullanılabilecek "belli başlı kriterler" ortaya çıkıyor.  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER