Takipte anlık devrim

5 yıl önce haftalık izlenen veriler şimdi anında alınabiliyor...

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Takipte anlık devrim
Gelişen yeni teknolojiler sayesinde günümüzde yöneticiler satış ve stok rakamlarını mobil olarak anında izliyor. Doruk Grup Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer, 5 yıl önce satış ve üretim rakamlarını haftalık alabildiğini, bugün ise anında ulaşabildiğini söylüyor. Sofra Grup CEO’su Yaşar Büyükçetin ise 5 yıl önce maliyet, ciro ve kârlılık verilerini aylık görebilirken şu an günlük izlediklerini belirtiyor. Tedarikçilere ödeme ve  tahsilatların izlenmesinde de aynı hız söz konusu... Demsa Genel Müdürü Ahmet Dalyancıgil, “Mağaza satış, stok hareketlerine 1 gün geç ulaşabiliyorduk. Kârlılık raporları genellikle ay sonlarında hazırlanırdı. Artık hem yazılım tarafındaki gelişmeler hem işletim sistemlerinin bugün ulaştığı nokta ürünün satışını da kârlılığını da bizlere eş zamanlı gösteriyor” diyor. Veri, gelecekte giderek daha değerlenen bir ’ emtia olacak.” Bu sözlerin sahibi dünyanın en büyük iletişim şirketlerinden WPP Group CEO’su Sir Martin Sorrell. Reklam, medya ve iletişim sektörlerinde 65 milyar doları yöneten Sorrell, gelirlerinin 4,5- 5 milyar dolarını müşteri analiz raporlarından sağladıklarını açıklayarak verinin önemini vurguluyor. Index Grup CEO’su Erol Bilecik’in de belirttiği gibi “Veriler bir yöneticinin her zaman en vazgeçilmez yol arkadaşları... "
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

IBM’in geçtiğimiz yıl en üst düzey yöneticilerle yaptığı araştırmanın sonuçları da CEO’lar için artık verinin vazgeçilmez olduğunun altını çiziyor. Araştırmada CEO’ların, günümüzde uçsuz bucaksız veri akışı arasında doğru verileri analiz ederek, şirkete fayda sağlayacak bilgiler edinmesinin ne kadar kritik önem taşıdığı konusunda hemfikir olduğunu belirtiliyor. Gelişen yeni teknolojiler sayesinde artık verilerin takibi hızlanıyor, Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de satış, nakit akışı ve stok rakamları artık anlık olarak izlenebiliyor, Kâr için de eskisi gibi haftalık raporları beklemeye gerek kalmıyor, Öyle ki Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Konukoğlu, “Kendimi bildim bileli şirketlerimin bilinmesi gereken verilerini takip ediyorum, Ama eskiden bilfiil yanlarına gidip, sorup ya da rapor üzerinden öğrendiklerimi, bugün kurduğumuz sistemlerle bir tuşa dokunarak bilgisayar ortamında her an görme olanağım var, Üretim ve satış verilerini daha kısa sürede ve sık kontrol etme olanağına kavuştuk” diye konuşuyor.

AZİZ TORUN / TORUNLAR GYO YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“ANINDA VERİ ALIMI, İYİ KARAR ALMAMIZI SAĞLIYOR

DOĞRU YÖNETİM GETİRİYOR

Teknolojideki hızlanma, verileri toplama ve kolay analiz etme fırsatı veriyor. İstediğiniz verileri hızlı görebiliyor olmak çok önemli... Bizim 5 alışveriş merkezimiz var. Bunların verilerini kendi içinde her ay mukayese ediyoruz. İstanbul, Antalya, Bursa’daki AVM’lerimizin satış ve giderlerini karşılaştırıyoruz. Bu da şirketlerin doğru yönetilmesini, iyi kararlar alınmasını sağlıyor. ~
GÖZLER ZİYARETÇİ SAYISINDA
Alışveriş merkezlerimize kaç ziyaretçi geliyor her gün takip ederim. Genel tabloya yani sektör verilerine de aylık bazda bakarım, burada karşılaştırmaları da yaparız. Aynı şekilde AVM’lerimizdeki tüm mağazaların cirolarını da aylık olarak cirolarını alırız. Ciroları bir önceki ay ve geçen yılın aynı dönemi ile karşılaştırıp incelerim. Tüm bu verileri artık çok sistematik olarak takip ediyoruz. İlerde tüm mağaza cirolarını da günlük olarak almaya başlayacağız.
GELEN OTOMOBİL SAYISINA BAKIYORUZ
Günlük cirolara bakmayı özellikle kampanya zamanları için istiyoruz. Kampanya sonucu işler nasıl gidiyor onu anlamaya çalışıyoruz. Bir de bazen örneğin önemli maç akşamları ziyaretçi sayılarında ciddi düşüşler oluyor. O zaman da neden eksilme yaşandığını anlamak için rakamlara bakıyoruz. Eskiden baktığımız ilk kriter, günlük ziyaretçi sayısıydı. Şimdiyse AVM’ye gelen otomobil sayısına bakıyoruz. Otomobil sahibi olan müşteri alım gücü açısından bizim için daha önemli, daha çok alım gerçekleştiriyor.


ARTIK SANİYELERLE YARIŞ VAR

Aslında yöneticiler artık günde bir kez şirket verilerini kontrol etmekle de yetinmiyor, Günün her saati bu veri havuzu ellerinin altında olsun istiyorlar, Bu nedenle de veriye ulaşmada artık gün değil saniyelerle yarışılıyor, “Teknolojik gelişmeler sayesinde raporlara artık daha hızlı ve istediğim detayda bakabiliyorum” diyen Novartis Türkiye Başkanı Güldem Berkman, eskiden gün içinde belli aralıklarla inceleyebildikleri şirket verilerine bugün anlık olarak erişebildiklerini açıklıyor, Sofra Grup CEO’su Yaşar Büyükçetin de 5 yıl önce maliyet, ciro ve kârlılık verilerini, izleyen ayın birinci haftasının sonunda ancak görebilirken şu an günlük izlediklerini belirtiyor, “Ayrıca tüm tedarik zinciri yönetimini anlık görebiliyoruz, Bunlar eskiden ay sonlarında sayımlar sonrası çıkıyordu, Tedarikçilere ödeme ve tahsilatlar aylık izlenirdi, şimdi anlık takip edebiliyoruz” diyor. Verilere daha hızlı ulaşmanın avantajlarından yararlanan bir isim de Doruk Grup Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer, Uno’nun patronu Gençer, 5 yıl önce satış ve üretim rakamlarını haftalık alabildiğini, bugün ise tüm bu bilgilere anında ulaşabildiğini söylüyor, Demsa Genel Müdürü Ahmet Dalyancıgil de veri erişiminde hızlanma süreçlerini şöyle aktarıyor: “Mağaza satış, stok hareketleri gün içinde 1-2 kere veya gün sonlarında merkezi sisteme aktarılıyordu, Dolayısıyla verilere 1 gün geç ulaşabiliyorduk, Standart maliyet kullanmıyorsanız, değişken maliyetli sistemlerde kârlılık raporları genellikle ay sonlarında hazırlanırdı. Artık hem yazılım tarafındaki gelişmeler hem işletim sistemlerinin bugün ulaştığı nokta ürünü sattığınız anda kârlılığını da bizlere eş zamanlı gösteriyor.”

TÜM GÖZLER SATIŞ VE KÂRLILIKTA
İster patron olsun ister CEO tüm yöneticiler, şirketlerinin nabzını doğru tutmak için ilk olarak satış ve kârlılıklarını analiz ediyor. Hitay Holding Yönetim Kurulu Başkanı Emin Hitay, kullandıkları SAP yazılımı sayesinde şirketlerinin satış, ciro, brüt kârlılık ve stok verilerini anlık olarak izlediğini açıklıyor.~
Şirkete yön vermek için gözünü Londra Metal Borsası’ndan ayırmayan Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı da her gün mutlaka şirket satış ve stok bilgilerine bakıyor. Goldaş Kuyumculuk CEO’su Sedat Yalınkaya’nın da takibinde aynı verilerin yanında mağazalardan ve yurtdışı ofislerinden aldıkları geri bildirimler önem taşıyor. Perakendenin farklı bir alanından tüketici elektroniği sektöründen Teknosa’nın genel müdürü Mehmet Nane de satış, ciro, kârlılık ile şirketin pazardaki konumuna ilişkin verileri, tüketici memnuniyeti bilgilerinin yakın takibinde olduğunu belirtiyor. Nane, veri takibinin önemi şöyle anlatıyor: “Perakende sektöründe artan rekabet ortamında bu verileri anlık takip ederek, sürdürülebilir büyüme ve kârlılık stratejimize paralel analiz etmemiz gerekiyor. Ayrıca satış alanı ve rakiplerin fiyat politikalarını da çok yakından takip ediyoruz.” Tabii sektörün işleyişine ve şirketlerin odaklandıkları konulara göre her gün takip edilen veriler de değişiklik gösteriyor. Örneğin, sağlık alanının büyük oyuncularından Medline’ın CEO’su Gürkan Ergenekon, branş ve doktor bazında gelir performansları ile nakit akışlarını günlük bazda inceliyor.
Oyak Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar ise verimlilik üzerine odaklandıkları için sermaye, makine ve personel verimliliği verilerine özel önem vererek baktığının altını çiziyor.

CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“VERİLERİ iPAD'DEN SÜREKLİ TAKİP EDİYORUM'
HIZLI REAKSİYON İÇİN GEREKLİ

Yeni dönemde anlık bilgi, şirketlerin reaksiyon vermesi için son derece gerekli. Bu bakımdan şirket faaliyetlerinin bir özetini teşkil eden sonuçları her an iPad’imden takip edebildiğim ve şirkette üst düzey yöneticilerle paylaştığım bir yazılıma sahibiz. Bu yazılımla günlük satış ve çalışan rakamlarından, hasar, maliyet, tahsilata kadar geniş yelpazede bilgileri görebiliyorum. Bu yazılım alarm veren sonuçlarda beni uyarıyor ve iyiye giden sonuçlarda da bunu başaran kişileri motive etmemi sağlıyor.
PRİM VE HASARLARA SAATLİK GÖZLEM
Bunlara ek olarak kâr, zarar ve nakit akışları, yatırımlar ve vadelerine de günlük olarak bakarım. Diğer yandan benim kendi çok teknik ve detaylı analizlerimin sonucunu aldığım bir başka yazılımımı da yine sürekli takip ediyorum. Saat başı güncellenen bu bilgi hazinesinde de ortalama ne kadar prim alınmış, ne kadar hasar ödenmiş, kârlılık ne seviyede gelişiyor görebiliyorum. Aynı şekilde simülasyonlarla gelişmeler ne yönde olacak bakabiliyorum. Bu raporları bölge, acente, müşteri bazında kırılımlarıyla ve sapmalarıyla da analiz ediyorum.
DOĞRU NABIZ TUTMAMI SAĞLIYOR
Bu iki yazılım, şirketin nabzını doğru tutmamı sağlarken pazardaki gelişmeleri ve şirketin bu gelişmelere nasıl reaksiyon verdiğini de gösteriyor. 10 yıl önce çalışma tarzımız çok farklıydı. Çünkü bilginin anında hazırlanmasında ciddi güçlüklerimiz vardı. Bu bakımdan burada aldığımız mesafe şirketin performansına aynen yansıdı. Bu sayede iş yapma biçimimizi de bir ölçüde bu sistem düzeltti diyebilirim.
~

BÜYÜK RESİME AYLIK BAKIŞ
Bu şekilde kendi şirket bilgilerini günlük olarak inceleyen yöneticiler, rakiplerinin durumlarına, pazar analizlerine de aylık olarak göz atıyor. Son 5 yılda inceledikleri verilerin giderek arttığını belirten yöneticiler için makro veriler, dünya konjonktürünü yansıtan raporlar da artık takip edilecekler listesinde. Örneğin Erol Bilecik, şirket bilgilerinin yanı sıra genel ekonomik gelişmelerle ilgili verileri, bankalar ve aracı kurumların görünüm raporlarını aylık olarak inceliyor. Tüketici memnuniyet endeksleri, enflasyon ve işsizlik rakamları gibi verileri yakından takip ediyorİlaç sektörünün liderlerinden Novartis’in CEO’su Güldem Berkman da aylık olarak rakiplerinin durumunu ve pazarın büyüme rakamlarını mutlaka incelediğini belirtiyor, Aynı şekilde Emin Hitay, her ay şirketlerin net sonuçlarını bir önceki ay ve geçen yıl aynı döneme göre karşılaştırarak faaliyet gösterdikleri sektörlerin ne yöne doğru gittiğini analiz ettiklerine dikkat çekiyor. Mağaza kanalıyla büyüyen işler için de bu verilerin aylık raporlamaları hayati önem taşıyor, Örneğin Hasip Gençer, her ay mağaza sayıları, toplam satış ve kârlıklarını mutlaka masaya yatırdıklarını söylüyor, Demsa Genel Müdürü Ahmet Dalyancıgil de, aylık bazda her mağaza ve markanın kârlılıkları, metrekare verimlilikleri ve personel başına yaratılan satışları kontrol ettiklerini açıklıyor, Sağlık tarafında da Medline CEO’su Gürkan Ergenekon, her ay sonunda hastanelerinden gelen gelir, gider, kârlılık ve yatırımları da içeren 20 detaylı raporun yönetim kuruluna sunulduğunu vurguluyor,

TEKNOLOJİ VE MOBİLİTENİN GÜCÜ

Veri akışındaki bu hızın ardında teknolojinin gelişimi yatıyor, Akıllı telefonlar ve uzaktan erişim olanağı sayesinde her yerde her an bilgiye ulaşım mümkün hale geliyor, Şirket hedeflerini ve pazar analizlerini her gün gözden geçiren Nissan Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu da operasyonel iyileştirmeler ve gelişen yazılımlarla raporlamaların daha verimli ve hızlı hale geldiğine, data güvenliğinin arttığına dikkat çekiyor, “Biz de şirket içinde yaptığımız görüşmelerle oldukça sağlıklı ve istediğimiz zaman aralıklarında rapor almaya başladık” diyor, Goldaş da bu amaçla teknolojiye sürekli yatırım yapıyor, CEO Sedat Yalınkaya, süreçleri hızlandırmak adına sürekli program geliştirdiklerini, güncellenen şirket sistemi üzerinde birimler arası iletişimin giderek daha hızlı gerçekleştiğini dile getiriyor, Aygaz Genel Müdürü Yağız Eyüboğlu da bu noktada mobilitenin önemine dikkat çekiyor: “Ofis dışında da olsam her an dünya petrol fiyatlarını ve şirketin satış rakamlarını anında izliyorum, Teknoloji ile takip sürelerimiz çok daha hızlandı, Ofis dışında satın alma formlarına, gereken belgelere online olarak onay verebiliyorum.” Erol Bilecik de Eyüboğlu ile aynı fikirde, “Özellikle sosyal medya kanallarının veriye ulaşmada çok önemli etkisi olduğunu düşünüyorum” diyen Bilecik’e göre yaygınlaşan bilgi paylaşımı ve pazardaki diğer oyuncuların da bu sürece katılması kurumsal organizasyon yapılanmasında gözlemlenen en önemli değişim olarak öne çıkıyor.~

TUĞRUL TEKBULUT / LOGO YÖNETİM KURULU BAŞKANI .
“YENİ ÜRÜNLERİN GELİRDEKİ PAYI, EN ÖNEM VERDİĞİM KRİTER"
İNOVASYON YAKIN TAKİBİMDE

Ben satış bilgilerini hazırlamış olduğumuz yazılımla anında takip ediyorum. Benim son zamanlarda en önem verdiğim konu inovasyon... Bu nedenle gelirlerimizi sağlayan ürünlerin yaşı da önem kazanıyor. Yeni ürünler gelirlerimizin ne kadarını teşkil ediyor? Hedeflere uygun gidiyor mu? Bu analiz şirketin yenilik getirebilme ve bunu ticari olarak değerlendirebilme beceri ve yeteneğinin ölçüsü oluyor.
YAZILIM SÜRELERİ ÖLÇÜLÜYOR
Yazılım ürün geliştirme süreçleri ile ilgili birçok metrik geliştirdik. Günlük olarak takip edebiliyorum. Yazılım süreçlerinde sistemli veri toplama ve değerlendirmede Türkiye’deki tek örneğiyiz. Bu çalışmalar şirketimize maliyet ve kârlılık açısından çok şeyler kazandırdı. Öncelikle proje yönetim sorununu çözdük. İşlerimizi söz verdiğimiz zamanda bitiriyoruz. Biz yaptığımız çalışmalarla üretim takvimimizi üç yıldır şaşmaz bir kararlılıkla tutturabiliyoruz.
HANGİ VERİYİ ÖLÇERSEK HIZLANIYORUZ
Bu çalışmalar başlarda şirket çalışanlarını biraz zorladı ama zamanla süreç kararlı hale gelince streste önemli azalma oldu. Daha çok iş çıkarır hale geldik. Kararlı süreçler müşterilerimiz ve iş ortaklarımızın da güvenini artırdı. Son bir yıldır ürün kalitesi, yazılım başına ortaya çıkan hataları ölçme ve düşürme çalışması yapıyoruz. Bu konuda ciddi ilerleme kaydettik. Kalitemizin artması servis maliyetlerinin düşmesine, müşteri ve iş ortağı güveninin artmasına neden oluyor. Diyebilirim ki neyi ölçmeye başladıysak o konuda çok kısa zamanda bir ilerleme kaydediyoruz.


ESNEK VE HIZLI KARAR YETENEĞİ

Gerek şirket gerek de rakiplerinin verilerinin hızlı ve şeffaf bir ortamda izlenebilmesi şirketlerin iş yapış süreçlerini de etkiliyor, Satış ve stoklardaki anlık takipler, yöneticilerin hızlı ve doğru kararlar almasını sağlıyor, Sedat Yalınkaya, bu gelişmelerle müthiş esnekliğe sahip olduklarını, örneğin hangi mağazada, hangi ürünlerin satıldığı gibi detaylı raporlarla koleksiyonlardan pazarlama çalışmalarına kadar pek çok konuda yeni stratejileri daha kolay ve hızlı geliştirdiklerini vurguluyor. Aynı şekilde İlkim Sancaktaroğlu, geçmişe kıyasla verilerin gerçek zamanlı takip edilmesinin hem yönetim kalitesini artırdığına hem şirketin değişim ve beklentilere daha çabuk uyum sağlamasına imkan verdiğine inanıyor, “5 yıl önceyle mukayese ettiğimde, bugün daha sık verileri kontrol edip hem operasyonel verimliliğimizi hem hedeflere ulaşma trendimizi daha rahat ve güvenilir şekilde ölçümlüyoruz, Bayi teşkilatı vasıtasıyla satış ve servis hizmetleri verdiğimiz için verileri teşkilatımızla paylaşarak durumumuzu ve gittiğimiz yönü birlikte verimli şekilde değerlendirebiliyoruz” diyor. Yeşim Tekstil Şenol Şankaya da “Hızlı aksiyon alma şansımız oluyor, Özellikle öngörmediğimiz bir gidişat varsa bunu haftalık takiplerle belirleyerek önlem alıyoruz; bu yolla zararı minimuma indirebiliyoruz” şeklinde konuşuyor. Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı da burada farklı bir noktaya parmak basıyor, Çaycı, yurtdışı piyasalarını anlık takip ederek hedge etmek zorunda oldukları bakır stoklarını spekülasyonlardan koruduklarını açıklıyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz