Capital'e abone olun.
STRATEJİNİN ÖMRÜ KISALIYOR

Stratejinin ömrü kısalıyor

Çalışan strateji değişmez” kuaralının sonu geliyor...

Son Güncelleme: 01.07.2013

Çok değil 20 yıl önce iş dünyasında başarı kazanan bir strateji, şirketler tarafından kolay kolay değiştirilmezdi. Oysa bugün bu tavır şirket için en öldürücü darbe olarak tanımlanıyor. Teknolojiyle birlikte her alanda değişim hızlanınca pek çok şirkette iş yapma biçimleri önemli dönüşüm geçiriyor. Örneğin son 20 yıla kadar elektronik eşya üreticisi olarak bildiğimiz Philips, bugün kendini yeniliğe adayan bir tıbbi ekipman, aydınlatma üniteleri ve tüketici ürünleri üreticisi durumunda. Artık pek çok şirket stratejik planlarını en geç 4-5 yılda bir neredeyse tamamen köklü biçimde değiştiriyor, gözden geçirmeleri ise her yıl, her 3 ayda bir, hatta her ay yapan şirketler var...
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Son 20 yılda kendimizi en az 5-6 kez baştan yarattık. Bazıları pozitif, bazıları da acılı değişimlerdi. Örneğin 2007 Ağustos ayında finansal kuruluşlar aniden satın almayı durdurdu. Yakın dostum olan bazı CEO’lar, ‘Bir sorun yok’ dese de veriler açıkça ortadaydı. Hazırlıklarımızı buna göre yaptık, önlem aldık. 2010 yılında her şey kötüye giderken, biz satın almalarla iyi bir dönem geçirdik. Hala yenilenmeye devam ediyoruz. İnsanlar hala router ve internet networking şirketi olduğumuzu sanıyor. Oysa biz bundan hızla uzaklaşıyor, teknolojimizi kullanarak sağlık ve eğitim gibi alanlarda büyük değişimler yapıyoruz.”

Cisco CEO’su John Chambers’ın strateji ve değişim konusuna bakışı bu kadar net... Üstelik Chambers değişimi hiç sevmediğini itiraf ederek şöyle devam ediyor: “Değişimi gündeminize almak zorundasınız. Bu her 6 ayda bir değişim yapacağınız anlamına gelmez, hata olur. Çünkü, bir değişimi, şirket düzeyine yaymak ve başarıya ulaştırmak 35 yılınızı alabilir.”

Mondi Endüstriyel Torba CEO’su Kaan Özkan da Chambers’la aynı fikirde. Özkan, “P&G’de çalıştığım sürede ‘20 yıl önceki bir şey çalışıyorsa ve başanlıysa onu değiştirmeye çalışma’ diye bir yaklaşım vardı. Şimdi bu yaklaşım artık geçerli değil” diye konuşuyor ve şöyle devam ediyor: “Köpekbalıklarıyla dolu iş hayatının sularında hayatta kalabilmek için köpekbalıkları gibi sürekli yüzmek gerekir. Durmak demek, suyun dibine çökmek ve diğer köpekbalıklarına yem olmak demektir.” İş dünyası geçmişte işe yarayan bir stratejiyi uzun yıllar değiştirmezdi. Stratejik planlar da sürekli gözden geçirilmezdi. Oysa bugün şirketlerin önemli bir kısmı, stratejik planlarını neredeyse her yıl yeniler hale geldi. Gözden geçirmelerse aylık zaman dilimlerine yayılıyor. Capital, 28 şirketin değişime bakış açısını araştırdı, stratejilerini ne sıklıkta yenilediklerini ortaya koydu.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER