Capital'e abone olun.
ŞAŞIRTAN DÖNÜŞÜM

Şaşırtan dönüşüm

Değişim, artık iş dünyasının olmazsa olmazı ...

Son Güncelleme: 01.04.2013

Arçelik ve Kale Grubu, değişimi iyi koklayarak ettikleri inovasyon güçleriyle global rakiplere meydan okuyor. Penti ve Flormar gibi geçmişin üretim şirketleri, bugün perakendede önemli adımlar atıyor. Boyner, kurumsal kimlik değişimini başarıyla yöneterek müşterisine daha yakın hareket ederken, Doğtaş hedef kitlesini değiştirerek pazarda öne çıkıyor. Tüm bu şirketlerin ortak özelliği, farklı süreçlerde kendilerini yeniden yaratmış olmaları. Bu sayede önemli başarılara imza atıyor, rakipleri arasından sıyrılıyorlar. Değişimin başarının en önemli sırrı olduğunun farkında olmaları ise en önemli özellikleri.... Değişim, artık iş dünyasının olmazsa olmazı ... Artık “sistem bozulmadıysa tamire de gerek yok” mantığı geride kaldı. Tüm dünyada şirketler, iş yapış süreçlerini, pazarlama ve satış stratejilerini sürekli iyileştirme çabasıyla dikkat çekiyor. Yönetim danışmanı Jason Jennings, “The Reinventors” (Dönüşenler) kitabında bu değişimi başarılı yöneten şirketlere yer veriyor. Jennings, “10 yıllık periyodlarla İlk 500 şirket listesini inceleyin, üçte ikisinin değişim gerçekleştirmediği için kan kaybettiğini göreceksiniz” diyor. Dünyada deyim yerindeyse önemli bir dönüşümden geçen ve bunu başarıyla uygulayan pek çok örnek mevcut. Google, Starbucks, Southwest Airlines ve Samsung gibi devler yakaladıkları değişim rüzgarıyla öne çıkıyor. Türkiye’de de pazarlama stratejisinden inovasyona iş yapış süreçlerinden portföy yapısına kadar farklı alanlarda dönüşümü başaran güçlü şirketler var.

PERAKENDEYLE DÖNÜŞENLER
Son dönemde pek çok üretici perakende sektörüne girmesiyle dikkat çekiyor. Bu dönüşümü başarıyla gerçekleştiren şirketlerin ise deyim yerindeyse kaderi değişiyor. Dünyada teknoloji alanında bunun en başarılı örneğini Apple gerçekleştirmiş durumda. Şirket, 2001 yılında Amerika Virginia’da marka bilincini artırmak için ilk mağazasını açtı. 2011 yılına kadar geçen sürede Apple, dünya çapında 395 mağazayla 16 milyar dolar ciro elde etti. Türkiye’de de Apple modelinin takipçileri var. Penti ve Flormar, perakendede yeni konseptler yaratarak güçlü bir dönüşümden geçti. 250 milyon TL cirolu Türkiye’nin en büyük çorap üreticisi Penti, 2007 yılına kadar toptancı olarak çalıştı. Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, ürünlerinin mağazalarda istedikleri gibi sergilenmediğini görünce yönetim ve iş yapış yöntemlerinde değişiklik yaparak organize perakendeciliğe geçtiklerini söylüyor. Çorap odaklı mağazalar kuran marka, bugün Türkiye genelinde 166 satış noktasına ulaşmıştı. Bu dönüşüm, Penti’nin Eylül 2012’de dünyanın en büyük yatırım fonlarından Carlyle ile ortaklık masasına oturmasını da sağladı. Kariyo, bu değişim sürecini şöyle aktarıyor: “DNA’mızı üretim odaklıdan, tüketici ve perakende odaklıya çevirdik. Carlyle Group’la liderliğimizi çorap pazarında güçlendirmeyi ve iç giyim, mayo perakendeciliğine taşımayı amaçlıyoruz.” Aynı şekilde Türkiye’nin ilk yerli ojesini üreten Flormar da 2008 yılı sonrasında orta sınıfı hedef alarak perakendeye adım attı. Şirket böylece 2012 yılı cirosunu 120 milyon dolara, pazar payını ise yüzde 30’a çıkarmayı başardı. İlk olarak Anadolu şehirlerinde küçük metrekarelerde mağazacılığı öğrendiklerini belirten Flormar Yönetim Kurulu Üyesi Alp Şenbay, “Tüm süreçlerin perakendeye dönüşü 2 yılda gerçekleşti. 2012’de toplam ciromuzun yüzde 20’si perakendeden geldi. Bu oran her yıl çok hızlı artıyor” diye konuşuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER