Gelişen
yeni teknolojiler sayesinde günümüzde yöneticiler satış ve stok
rakamlarını mobil olarak anında izliyor. Doruk Grup Yönetim Kurulu
Başkanı Hasip Gençer, 5 yıl önce satış ve üretim rakamlarını haftalık
alabildiğini, bugün ise anında ulaşabildiğini söylüyor. Sofra Grup
CEO’su Yaşar Büyükçetin ise 5 yıl önce maliyet, ciro ve kârlılık
verilerini aylık görebilirken şu an günlük izlediklerini belirtiyor.
Tedarikçilere ödeme ve tahsilatların izlenmesinde de aynı hız söz
konusu... Demsa Genel Müdürü Ahmet Dalyancıgil, “Mağaza satış, stok
hareketlerine 1 gün geç ulaşabiliyorduk. Kârlılık raporları genellikle
ay sonlarında hazırlanırdı. Artık hem yazılım tarafındaki gelişmeler hem
işletim sistemlerinin bugün ulaştığı nokta ürünün satışını da
kârlılığını da bizlere eş zamanlı gösteriyor” diyor. Veri, gelecekte
giderek daha değerlenen bir ’ emtia olacak.” Bu sözlerin sahibi dünyanın
en büyük iletişim şirketlerinden WPP Group CEO’su Sir Martin Sorrell.
Reklam, medya ve iletişim sektörlerinde 65 milyar doları yöneten
Sorrell, gelirlerinin 4,5- 5 milyar dolarını müşteri analiz
raporlarından sağladıklarını açıklayarak verinin önemini vurguluyor.
Index Grup CEO’su Erol Bilecik’in de belirttiği gibi “Veriler bir
yöneticinin her zaman en vazgeçilmez yol arkadaşları... " Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
IBM’in geçtiğimiz yıl en üst düzey yöneticilerle yaptığı araştırmanın
sonuçları da CEO’lar için artık verinin vazgeçilmez olduğunun altını
çiziyor. Araştırmada CEO’ların, günümüzde uçsuz bucaksız veri akışı
arasında doğru verileri analiz ederek, şirkete fayda sağlayacak bilgiler
edinmesinin ne kadar kritik önem taşıdığı konusunda hemfikir olduğunu
belirtiliyor. Gelişen yeni teknolojiler sayesinde artık verilerin takibi
hızlanıyor, Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de satış, nakit akışı ve
stok rakamları artık anlık olarak izlenebiliyor, Kâr için de eskisi
gibi haftalık raporları beklemeye gerek kalmıyor, Öyle ki Sanko Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Konukoğlu, “Kendimi bildim bileli
şirketlerimin bilinmesi gereken verilerini takip ediyorum, Ama eskiden
bilfiil yanlarına gidip, sorup ya da rapor üzerinden öğrendiklerimi,
bugün kurduğumuz sistemlerle bir tuşa dokunarak bilgisayar ortamında her
an görme olanağım var, Üretim ve satış verilerini daha kısa sürede ve
sık kontrol etme olanağına kavuştuk” diye konuşuyor. AZİZ TORUN / TORUNLAR GYO YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“ANINDA VERİ ALIMI, İYİ KARAR ALMAMIZI SAĞLIYOR
DOĞRU YÖNETİM GETİRİYOR
Teknolojideki hızlanma, verileri toplama ve kolay analiz etme fırsatı
veriyor. İstediğiniz verileri hızlı görebiliyor olmak çok önemli...
Bizim 5 alışveriş merkezimiz var. Bunların verilerini kendi içinde her
ay mukayese ediyoruz. İstanbul, Antalya, Bursa’daki AVM’lerimizin satış
ve giderlerini karşılaştırıyoruz. Bu da şirketlerin doğru yönetilmesini,
iyi kararlar alınmasını sağlıyor. ~ GÖZLER ZİYARETÇİ SAYISINDA
Alışveriş merkezlerimize kaç ziyaretçi geliyor her gün takip ederim.
Genel tabloya yani sektör verilerine de aylık bazda bakarım, burada
karşılaştırmaları da yaparız. Aynı şekilde AVM’lerimizdeki tüm
mağazaların cirolarını da aylık olarak cirolarını alırız. Ciroları bir
önceki ay ve geçen yılın aynı dönemi ile karşılaştırıp incelerim. Tüm bu
verileri artık çok sistematik olarak takip ediyoruz. İlerde tüm mağaza
cirolarını da günlük olarak almaya başlayacağız. GELEN OTOMOBİL SAYISINA BAKIYORUZ
Günlük cirolara bakmayı özellikle kampanya zamanları için istiyoruz.
Kampanya sonucu işler nasıl gidiyor onu anlamaya çalışıyoruz. Bir de
bazen örneğin önemli maç akşamları ziyaretçi sayılarında ciddi düşüşler
oluyor. O zaman da neden eksilme yaşandığını anlamak için rakamlara
bakıyoruz. Eskiden baktığımız ilk kriter, günlük ziyaretçi sayısıydı.
Şimdiyse AVM’ye gelen otomobil sayısına bakıyoruz. Otomobil sahibi olan
müşteri alım gücü açısından bizim için daha önemli, daha çok alım
gerçekleştiriyor.
ARTIK SANİYELERLE YARIŞ VAR
Aslında yöneticiler artık günde bir kez şirket verilerini kontrol
etmekle de yetinmiyor, Günün her saati bu veri havuzu ellerinin altında
olsun istiyorlar, Bu nedenle de veriye ulaşmada artık gün değil
saniyelerle yarışılıyor, “Teknolojik gelişmeler sayesinde raporlara
artık daha hızlı ve istediğim detayda bakabiliyorum” diyen Novartis
Türkiye Başkanı Güldem Berkman, eskiden gün içinde belli aralıklarla
inceleyebildikleri şirket verilerine bugün anlık olarak
erişebildiklerini açıklıyor, Sofra Grup CEO’su Yaşar Büyükçetin de 5 yıl
önce maliyet, ciro ve kârlılık verilerini, izleyen ayın birinci
haftasının sonunda ancak görebilirken şu an günlük izlediklerini
belirtiyor, “Ayrıca tüm tedarik zinciri yönetimini anlık görebiliyoruz,
Bunlar eskiden ay sonlarında sayımlar sonrası çıkıyordu, Tedarikçilere
ödeme ve tahsilatlar aylık izlenirdi, şimdi anlık takip edebiliyoruz”
diyor. Verilere daha hızlı ulaşmanın avantajlarından yararlanan bir isim
de Doruk Grup Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer, Uno’nun patronu
Gençer, 5 yıl önce satış ve üretim rakamlarını haftalık alabildiğini,
bugün ise tüm bu bilgilere anında ulaşabildiğini söylüyor, Demsa Genel
Müdürü Ahmet Dalyancıgil de veri erişiminde hızlanma süreçlerini şöyle
aktarıyor: “Mağaza satış, stok hareketleri gün içinde 1-2 kere veya gün
sonlarında merkezi sisteme aktarılıyordu, Dolayısıyla verilere 1 gün geç
ulaşabiliyorduk, Standart maliyet kullanmıyorsanız, değişken maliyetli
sistemlerde kârlılık raporları genellikle ay sonlarında hazırlanırdı.
Artık hem yazılım tarafındaki gelişmeler hem işletim sistemlerinin bugün
ulaştığı nokta ürünü sattığınız anda kârlılığını da bizlere eş zamanlı
gösteriyor.” TÜM GÖZLER SATIŞ VE KÂRLILIKTA
İster patron olsun ister CEO tüm yöneticiler, şirketlerinin nabzını
doğru tutmak için ilk olarak satış ve kârlılıklarını analiz ediyor.
Hitay Holding Yönetim Kurulu Başkanı Emin Hitay, kullandıkları SAP
yazılımı sayesinde şirketlerinin satış, ciro, brüt kârlılık ve stok
verilerini anlık olarak izlediğini açıklıyor.~
Şirkete yön vermek için gözünü Londra Metal Borsası’ndan ayırmayan
Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı da her gün mutlaka
şirket satış ve stok bilgilerine bakıyor. Goldaş Kuyumculuk CEO’su Sedat
Yalınkaya’nın da takibinde aynı verilerin yanında mağazalardan ve
yurtdışı ofislerinden aldıkları geri bildirimler önem taşıyor.
Perakendenin farklı bir alanından tüketici elektroniği sektöründen
Teknosa’nın genel müdürü Mehmet Nane de satış, ciro, kârlılık ile
şirketin pazardaki konumuna ilişkin verileri, tüketici memnuniyeti
bilgilerinin yakın takibinde olduğunu belirtiyor. Nane, veri takibinin
önemi şöyle anlatıyor: “Perakende sektöründe artan rekabet ortamında bu
verileri anlık takip ederek, sürdürülebilir büyüme ve kârlılık
stratejimize paralel analiz etmemiz gerekiyor. Ayrıca satış alanı ve
rakiplerin fiyat politikalarını da çok yakından takip ediyoruz.” Tabii
sektörün işleyişine ve şirketlerin odaklandıkları konulara göre her gün
takip edilen veriler de değişiklik gösteriyor. Örneğin, sağlık alanının
büyük oyuncularından Medline’ın CEO’su Gürkan Ergenekon, branş ve doktor
bazında gelir performansları ile nakit akışlarını günlük bazda
inceliyor.
Oyak Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar ise verimlilik
üzerine odaklandıkları için sermaye, makine ve personel verimliliği
verilerine özel önem vererek baktığının altını çiziyor. CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“VERİLERİ iPAD'DEN SÜREKLİ TAKİP EDİYORUM'
HIZLI REAKSİYON İÇİN GEREKLİ
Yeni dönemde anlık bilgi, şirketlerin reaksiyon vermesi için son derece
gerekli. Bu bakımdan şirket faaliyetlerinin bir özetini teşkil eden
sonuçları her an iPad’imden takip edebildiğim ve şirkette üst düzey
yöneticilerle paylaştığım bir yazılıma sahibiz. Bu yazılımla günlük
satış ve çalışan rakamlarından, hasar, maliyet, tahsilata kadar geniş
yelpazede bilgileri görebiliyorum. Bu yazılım alarm veren sonuçlarda
beni uyarıyor ve iyiye giden sonuçlarda da bunu başaran kişileri motive
etmemi sağlıyor. PRİM VE HASARLARA SAATLİK GÖZLEM
Bunlara ek olarak kâr, zarar ve nakit akışları, yatırımlar ve vadelerine
de günlük olarak bakarım. Diğer yandan benim kendi çok teknik ve
detaylı analizlerimin sonucunu aldığım bir başka yazılımımı da yine
sürekli takip ediyorum. Saat başı güncellenen bu bilgi hazinesinde de
ortalama ne kadar prim alınmış, ne kadar hasar ödenmiş, kârlılık ne
seviyede gelişiyor görebiliyorum. Aynı şekilde simülasyonlarla
gelişmeler ne yönde olacak bakabiliyorum. Bu raporları bölge, acente,
müşteri bazında kırılımlarıyla ve sapmalarıyla da analiz ediyorum. DOĞRU NABIZ TUTMAMI SAĞLIYOR
Bu iki yazılım, şirketin nabzını doğru tutmamı sağlarken pazardaki
gelişmeleri ve şirketin bu gelişmelere nasıl reaksiyon verdiğini de
gösteriyor. 10 yıl önce çalışma tarzımız çok farklıydı. Çünkü bilginin
anında hazırlanmasında ciddi güçlüklerimiz vardı. Bu bakımdan burada
aldığımız mesafe şirketin performansına aynen yansıdı. Bu sayede iş
yapma biçimimizi de bir ölçüde bu sistem düzeltti diyebilirim.~
BÜYÜK RESİME AYLIK BAKIŞ
Bu şekilde kendi şirket bilgilerini günlük olarak inceleyen yöneticiler,
rakiplerinin durumlarına, pazar analizlerine de aylık olarak göz
atıyor. Son 5 yılda inceledikleri verilerin giderek arttığını belirten
yöneticiler için makro veriler, dünya konjonktürünü yansıtan raporlar da
artık takip edilecekler listesinde. Örneğin Erol Bilecik, şirket
bilgilerinin yanı sıra genel ekonomik gelişmelerle ilgili verileri,
bankalar ve aracı kurumların görünüm raporlarını aylık olarak inceliyor.
Tüketici memnuniyet endeksleri, enflasyon ve işsizlik rakamları gibi
verileri yakından takip ediyorİlaç sektörünün liderlerinden Novartis’in
CEO’su Güldem Berkman da aylık olarak rakiplerinin durumunu ve pazarın
büyüme rakamlarını mutlaka incelediğini belirtiyor, Aynı şekilde Emin
Hitay, her ay şirketlerin net sonuçlarını bir önceki ay ve geçen yıl
aynı döneme göre karşılaştırarak faaliyet gösterdikleri sektörlerin ne
yöne doğru gittiğini analiz ettiklerine dikkat çekiyor. Mağaza kanalıyla
büyüyen işler için de bu verilerin aylık raporlamaları hayati önem
taşıyor, Örneğin Hasip Gençer, her ay mağaza sayıları, toplam satış ve
kârlıklarını mutlaka masaya yatırdıklarını söylüyor, Demsa Genel Müdürü
Ahmet Dalyancıgil de, aylık bazda her mağaza ve markanın kârlılıkları,
metrekare verimlilikleri ve personel başına yaratılan satışları kontrol
ettiklerini açıklıyor, Sağlık tarafında da Medline CEO’su Gürkan
Ergenekon, her ay sonunda hastanelerinden gelen gelir, gider, kârlılık
ve yatırımları da içeren 20 detaylı raporun yönetim kuruluna sunulduğunu
vurguluyor,
TEKNOLOJİ VE MOBİLİTENİN GÜCÜ
Veri akışındaki bu hızın ardında teknolojinin gelişimi yatıyor, Akıllı
telefonlar ve uzaktan erişim olanağı sayesinde her yerde her an bilgiye
ulaşım mümkün hale geliyor, Şirket hedeflerini ve pazar analizlerini her
gün gözden geçiren Nissan Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlkim
Sancaktaroğlu da operasyonel iyileştirmeler ve gelişen yazılımlarla
raporlamaların daha verimli ve hızlı hale geldiğine, data güvenliğinin
arttığına dikkat çekiyor, “Biz de şirket içinde yaptığımız görüşmelerle
oldukça sağlıklı ve istediğimiz zaman aralıklarında rapor almaya
başladık” diyor, Goldaş da bu amaçla teknolojiye sürekli yatırım
yapıyor, CEO Sedat Yalınkaya, süreçleri hızlandırmak adına sürekli
program geliştirdiklerini, güncellenen şirket sistemi üzerinde birimler
arası iletişimin giderek daha hızlı gerçekleştiğini dile getiriyor,
Aygaz Genel Müdürü Yağız Eyüboğlu da bu noktada mobilitenin önemine
dikkat çekiyor: “Ofis dışında da olsam her an dünya petrol fiyatlarını
ve şirketin satış rakamlarını anında izliyorum, Teknoloji ile takip
sürelerimiz çok daha hızlandı, Ofis dışında satın alma formlarına,
gereken belgelere online olarak onay verebiliyorum.” Erol Bilecik de
Eyüboğlu ile aynı fikirde, “Özellikle sosyal medya kanallarının veriye
ulaşmada çok önemli etkisi olduğunu düşünüyorum” diyen Bilecik’e göre
yaygınlaşan bilgi paylaşımı ve pazardaki diğer oyuncuların da bu sürece
katılması kurumsal organizasyon yapılanmasında gözlemlenen en önemli
değişim olarak öne çıkıyor.~
TUĞRUL TEKBULUT / LOGO YÖNETİM KURULU BAŞKANI .
“YENİ ÜRÜNLERİN GELİRDEKİ PAYI, EN ÖNEM VERDİĞİM KRİTER"
İNOVASYON YAKIN TAKİBİMDE
Ben satış bilgilerini hazırlamış olduğumuz yazılımla anında takip
ediyorum. Benim son zamanlarda en önem verdiğim konu inovasyon... Bu
nedenle gelirlerimizi sağlayan ürünlerin yaşı da önem kazanıyor. Yeni
ürünler gelirlerimizin ne kadarını teşkil ediyor? Hedeflere uygun
gidiyor mu? Bu analiz şirketin yenilik getirebilme ve bunu ticari olarak
değerlendirebilme beceri ve yeteneğinin ölçüsü oluyor. YAZILIM SÜRELERİ ÖLÇÜLÜYOR
Yazılım ürün geliştirme süreçleri ile ilgili birçok metrik geliştirdik.
Günlük olarak takip edebiliyorum. Yazılım süreçlerinde sistemli veri
toplama ve değerlendirmede Türkiye’deki tek örneğiyiz. Bu çalışmalar
şirketimize maliyet ve kârlılık açısından çok şeyler kazandırdı.
Öncelikle proje yönetim sorununu çözdük. İşlerimizi söz verdiğimiz
zamanda bitiriyoruz. Biz yaptığımız çalışmalarla üretim takvimimizi üç
yıldır şaşmaz bir kararlılıkla tutturabiliyoruz. HANGİ VERİYİ ÖLÇERSEK HIZLANIYORUZ
Bu çalışmalar başlarda şirket çalışanlarını biraz zorladı ama zamanla
süreç kararlı hale gelince streste önemli azalma oldu. Daha çok iş
çıkarır hale geldik. Kararlı süreçler müşterilerimiz ve iş
ortaklarımızın da güvenini artırdı. Son bir yıldır ürün kalitesi,
yazılım başına ortaya çıkan hataları ölçme ve düşürme çalışması
yapıyoruz. Bu konuda ciddi ilerleme kaydettik. Kalitemizin artması
servis maliyetlerinin düşmesine, müşteri ve iş ortağı güveninin
artmasına neden oluyor. Diyebilirim ki neyi ölçmeye başladıysak o konuda
çok kısa zamanda bir ilerleme kaydediyoruz.
ESNEK VE HIZLI KARAR YETENEĞİ
Gerek şirket gerek de rakiplerinin verilerinin hızlı ve şeffaf bir
ortamda izlenebilmesi şirketlerin iş yapış süreçlerini de etkiliyor,
Satış ve stoklardaki anlık takipler, yöneticilerin hızlı ve doğru
kararlar almasını sağlıyor, Sedat Yalınkaya, bu gelişmelerle müthiş
esnekliğe sahip olduklarını, örneğin hangi mağazada, hangi ürünlerin
satıldığı gibi detaylı raporlarla koleksiyonlardan pazarlama
çalışmalarına kadar pek çok konuda yeni stratejileri daha kolay ve hızlı
geliştirdiklerini vurguluyor. Aynı şekilde İlkim Sancaktaroğlu, geçmişe
kıyasla verilerin gerçek zamanlı takip edilmesinin hem yönetim
kalitesini artırdığına hem şirketin değişim ve beklentilere daha çabuk
uyum sağlamasına imkan verdiğine inanıyor, “5 yıl önceyle mukayese
ettiğimde, bugün daha sık verileri kontrol edip hem operasyonel
verimliliğimizi hem hedeflere ulaşma trendimizi daha rahat ve güvenilir
şekilde ölçümlüyoruz, Bayi teşkilatı vasıtasıyla satış ve servis
hizmetleri verdiğimiz için verileri teşkilatımızla paylaşarak durumumuzu
ve gittiğimiz yönü birlikte verimli şekilde değerlendirebiliyoruz”
diyor. Yeşim Tekstil Şenol Şankaya da “Hızlı aksiyon alma şansımız
oluyor, Özellikle öngörmediğimiz bir gidişat varsa bunu haftalık
takiplerle belirleyerek önlem alıyoruz; bu yolla zararı minimuma
indirebiliyoruz” şeklinde konuşuyor. Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı
Hayrettin Çaycı da burada farklı bir noktaya parmak basıyor, Çaycı,
yurtdışı piyasalarını anlık takip ederek hedge etmek zorunda oldukları
bakır stoklarını spekülasyonlardan koruduklarını açıklıyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?