Capital'e abone olun.
YARATICI MALİYET KISMA TAKTİKLERİ

Yaratıcı maliyet kısma taktikleri

Yaşanan kriz,şirket yöneticilerini sadece "sıkıştıklarında" maliyete odaklanma stratejisini bırakmaya itti.

Son Güncelleme: 01.08.2010

MCKINSEY’NİN yaptığı araştırmaya göre dünya şirketleri, Eylül 2008’den bu yana maliyet kısmaya odaklanmış durumda. Dünya çapında 300 şirketin yöneticisiyle yapılan araştırma,  önümüzdeki yıllarda da yöneticilerin gündeminde ilk sıralarda maliyet düşürmenin ön planda olacağına işaret ediyor. Şirketlerin ana hedefi ise maliyette yakaladıkları verimliliği sürdürülebilir kılmak.  Maliyet verimliliğini, sadece krize özgü bir önlem olarak algılamıyorlar. Araştırmaya katılan yöneticilerin çoğu, sürdürülebilir maliyet verimliliği elde etmenin yolunun yaratıcı maliyet kısma taktikleri uygulamaktan geçtiğini düşünüyor.  McKinsey’nin araştırmasına göre şirketler, uzun dönem başarı için geçmişte dokunulmaz olarak kabul edilen bazı departmanlardan işe başlamış durumda. Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 75’i operasyonlarda, yüzde 47’si İK’da, yüzde 33’ü pazarlama ve satışta, yüzde 32’si BT’de, yüzde 29’u ise finans departmanlarında maliyet verimliliği elde etmeleriyle dikkat çekiyor.  Maliyette verimliliği kalıcı kılmak için belirli kriterlerin yerine getirilmesinin şart olduğu düşüncesi hakim. Araştırmaya katılan üst düzey yöneticilerin yüzde 44’ü, uzun dönemli maliyet verimliliği için üst yönetim desteğinin şart olduğunu düşünüyor. Yüzde 39 bu alanda net hedefler konmasının, yüzde 31 iyi planlanmış bir yaklaşımın oluşturulmasının, yüzde 22 bu işi yapacak kişilerin yetenekli olmasının, yüzde 19 ise etkin bir saydamlığın olmasının önemine değiniyor.

TEDARİKÇİLERE 5 YILLIK PLAN

Türkiye’de de özellikle son dönemlerde maliyette yaratıcı çözümler sunan şirket sayısında artış var. Bu yaratıcı çözümlerden elde edilmek istenen en büyük getiri ise kalıcı verimlilik. Unilever Türkiye, bu alanda yaptığı çalışmalarla ön plana çıkan bir örnek. Unilever Türkiye, İran Tedarik Yönetimi Direktörü Aynur Çolpan, sürdürülebilir verimlilik için kendilerine bazı sorular sorarak işe başladıklarını söylüyor. Bu soruları ise şöyle sıralıyor:  “Unilever Türkiye olarak, temel bazı konuları inceler, ‘malzeme ya da hammadde yerel mi, yerel değil ise daha uygun maliyetlere yerelleştirebilir miyiz, işbirliği yaptığımız tedarikçiler sürdürebilirlik anlayışına ve vizyonuna sahip midir’ gibi soruların yanıtlarını ararız.”  Çolpan’a göre bu stratejiyi gerçekleştirmek için yerel sanayiyle çok yakın ilişki içinde olmak şart. Ayrıca Unilever’in önümüzdeki yıllar içinde ne kadar ve hangi alanlarda büyüme planları yaptığını da paylaşmasının şirkete yararı büyük. Çolpan, tedarikçilerine de açıkça hangi alanlarda yatırım yapmalarını istediklerini söylediklerini belirtiyor. Bu alanda elde ettikleri birkaç somut başarıyı ise şöyle sıralıyor: “Knorr domates çorbasında kullanılan domates tozu, bu anlayış sonucunda önemli bir maliyet verimliliği kazandı. Türkiye, domates salçası üreticisi bir ülke olmasına rağmen, uygun teknoloji olmadığından, domates yurtdışından ithal ettiğimiz bir malzemeydi. Unilever olarak yerel bir üreticiyle aylarca süren çalışmalarımızdan sonra çok uygun fiyatlı bir teknoloji geliştirerek bu malzemenin üretimini Türkiye'ye kaydırmış olduk.”

EFES’İN VİZYONUNDA VAR

Efes Pilsen ise kalıcı verimlilik konusunda yaratıcı çözümler sunmaya odaklı ilerleyen bir başka şirket. Efes Bira Grubu Tedarik Zinciri Direktörü Altuğ Aksoy, şirket olarak uzun vadeli büyüme ve pazar taleplerine paralel inovasyonda önderlik vizyonları ışığında hareket ettiklerini söylüyor. Bu amaçla maliyet odaklı alternatif malzeme ve yüksek teknoloji kullanımlarını hayata geçirdiklerini belirtiyor. Yeni dönemde maliyetin bir parçası olan operasyonel ve genel giderleri de yeni pazar koşullarını dikkate alarak gözden geçirdiklerini sözlerine ekliyor.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER