Yeni doğan bir bebek de 90 yaşındaki bir birey de PTT’lerin müşterisidir.PTT’lerin müşteri sayısı neredeyse ülkelerin nüfusuna yakındır. Bu hesapla ülkemizde yaşayan yabancıları da katarsak, Türk P...
Yeni doğan bir bebek de 90 yaşındaki bir birey de PTT’lerin müşterisidir.
PTT’lerin müşteri sayısı neredeyse ülkelerin nüfusuna yakındır. Bu hesapla ülkemizde yaşayan yabancıları da katarsak, Türk PTT’sinin 76 milyon civarında müşterisi var demektir… Bir kamu tekeli olarak bu sayıda müşteriye sahip olmak büyük bir olanaktır..
166 yıl gibi uzun bir geçmişe sahip Türk PTT’si, Avrupa PTT’lerinin son 15 yılda yeni hizmetleri devreye sokarak ve radikal yapılanmalara giderek kâr eden kurumlar haline gelmelerine paralel bir gelişme gösteriyor. Ancak PTT’lerin (Türk PTT’si de dahil) kısmen 2009, tamamen 2011’den itibaren serbest rekabete (liberation)) açılacak olması, iki ayrı radikal seçenek arasında hassas bir dengenin nasıl kurulacağı sorusunu gündeme getirdi. Seçeneklerden biri; mümkün olduğunca uzun süre “tekel konumu” içinde kalmak; fiziksel gönderi miktarı düşmesine rağmen “elektronik servisleri” geliştirmemek, pazara sunmamak ve rakiplerin liderliği ele geçirmesine izin vermek. İkincisi ise mevcut dağıtım ağları üzerinden dijital hizmetleri kitlelere yaymaktır. İkinci seçeneği yeğleyen PTT’lerin üstlenmekte olduğu yeni hizmet anlayışı üç aşamalı irdelenebilir;
a) Nüve Posta İşlerinde ICT Kullanımı ( Hybrid gönderi, kişiselleştirilmiş zarflar, posta kartları, isteğe bağlı baskı, telgraflar ve cevaplı hybrid gönderi).
b) Köprü Posta Gönderi İşlerini Geliştirme (Mesajlama, e-ticaret, lojistik, finansman ve ödeme servisleri, doküman yönetimi ve Postane servisleri ve çözümleri
c) Çoklu Medya İşlerini Geliştirme ( e-Posta kutusu, e-kamu, doğrudan pazarlama, e-güven, e-emniyet ve postane şubelerinde e-servisler ve e-çözümler).
Ptt’ler Dijitalleşiyor
PTT’ler bugüne kadar, fiziksel ve elektronik posta gibi iki ayrı dünya arasında hiç bu denli yol ayrımında kalmamıştı. Şimdi PTT’lerin önünde bu ikilemi yeni servislerle çözmeleri için tarihsel bir fırsat duruyor. Nitekim aşağıda verilecek örneklerde Avrupa PTT’lerin bu değerli fırsatı yeni hizmet türleri yaratarak akıllıca değerlendirmeye başladıkları görülüyor. Bu hizmetlerden bazıları şöyle sıralanabilir:
* Hybrid ( melez) Gönderi: Fransa, İtalya, Almanya, Finlandiya ve İsveç’te; doğrudan pazarlama kampanyalarında, kayıtlı gönderilerde, her formatta ve her moda uygun olarak (Web, http, https, ftp, ftpi, pstn/isdn/cdn) veri iletiminde yaygın olarak devrede bulunuyor.
* e- Güvenlik servisleri: İtalya’da şirketler ve bireyler için elektronik zaman mühürü, dijital imza, doküman sertifikası/doküman zaman mühürü ve doğruluma servisleri mevcut.
Finlandiya’da Herkese Dijital Posta Kutusu
e-Devlet Servisleri: Finlandiya’da; 15 yaşından yukarı herkes için güvenli dijital posta kutusu var. Bu hizmet sayesinde elektronik mektuplar güvenle adreslere fiziksel olarak ulaştırılıyor ve metinler 6 yıl boyunca elektronik arşivde saklanıyor. Bu hizmetin müşterileri arasında kamu kurumları, şirketler ve bireyler bulunuyor. Bu hizmet ile Fin Hybrid gönderi sistemi arasında işbirliği ve koordinasyon yapılıyor.
Portekiz’de adreslerin online değişimi, vergi ödemeleri, elektronik mesajların ve dokümanların mühürlenip saklanması, adres düzeltme araçları ve gelişmiş posta kod hizmetleri mevcut.
Danimarka’da Bedava Elektronik Arşiv
Danimarka vatandaşları için bedava güvenli elektronik arşiv bulunuyor. Kamu, şirketler ve bireyler için özel dokümanların elektronik ortama çevrilmesi ve arşivlenmesi, yer değiştirmesi ve internete bağlanması bu sistemin kapsadığı hizmetler arasında yer alıyor.
Belçika’da; dijital zaman pulu, sertifika dokümanı, elektronik sayaç, kayıtlı gönderi ve adres değişimi yapılıyor. İtalya’da; Güvenli mesajlama ve kayıtlı e-posta, kamu yönetimiyle ilgili web hizmetleri için onay otoritesi hizmetleri veriliyor.
* Kişiselleştirilmiş zarflar: Fransa’da bu tür zarflar, adres bilgilerine göre kişiselleştirilmiş ve müşterilerin seçtiği tasarımlara göre seçilmiş olarak kullanılıyor.
* Posta kartları: Web bazlı çözümlerle Hollanda, Danimarka, İtalya ve İsveç’de kişinin kendi kartını kişiselleştirip herhangi bir PC’de siyah-beyaz veya renkli basarak fiziksel dağıtıma sokma hizmeti veriliyor.
Dijital Telgraf
* Portekiz ve İtalya’da kişisel telgraflar, web browser’dan doğrudan alıcılara fiziksel ortamda iletiliyor.
* Cevaplı Hybrid Posta: İtalya’da herhangi bir gönderinin yerine ulaşıp ulaşmadığını anlamak için ‘cevaplı hybrid sistemiyle ve elektronik formatta (pdf) izlenebiliyor.
* e-Ticaret: Bilet satışı, elektronik posta, kişiselleştirilmiş pullar, internet gönderi, postalama deposu ve pul koleksiyonculuğu hizmetleri başlıca Avrupa PTT’leri tarafından veriliyor.
* Lojistik servisler: Almanya’da; yükleme, izleme, faturalama, raporlama, depolama ve iade edilen parçaların ve demirbaşların yönetimi online yapılabiliyor. Fransa’da: ekspres gönderilerin yükleme, faturalama ve taşıma bilgileri online izlenebiliyor.
* Finansal Ödemeler ve Servisler : İsviçre ve İngiltere’deki PTT’ler, banka portalı ile entegre edilmiş şekilde; ev bankacılığı, faturalama çözümleri, elektronik doküman yönetimi, uluslar arası para transferleri, seyahat çekleri, online stok ticareti, e-bilet, mobil ödemeler, sigorta, seyahat, borçlanma-geri ödeme, tasarruf -yatırım, telefon ve hediye hizmetleri sunabiliyorlar.
* Doküman yönetimi: İsviçre ve Fransa’da elektronik ve fiziksel arşivleme, arşiv dokümanlarının yönetimi, form yönetimi, idari mektuplarla ilgili hizmetler verilebiliyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?