3 genç girişimci nasıl başardı

Türkiye'nin en büyük 3'üncü e-ticaret şirketi. Toplam 600 çalışanı ve sadece Türkiye'de 3 milyon üyesi ile günde 15 bin ürünün satışını gerçekleştiriyor.

1.03.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
3 genç girişimci nasıl başardı


Markafoni, 3 yıl önce Türkiye'de bir ilki gerçekleştirdi. İnternetten satış yapan internet sitelerine farklı bir alternatif olarak moda ve yaşam tarzı ürünlerine odaklı bir yapıyla ortaya çıktı. Ancak en büyük farkı, zaman baskısı ve fiyat avantajlarını bir arada sunması oldu. Markafoni aracılığıyla tüketiciler, en uygun fiyatlarla istedikleri markalara ulaşma şansına sahip olmaya başladı. Türkiye'de kendi pazarını oluşturan Markafoni, takipçisi olan rakiplerine rağmen pazardaki konumunu korumayı da başardı. Günde ortalama 15 bin ürün satışı gerçekleştirdiklerini belirten Markafoni Yönetim Kurulu Başkanı Sina Afra, "Markafoni ürün çeşitliliği açısından çok önemli bir noktada. Her gün sitede 18 kampanya, 1.800 yeni ürün çıkıyor. Rakiplerimizle kıyaslarsak bu sayı inanılmaz" diyor. Toplam 600 çalışanıyla 3 milyon üyesine hizmet veren şirketin geleceğe yönelik büyüme hedefleri de iddialı. "2 yıl sonra Türkiye'nin en büyük e-ticaret holdingi olacağız" diyen Afra, bunu da yeni kurulacak şirketler ve oluşturulacak yeni hizmetlerle gerçekleştireceklerini söylüyor. Markafoni Yönetim Kurulu Başkanı Sina Afra, Markafoni'nin büyüme hikayesini ve gelecek rotasını Genç Capital'e şöyle anlattı:

Markafoni'nin kuruluş hikayesinden bahseder misiniz? Fikir nasıl oluştu? Nasıl hayata geçirdiniz?
Markafoni'nin kuruluşu, internetin yeni gelişmeye başladığı bir dönemde gerçekleşti. Türkiye'de hepsiburada.com, sahibinden.com gibi yatay internet siteleri vardı. Artık zamanın dikey internet sitelerine geldiğini düşünüyorduk. Markafoni, bu düşünceden çıktı. Sitede sadece moda giysisi olmasın, moda ve yaşam tarzı da olsun istedik. Markafoni'yle birlikte "impulse buy" denen zaman baskısı ve fiyat avantajlarının bir arada olduğu, alışverişe teşvik eden yeni bir yöntem uyguladık. Bu "private shop-ping" yöntemi, Fransa kökenli ve yurtdışında uygulanıyor. Yöntemi, 2008 yılında Türkiye'ye getirdik. 2009 yılında çok hızlı büyüdük. Büyüme dönemimizde herkesin dikkatini çektik ve rakiplerimiz arttı. 2010'da piyasaya 10 tane rakip girdi. 2011 yılında 6 rakip daha pazara girecek. Bu siteleri ziyaret eden çok fazla insan var ama sitelere geldikleri gibi gidebiliyorlar. Kullanıcılar, en makul ürün neredeyse araştırıp öğreniyor ve onu tercih ediyor.

Çalışan sayınız nedir?
Çalışan sayımız 308, şu anda 70 açık pozisyon var. Yurtdışmı hesaba katarsak 600'e yakın kişi çalışıyor.

Markafoni kurulduğundan bugüne ne kadar büyüdü?
2009-2010 arasındaki büyümemiz yüzde 1.000. Bu yıl yüzde 500700 arası büyümeyi planlıyoruz. 2008 yılında Markofoni'yi kurduğumuzda krizin tam ortasındaydık. 2009'da daha büyük hacimlere ulaştık. Lojistik ağımızı güçlendirdik. internetten alışveriş yapmak Türkiye için yeni bir konsept. Bu tarz siteleri tercih eden insanlar uygun fiyat, marka ve zaman baskısı üçgenine çok güzel tepki veriyor.~

Satış hacminiz nedir?
Açıkçası rakam veremiyorum ama günde ortalama 15 bin paket çıkıyor. En çok tekstil ürünleri, ayakkabı, aksesuar ve yaşam tarzı ürünleri tercih ediliyor.

Kaç üyeniz var?
Türkiye'de 3 milyon üyemiz var. Yurtdışında Avustralya'da, Güney Kore'de, Yunanistan ve Ukrayna'da olmak üzere 4 şirketimiz daha var. Bu 4 ülkede, toplam 150170 kişi çalışıyor. Avustralya Sydney'de 100'e yakın çalışanımız bulunuyor. Bu şirketler bizden 1- 1,5 yıl sonra kurulmuş olmalarına rağmen bizimle aynı hızda büyüyor. Bu şirketlerin de yurtdışında üyeleri var ama Türk Markafo-ni'nin yurtdışında üyesi yok. Satışlarımıza ilk olarak İstanbul'da başladık ardından Anadolu'da satışa geçtik. Daha sonra yurtdışında açılımlar yaptık. Geçtiğimiz yıl hizmet sektöründe yer alan Grupfoni şirketimizi açtık. Grupfoni'de 6 ayda 70-80 çalışanımız oldu.

Türkiye'deki hedefiniz nedir?

Türkiye'de 3 tane daha şirket açmayı düşünüyoruz. Yine moda ürünlerin satışları yapılacak ama servisini biraz daha farklılaştıracağız. Tam netleştirmediğimiz için daha fazla bilgi veremiyorum. Markafoni'de uyguladığımız metotlardan daha farklı metotlar uygulamayı planlıyoruz. 2011'de tamamen Türkiye'ye odaklandık. Hedefimiz önümüzdeki yıllarda Türkiye'nin en büyük e-ticaret holdingi olmak.

Rekabetin bu kadar yoğun yaşandığı bir pazarda, insanların sizi tercih etmelerinin nedeni nedir?
Markafoni ürün çeşitliliği açısından çok önemli bir noktada. Her gün sitede 18 kampanya, 1.800 yeni ürün çıkıyor. Rakiplerimizle kıyaslarsak bu sayı inanılmaz. Sitede ürünlerin bütün ayrıntılarını görebiliyorsunuz. Markafoni yeşil browser'a sahip nadir sitelerden biri. 2 yıl boyunca hiçbir güvenlik sorunu yaşanmadı. İnternet sitesinin adresini yazdığınız browser'ın sol tarafı yeşil olduğunda belli bir güvenlik durumundan geçtiğinizi gösterir. Bu özellik Türkiye'de bankalarda ve birkaç şirkette var. Müşteri ilişkilerimiz oldukça verimli. Lojistik sistemimizi giderek güçlendiriyoruz. Müşterilerimize bizden aldıkları ürünü, 7 iş günü içinde ulaştırma taahhüdümüz var. Özel günlerde yüzde 90 oranında 7 gün standardına ulaşıyoruz. Tedarikçiler bize yanlış ürünü gönderebiliyor. Böyle durumlarda tedarikçiye geri dönüyoruz, yanlış ürün gidiyor yeni ürün geliyor. Bu esnada 7 günlük süre aşılabiliyor. Eğer böyle bir aksilik olursa müşteriye bedava ürün veriyoruz.

Hangi grup markalarla çalışıyorsunuz?
Hot couture, A,B ve C grubu markalarla çalışıyoruz. C grubu satışlarımız düşük oranlarda. Satışlarımızın büyük bir kısmı Hot couture ve AB grubunda gerçekleşiyor. Bizim gibi lüks ürün satışı yüksek başka bir site yok.

Tüketici kitlenizin özelliklerinden bahseder misiniz?
Yüzde 70'i bayanlardan oluşuyor. Yüzde 70'lik kesimin yüzde 90'ı, 25-34 yaş aralığında, yüksek eğitimli ve büyük şehirlerde yaşayan kadınlar. Yaptığımız anket sonuçlarına göre tüketicilerin yüzde 40'ı, ilk internet alışverişini Markafoni'den yapmış.~

Türkiye'deki tüketici davranışları nasıl? Diğer ülkelerden farklılık gösteriyor mu?
Tüketici ürünü almadan önce siteyi 12 defa tıklıyor. Bu diğer ülkelerde de hemen hemen aynı düzeyde. Ürünü sepete koyduktan sonra 5 kişiden 1'i ürünü almaktanvazgeçiyor. Seçtiğiniz ürünü sepete koyduktan sonra 4 tane tık var. Siparişiniz bu mu? Teslimat adresi bu mu? Kredi kartı bilgileriniz? Siparişinizi onaylıyor musunuz? Bu son aşamada 5 kişiden 1'i ürünü almaktan vazgeçiyor. Yurtdışında dabu durum çok benzer. Kore'de bu oran yüzde 20 daha düşük, bunun nedeni Kore'de internetten alışveriş yapılan sitelerde bütün bilgiler aynı sayfada yer alıyor ve tek tık var. Avustralya'da ise bu oran yüzde 40 daha düşük. Nedenlerini araştırıyoruz.

Siz neden Türkiye'de tek tık yöntemini uyggulamadınız?
Türkler o kadar uzun yazıları okumayı sevmiyor. Türk insanına her şeyi basit ve kısa bir şekilde vermek lazım.

Gelişmiş pazarlara girme hedefiniz var mı?
Böyle bir hedefimiz yok. Gelişmiş pazarlardaki rekabet için çok büyük yatırımlar yapmak gerekiyor. Gelişmekte olan bir pazar için yatırım 1 milyon dolar ise gelişmiş pazarlarda yatırım 3 milyon dolar.

Markafoni cephesinde yaşanan yeniliklerden bahsedebilir misiniz?
2011 yılında e-ticaret alanında 3 şirket daha açılacak. Hedefimiz 2 yıl sonra Türkiye'nin en büyük e-ti-caret holdingi olmak.

Şirket kurulurken bu kadar büyüyebileceğinizi tahmin etmiş miydiniz?

Bu kadar hızlı büyüyebileceğimizi tahmin etmemiştik. Türkiye'de en büyük 3'üncü e-ticaret şirketi olacağımızı hayal bile edemezdik.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz