Yeni yol haritası

Son yıllıkta sektörlerin sürdürülebilirlikte aldıkları mesafeyi sizin için bir araya getirdik.

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni yol haritası
Robecosam, dünyanın sürdürülebilirlikte en önemli danışmanlık şirketlerinden. Alanında önemli yayınlardan biri olan “sürdürülebilirlik yıllığı” (the sustainability yearbook) adlı çalışmayı hazırlıyor. Bu önemli çalışmada sektörlerin sürdürülebilirlikte aldıkları mesafeye, gelecek beklentileri ve onları bekleyen zorlukların yanı sıra başarılı şirketlere de yer veriliyor. Son yıllıkta analiz edilen 58 sektörden önemli olanlarını sizin için bir araya getirdik.

HAVA YOLLARI
Havayolları endüstrisi ekonomik zorluklarla yüzleşmeye devam ediyor. Her ne kadar sektörde yaşanan yaygın konsolidasyonlar sayesinde verimlilik artmışsa da, pek çok havayolu şirketi artan maliyetler ve düşük kâr oranlarıyla başa çıkmaya çalışıyor. Diğer yandan da sürdürülebilirlik sorunlarına çözüm bulmaya uğraşıyor. Sera gazı salınımını azaltmak için endüstri genelinde verilen taahhütler sayesinde havayollarının önünde artık uzun vadeli sürdürebilirlik stratejileri için net bir yol haritası var. Uçak siparişlerinin ve düşük yakıtlı teknolojilere yapılan yatırımların artması, hem uzun vadeli maliyet tasarruflarının hem de sürdürülebilirlik hedeflerinin gerçekleştirilebilmesine olanak sağlıyor. Ancak alternatif yakıtların geliştirilmesi ve ticarileştirilmesi noktasında devlet ilgisizliği ve yatırım eksikliği söz konusu. Bu da geliştirme maliyetlerinin özel sektöre yıkılmasına sebep oluyor. Avrupa Bir-liği’nin “Sera Gazı Salınımı Ticareti Planı” uluslararası planda çok büyük bir mukavemetle karşılaştı. Ancak bu planın sadece havayolu şirketlerinin kendi sürdürülebilirlik stratejilerini daha da geliştirmelerini teşvik etmekte kilit bir rol oynaması beklenebilir.

OTOMOBİL PARÇALARI VE LASTİKLERİ
Otomotiv sektörü, rekabetin çok yoğun olduğu sektörler arasında yer alıyor. Rekabet baskısı, fiyatların sürekli düşürülmesini ve ürünlerde sürekli yenilikler yapmayı gerektiriyor. Sera gazı salınımı yönetmelikleriyle otomobil parçası tedarikçileri, otomotiv üreticilerinden daha hızlı büyüme olanağı buldu. Sera gazı salınımının azaltılmasına yardımcı olan teknolojilerin tedarikçileri, artık kendi ürünlerinin pazar paylarını kolaylıkla arttırabilirler. Ayrıca, üretim merkezlerinin gelişmekte olan ülkelere kayması dolayısıyla büyük tedarikçiler, yerel üreticilere kıyasla ciddi bir avantaj da elde etmiş oluyorlar.~
Ekstra hacimden gelen bu artışa rağmen tedarikçilerin sürekli olarak kendi üretim verimliliklerini arttırmaları gerekiyor. Aynı zamanda kâr marjlarının erozyona uğramasını engellemek için girdi maliyetlerini düşürmeliler. Inovasyon, ciddi bir rekabet avantajı sağlaması sebebiyle şirketler arasında farklılaştı-rıcı faktör konumunda. Daha az sayıda ama daha global oyuncuların ortaya çıkmasıyla tedarik zinciri yönetiminin önemi de giderek artıyor.

OTOMOBİLLER
Otomobil sektörü, aşırı kapasite, amansız rekabet ve yüksek Ar-Ge ile hammadde fiyatlarından kaynaklanan maliyet baskısı ile karşı karşıya. Bu baskılar, sektörün net bir pazarda konumlanma stratejisi gereğini doğuruyor. Sera gazı salınımları ve hava kirleticiler hakkında giderek sıkılaştırılan düzenlemeler ve sektörün petrole olan bağımlılığı göz önünde bulundurulması gereken faktörler. Otomobil üreticileri, elektrikli motorlar gibi alternatif sürüş sistemleri ile yakıt verimliliğini arttırmak ve karbon yoğunluklarını düşürmek zorundalar. Bu sebeple, inovasyoncu ürünler geliştirilmesi, verimliliğin arttırılması ve üretim kalitesinin korunması gibi önemli işler için yetenekli, becerikli ve motivasyonu sağlam çalışanlara üst seviyede sorumluluk verilmesi gerekiyor. Ancak, yetenekli, mesleki sağlık/ güvenlik ve grup genelinde geçerli etik prensiplerin olduğu yenilik-
çi insan kaynakları politikaları, bir şirketin başarısının vazgeçilmez bir bileşenidir.

BANKALAR
Bankacılık sektörü halen kamuoyunca büyük bir dikkat ve şüpheyle takip ediliyor. Bankalar, itibarlarını yeniden kazanmaya ve istikrarlı finansal sistemler yaratmaya katkıda bulunmaya çalışıyor. Bankacılık sektöründe bir rekabet avantajı oluşturmak için liderlik ve güvenilirlik gibi kilit faktörlere gerek duyuluyor. Kurumsal idarecilik, risk yönetimi ve standartlara uyumda uluslararası en mükemmel uygulamaları benimsemek artık bir zorunluluk halini almış durumda. Düzenlemelerin, politik ve paydaş baskılarının, demografik değişikliklerin ve iklim değişikliğinin iş dünyası üzerindeki etkileri artarak sürmeye devam edecek. Lider bankalar, artık kendi uzun vadeli stratejileri ile performans değerlendirmelerine çevresel ve sosyal faktörleri de entegre ediyorlar. Inovasyoncu ve güvenilir finansal hizmetler ile ürünlerin geliştirilmesinde çoklu yaklaşımın benimsenmesi şart. Müşteri kazanmak ve elde tutmak kadar finansal hizmetler ile ürünlerin geliştirilmesinde motive olmuş, iyi eğitimli ve deneyimli çalışanlara sahip olmak da çok önemli. Aynı zamanda, iklim değişikliği ile kaynak kıtlığı da inovasyoncu sektörler için fonlama planları bulmak gibi alanlarda yeni iş imkanları yaratıyor.~
TIBBİ ÜRÜNLER
Tıbbi ürünler ve hizmetler endüstrisi, ortopedik implantlar ve kardiyovasküler cihazların yanı sıra tıbbi gereçler, enstrümanlar ve aletler de geliştirir. Bu endüstri, belirli kronik hastalıkların teşhisini koyarak ve onları tedavi ederek kronik rahatsızlıkları olan hastaların yaşam kalitelerinin arttırılmasında kilit bir rol oynar. Burada başarılı bir ürün ticarileştirmesinin ve faaliyet göstermek için gerekli sosyal lisansı almanın kilidi, ürün ve hizmet kalitesinde, güvenlik yönetiminde doktorlar ve hastalar gibi farklı paydaşlarla yakın ilişkiler kurmaktır. Diğer sağlık bakımı endüstrilerine benzer şekilde bu sektör de fiyatlandırmayı, tazminatları ve yararlanmayı etkileyen reformlardan ciddi bir şekilde payını alıyor. Diğer taraftan, gelişmekte olan ülkelerde artan gelir seviyeleriyle birlikte sağlık bakımının kapsamını genişletme çabaları bu endüstri için yeni büyüme fırsatları yaratıyor. Sürdürülebilir şirketler ise bir hayli farklılaştırılmış ürünler geliştirmeye ve kendi klinik ve ekonomik değerlerini ön plana çıkartmaya odaklanıyorlar. Bunun dışında, etkili insani ve entelektüel sermaye yönetimi ile şeffaf bir raporlama çerçevesi temelinde oluşturulmuş istikrarlı, değer ve paydaş odaklı stratejiler ile yönetim sistemlerini benimsiyorlar.

TIBBİ İLAÇLAR
Inovasyon odaklı ilaç endüstrisi, satış potansiyeli yüksek orijinal ilaçlar geliştirmek üzerine kuruludur. Ar-Ge’ye yaptığı devasa yatırımlara rağmen bu endüstri geçtiğimiz son on yıllık dönemde Ar-Ge üretkenliğinde düşüş yaşadığından sınırlı bir büyüme sergileyebildi. Üstelik satış rekorları kıran ürünlerinden pek çoğunun patent sürelerinin dolmasının ardından bu şirketlerin çoğu gelirlerini patentsiz ürünlere kaptırdı ve kaptırmaya devam ediyor. Sağlık bakımı maliyetlerinin patlaması ile sınırlı kaynaklara sahip hükümetler bütçelerinde kesintiye gittiklerinden ilaç fiyatları şu anda büyük bir baskı altında. Bunların yanı sıra ödemeyi yapan kimseler fiyatlandırma ve tazminatlar hakkında karar vermek için her geçen gün tıbbi ilaçların maliyet-etkinliğini ve maliyet-kazanç analizlerini daha fazla dikkate alır oldular. Ilaç şirketleri eski büyüme günlerine geri dönmek, kârlılıklarını korumak ve yüksek getiriler elde edebilmek için henüz çözüm bulunamamış tıbbi gereksinimlere yönelik ilaçlar geliştirmeye odaklanmalıdır. Burada kilit meydan okumalar arasında, ilaçların klinik ve maliyet etkinlikleri, hastaların iyileştirici tedavilere erişimi ve değişen dağıtım modelleri sayılabilir. ilaveten, ilaç şirketleri aynı zamanda pazarlama uygulamaları, ilaç güvenilirliği ve kalitesi ve farmakogeno-mikle ilgili etik tartışmalarla da yüzleşiyorlar.~
GIDA VE İLAÇ PERAKENDECİLİĞİ
Gıda ve ilaç perakendeciliği, her zaman pazar payı kazanabilmek için yoğun rekabetin olduğu bir sektördür. Bu endüstri de son birkaç yıl içinde önemli bir konsolidasyon sürecinden geçti ve şirket evliliklerine olan ilgi artarak sürüyor. Markalı ürünlerden daha yüksek kâr marjına sahip mağaza markalarıyla, bu değişimden karlı çıkmayı başarabilen şirketlerin kazançlarını arttırmaya devam etmeleri gerekiyor. Geleneksel gıda ve ilaç perakendecilerinin vitrinlerinde doğal ve organik ürünler ile sağlıklı formülasyonların ağırlığına bakılarak sağlıklı ürün tüketimi trendinin de ne kadar yaygınlaştığı görülebilir. Uluslararası kaynaklandırma giderek artıyor ve buna bağlı olarak gıda perakendecilerinin de kendi tedarik zincirlerinin verimliliğini ve şeffaflığını arttırmaları gerekiyor. Ilaç perakendecilerinin ise artan sağlık bakımı maliyetlerini daha iyi yönetmeleri gerekiyor. Birkaç ilaç patentinin son geçerlilik tarihi dolmak üzere ve önümüzdeki beş yıl içinde piyasanın devasa bir patentsiz ilaçlar dalgasıyla vurulması ve ciddi boyutlarda maliyet tasarrufuna gidilmesi bekleniyor. Bu arada tüketiciler, ilaç perakendecilerinin ulaşılabilir konumlarından ve makul fiyatlı ilk yardım sunan dükkaniçi kliniklerinden de faydalanabilirler.

İÇECEKLER
Olgunlaşmış global içecek endüstrisinde büyümenin itici güçleri arasında yine gelişmekte olan piyasalar, demografik trendler ve inovasyonlar var. Alkolsüz içecekler pazarından aslan payını halen gazlı içecekler alıyor. Ancak tüketiciler giderek daha sağlıklı ve/veya daha düşük kalorili içeceklere yöneldiği için gelişmiş piyasalardaki talep yıllardır düşme eğiliminde. Endüstri katılımcıları ise yeni tüketici alışkanlıklarını karşılamak için daha üstün kaliteli ve çeşitlendirilmiş ürünler geliştirmek ve pazarlamakla meşguller. Son birkaç yıl içinde enerji içecekleri gibi niş kategoriler ortaya çıktı ve hızla büyüdüler. Sıklıkla hızlı büyüme oranları ile yüksek kâr marjları sunan bu gibi yeni trendlerden inovasyoncu içecek şirketleri faydalanabilirler. Elverişli demografik eğilimlerin tüketimi körüklediği gelişmekte olan ülkelerde ayrıca başka yeni fırsatlar da yakalanabilir. Alınan kalorilerin büyük çoğunluğunun içecekler yoluyla vücuda girdiği gerçeği bilindiğinden, reklam kampanyaları kamuoyunun şüphesini giderek daha fazla üzerinde toplayacağa benziyor. Burada özellikle alkollü içecek üreticileri, etkili ve sorumlu pazarlama stratejileri uygulamasıyla yüzleşeceklerdir.

YAPI MALZEMELERİ VE MEFRUŞAT
Gelişmekte olan piyasalardaki hızlı kentleşme, çevre sorunlarına dair farkındalık ve yeni inşaat yöntemleri, yapı malzemeleri sektörünü oldukça dinamik hale getirdi.~
Sektör içinde çimento, banyo ve mutfak teçhizatları ile soğutma ve ısıtma sistemlerinin de olduğu binaların ve yapıların inşaatında ve yenilenmesinde kullanılan ürünlerin üretimiyle ilgilenen çok çeşitli şirket var. Bu endüstrinin dağınık doğası yüzünden ortaya çok farklı rekabet ortamları çıkıyor. Örneğin, çimento üretiminde devasa miktarlarda enerji tüketilmesi dolayısıyla bu sektör sera gazı salınımlarının baş sorumlusu konumunda. Bu sektörün öncelikleri arasında sera gazı salınımlarının azaltılması ve çevreci yaşam döngüsü analizleri olmalıdır. Yapı malzemeleri segmentinde ise giderek sıkılaştırılan enerji ve su verimliliği yönetmelikleri nedeniyle inovasyonlara gitmek kaçınılmaz olacaktır. Nihayetinde bu endüstri geçmişe kıyasla çok daha bilgi odaklı çalışarak yetenek cezbetmeyi, elde tutmayı ve insan sermayesi geliştirmeyi rekabet avantajı yaratmanın kilit kaynakları haline getirecektir.

KİMYASAL MADDELER
Kimyasal maddeler sektörü, uzman ve basit kimyasallar, plastikler, endüstriyel gazlar, zirai mücadele ilaçları vb. endüstrileri için katkı maddeleri geliştiren, üreten ve dağıtan şirketlerden oluşur. Burada kilit itici güçler arasında inovasyon ile ürün geliştirme vardır. Ancak kimyasalların çevreye verdiği zarar nedeniyle bu sektör sera gazı salınımı kontrolünde yasal engellerle karşılaştı. Yeni ürün geliştirme süreci artık tehlikeli maddeler yerine yenilenebilir malzemelerin kullanılmasını gerektiren daha sürdürülebilir süreç tasarımlarını zorunlu kılıyor. Üstelik yeni ürün uygulamaları için de artık ürün veri tabanlarının ve müşteri eğitiminin de olduğu kapsamlı ürün destek yönetim sistemleri de zorunlu hale getiriliyor.

GİYİM, AKSESUAR, AYAKKABI
Tekstil, aksesuar ve ayakkabı sektöründeki şirketlerin yeni pazarlara ve kategorilere doğru açılabilmeleri için güçlü marka itibarlarından ve üst seviye inovasyonlardan faydalanmaları gerekiyor. Ancak sürekli değişen moda rüzgarları ve kısalan ürün döngüleri yüzünden sadece inovasyoncu pazarlama stratejileri burada yetersiz kalıyor. Tedarik zincirinin etkinliğinde ve yönetiminde akıllı satın alma modellerine, sorumlu kaynaklandırmaya ve ekstra şeffaflığa ihtiyaç var. Bu endüstri halen çevresel hassasiyetleri, ürün tasarımı ve geliştirmeye entegre etme ile yüzleşmeye devam ediyor. Şirketlerin sürdürülebilirlik sorunlarıyla ilgili olarak üstleniciler ve tedarikçilerle ilişkiye geçmesi, emeğe dayalı faaliyetleri aktif bir şekilde takip etmesi gerekiyor. Şirketlerin adil çalışma şartlarını ispatlamak için bu faaliyetlerin sonuçlarını kamuoyuyla paylaşması, kendi itibarını ve nihayetinde kendi marka ve kurumsal değerini koruması demek olacaktır.~
ELEKTRİKLİ CİHAZLAR VE BİLEŞENLER
Bu sektördeki şirketler, birer yüksek teknoloji ürünleri tedarikçisi olarak, kendi çalışanlarının yeteneklerine, becerilerine ve eğitimlerine aşırı derecede bağımlı durumdadırlar. Teknolojileri ve ürünleri savunma sanayinde kullanılan şirketlerin, kendilerini artan itibari risklere karşı hazırlamaları gerekir. Orta vadede, iletişim ve bilgi teknolojileriyle ilgili şirketlerin, son yıllarda kurulan aşırı kapasitenin hazmedilmesinden sonra, bu piyasalarda yaşanacak dengeli bir büyümeden kazançlı çıkmaları beklenebilir. Modern endüstriyel teçhizat tedarikçilerinin aynı zamanda enerji verimliliği dışında test, ölçüm ve kirlilikten arındırma gibi çevreyi korumanın çeşitli yönlerine odaklanan yeni ürünler ile teknolojilerin geliştirilmesinde de etkili olmaları gerekmektedir.

DAYANIKLI EV ALETLERİ
Bu sektördeki şirketler için kilit farklılaşma faktörleri inovasyon, kalite ve markalaşmadır. Lider şirketler tüm ürün yaşam döngülerinde güvenlik ve çevre ile ilgili sorunları da aktif bir şekilde yönetiyorlar. Iş ve çevreci perspektifle bakıldığında, kullanılmış ürünler için geri alım garantileri ve müşteri odaklı hizmetler ile değişik fırsat kapıları açılabilir. Tüketiciler her geçen gün artan sıklıkta kendi özel ihtiyaçlarına yönelik ürünlere talep duyuyor. Yani kendilerine üst seviyede konfor ve intibak sağlayan, ama aynı zamanda şeffaf ürün bilgi-
si ve etiketi olan ürünleri tercih ediyor. Bu değişimi sürdürülebilir tüketime entegre etmeyi ve bu şekilde cazip ürünler sunmayı başarabilen şirketler, iş modeli inovasyonu anlamında birer lider olarak ortaya çıkabilirler. Burada ayrıca tedarikçilerin üretim zincirinin içine entegre edilmesinden kaynaklanan uzun vadeli meydan okumalar da söz konusu olabilir.

YENİLENEBİLİR ENERJİ EKİPMANLARI
Alternatif (yenilenebilir) kaynaklardan elde edilen enerjiye olan talep hükümetlerin fiyat tarifesi garantisi formunda ve vergi indirimi gibi diğer teşvik mekanizmalarıyla arttırılmaya çalışılıyor. Alternatif enerjinin yüksek maliyetleri yüzünden bu teşvikler şimdilik bu endüstrideki yatırımların canlandırılması için kaçınılmaz görünüyor. Ancak ileride özellikle güneş gibi pahalı teknolojilerin bazılarında hızla düşen maliyetler ve artan verimlilikler sebebiyle bu gibi teşviklere olan bağımlılığın azalması bekleniyor. Rüzgar gibi daha oturmuş teknolojiler ise verimlilik artışında halen büyük potansiyel içeriyor, ancak burada özellikle odaklanılması gereken konu türbinlerin kalitesinin arttırılması.~
Bilhassa Çin gibi gelişmekte olan piyasalarda işin ekonomik boyutunda kat edilen ilerlemeler ve artan devlet desteğiyle, alternatif enerjinin global enerji karışımından alacağı payı arttıracak. Bu sektör için yapılan güçlü büyüme tahminleri dikkate alındığında, şirketlerin kendi iş faaliyetlerini nasıl yürüttüklerini incelemek ve onların kendi büyümelerini sürdürülebilir bir yoldan yapıp yapmadıklarını gözlemlemek giderek daha fazla önem kazanıyor.

SABİT HATLI İLETİŞİM
Sabit hatlı telekomünikasyon endüstrisi, sabit hat ile kablosuz teknolojiler arasında, hayli rekabetçi bir ortamda faaliyet göstermektedir. Bu endüstri, çalışma değiştirerek seyahat ve ulaştırma hacimleri ile çevresel ve sosyal etkilerini de azaltabilir. Hızlı teknolojik değişikliklere maruz kalan bir pazarda rekabetçi konumunu korayabilmek için şirketlerin, kendi sunumlarının içine IP-üzerinden-ses (VoIP), TV ve internet hizmetleri gibi yeni nesil teknolojileri entegre edebilmeleri gerekmektedir. Bunu sağlamak için esnek iş modeli uygulamasına gidilmelidir. Yetki sahibi olmayanların müşteri verilerine erişmesi durumu gibi, yükümlülük risklerine maruz kalabileceklerinden, verilerin büyük bir dikkatle muhafaza edilmesi çok önemlidir. Enerji verimliliği ile teknoloji harikası altyapılar ise halen bu sektörün önünde duran en önemli çevresel meydan okumalardır. Burada sürdürülebilir gelir artışı için en iyi konumlanmışlar ise sayısal uçurumu azaltmaya çalışan ve gelişmekte olan ülkelere yönelik uygun strateji benimseyen düşük maliyetli telekomünikasyon çözümleri tedarikçileridir.

MOBİL TELEKOMÜNİKASYON
Mobil telekomünikasyon sektörü, mobil cihazların pazar payını arttırarak ve kablosuz bilişimde köklü teknolojik ilerlemeler yaratarak büyümeyi tercih ediyor. Burada müşterilerden gelen fiyat baskıları giderek büyüyen bir meydan okumadır. Kilit başarı faktörleri arasında ise inovasyon, operasyonel mükemmellik ve uyumlu hizmet portföyleri ve rekabetçi ortamda üstünlük yaratmayı sağlamak var. Network ile kapasite yönetim stratejilerinin de artan trafikle başa çıkabilecek seviyede olması gerekiyor. Örneğin müşteri verilerine yetkisiz erişim gibi durumlarda karşılaşmak gibi şirketler itibari ve yükümlülük risklerine maruz kalabildiklerinden, bilgileri çok büyük bir dikkatle muhafaza etmeleri gerekir. Ayrıca güvenilir çok amaçlı ekipmanlar üzerinden kişiselleştirilmiş hizmetler sunabilme becerisi de burada bir başka kilit farklılaştırıcı olarak ortaya çıkıyor. Sayısal uçurumu kapatmaya yönelik çabaların aynı zamanda gelişmekte olan ülkelerde doğan yatırım fırsatlarının kaçırılmamasıyla da desteklenmesi gerekiyor.~

MOBİLYA VE DEKORASYON
Mobilya sektörünün kilit farklılaştırıcı faktörleri, inovasyon, kalite ve markalaşmadır. Lider şirketler kendi ürün yaşam döngülerinin bütün halkalarında güvenlik ve çevreyle ilgili sorunları da büyük bir dikkatle yönetirler. Bunların içinde kendi ürünlerini yeni, inovasyoncu ve çevre dostu malzemelerle üretmenin yanı sıra kullanılmış ürünler için geri alım ve geri kazanım garantileri vermek de vardır. Ayrıca tüketiciler de artık kendi ihtiyaçlarına özel olarak üretilmiş ürünleri daha çok tercih ediyor ve bu ürünlerin üzerinde şeffaf ürün bilgileri ile detaylı etiketlerin olmasını istiyorlar. Bu sektörden en kazançlı çıkacaklar ise iyi yönetilen bir tedarik zinciri ile meşhur bir markanın desteğini arkasına almış inovasyoncu ve çevre dostu ürünlerle yeni bir çığır açanlar olacaktır.

GENEL PERAKENDECİLER

Perakende pazarı halen global tedarik ve dağıtım ağları, etkin envanter yönetimi ve büyük ölçekli pazarlama planları olan çok uluslu devlere yönelik bir karakter taşıyor. Pazar payı kapmaya istekli başarılı perakendeciler hem daha hassas hem daha odaklı müşteri ilişkileri için alışkanlıklarını analiz etmenin yeni yollarını geliştirmekle meşguller. Bugün dağıtım kanalları arasında e-ticaret, eve teslim ve evden alma hizmetleri en fazla öne çıkanlar arasında. Operasyonel seviyede ise şirketlerin kendi tedarik zinciri yönetimlerinin, dağıtım sistemlerinin ve ambalaj kullanımı ile atığına yönelik planlarının verimliliklerini arttırmaları gerekli. Son günlerde çeşitli paydaşlar arasında sorumlu kaynaklandırma giderek önem kazanıyor. Tüketiciler de artık sağlıklı, çevreci uygulamalara giden şirketlere daha fazla para ödemeye hazır olduklarını gösteriyorlar. Bu kapsamda perakendecilerin itibari risklerini minimum seviyeye indirmek için tedarikçileriyle uzun vadeli ilişkiler kurmaları ve kendi tedarik zinciri yönetimi sistemlerinin şeffaflığını arttırmaları gerekiyor.

KONUT İNŞAATI
Konut inşaatı sektöründeki büyümenin ardında büyük ölçüde faiz oranları ve genel ekonomik koşullar gibi dışsal faktörler yatıyor. Buna karşılık fiyat baskıları ve sıkılaştırılan düzenlemeler ise bu sektörün önünde çetrefilli meydan okumalar olarak durmaya devam ediyor. Bu şirketlerin inşaat süreçlerini verimli ve çevre dostu bir yoldan gerçekleştirmeleri gerekiyor. Bunun için de insan sağlığına zararlı maddelerden uzak durmalı ve üretilen atıktan geri kazanılan miktarı arttırmalı.~
Enerji verimliliğinde giderek artan zorunlu yasal baskılar da söz konusu. Bu endüstride düşük enerjili, pasif ve artı enerjili binalar gibi yeni teknolojik gelişmelere karşı duyarlı olan şirketlerin ön plana çıkma ihtimali çok yüksek. Bugün bir gayrimenkul projesinin daha ilk aşamasında çözüm bulunması gereken sorunlar arasında işe gidiş-geliş süresi, yerel sosyal faaliyet tesisleri, yeşil alanlar ve enerjinin korunması gibi meseleler olmalıdır. Iş sağlığı ve güvenliği riskleri günümüzde çok yüksek ve çalışanlar ile harici taşeron işçiler arasındaki iş kazaları oranını azaltmak için oldukça katı yönetim uygulamalarına ihtiyaç var.

SİGORTACILIK
Sigorta tamamen risklerin yönetimiyle ilgili bir olgudur. Sigortacılık sektörü tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin arasında sorumluluk, yaşam ve sağlık sigortalarının yanı sıra reasürans ve finansal hizmetler de vardır. Sigortacılar, inovasyoncu ürünler geliştirmek, müşteri kazanmak ve onları elde tutmak için motivasyonları yüksek, oldukça yetenekli ve deneyimli çalışanlara ihtiyaç duyarlar. Dolayısıyla şirketler, sürekli olarak çalışan ilişkilerine, ödüllendirme sistemlerine ve bilgi yönetimine yatırım yapmak zorundalar. Doğal felaketler ve aşırı mevsimsel koşullardan kaynaklanan küçük hadiseler bile sigortacılık sektörü açısından önemli birer sorun teşkil etmektedir. Diğer sorunların arasında ise değişen demografiler, obezite ve diğer yeni türden sağlık riskleri sayılabilir. Bundan başka mali sorumluluk vakaları da sigortacılık sektörünün diğer sektörlere ve politik karar verme sürecine ne kadar sıkı sıkıya bağımlı olduğunu göstermektedir.

MEDYA
Heterojen ve rekabetçi bir yapısı olan yayıncılık sektörü bugünlerde içeriğin sayısallaştırılması ve elektronik olarak sunumuna doğru giden büyük bir değişimden geçiyor. Bu değişimle kucaklaşmayı ve çevrimiçi pazar segmentlerindeki gelir akışlarını arttırmayı becerebilen medya şirketleri gelecekte ortaya sektör liderleri olarak çıkacaklar. Yeni pazarlara girilmesinde ve yeni iş fırsatları yaratılmasında, yeni teknolojilerin kullanılmasının, inovasyoncu düşünmenin ve içerik ile kanal yönetiminin önemi çok büyük. Bu sektörde öne çıkacaklar ise yetenekli, yaratıcı, motivasyonu yüksek işgücünü elde tutup kaçırmamaya dikkat eden şirketler olacaktır. Gelişmekte olan ülkelerde artan okuryazarlık oranı önümüzdeki yıllarda medya sektörüne müthiş büyüme potansiyeline sahip devasa bir pazar sunacak. Kamuoyunun gündeminde kalmaya ve ilgi odağı olmaya devam edecek konular arasında ise işgücünde ayrımcılığı önleyen politikalar ve müşteriler ile topluluklara karşı kültürel hassasiyet gibi sosyal faktörler bulunacak. Medya şirketlerinin kamuoyu yaratmaktaki güçleri göz önüne alındığında, sorumluluk, şeffaflık ve etik reklamcılık yaklaşımları da diğer önemli faktörler olarak ön plana çıkmaktadır.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz