Ne kadar global?

Gelinen noktada gruplar, ne kadar global?

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Ne kadar global?
Aslında globalleşme hedefi, 2000'li yıllarla birlikte büyük grupların ajandasına girdi. O günden bugüne de pek çok önemli adım atıldı. Aralarında Koç, Sabancı, Zorlu, Anadolu, Doğuş, Fiba gibi devlerin de bulunduğu 19 holding sınır ötesinde 300 şirkete, 64 üretim tesisine ve 70 bin çalışana ulaştı. Eskiden yabancı bir markayı almak hayalken bugün sınır ötesinde marka alımları sürüyor. Ürünler, yüzlerce ülkeye satılıyor. Peki gelinen noktada bu gruplar, ne kadar global? 8 kriter bazında yaptığımız değerlendirmede 19 holding içinde globalleşme yolunda en fazla ilerlemeyi Koç Holding, Anadolu Grubu, Zorlu Grubu'nun sağladığı görülüyor. Sınırların kalkması, mesafelerin bir tuş uzaklığı kadar yakınlaşması, insanın bulunduğu her yerin pazar haline gelmesiyle artık mal ve hizmet üretimini ülkemizle sınırlı tutmamız mümkün değil. Olamaz da..." Bu sözlerin sahibi Anadolu'nun en büyük holdinglerinden Sanko'nun yönetim kumlu başkanı Abdulkadir Konukoğlu, bu anlayışla yatırımlarını yalnız iç piyasayı gözeterek değil dünya pazarlarına göre planlıyor. Bugün Sanko gibi Türkiye'deki pek çok büyük grup, uzun vadeli hedeflerini global bakış açısıyla belirliyor. Bu konuda pek çok önemli adım da atılmış durumda. Koç Holding, amiral gemisi Arçelik ile dünyanın çeşitli yerlerinde üretim merkezleri kurdu, marka satın aldı. Aynı şekilde Zorlu Grubu, dayanıklı tüketimde ve ev tekstilinde yurtdışında çeşitli markalar aldı, çeşitli yatırımlar yaptı. Anadolu Grubu, birada bölgesel oyuncu olmak için yatırımlar ve satın almalar gerçekleştirdi. Sabancı Holding, dünyada 30'dan fazla şirketle 18 ülkede üretim yapıyor. Peki bu çabalar, Türkiye'deki büyük holdingleri ne kadar globalleştirdi?

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

YOLUN NERESİNDEYİZ?
Ünlü stratejist ve yönetim gurusu Donald Sull, bir değerlendirmesinde, "Global bir şirket olmak için, dünyanın 80 ülkesinde operasyonunuzun olması gerekmiyor" demişti. Ona göre sanılanın aksine büyük olmak da şart değil. Sull, "Global olmayı başaran ve gelişmekte olan ülkelerden çıkan şirketler, iyi fikirler için tüm dünyayı dolaşıp bunu kendi tarzlarına uydurmayı başarıyor" diyor. Peki global bir şirket olmak için başka ne tür kriterler gerekiyor? Aslında her uzmanın kendi global tanımı ve kriterleri var. Donald Sull, Martin Roll, Peter Fisk gibi bu konuda fikirlerini açıklayan uzmanların görüşlerini bir araya topladığımızda global olma yolunda ilerleyen şirketleri, değerlendirmek için kullanılabilecek "belli başlı kriterler" ortaya çıkıyor.~
Türkiye'nin önde gelen gruplarının globalleşme yolunda kat ettiği mesafeyi değerlendirmek için yaptığımız bu çalışmada 8 temel kriter kullandık. Yabancı ortaklara sahip olmak, dünyanın çeşitli yerlerinde şirket, üretim tesisi ve marka sahibi olmak, yurtdışında belli bir çalışan nüfusuna erişmek, ürünlerini geniş coğrafyada satabiliyor olmak bu kriterler arasında yer aldı. Ayrıca grubun ulaştığı dış ticaret hacmi, gelirlerinin ne kadarını yurtdışından elde ettiği de diğer önemli kriterlerdi. Çalışmada bilgilerini bizimle paylaşan 19 holdingi, yabancı guruların da önerdiği yöntemle, kendi içinde değerlendirdik. Her bir kriterin puanlandığı araştırma, 100 puan üzerinden yapıldı. Her holdingin 8 kriter üzerinden aldığı puanlar toplanarak gruplar kendi içinde sıralandı. Ortaya çıkan tabloda ilk sırayı 100 üzerinden 66,1 puanla Koç Holding aldı. Globalleşme yolunda en çok yol olan diğer holdingler de 52,2 puanla Anadolu Grubu ve 51,7 ile Zorlu Grubu oldu.

HOLDİNG GELİRLERİ NEREDEN?
Yönetim gurularına göre bir şirketin global olup olmadığını ortaya koyan en temel kriter, gelirlerinin yüzde 50'sinden fazlasını kendi ülkesi dışındaki şirketlerden elde ediyor olması. Bu doğrultuda 19 grubun yurtdışı gelirlerine baktığımızda sadece iki holdingin bu kritere uyduğunu görüyoruz. Zorlu Grubu, geçen yıl gelirlerinin yüzde 75'ini yurtdışı işlerinden elde etti. 2011 yılında 3 milyar dolar ihracat gerçekleştiren grubun bu performansında Vestel'in önemli bir payı var. Vestel Şirketler Grubu, kendi içinde ise cirosunun yüzde 76'sını yurtdışında yapıyor. Gelirlerinin yüzde 57,1'ini yurtdışında elde eden Fiba Grubu ise Finansbank'ın satışı sonrası yurtdışında finansal alana ve Rusya, Ukrayna gibi komşu ülkelerde alışveriş merkezleri ve perakendecilik işlerine odaklandı. Aynı şekilde Tekfen Holding ve Akfen Holding için de benzer bir tablo söz konusu. Tekfen İnşaat Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Osman Birgili, Tekfen Holding'in 2010'da ulaştığı 2,26 milyar TL'lik toplam cironun yüzde 45'inin yurtdışında mal ve hizmet satışından elde edildiğini söylüyor. Akfen Holding CEO'su Süha Güçsav da 2011 yılının ilk 9 ayı itibarıyla toplam gelirlerinin yüzde 43,3'ünün Katar, Umman, Makedonya, Tunus, Gürcistan, Dubai ve Abu Dabi'den geldiğini söylüyor. Ürünleri ağırlıkla Asya, Avrupa kıtalarında satılan Anadolu Grubu'nun yurtdışından elde ettiği gelirlerin toplam ciro içerisindeki payı, 2011'de yaklaşık yüzde 32 ve kârlılıktaki payı yüzde 25 olarak gerçekleşti. 70 ülkeye toplam üretiminin yüzde 65'ini ihraç eden İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Meral İnci Zaim de dünya satışlarının önemine şöyle değiniyor: "Global pazarlarda faaliyet alanımız olan otomotiv yan sanayisinde, yeni yatırımlar ve marka çalışmalarıyla büyümemizi sürdürüyoruz. Grup şirketlerimizden İnci Akü'nün Romanya, Ukrayna ve Almanya'da tesisleri var. Toplam satış gelirimizin yüzde 46'sı dış ticaret faaliyetlerimizden geliyor."~

KÜRESEL OLMA YOLUNDA ÖNEMLİ HAMLELER
AHMET ZORLU / ZORLU GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI
ZORLU'NUN YENİ BUYUME ALANLARI
Zorlu Grubu olarak "Yapacaksan en iyisini yap, çıkacaksan en yükseğe çık" ilkemizle tüm sektörlerimizde her geçen yıl daha iyiye ulaşma hedefiyle ilerliyoruz. Global anlamda gelecek vizyonumuzu, örnek olacak yatırımlarla dünya arenasında lider kuruluşlar arasında yer almak temelinde belirledik. İyi büyüme ivmesi yakalamış şirketlerin, fırsatları değerlendirerek yurtdışına yatırım yapması, kuşkusuz bir portföy çeşitlemesi yaratıyor. Bu açılımlar, Türkiye'ye yeni markalar da kazandırıyor.  Örneğin biz Vestel'de geçtiğimiz yıl Avrupa'nın bölgelerinde lider beyaz eşya markaları Servis, Electra, New Pol ve Atlantic'i satın aldık. Krizden görece daha az etkilenen Rusya, Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Orta Asya ülkeleri bizim yeni büyüme alanlarımız. Bu bölgelerde önemli pazar payları elde ediyor ve bu paylarımızı artırmayı hedefliyoruz. Tüm alanlarımızda küresel oyuncu olma yolunda hızla ilerliyoruz. Bu stratejimizi önümüzdeki dönem de sürdüreceğiz.

ERDAL KARAMERCAN / ECZACIBAŞI TOPLULUĞU CEO'SU
"ÜRETİM YERLERİMİZİ ÇEŞİTLENDİRECEĞİZ"
Vizyonumuz, özellikle yapı ürünleri grubu başta olmak üzere tüm sektörlerimizde önde gelen global bir oyuncu olmak... İçinde olduğumuz sektörler, büyüme planlarımızın temelini oluşturuyor. Özellikle yapı ürünleri grubumuzla gelecekte uluslararası profilimizi daha yüksek bir noktaya çıkaracağımızı düşünüyoruz. Son yıllardaki yatırımlarımızı da bu yönde yaptık; çok ürünlü, çok markalı, farklı yerlerde üretim yapan topluluk görüntüsüne ulaştık. Dünya pazarlarındaki etkinliğimizi, üretim yaptığımız yerleri de çeşitlendirerek artıracağız. Yeni marka ve şirket satın alımlarıyla büyümeyi hedefliyoruz. Ayrıca sağlık ve tüketim ürünleri sektörlerinde de organik büyümenin yanında şirket satın almaları yoluyla büyüme olanaklarını araştırıyoruz. İpek Kağıt'ta yabancı ortağımızın hisselerini almamızla yurtdışı pazarlarda hareket özgürlüğümüz de arttı.

YABANCILARLA İŞ YAPMAK

Global olmada önemli kriterlerden biri de yabancı şirketlerle iş yapabilme kültürüne sahip olmak. Dolayısıyla yabancı yatırımcılarla, şirketlerle yapılan ortaklıklar da bu anlamda önemli. 19 holding içinde Anadolu Grubu, bu kriterde öne çıkıyor. Grup, Coca-Cola, Miller, Isuzu, Faber-Castell, Hisense, McDonald's gibi 13 yabancı markayla ortaklık yapıyor. 13 ülkede üretim tesisi bulunan grup, 36 şirketle dışarıdaki faaliyetlerini sürdürüyor. Aviva, Bridgestone, Carrefour, Heidelberg Cement, Hilton International, International Paper, Philip Morris'in de aralarında bulunduğu 11 dünya de-viyle ortaklık yapan Sabancı Holding, sınır dışındaki 30 şirketiyle global ağını geliştiriyor. Grup, 18 üretim tesisiyle 19 holding içinde dışarıda en çok üretim tesisi olan grup unvanının da sahibi durumunda. En çok yabancı ortağı olan diğer gruplar ise 9'ar ortakla Doğuş Grubu ve Yıldız Holding.~ Doğuş Grubu'nun CEO'su Hüsnü Akhan, global ortaklıklara verdikleri önemi şöyle anlatıyor: "En son bu yılbaşında, Güney Koreli SK planet ile e-ticaret konusunda yapacağımız işbirliği için bir mutabakat anlaşması imzaladık. Rekabetçi şirketler yaratarak global ortaklıklarla faaliyet gösterdiğimiz her sektörde ilk üçe girme hedefi taşıyoruz." Koç Holding'in de enerji, otomotiv, bankacılık, beyaz eşya ve ev geliştirme sektörlerinde 8 önemli yabancı ortaklığı var. Holdingin lokomotif olarak görülen Arçelik, Yapı Kredi Bankası ve Opet kurumlarının çatısı altında yurtdışında 51 şirketi bulunuyor.Dünyada alanlarında güçlü şirketlerle ortaklık kurma konusuna Borusan Holding de önem veriyor. CEO Agah Uğur, "Borusan'ın kurumsal kimliğinin en önemli özelliklerinden biri köklü ve güçlü küresel iş ortaklarıyla uyum içinde çalışabilme yeteneği... Lojistik işimiz dışında faaliyet gösterdiğimiz sektörlerin tümünde uluslararası iş ortaklarımız var. Çelik sektöründe ArcelorMittal ve Mannes-mann, enerji iş kolunda Almanya'nın en büyük oyuncularından EnBW AG ile ortağız" diyor. Boydak Holding de aynı strateji ile büyümesini sürdürüyor, holdingin yurtdışında 4 yabancı ortağı bulunuyor. Holdingin CEO'su Memduh Boydak, "Ürünlerimizi pazarladığımız 100'den fazla ülkede marka bilinirliğimiz her geçen gün yükseliyor. 2023 yılında faaliyet gösterdiğimiz ülke sayısını artırarak sektörümüzün dünyadaki en büyük oyuncularından biri olmayı hedefliyoruz" diyor.

YURTDIŞI AJANDALARINDA NE VAR?
TUNCAY ÖZİLHAN / ANADOLU GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"BİRADA EN GUÇLU BİZ OLACAĞIZ"
Avrupa'nın 5'inci, dünyanın 13'üncü bira üreticisi ve Coca-Cola'nın 6'ncı meşrubat siseleyicisi olarak 2011 'de içecek grubu yurtdışı operasyonlarımızdan 1,5 milyar dolar ciro elde ettik. Önümüzdeki dönemde bira grubunda dünyanın en güçlü, bağımsız, bölgesel bira şirketi olmayı hedefliyoruz. Coca-Cola ile bölgesel gücümüzü daha da artırmayı istiyoruz. Efes Bira Grubu'nu Avrupa'daki en büyük bira şirketlerinden biri konumuna getirmeyi hedefliyoruz. SAB-Miller İle yaptığımız stratejik ortaklık anlaşmasıyla Rusya'daki en büyük 2'nci bira şirketi olduk ve pazar payımızı ikiye katlayarak yüzde 20'ye yükselttik. Ukrayna'da da yüzde 6 pazar payı elde ettik. Tarım, perakende ve enerji sektörlerinde de global bir marka olma yolunda adım atıyoruz. 2011 'de Faber-Castell ile Rusya kırtasiye pazarına girdik, önümüzdeki dönemde bu pazarda önemli oyuncu olmayı hedefliyoruz.

ZEYNEP BODUR OKYAY / KALE GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"İTALYA'DAKİ SATIN ALMA BAŞLANGIÇ"
Kale Grubu'nun 2011 net cirosu 1,2 milyar TL. Bunu 2015'te 2 katına çıkaracağız. Uluslararası bir firma olma yolunda ilerliyoruz. Güçlü olduğumuz yapı ürünleri, yapı kimyasalları ve havacılık alanlarına odaklanıyoruz. En önemli hedeflerimizden biri uluslararası coğrafyada, yaygınlığımızı ve gücümüzü artırmak. Geçtiğimiz yıl İtalya'da uluslararası bir şirket olmanın ilk adımı olarak Fincuoghi şirketini satın aldık. Bu şirketin mevcut fabrikalarında üretime ve ihracata devam etmeyi planlıyoruz.~
Seramik sektöründeki öncülüğümüzü ve inovatif yönümüzü bu yeni şirketle pekiştireceğiz. Kaleseramik markamızla Ortadoğu'da da yatırım hedefliyoruz. İtalya'daki satın almayla Kaleseramik ciromuzu yüzde 25, yurtdışı satışlarımızı yüzde 100 artırmayı planlıyoruz. Kalekim Rusya'daki tesisleriyle MENA ve Türk Cumhuriyetleri'nde de büyüme planımız var.

SINIR ÖTESİ İSTİHDAM
Türkiye'deki holdinglerin globalleşme hareketi, yurtdışında istihdam edilen nüfusu da ciddi bir hacme ulaştırdı. Globalleşme yolundaki 19 holdingin yurtdışındaki 300 şirketinde 70 bin kişi istihdam ediliyor. Sınır ötesinde en çok istihdamı 12 bin kişiyle Anadolu Grubu yaratıyor. Bu grubu Hedef Alliance izliyor. İlaç dağıtım işinde dünyanın en güçlü şirketlerinden Alliance ile ortaklığı bulunan Hedef Alliance Holding'in yurtdışı yatırımlardan sorumlu yönetim kurulu üyesi Angela Benbasa, Mısır ve Cezayir'deki şirketlerinin Türkiye üzerinden yönetildiğini, 2012 yılında 15 milyon dolar ihracat hedeflediklerini dile getiriyor. Hedef Alliance bünyesinde Cezayir'deki Hydrap-harm ve Mısır'daki UCP şirketlerinde toplam 10 bin 500 kişi çalışıyor. Havaalanı imtiyaz ve inşaatları, deniz limanları, deniz yolu taşımacılığı, enerji yatırımları, gayrimenkul yatırımları alanlarında faaliyet gösteren Akfen Holding de 2011 sonu itibarıyla ortağı olduğu TAV Havalimanları Holding ile 4 ülkede, TAV İnşaat ile 9 ülkede ve Akfen GYO ile de 2 ayrı ülkede çalışıyor. "Türkiye'de altyapı konusunda yeni bir iş geliştirilecekse ve dünyada bu işle ilgilenen stratejik bir oyuncu varsa mutlaka bizim kapımızı çalıyor. Bunun nedeniyse tecrübemiz" diyen Akfen Holding CEO'su Süha Güçsav, grup şirketlerinde yurtdışında bordrolu çalışan sayısının yaklaşık 10 bin kişi olduğunu, bu sayıya taşeronlar da katıldığında 20 binin üzerine çıktığını açıklıyor. Yurtdışında Almanya, Azerbaycan ve Özbekistan'da şirketleri bulunan Tekfen'in de yurtdışında 2012 Şubat itibarıyla 35 farklı ülkeden 10 bin 180 çalışanı mevcut. Tekfen İnşaat Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Osman Birgili, "Halihazırda uluslararası müteahhitlik pazarının bilinen, güvenilen bir oyuncusuyuz. Grubun bugünden sonraki hedefi, katma değeri yüksek, mühendislik ağırlıklı işleri artırmasıyla, bugünkü konumunu güçlendirmek" diyor.~


GLOBAL VİZYON ÖNEMLİ
Global olma yönünde bu kriterler kadar önemli bir nokta daha var: Global bir vizyona sahip olmak, bu vizyonla çalışmak. Türkiye'nin önde gelen grupları uzun zamandır global bir bakış açısıyla gelecek hedeflerini belirliyor. Anadolu Grubu, birada bölgesel bir güç olmak istiyor. Koç Holding, dünyanın en büyük şirketleri arasındaki yükselişini sürdürüyor. Yıldız Holding'in gıdada önce bölgesel sonra global oyuncu olma vizyonu bulunuyor. 9 ayrı ülkede üretim tesisi, 80'den fazla ülkeye ihracat ve 6 bini aşan çalışanıyla globalleşme yolunda ciddi adımlar atan grup, Godiva'yı alarak iddiasını artırdı. Grubun başkanı Murat Ülker, dergimize verdiği söyleşide bu vizyonu şöyle anlatmıştı: "Bazı kategorilerde, bazı markalarımızla seçilmiş pazarlarda global marka olmaya çalışıyoruz. Amacımız, ilk önce mühim bir pazar payı yakalamaktır. Bunları yaparsak önce bölgesel marka olacağız. Ardından global marka olmayı hedefleyeceğiz. Global marka olmaya en uygun kategoriyi bisküviler oluşturuyor." Sabancı Holding, Kordsa Global ile bir dünya devi olmak için çalışmalarını sürdürüyor. Grup, çimentoda ise bölgesel bir güç olmaya çalışıyor. Eczacıbaşı Topluluğu yapı ürünleri grubunda, Avrupa'nın ilk 3 şirketinden biri olma hedefiyle ilerliyor. Yaşar Topluluğu CEO'su Dr. Mehmet Aktaş, "Ürün ve hizmetlerimizi yurtiçi ve dışında daha fazla tüketiciye ulaştırma hedefiyle operasyonlarımızı genişletme-ye devam ediyoruz" diyor. Bu amaçla Yaşar Topluluğu gıda ve içecek, boya, temizlik kağıtlarında 60 ülkeye ihracat yapıyor ve Dubai, Almanya, Rusya, Romanya ve Mısır'da 6 şirketiyle faaliyet gösteriyor. Pınar, DYO ve Dewilux son beş yılda 400 milyon dolar yurtdışı gelir elde etmiş durumda. Dünyanın ilk 10 armatörün 5'iyle ortaklık kuran Arkas Holding'in yönetim kurulu başkan yardımcısı Bernard Arcas, "Bizim deniz dediğimiz Akdeniz ve Karadeniz'de etkin güç olmak istiyoruz. 2012'de Portekiz, Fransa ve Tunus'ta ofis açmak istiyoruz. 15 ülkede varız; bu 15 ayrı ırk, 15 ayrı mantalite demek" diye konuşuyor.~




İKİ HOLDİNGİN BÜYÜK HEDEFİ

HÜSNÜ AKHAN / DOĞUŞ GRUBU CEO
BÖLGEDE "LİDER GRUP" OLACAĞIZ
Doğuş Grubu olarak 125 şirketimizle Türkiye ve bölgede hizmet sektöründe yer aldığımız markalarla "lider grup" konumuna erişmek vizyonuyla hareket ediyoruz. Rekabetçi şirketler yaratarak global ortaklıklarla faaliyet gösterdiğimiz her sektörde ilk üçe girme hedefini taşıyoruz. Finanstan otomotive, turizmden medyaya her alanda sürdürülebilir ve organik bir büyüme gerçekleştiriyoruz. Markalarımızın değerini sadece Türkiye sınırları içinde değil, bölgesel ve küresel ölçekte de yükseltmeyi hedefliyoruz. İnce eliyor, sık dokuyor, inandığımız işlere imza atıyoruz. Önümüzdeki dönemde grubumuzda finans sektörünün sahip olduğu amiral gemisi rolünü muhafaza ederken diğer sektörlerimizi geliştirerek yukarı taşımayı arzu ediyoruz. Bu çalışmalarımızın ekseninde sürdürülebilirlik ve topluma karşı duyarlı bir duruş bulunuyor. Bu bakış açısının global çapta başarıya ulaşmak isteyen şirketler için olmazsa olmaz olduğuna inanıyorum.

"BÖLGESEL OYUNA GEÇECEĞİZ"
AGAH UĞUR / BORUSAN HOLDİNG CEO

Borusan olarak şu anda onlarca ülkeye 1 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştiren bir kurumuz. Kazakistan, Cezayir, Azerbaycan, Özbekistan, İran gibi çevre ülkelerde faaliyetlerimiz var. Amacımız grubun çevre ülkelerde etkinliğini artırarak "ihracatçı" konumundan "bölgesel oyuncu" konumuna geçiş yapmak. Borusan Mannesmann Boru'nun büyük uluslararası boru ihalelerinde önemli başarılar elde etmesi; Borçellk'in otomotiv, beyaz eşya sektörlerinin tedarikçisi konumunu güçlendirmesi ve çelik işinde çevre ülkelerde gerçekleştirebileceğimiz olası yatırımlar; lojistikte her yıl hacmi artan uluslararası taşımacılık işimiz bizim global anlamda gücümüzü pekiştiren etkenler... Ayrıca cAt distribütörlüğünde uzun süredir Türkiye'ye ek olarak Kazakistan, Azerbaycan ve Özbekistan'da başarıyla faaliyet gösteriyoruz.

YABANCI MARKA ALMAK
Globalleşmenin önemli bir kriteri de dışarıda marka alabilmek. Yabancı marka almak, coğrafi yayılmanın bir unsuru olarak değerlendiriliyor. Geçmişte bir Türk şirketinin yurtdışında marka alması çok zor görülürdü. Oysa bugün pek çok Türk şirketi yurtdışında marka satın alabilecek güce ulaşmış durumda. Yıldız Holding'in 2007 yılında Godiva'yı satın alması, iş dünyası için bir eşik oldu. Bir anlamda psikolojik sınır aşılmış oldu. Bugün pek çok Türk şirketi ve grubu, yurtdışında marka almanın yollarını arıyor, araştırmalar yapıyor. ~
Zorlu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, Vestel ile 2011'de Avrupa'nın kendi bölgelerinde lider beyaz eşya markaları olan Servis, Electra, New Pol ve Atlantic'i satın aldıklarını hatırlatıyor ve "Bu satın almalarla iş hacminin yüzde 25 büyümesini hedefliyoruz" diyor. Zorlu, tekstil alanında da Fransa'dan Belair markasını bünyesine kattı. Aynı sektörde Koç Holding de Arçelik aracılığıyla Grundig ve Defy'yi marka portföyüne ekledi. Yurtdışında Beko markasıyla büyüme hedefi olan holding farklı segmentlere hitap edebilme açısından Grundig, Blomberg, Arctic, Leisure, Altus, Defy, Elektrabregenz ve Flavel gibi farklı markalarla satışlarını sürdürüyor. Türkiye dışında Almanya, Fransa, Rusya ve Kazakistan, yani 4 ülkede üretim tesisi bulunan Eczacıbaşı Topluluğu da yapı ürünleri grubunda büyümek adına yabancı markaları satın alma yoluna gidiyor. Bu mantıkla Villeroy&Boch, Burgbad ve Engers markalarıyla sınır ötesinde payını artırmaya çalışıyor. Rakip Kale Grubu da İtalya'da yaptığı satın alma ile yeni bir marka portföyüne ulaşıyor. Fincuoghi şirketinin markaları Edilcuoghi, Edilgres ve Campani ile yurtdışında büyüme atağını sürdürmeyi arzuluyor. Aynı istekle 4 kıtada 102 ülkede ürünleri satılan Sanko da Almanya'daki havlu markası Egeria ile bu coğrafyada satışa devam ediyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz