Bursa'nın yeni rotası

Bursa her dönemde Türkiye ekonomisinin en önemli itici güçlerinden biri oldu.

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bursa'nın yeni rotası
İstanbul, Ankara ve İzmir üçgeninin ortasında yer alan Bursa, yıllardır yatırımcıların gözbebeği... Sadece yerli yatırımcı için değil yabancı şirketler için de bir cazibe merkezi olan ilde, üretim yapan yabancı şirket sayısı 700'ü aştı. Bursa'da ekonomiye yön veren tekstil, otomotiv ve tarıma dayalı sanayi büyümesini sürdürüyor. Ancak son zamanlarda ilde en fazla yatırımcı çeken sektör turizm oldu. Düne kadar sadece sanayi sektöründe faaliyet gösteren Bursalı işadamlarının önemli bir kısmı turizm yatırımları yapıyor. Sanayide katma değerli üretime dönen Bursalılar, ayrıca bacasız sanayi turizmle fark yaratma peşinde. Yerli tramvay, lojistik köy gibi büyük projeler de Bursa'nın gündeminin ilk sıralarında...

Bursa her dönemde Türkiye ekonomisinin en önemli itici güçlerinden biri oldu. Bugün ihracatta İstanbul’dan sonra ikinci il konumundaki Bursa, otomotiv, tekstil ve mobilya sektörlerindeki liderliğiyle birlikte gıda, makine, enerji ve turizm sektörlerinde de yükselen bir potansiyele sahip. 13 organize sanayi bölgesinde binlerce şirketin faaliyet gösterdiği Bursa’da sanayicilerin gündeminde inovasyon ve katma değerli üretim var. Ayrıca turizme yönelen Bursalılar bu alanda atılıma hazırlanıyor. Bursa Valisi fiahabettin Harput, Bursa’yı turizm merkezi haline getirmek için önemli çalışmalar yaptıklarını söylüyor. Dağ Yenice Termal Turizm Bölgesi’nin Bursa için bir mega prestij projesi olduğunu belirten Harput, “Nilüfer ilçesine bağlı Dağ Yenice’de gerçekleştirilmesi planlanan Termal Turizm Bölgesi Projesi kapsamında yaklaşık 11 bin dönümlük alanda, ormanın içinde ve gölet kıyısında yapılacak komplekste çok sayıda kaplıca, spor, sağlık ve sosyal tesis yer alacak” diyor. İstanbul, Ankara ve İzmir üçgenin ortasında yer alan Bursa yıllardır yatırımcıların gözbebeği...~
Sadece yerli yatırımcı için değil, yabancı şirketler için de bir cazibe merkezi olan ilde üretim yapan yabancı şirket sayısı 700’ü aştı. Ancak ilde son zamanlarda en fazla yatırımcı çeken sektör turizm oldu. Düne kadar sadece sanayi sektöründe faaliyet gösteren Bursalı işadamlarının önemli bir kısmı turizm yatırımlarına yöneldi. Hilton’dan Crowne Plaza’ya, îbis ve Sheraton’a kadar dünyanın marka zincir otelleri Bursa’da kapılarını açtı. Bu konaklama tesislerine her geçen gün yenileri ekleniyor. Bursa hem şehir hem kış turizmi hem de spa otelciliğinde parlayan yıldız konumunda. Bursalı iş dünyası da artık rotasını turizm ve hizmetler sektörü olarak belirledi.

EKONOMİNİN İKİNCİ BAŞKENTİ
Bursa, ülke ekonomisine sağladığı katma değer açısından İstanbul, Kocaeli ve İzmir’den sonra 4’üncü sırada yer alıyor. İllerin ve bölgelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması (SEGE) sonuçlarına göre sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralamasında Bursa, İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli ve Antalya’nın ardından 6’ncı sırada yer alıyor. Bursa, Türkiye’nin hem nüfus sıralamasına göre hem ekonomik yapıya göre 4’üncü büyük ili. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) yetkilileri, “2012 yılında Türkiye GSYİH’sı yüzde 9,2 oranında büyüdü ve 786 milyar dolara ulaştı. Bu rakamın da yüzde 4’ü Bursa tarafından yaratıldı" diye bilgi veriyor. Bursa’nın 2012 yılı GSYİH’sının yaklaşık 32 milyar dolar olduğunu söyleyen yetkililer, Bursa’da kişi başına düşen gelirin de Türkiye ortalamasından yukarıda olduğunu aktarıyor ve TÜİK tarafından açıklanan rakamlar ışığında bu rakamın 11 bin 700 dolar seviyesinde olduğunu belirtiyorlar. TÜİK, 2012 yılında Türkiye geneli için kişi başına geliri ise 10 bin 504 dolar olarak açıklamıştı.

İşyeri ve çalışan sayılarına göre ise Bursa, İstanbul’dan sonra Türkiye’nin 2’nci büyük ili. Kurulan-kapanan şirket sayısında da şehrin performansı oldukça iyi. Türkiye’de 2012’nin ilk dokuz ayında kapanan bir şirkete karşılık üç yeni şirket kurulurken Bursa’da kapanan bir şirkete karşılık 4,5 şirket kuruldu.

YERLİ TRAMVAY
Otomotiv sektörünün kalbinin attığı merkez olması açısından ve Tofaş-Fiat, Oyak-Renault, Karsan-Peugeot gibi dev otomotiv üretim tesislerini bünyesinde barındıran Bursa, “Türkiye’nin Detroit”i olarak tanımlanıyor. BTSO yetkilileri, “Bugün Bursa’da binek tipi otomobil, kamyonet, minibüs-midibüs ve kamyon üretiminin gerçekleştirildiği üç araç üretim fabrikası mevcut. Bursa’da motorlu kara taşıtları için çok sayıda parça ve aksesuar imalatı yapılıyor. Otomotiv Bursa için hayati bir sektör” diyor.~

Bursa’da otomotiv sanayi öyle bir noktaya geldi ki Türkiye’nin ilk yerli tramvayı ile sanayi alanında yeni bir açılış sağlanmış oldu. Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, “Yazılımından üretimine kadar tamamen yerli olan bu aracın üretimiyle Bursa, teknoloji ve tasarımla tanışmış oldu” diyor.

Altepe şöyle devam ediyor: “Yerli tramvay projesi bugün sadece bir Bursa projesi olarak değil, Türkiye projesi olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü bu aracın Türkiye’de üretilmesiyle Türkiye tramvay üretimini yapan 6’ıncı ülke oldu. Kısa zamanda yerli tramvayı üretmeyi başaran şirket, şu anda İtalya’nın hızlı trenlerini yapan Fransız Alstom şirketinin hızlı trenlerinin ana gövdelerini Bursa’da yaptırıyor. Bu Bursa ve Türkiye ekonomisi açısından büyük bir adım. Bunun yanında inşaatları devam eden raylı sistem yatırımları, şehir içi tramvay hatları, toplamda 2 milyon metrekareyi bulan büyük parklar, 45 bin kişi kapasite UEFA standartlarındaki yeni stadyum, yeni teleferik projesi gibi yatırımlar bittiğinde Bursa herkesin yaşamaktan daha fazla zevk alacağı bir şehir haline gelecek.”

GÖZ ALICI PERFORMANS
Şehrin sanayi performansı da göz alıcı. 2012 yılında Bursa’nın ihracatı 1,1 milyar dolar oldu. Yani Bursa 2012’de Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 7,3’ünü gerçekleştirdi. Türkiye’den yapılan toplam 214 bin 738 adet araç ihracatının 122 bin 706 adedini yani yarıdan çoğunu Bursa karşılıyor. Bursa genelinde 28 un, 31 konserve ve salça, 10 ayçiçek yağı, 5 gazoz fabrikası ile 25 turşu ve 31 şekerleme helva imalathanesi bulunuyor. Türkiye’nin toplam meyve suyu üretiminin yüzde 26’sı. dondurulmuş gıda üretiminin yüzde 61,5’i, salça üretiminin yüzde 64’ü ve sofralık zeytin üretiminin yüzde 60’ı Bursa’da gerçekleştiriliyor. Yine Bursa yıllık 16,8 milyon dolarlık ihracat hacmiyle siyah incir üretiminde dünya birincisi.

Türkiye’deki 11 adet sentetik iplik fabrikasının 7’si Bursa’da ve bu fabrikalar ülke kapasitesinin yüzde 75’ine sahip. BTSO organize sanayi bölgesinde 670 hektar alan üzerinde 225 fabrikada 35 binden fazla istihdam sağlanıyor. 13 organize sanayi bölgesinde tekstil ve konfeksiyon şirketlerinin yüzde 45’i, otomotiv yan sanayi şirketlerinin yüzde 19’u, metal makine şirketlerinin yüzde 6,56’sı ve diğer şirketlerin yüzde 29,41’i faaliyette bulunuyor. Ayrıca 14 adet küçük sanayi sitesine ek olarak 5 tanesinin de yapımı sürüyor. Bursa tekstil, otomotiv ve tarıma dayalı sanayisiyle ekonomiye yön veren illerin başında geliyor.~

TURİZME BÜYÜK İLGİ

Bursa son yıllarda turizmde önemli yol kat etmeye başladı. 3 ay önce Brüksel’de Avrupa Tarihi Termal Kentler Birliği (EHTTA) Teknik Komitesi toplantısında Bursa’nın ortak üyeliği onaylandı. Bursa böylece Avrupa Konseyi tarafından yetkilendirilen “Tarihi Termal Kentler Avrupa Destinasyonu”nun da bir parçası oldu. Bursa Valisi Şahabettin Harput, “Bu anlamda özellikle turizm başta olmak üzere yatırımlarda canlanmanın artarak devam edeceği kanaatindeyim” diyor. Yine Arap Birliği Turizm Teşkilatı tarafından Bursa “2013 Turizm Başkenti” ilan edildi. Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Bursa’nın tarihi ve kültürel değerlerini gün yüzüne çıkaran yatırımlarla birlikte özellikle turizm sektöründe önemli bir canlılık gözlenmeye başladığını söylüyor. Düne kadar sadece sanayi sektöründe faaliyet gösteren işadamlarının önemli bir kısmının turizm yatırımlarına yöneldiğini söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Hilton, Crowne Plaza, îbis ve Sheraton gibi dünyanın marka zincir otelleri Bursa’da kapılarını açtı. Bursa’nın rotası artık turizm ve hizmetler sektörü. Çünkü kentimiz sanayiye doydu. Tabii ki sanayi tesislerine kapımız açık ama önceliğimiz çevre olduğu için kirletici sanayileri kentimizde istemiyoruz. Çevreye duyarlı, teknoloji ve tasarım öncelikli sanayi tesislerine önem veriyoruz. Ama önceliğimiz turizm yatırımları. Bu alanda yatırım bekleyen birçok bölgemiz var. Uludağ yılın 12 ayı turist çekebilecek bir merkez. Bunun yanında sahillerimiz, göllerimiz, şelalelerimiz gibi doğal güzelliklerin yanı sıra tarihi ve kültürel birikimimiz ve şifalı termal kaynaklarımızla turizmin her alanında yatırıma açık bir kentiz.”

Bursa Valisi Şahabettin  Harput
YAZILIM VADiSi KURULACAK
SAVUNMA ATILIMI

Sanayimizin bir kısmını savunma sanayisiyle desteklemeliyiz.Önemli bir hareket başladı.Türkiye’nin savunma sanayisinin yüzde 50’si dışa bağımlı.Son zamanlarda savunma sanayi alanında da bir atılım içerisindeyiz. Bursa’da bu alanda önemli bir potansiyel var.Savunma sanayi alanında başlattığımız çalışmalar neticesinde ilimizdeki büyük potansiyel de dikkate alındığında, savunma sanayinin ihtiyaçlarının büyük bir bölümünün burada üretilmesi mümkün olacak. Bu konudaki hareketi çok önemsiyorum ve destekliyorum.
ÖNEMLİ HEDEF
Lojistik köy kurulması ile ilgili ciddi bir çalışma içerisindeyiz. Önemli bir hedefimiz de Bursa’da bir yazılım vadisi kurulması. Katma değeri yüksek ürünler içerisinde son dönemlerde bilişim sektörünün önemini herkes biliyor.Yazılım vadisi kurmak için bilişim derneği başkanı, rektörümüz, ticaret ve sanayi odamız valiliğimizin koordinesinde bir araya geldi.~

Busiad Yönetim Kurulu Başkanı Oya Coşkunöz Yöney
LOJİSTİK KOY VE SAVUNMADA LOKOMOTİF PLANI
SAVUNMA SANAYİCİLERİ

Savunma sanayi şirketlerinin Bursa’da bir araya gelmelerini sağladık.l00’ün üzerinde şirket ve 400’ün üzerinde şirket temsilcisi hazır bulundu. Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar’ın da katıldığı buluşmada hedefimiz, savunma sanayi ihtiyaçlarının Bursa’dan da sağlanması. İkinci buluşma için de 21-22 Mayıs 2013 tarihlerinde Ankara’daydık. Yeni paydaşlıkların oluşması için çok önemli adımlar atıldı.

LOJİSTİK MERKEZİ BUSİAD

Yönetim Kurulu olarak, endüstriyel çeşitliliği ile Türkiye ihracatının en önemli merkezlerinden biri olan Bursa’da, her geçen gün gereksinimi artan bir “lojistik merkezi kurulması“ konusunda farkındalık yaratmak amacıyla bir proje başlattık. Uzun soluklu bu proje ile Bursa’ya büyük bir hizmette bulunacağımıza inanıyoruz. Bu projenin sanayiye katkılarının yanında kente katkıları da çok önemli. Öncelikle şehir içi trafiği rahatlatacak. Lojistik Köy ciddi bir istihdam da yaratacak.

İNOVASYON VE KALİTE
İnovatif değer yaratmak,inovasyon iklimini iyileştirmek amacıyla kurulan BUSİAD Yenilikçilik ve Yaratıcılık Uzmanlık Grubu 2012 yılı çalışmaları kapsamında Bursa Üçüncü Yenilikçilik ve Yaratıcılık Sempozyumu’nu gerçekleştirdi. Süreç esaslı Bursa Yenileşim Ödülü’nü düzenliyoruz. İş insanlarını teşvik etmek için ‘Doğan Ersöz Ödülü’, kaliteye vurgu yapmak için Kalder Bursa şubesi işbirliğinde ‘Kalite Ödülü’ etkinliklerini gerçekleştiriyoruz. Bu yıl ilkini düzenleyeceğimiz ‘Bursa Yenileşim Ödülü’ ile de kamu ve özel sektörde, sürece yayılmış olan ve tüm alanlarda yapılmış yenileşim çalışmalarını desteklemeyi hedefliyoruz.

TEKSTİLDE YAPRAK DÖKÜMÜ
53 ŞİRKET KAPANDI

Bursa,tekstilin başkenti sayılır.Değerli TL politikaları nedeniyle dünya ile rekabette gerileyen hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe 2012 yılında Bursa’da bir yaprak dökümü yaşandı. Sadece Bursa’da geçen yıl 53 şirket kapandı. İhracat yoğun çalışan ve değerli Türk Lirası nedeniyle maliyetlerini dünya ile rekabet edebilecek düzeye çekmekte zorlanan hazır giyim şirketleri çareyi sektörden çıkmakta buldu.~
Ayrıca Bursa geçtiğimiz yıl açıklanan teşvik paketinde l’inci bölgede yer aldı. Hazır giyim sektörü için verilen teşviklerin daha çok 4- 5 ve 6’ncı bölgelere verilmesinin de Bursa ekonomisine negatif yansımalarının olmasından endişe duyuluyor.
“KÂR ENDEKSİ DÜŞTÜ”
Bursa’nın ve Türkiye’nin en büyük sanayicilerinden Yeşim Tekstil’in CEO’su Şenol Şankaya,gelişmeleri şöyle değerlendiriyor:“Hazır giyim sektörünün kâr endeksinin düşmesi hiç kuşkusuz bu süreci hızlandıran en önemli etkenlerden biri oldu. Özellikle kurun etkisi ile birlikte aşırı değerlenen TL ve enerji maliyetleri son yıllarda sürekli gündemimizde olan konular. Bugün Merkez Bankası büyük rezervlere sahip.Ancak kurların bu seviyede kalması ihracatçıyı olumsuz yönde etkiliyor. Geçtiğimiz yıl elektriğe neredeyse yüzde l5 civarında, doğalgaza da yüzde 20’ye yakın zam geldi. Bunlara işçilik zamları da eklendi. Maliyet artışlarını ve kurdaki geriye düşüşü ihracatçının kendi kendine telafi etmesi mümkün değil"

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz