İhracatta hedef yeniden belirleniyor

Bursa sanayisi 2010 yılını toparlanma ile geçirirken 2011'de ihracat hedeflerini yüksek tuttu.

1.06.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İhracatta hedef  yeniden belirleniyor

Birçok sektörde yılın ilk yarısındaki ihracat verileri tahmin edilenin üzerinde gerçekleşti. Otomotiv, hazır giyim ve yaş meyve sebze ihracatçıları, 2011'i hedeflerinin üzerinde kapatacaklarını söylüyor. 2009 yılında yüzde 11 gerileyen dünya dış ticareti, 2010 yılında toparlanmaya başladı. 2010 yılında ortalama ülkeler yüzde 20 civarı artış kaydetti. Öngörülere göre 2011 yılında da yüzde 7 oranında artış devam edecek. Bugüne kadar 75 ülke, resmi kanaldan 2010 yılı toplam ihracat verisini beyan etti. Verilere baktığımızda 2010 yılında yüzde 30 ve üzeri ihracat artışı kaydeden ülkelerin Çin, Japonya, Meksika, Tayvan, Avustralya, Tayland, Brezilya, Endonezya ve Güney Kore gibi ülkeler olduklarını görüyoruz. Türkiye ise 2011 yılında 135 milyar dolar barajını aşmayı hedefliyor. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, Bursa'nın ihracat rakamları içerisinde en büyük hacme sahip olan otomotivin, 2011 yılında konulan hedefin üzerinde bir performans izleyeceğini belirtiyor. Sabuncu, "Yılın üçte biri geride kalırken genel olarak döviz kurlarında sağlanan istikrar, ihracat rakamlarımıza olumlu yansıdı. Sektör olarak 2011 yılı için koyduğumuz 18 milyar dolarlık ihracat rakamı hedefini, yılsonuna gelindiğinde aşacağımızı tahmin ediyoruz" diyor. Bursa ihracatında önemli yere sahip olan yaş meyve sebze sektörü de hedefe kilitlenmiş durumda. 2011 yılında 110 milyon dolar ihracat hedefi koyduklarını dile getiren Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Salih Çalı, "Sektörün acil sorunlarının çözümü için gerekli girişimlerde bulunulacak" şeklinde konuşuyor. Tekstil ihracatında ise bir rekora imza atan Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği, 2011'in ilk 4 ayında bir önceki yıla oranla yüzde 30'a yakın artış yakaladı. Birlik başkanı İbrahim Burkay, "2010 yılında bir önceki yıla göre yüzde 10 artışla138 ülkeye yaklaşık 1 milyar dolar ihracat yaptık. 2011 yılı ilk 4 aylık veriler ise çok daha olumlu. Ocak ayında yüzde 17, şubatta yüzde 22, martta yüzde 23 ve nisan ayında ise yüzde 30 artış gerçekleştirdik. Nisan ayında 109 milyon dolar ihracat yaptık. Birlik rekorumuzu kırdık" diyor. Bursa ihracatçıları 2011 yılını, sorunlarının çözüleceği ve ihracata rekor kıracakları bir yıl olarak bitirmek istiyor.

YAŞ MEYVE SEBZE İHRACATINDA DÜŞÜŞ
Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği ihracatında, 2010 yılında 2009 yılına göre yüzde 5 düşüş yaşandı. 101 milyon 400 bin dolarlık ihracat yapıldı. 2010 yılı ocak-aralık dönemi ihracat kayıt rakamlarının, 2009 yılının aynı dönemine göre yaş meyve grubunda değer bazında yüzde 16 oranında azalışla 63 milyon 659 bin dolardan 53 milyon 280 bin dolara gerilediği görüldü. Yüzde 16 paya sahip yaş sebze grubunda ise yüzde 4 oranında bir artış görüldü.~
 2009 yılında 16 milyon 481 dolar olan ihracat kayıtları 17 milyon 168 bin dolara yükseldi. Diğer yüksek paya sahip zeytin grubunda ise ihracat yüzde 14 oranında artışla 26 milyon 185 bin dolardan 29 milyon 807 bin dolara yükseldi. Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Salih Çalı, yaş meyve sebze ihracatında ilk sırada yer alan yaş meyve grubunda yüzde 26 ile en yüksek paya sahip olan kiraz, vişne kaleminde yüzde 17 oranında azalma olduğunu ifade ediyor. Yüzde 13 ile 2'nci yüksek paya sahip incir kaleminde ise yüzde 18 oranında düşüş yaşandığını belirten Orhan Çalı, "Yüzde 2 ile 3'üncü yüksek paya sahip armut kaleminde ise yüzde 28 oranında artış sağlandığı görülüyor. Yaş meyve sebze ihracatı ülke olarak değerlendirildiğinde, ihracat sıralamasında, yüzde 11 pay ile 1'inci sırada Almanya, 2'nci sırada Hollanda, 3'üncü sırada ise yüzde 4 payla Birleşik Krallık yer alıyor. Bu sıralamayı Belçika ve Fransa takip ediyor" diyor.

"2011 İHRACAT HEDEFİ 110 MİLYON DOLAR"
Tarım sektörünün, üretimin büyük oranda doğa koşullarına bağlı oluşu, tarım ürünlerinin arz-talep esnekliğinin diğer sektör ürünlerine kıyasla düşük, fakat üretim periyodunun daha uzun oluşuyla öne çıkan bir sektör olduğunu söyleyen Salih Çalı, "Ülkemizde yılda yaklaşık 43 milyon ton taze meyve sebze üretiliyor. 2011 yılında ihracat hedefimiz 110 milyon dolar. Bu hedefe ulaşmak için, sektörün çözüm bekleyen sorunlarının halledilmesi için gerekli girişimlerde bulunulacak" diyor.

BURSA'NIN PAZARI AVRUPA

Uludağ İhracatçı Birlikleri 2010 yılında bir önceki yıla göre yüzde 8 artışla 18,5 milyar dolar ihracat yaptı. Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği ise 2010 yılında bir önceki yıla göre yüzde 8 artış ile 495 milyon dolar ihracat kaydetti. Ayrıca hazır giyim ihracatında 2011 Ocak ayında yüzde 16, şubat ayında ise yüzde 17 artış izlediklerini dile getiren Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Şenol fiankaya, en büyük ihraç kalemlerinin tişört, atlet ve benzerleri olduğunu aktarıyor. Şenol fiankaya, "Kadın ve kız çocukları için takım, ceket, elbise, etek, pantolon, şortlar, yatak örtüleri, mefruşat, perdeler, iç storlar, tül perdeler önemli ihraç kalemleri oldu. Hazır Giyim ve Konfeksiyon Birliği'nde 2010 yılı ihracatımızın yüzde 75 gibi çok önemli bir bölümünü oluşturan ilk 5 ülke olan Almanya, İngiltere, İspanya, Belçika ve Fransa'ya ihracatta ortalama yüzde 7 artış kaydedildi. Ülke grupları arasında ise Avrupa Birliği ihracattan yüzde 84 oranında en büyük payı aldı. Ayrıca, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Rusya ve BDT ile Asya, hazır giyim sektörümüz için önemli yeni pazarlar konumunda" diyor.~

HAZIR GİYİMCİLER AR-GE DESTEĞİ BEKLİYOR

Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün üretime ve ihracata dayalı büyüme modelinin tam olarak uygulanamamasından rahatsız olduğunu ifade eden Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Şenol fiankaya, "İstihdam üzerindeki vergiler, enerji fiyatlarının yüksekliği ve en büyük maliyet girdilerimizden olan elektrik, doğalgaz, SSK primleri gibi konularda devletten sanayiciyi destekleyen politikalar üretmesini bekliyoruz" diyor. Şenol fiankaya, sektörün 2011 yılı için umutlu olduğunu belirtiyor. fiankaya, "2010 yılında ihracat, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,7 artışla 113 milyar 685 milyon dolara yükseldi. Sektör olarak hedefimiz bu ivmeyi 2011'de artırarak devam ettirmek, 2011'i hedeflediğimiz ihracat rakamlarıyla kapatmak. Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği olarak, 2010 yılında 495 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. 2011 yılında UHKİB olarak ihracat hedefimiz 550 milyon dolar" diyor.

BURSALI TEKSTİLCİLERDEN REKOR İHRACAT
Tekstil sektörü 2010 yıl sonunda yüzde 19artış kaydederek Türkiye ortalamasının üzerinde bir performans gösterdi. Sektör 2011 Nisan ayında da yüzde 36'nın üzerinde artış kaydederek tüm zamanların rekorunu elde etti. Nisan ayında Türkiye ev tekstili ihracat artışı ise yüzde 17 ile 260 milyon dolar oldu. Geriye dönük 12 aylık ev tekstili ihracatı ise 2,8 milyar doları aşarak kriz öncesi dönemi de geçti. "Küresel ekonomideki olumlu gelişmelerin, özelde ev tekstili sektörü üzerindeki pozitif etkilerini 2011 yılı ikinci yarısında daha fazla hissedeceğiz" diyen Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, "Bugünkü verileri göz önüne aldığımızda yıl sonunda 8 milyar doların üzerinde tekstil ihracatı gerçekleştireceğimiz görülüyor. Bunun 3 milyar doların üzerindeki kısmını ev tekstili sektörü tek başına gerçekleştirecek. Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği olarak 2010yılında bir önceki yıla göre yüzde 10 artışla 138 ülkeye yaklaşık 1 milyar dolar ihracat yaptık.  2011 yılı ilk 4 aylık veriler ise çok daha olumlu. Ocak ayında yüzde 17, şubatta yüzde 22, martta yüzde 23 ve nisan ayında ise yüzde 30 artış gerçekleştirdik. Nisan ayında 109 milyon dolar ihracat yaptık. Birlik rekorumuzu kırdık. Bu verilere baktığımızda UTIB ihracatının da 2011 yılı sonunda 1,2 milyar ila 1,3 milyar dolar aralığına ulaşacağını ve 2008 değerini fazlasıyla geçeceğini tahmin ediyoruz" diyor.

OTOMOTİV SEKTÖRÜ 2010'DA TOPARLANDI
Türkiye Geneli Otomotiv Endüstrisi İhracatı 2010 yılında 2009'a göre yüzde 16 artarak 17,4 milyar dolar olarak gerçekleşti. Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği verilerine göre Bursa, 2010 yılında gerçekleştirdiği 15,7 milyar dolarlık ihracatla, Türkiye otomotiv ihracatının yüzde 90'ını gerçekleştirdi. Otomotiv yan sanayi yüzde 39 pay ve 6,7 milyar dolarlık ihracat hacmi ile mal grubu bazında otomotiv ihracatında ilk sırada yer alırken, onu 6,2 milyar dolar ihracat değeri ve yüzde 36 payla binek otomobiller takip etti. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, 3,3 milyar ihracat ve yüzde 19 pay ile eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ve 881 milyon dolar ihracat ve yüzde 5 pay ile otobüs-minibüs-midibüs ürün gruplarındaki artışın önemli bir gelişme olduğunu vurguluyor. Orhan Sabuncu, "Otobüs-minibüs-midibüs ve diğer ürün grupları dışında kalan ürün grupları ihracatında 2009 yılına göre artış yaşandı. Özellikle eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ürün grubundaki yüzde 44 ve otomotiv yan sanayindeki yüzde 29 ihracat artışları dikkat çekti" şeklinde aktarıyor.~

OTOMOTİV İHRACAT HEDEFİNİ AŞACAK

2011 yılı ocak-nisan dönemi Türkiye geneli otomotiv endüstrisi ihracatı incelendiğinde tüm mal gruplarında bir önceki yılın aynı dönemine göre ihracat artışı yaşandığı görülüyor. Yılın ilk dört ayında otomotiv ihracatı yüzde 16 artarak 6,87 milyar dolara ulaştı. Bu dönemde, otomotiv yan sanayi yüzde 40pay ve yüzde 28 ihracat artışı ile ilk sırada yer aldı. Binek otomobiller yüzde 34 pay ve yüzde 2 ihracat artışı ile ikinci, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar yüzde 20 pay ve yüzde 21 ihracat artışı ile üçüncü, otobüs-midibüs-minibüs de yüzde 5 pay ve yüzde 11 ihracat artışı ile dördüncü en önemli ihraç kalemi oldu. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, "Yılın üçte biri geride kalırken genel olarak döviz kurlarında sağlanan istikrar ihracat rakamlarımıza olumlu yansıdı. Sektör olarak 2011 yılı için koyduğumuz 18 milyar dolarlık ihracat rakamı hedefini yıl sonuna gelindiğinde aşacağımızı tahmin ediyoruz" diye konuşuyor.

MEYVE SUYU İHRACATI ARTIYOR
Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği'nin ihracat kayıtlarının, 2010 yılı ocak-aralık döneminde miktar bazında yüzde 1 oranında artış kaydederek 168 bin tondan 170 bin tona yükseldiği, değer bazında ise yüzde 2 artış ile 174 bin dolardan 179 bin dolara yükseldiği görülüyor. Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği'nin 2010 yılı ihracat rakamlarına bakıldığında; artış gösteren ilk ürün yüzde 19 pay ile meyve sebze suları oldu. Yüzde 14 payla dondurulmuş meyveler, yüzde 7 payla gazlı sular-maden suları-gazoz meyve suyunu takip etti. Azalış gösteren ilk ürün ise yüzde 19 pay oranıyla meyve sebze konserveleri olarak belirlendi. Yüzde 14 payla dondurulmuş sebzeler, yüzde 14 payla domates konservesi-domates salçası ve yüzde 2 payla hazır yemekler, meyve sebze konservelerinin ardından en çok düşüş yaşanan ürünler oldu.

"SEBZE MAMULLERİNDE FİNANSMAN SORUNU ÇÖZÜLMELİ"
"Meyve sebze mamulleri sektöründe işletmelerin temeldeki en büyük sıkıntısı finansman ve pazarlama üzerinde yoğunlaşmak" diyen Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Gençoğlu, "Bu durum sektörümüz için daha da hassas bir boyut kazandı. Hal böyleyken, kısıtlı teşvik kaynaklarının, önceliklerin iyi belirlenerek rasyonel bir şekilde kullanılması, sektörümüzün desteklenmesine yönelik oluşturulan DFIF kaynaklı teşviklerin arttırılması gibi devlet tarafından sübvanse edilen desteklerle, diğer sektörler ile aramızda oluşan yaklaşık yüzde 15'lik farkın önüne geçilmiş olacak. Sektör ihracatımız 2011 yılında yüzde 25-30, 2012 yılında yüzde 50 seviyesinde artış gösterebilecek" diye konuşuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz