Önceliğimiz içeriden terfi

Teknosa İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız, sorularımızı yanıtladı.

1.02.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Önceliğimiz içeriden terfi
Teknoloji perakendeciliğinin lider şirketi Teknosa, kendi insan kaynağını yaratmak için Teknosa Akademi ile çalışanlarına eğitim ve kariyer olanakları sunuyor. Yönetici pozisyonlarına dışardan alım yapmak yerine içerden terfiyi tercih eden şirket, akademide eğittiği yeni mezunlan en üst düzey için hazırlıyor. Teknosa İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız, şirketin sadakat oranının çok yüksek olduğunu söylüyor. Bunun nedenini ise içerde kariyer olanakları sunmalarına bağlıyor ve “Sürekli mağaza açılışlarımız olduğu için mutla,ka her yıl 30-40 kişi yönetici pozisyonuna terfi ediyor” diye konuşuyor. Teknosa, teknoloji perakendeciliğinde Türkiye’nin lider şirketi. Toplam 77 ilde 290’a yakın mağazada 3 bin 600 çalışanıyla faaliyet gösteren şirket, son yıllarda hızlı bir büyüme ivmesi yakalamış durumda. Bu yolculukta her yıl ortalama 1.000-1.500 kişiyi de bünyesine katıyor. Bu yönüyle özellikle yeni mezun gençlerin odağındaki şirketler arasında ön sıralarda yer alıyor. Teknosa İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız da bu duruma dikkat çekiyor, “Teknoloji zaten 20’li yaşlardaki gençler için çok cazip bir alan. Sattığınız ürün değişiyor, stratejileriniz değişebiliyor. Bu da gençlerin aradığı bir ortam” diye konuşuyor. Hareketli ve yenilikçi çalışma ortamının yanı sıra Teknosa, gençlere sunduğu eğitim fırsatlarıyla da dikkat çekiyor. Teknosa Akademi çatısı altında gençlere kariyer ve eğitim olanakları sunduklarını belirten Yalınız sözlerini şöyle sürdürüyor: “Kişileri satış danışmanı seviyesinde alıyor, 2 haftalık bir eğitim veriyoruz. Daha sonra belli periyotlarda aldıkları sürekli eğitimler var. Bu eğitimler terfi etmek için de şart. Sosyal diye bir platformumuz da bulunuyor. Bu platformu iş Facebook’u gibi düşünebilirsiniz. Çalışanlarımız burada bloglar yazıyor, chat’leşiyor, iş arkadaşlıkları kuruyorlar.” Teknosa İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız, Teknosa’daki çalışma ortamını, yeni mezunlara sundukları olanakları ve onlardan beklentilerini Genç Capital’e şöyle anlattı:

Teknosa’mnyeni mezunlar tarafından bu kadar çok tercih edilmesinin nedenleri nedir? Yeni mezunlar için nasıl bir ortam sunuyorsunuz?
Öncelikle yaptığımız iş, gençler için çok cazip. Teknoloji ürünleri satıyoruz. Teknoloji zaten 20’li yaştaki gençler için çok cazip bir alan. Burada sürekli yeni ürünler görüyorlar. Perakendenin kendisi de çok dinamik ve hareketli. Tüketici taleplerine hemen yanıt vermeniz gerekiyor. Sattığınız ürün değişiyor, stratejileriniz değişebiliyor.~

Teknosa Akademi’de neler yapıyorsunuz?
Teknosa Akademi’de özellikle kariyer ve eğitim olanakları sunuyoruz. Bu, pek çok perakende şirketinde bulunmayan bir şey. Akademiyi 2005’te kurduk. Yetişmiş elemana ihtiyacımız vardı. Özellikle teknoloji sektöründe bilgili ve bilinçli bir satış danışmanınızın olması lazım. Müşteri profilimiz biraz yüksek gelir kesimi. O kişilerle konuşabilecek, onların ihtiyaçlarını anlayabilecek, ürünleri yakından takip edebilen ve çözüm sunabilen kişiler bu işte önemli. Öte yandan bu profilde çalışanları bulmak kolay değil. Çünkü okulu yok, eğitimi yok. Şirketler kendi bünyelerinde birtakım çözümler bulmaya çalışıyor. Biz de hem sektöre bir katkımız olsun hem kendi ihtiyacımızı karşılasın diye akademiyi kurduk. Sabancı Üniversitesi-Friedman International ile ortak çalıştık. 3 yıllık bir ön çalışma sonrasında da akademi hayata geçti. Şu anda bütün eğitimlerimizi kendimiz veriyoruz. Kişileri satış danışmanı seviyesinde alıyor, 2 haftalık bir eğitim veriyoruz. Bu kişilerin daha sonra belli periyotlarla aldıkları sürekli eğitimler var. Bu eğitimler terfi etmek için de şart. Sosyal diye bir platformumuz da bulunuyor. Bu platformu iş Facebo-ok’u gibi düşünebilirsiniz. Çalışanlarımız burada bloglar yazıyor, chat’leşiyor, iş arkadaşlıkları kuruyorlar. Böyle bir ortamımız da var.

Neden sosyal platform yapısı kurmaya karar verdiniz?
Çünkü çok dağınık bir yapıdayız. 77 ilde 290’a yakın mağazamızda 3 bin 600 çalışanımız var. Bazı durumlarda çalışanlarımıza hemen ulaşmak zorundayız. Bir de bir eğitim verebilmek için sürekli tüm personeli buraya toplamak verimli bir şey değil. Bu yüzden de e-öğrenme ortamı sağlamak ve kendi aralarında bilgi paylaşımını mümkün kılmak için böyle bir platform oluşturduk. Zaten 30 yaşının altında olan herkes aktif olarak Facebook ve Twitter kullanıyor. Buralarda yer alarak yeni fikirler de ortaya çıkabiliyor. Bizim zaten iç öneri sistemimiz var. Eğitim uzmanlarımız buraları da takip ediyor. Ne gibi eğitim programları yapabileceğimizi düşünüyorlar. Eğitim programlarımız ve içeriklerimiz sürekli güncelleniyor. Dolayısıyla oldukça yoğun iletişim kurabileceğimiz platformlar yaratmaya çalışıyoruz. Mağazamızdaki kişi bile buraya rahatlıkla ulaşabilsin istiyoruz. Bunu da sağlayabildik diye düşünüyorum.~

Çalışanlarınızın yaş ortalaması nedir?

Yaş ortalamamız aslında oldukça düşük, 28. Perakende sektörüne yönelik, ‘Çalışan devir hızı yüksek, gençler genellikle boş kalmamak için sektöre adım atıyor’şeklinde bir algı var... Sizce durum gerçekten böyle mi? Bizim çalışan sadakat oranımız oldukça yüksek çünkü içerde kariyer olanakları sunabiliyoruz. Mesela mağaza yöneticisi pozisyonuna dışardan alım yapmıyor, mutlaka içeriden yetiştiriyoruz. Sürekli mağaza açılışlarımız olduğu için mutlaka her yıl 30-40 kişi yönetici pozisyonuna terfi ediyor. Yönetici aday havuzumuz var. Burada sürekli eğitimler veriyoruz. Dolayısıyla çalışanların ayrılma oranı çok yüksek sayılmaz. Ama tabii sektörün çalışma koşullarından dolayı ofis işine göre mağazalarda daha yüksek bir devir hızımız var. Satışı, sattığınız ürünü ve aynı zamanda müşterilerle ilgilenmeyi seviyorsanız bu sektörde uzun süre devam edebiliyorsunuz. Ama çoğu kişi için biraz yıpratıcı da olabiliyor. O nedenle diğer sektörlere nazaran çalışan devir hızı biraz daha yüksek. Orada yapabileceğimiz çok bir şey yok ama birçok perakende şirketine göre iyi durumdayız.

Sektör, staj yapmaya ya da part-time çalışmaya uygun mu?

Part-time çalışma bizde yok. Mutlaka tam zamanlı çalışılması gerekiyor. Çalışanların ürünleri sürekli öğrenmesi, bilgileri güncellemesi lazım. Öğrenci için çok zor oluyor. Part-time çalışma sistemini denedik ama yürümedi. 7 yıldır da hiç part-time çalışanımız yok. Ama tabii ki üniversite öğrencilerine staj olanağı sağlıyoruz. Çalışma koşullarının gerektirdiği bilgi ve becerilerden dolayı mağazalarımızda staj yapamıyorlar ama merkezde çeşitli bölümlerde staj imkanlarımız var.

Staj yapacak kişileri seçim kriteleriniz nedir?

Belli özellikler arıyoruz. Kişilik envanterleri uyguluyoruz. Yetkinlik bazlı mülakat yapıyoruz. Özellikle kişilerin iletişim becerilerinin güçlü olması, güler yüzlü olmalarını istiyoruz. Her şeyden önemlisi güler yüz. Güler yüzle birçok sorunu baştan çözebiliyorsunuz. Teknolojiye meraklı olması, öğrenmeye açık olması, kendisini geliştirmeye istekli olması da önemli kriterler. Tabii çalışma koşullarını kabul etmeleri gerekiyor. Hafta sonları mutlaka çalışmak durumundalar. Neticede en iyi iş yapılan zamanlar haftas sonları... Hafta içi tatil kullanıyorlar. İngilizce bilmesi belli pozisyonlar için şart. Özellikle yabancı tedarikçilerle iletişim kurulması gereken pozisyonlarda ya da sürekli yurtdışmdaki mevzuatı takip etmesi gereken yerlerde İngilizce önemli oluyor. Kişiler müdür seviyesine geldiğinde de dil bilmek şart olmaya başlıyor. Onun dışında mutlaka kariyer hedefinin olması, nereye gideceğini, ne yapacağını 3 aşağı 5 yukarı biliyor olması lazım. Gelip de, “Ben herhangi bir bölümde çalışabilirim” diyenleri çok tercih etmiyoruz. Ekip çalışmasına yatkın olması da gerekiyor.~

Genç mezunların kariyerlerinde basamakları çıkmak için ne gibi özelliklere sahip olmaları gerekiyor? Kimlerin yükselme şansı daha yüksek?
Satış danışmanları için özellikle yükselme basamakları çok nettir. Satış danışmanı olarak girersiniz, mağaza sorumlusu, mağaza yöneticisi olursunuz, bölge yöneticisi, bölge müdürü ve satış direktörlüğüne kadar gidersiniz. Yol açıktır. Hangi kademelerde hangi eğitimleri almanız gerekiyor, bunlar nettir. Dolayısıyla bugün işe giren bir satış danışmanı eğer potansiyeli varsa yönetici aday havuzuna kabul edilir, bu havuzda 1-1,5 yıl boyunca e-öğrenme ve belli eğitimler alır, daha sonra değerlendirme merkezi uygulamasından geçer. Kişilik envanteri uygulanır. Bölge yöneticileri ve IK uzmanları ile mülakat yaparlar. MT dediğimiz mağaza yöneticisi yetiştirme programına alınırlar. Bu 3 aylık bir eğitim programıdır. 15 günü sınıf eğitimi, kalan süresi de mağazalarda pratik yaparak, belli işleri deneyimleyerek geçen bir süredir. Bu 3 ayın sonunda da mağaza yöneticisi olmaya hak kazanırlar. Açılan mağazaya da bu kişiler atanır. Bu eğitimleri almadan kimseyi mağaza yöneticisi yapmadığımız için dışarıdan mağaza yöneticisi almıyoruz. Yönetici olacak kişinin şirket kültürünü ve standartlarını biliyor olması çok önemli. Sonra bölge yöneticisi olarak atanmasında da benzer bir süreç var. Merkezde yılda bir yönetici çıkar ya da çıkmaz ama mağazalarda mutlaka 30-40 yönetici yetiştirmemiz lazım.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz