Birlikte-geliştirme: Fiziksel dünyayı hızlandırmak

John B. Rogers Jr, araba üretiminde "kitlesel kaynaklandırma" yöntemini kullanan Local Motors isimli yeni bir teknoloji şirketinin başkanı.

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Birlikte-geliştirme: Fiziksel dünyayı hızlandırmak
Şirketiniz Rally Fighter adında dünyanın ilk açık kaynakla üretilmiş aracını ve halen test edilmekte olan XC2V adındaki d��nyanın ilk kitlesel-kaynaklandırmalı, muharebe-destekli aracını yaratmayı başardı. Araç üretimini kitlesel kaynaklandırma yaklaşımıyla yeniden hayat döndürme fikri nasıl aklınıza geldi?
Birlikte-geliştirme: Fiziksel dünyayı hızlandırmak Üretim ve inovasyon Röportaj

John B. Rogers Jr, araba üretiminde "kitlesel kaynaklandırma" yöntemini kullanan Local Motors isimli yeni bir teknoloji şirketinin başkanı, CEO'su ve kurucu ortağı. Altı yıl boyunca ABD Deniz Piyadeleri Birliği'nde hizmet vermiş. McKinsey&Co.'da danışman, Ewing&Partners ile Çin'de yeni kurulmuş teknolojik bir tıbbi cihazlar şirketinde yatırım analisti olarak çalışmış. Şu anda bir yardım kuruluşu olan RBR Vakfı'nda yatırımlardan sorumlu başkan yardımcılığı gibi bir unvanı da var. Princeton Üniversitesi, Woodrow Wilson Kamu ve Uluslararası İlişkiler Okulu mezunu ve Harvard Business School'dan MBA derecesine sahip.

Rogers: Araçlar, geliştirilmeleri için fevkalade uzun bir zaman dilimine ihtiyaç duyulan kompleks sistemlerdir. Yeni bir araç geliştirmenin en klasik yolu, işe bir milyar dolar para yatırmak, en iyi mühendisleri işe almak, büyük bir fabrika kurmak ve ürününüzü satabilmeyi ümit etmekten ibarettir. Zannedersem bu biraz kaba bir yaklaşım oldu. Oysa onun yerine bizim birlikte-geliştirme dediğimiz kitlesel kaynaklandırma yaklaşımıyla, eğer elinizde insanların ne istediğini anlamak için daha iyi bir yöntem varsa ve fazlasıyla uzun bir geliştirme dönemi boyunca insanları gelişmeler hakkında bilgilendirmenin bir yolunu bulmuşsanız, o zaman muhte-
melen bunu yapmadığınız takdirde elde edeceğinizden çok daha yüksek bir kabul görme oranına sahip bir ürünle ortaya çıkmış olduğunuzu fark edeceksiniz.

Yani birlikte-geliştirmenin, kitlelerin yaratıcılıklarından faydalanmanın yanı sıra müşterilerin aslında ne istediklerini keşfetmekle ilgili olduğunu mu söylemek istiyorsunuz?
Rogers:
İnsanların çoğu bizim kitle kaynaklı yaklaşımla insanların iyi fikirlerini bedavaya kapattığımızı varsayar. Her şeyden önce bu fikirler ücretsiz değildir. Ancak daha önemlisi şirketimizin arkasındaki asıl itici gücün bizim ne inşa ettiğimizle ilgilenen ve ona dahil olan gelecekteki müşteriler olmasıdır. Burada, çalışırken sergilenen kolektif bir dinamik de vardır. Sınırlı sayıda üyesi olan bir ekibiniz olduğunda yeteneklerinizin de sınırı olacaktır. Oysa devasa büyüklükte bir topluluğa sahip olduğunuzda gayet organik bir yoldan sadece doğru insanları bir araya getirme potansiyeline sahip olursunuz.~

Sizin topluluğunuzun üyelerini işe dahil olmaya motive eden şeyler neler?
Rogers: Para, fark edilme, özgeçmiş cilalama veya sadece yanlış bir şeyi düzeltme arzusu. Bize BMW ve Peterbilt kamyonları gibi müşteriler geliyor. Bir probleme çözüm bulacak bir tasarım için para ödülü koyuyorlar. Bu gibi bir projeye katılacak herhangi biri 3 veya 4 haftalık çalışma karşılığında büyük miktarlarda para kazanabilir. Ancak burada asıl önemli olan sizin fikriniz seçilmemiş olsa bile sizin bu eylemin bir parçası olma şansını yakalamanızdır. Bazı ödüllerde çıta düşürüldüğünden, kendinizin en üstün oyuncular arasında yer aldığını gururla söyleyebilirsiniz.

Henüz beş yıl önce kurulmuş bir şirket olan Local Motors nasıl olup da XC2V'nin prototipini üretmek için yetki alabildi?
Rogers:
Bunun nedeni, geleneksel olmayan bir şirketin ortada henüz karşılanmamış büyük bir gereksinimin olduğu herhangi bir alanda kolaylıkla devreye girebilme becerisidir. Biz ABD Savunma Bakanlığı İleri Araştırma Projeleri Ajansı'na (DARPA) sadece bir askeri birlik taşıma aracının zamanında ve bütçesi dahilinde nasıl yapılabileceğini göstermekle kalmadık, aynı zamanda onlara bu işin tekrar tekrar nasıl yapılabileceğini anlatan bir süreç de sunduk. Local Motors'un kitlesel kaynaklandırma yaklaşımını çalıştırmasında Siemens'in özellikle de Solid Edge bilgisayar destekli tasarım (CAD) yazılımının ne gibi katkıları oldu? Rogers: Pazarda insanların CAD'in geniş halk kitlelerine ulaştığını düşünmelerini sağlayan çok sayıda ürün var. Ancak işin gerçeği bu gibi sistemlerin fevkalade kısıtlı sınırları olmasıdır. Aslında onların hiçbiri işe yaramaz. Onlardan makine ile yapılacak ve bilgisayar destekli üretilecek şeylerin üç boyutlu modellerinin tasarlanmasında faydalanamazsınız. Bizim Local Motors'da profesyonel bir tasarım aracına ihtiyacımız vardı ve bu iş için en uygunu Solid Edge çözümüydü. Diğer faktör de hatta en pahalı CAD sistemlerinde bile, işbirliğine yönelik peşin hükümlülük o kadar baskındı ki sadece 100 bilemediniz 1000 insanın dikkatini çekmesiydi. Ancak bugüne kadar asla kaale bile alınmayan konu ise bir ekibin farklı CAD sistemleriyle çalışan on binlerce insanın sahip olabileceğine denk düşen dinamikleriydi. Biz bunu aklımızda tutarak kendi topluluğumuza yabancı formatları dışarıdan alabilmelerini sağlayan bir platform merkezi sunmak için Siemens'le birlikte çalıştık. Ancak Siemens, Solid Edge'in Designl adındaki bir uyarlamasının geliştirilmesi aracılığıyla bizim üyelerimize kiralama temelinde profesyonel CAD hizmetleri sunmayı da başardı. Üstelik, Designl dünyanın her tarafından bilgisayara çabucak indirilebiliyor. ~
Yani bu sayede insanlar çevrimdışı da çalışabiliyorlar. Bu çok önemli bir nokta. Rakipleri bunu asla sunmuyor. Çünkü onların tasarım yazılımları, bilgisayara indirmek için çok büyükler. Sonuçta bizim üyelerimiz minik bir resim boyutunda olsa bile, mesela bir tasarımı gönderebiliyorlar. Hatta aynı zamanda bir başka kullanıcının o görüntüyü kendi ekranına çağırmasına, onu 3B haliyle görmesine, ondan ölçüler almasına ve ardından yorum yapmasına da izin veriliyor. Yani anlayacağınız bu bir hayli değerli bir birlikte-geliştirme aracı.

Başkan Obama, XC2V'yi askeriye ile endüstri arasındaki işbirliğinin ABD'deki rekabet gücünü nasıl artırabileceğinin ideal örneklerinden biri olarak sunmuştu. Sizce haklı mı?
Rogers:
Kesinlikle! Ben şahsen onun rekabet gücünün kilidinin şirketlerden çok insanların zihinlerinde olduğunu demek istediğini düşünüyorum. Eğer onların beyinlerindeki yaratıcılığın kilidini kitlesel kaynaklandırmayla açabilirseniz, işte o zaman endüstri en yaratıcı bireyler kadar rekabetçi olabilir. Ben aynı zamanda Başkan'ın bunun askeriyenin ötesine de gitmesi gerektiğinin ve bunun imalat sektörünün bütününe uygulanabilir hale getirilmesinin kaçınılmazlığını bildiğine de inanıyorum.

Peki, simülasyonlar, işbirlikçi yazılım araçları ve yüksek hızlı iletişimler imalatı nasıl değiştiriyor?
Rogers:
Cevap vermeden önce bir konuya açıklık kazandırmak istiyorum. Sayısal imalat fikri ile açık işbirliği fikri birbirinden apayrı iki konudur. Bunu akılda tutmakta büyük fayda var. Şimdi, simülasyon ile modelleme ve ileri yazılım ile iletişimler imalat için bugün vazgeçilmez teknolojiler, ancak bir başka kilit teknoloji daha var, o da tarama. Araştırmaya başladığınız herhangi bir şeyin yüzde 50'si zaten ortada durmakta ve sizin tek yapmanız gereken hemen onun 3B sanal bir uyarlamasını edinmek. Tarama da dahil hepsini üst üste koyduğunuzda devrimci bir değişiklik için gerekli tüm bileşenlere sahipsiniz demektir.~
Eklemeli üretim olarak da bilinen üç boyutlu baskı, hızlı prototiplendirme ile ucuz ve kişiselleştirilmiş ürünlerin önünde duran kapıyı açıyor. Peki bu oyun değiştirici bir teknoloji mi?
Rogers: 
Eklemeli üretime duyulan ilginin seviyesi biraz aşırıya kaçmış ve abartılmış olabilir. Bugün mükemmel denilebilecek geleneksel teknolojiler var. Onların hiçbir yere gittiği yok. Ancak eklemeli üretim, envanterin kısılması ve karmaşıklık maliyetinin azaltılması gibi bazı kilit alanlardaki bir boşluğu doldurabilir. Benim fikrimi sorarsanız, gelecekte hem eklemeli hem geleneksel üretim muhtemelen birlikte var olmaya devam edecek. Ancak üretimde önünde sonunda gerçekten devrim yaratacak tek şey, sayısal üretim ile yüksek bant genişlikli hatlardaki veri paylaşımı yeteneğinin birleştirilmesi olacak.

Önümüzdeki 20 yıl içinde otomobil endüstrisinde yaşanacak en temel değişiklik ne olacak?
Rogers:
Burada kilit gelişme, araçların üretiminde minimum verimlilik ölçeğinde yaşanacak değişiklik olacak. Açıklamak gerekirse, eğer bir araba geliştirmek için bir milyar dolarlık yatırım yapmak zorundaysanız, o zaman bu maliyeti çıkartmak için olağanüstü çok sayıda araba satmanız gerekir. Oysa sadece bir milyon dolarcık gibi küçük bir miktarda yatırım yapmışsanız, o zaman çok daha az sayıda araba satmaya razı olabilirsiniz. Bizim burada tartıştığımız eğilimler işte bizi bu yöne doğru sürüklüyor. Şayet minimum verimlilik ölçeği değişirse, o zaman bu durum ölçek ekonomileri kavramını baştan aşağıya değiştirir. İşte o zaman kapsam ekonomisiyle baş başa kalırsınız. Ben bizim zaten arayıp durduğumuzun da bu olduğuna inanıyorum. Önümüzdeki yirmi yıl boyunca ürün çeşitliliğinde ve kişiselleştirilmiş ürünlerde bir patlama yaşanacağına şahit olacağız. Bu sürecin arkasındaysa itici güçler olarak bizim sürekli tartıştığımız kitlesel kaynaklandırma, daha iyi tarama, üretim sonrasına yönelik daha iyi yazılımlar ve hibrid üretim teknolojileri olacak.

Arthur F. Pease

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz