İzmir dünyanın lojistik üssü olacak

8 bin 500 yıla yakın geçmişi ile dünyanın en eski yerleşim yerlerinden biri olan İzmir, tarih boyunca liman kenti olarak anıldı.

1.03.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İzmir dünyanın lojistik üssü olacak


Osmanlı döneminde 1875'te Sultan Abdülaziz'in yaptırıp Fransızların işlettiği liman ise Anadolu'nun dünyaya açılan kapısı oldu. Deve kervanlarıyla Ege'nin iç kesimlerinden getirilen tütün, incir, pamuk, susam gibi onlarca çeşit ürün gemilere yüklenerek Fransa'ya, İtalya'ya, İngiltere hatta ABD'ye kadar gidiyordu. Daha sonra Aydın, Söke, Nazilli, Manisa, Turgutlu'ya kadar döşenen raylar ile lojistik hareketleri deve kervanlarından demiryollarına kaymaya başladı. Zaman içerisinde limandaki ticari faaliyet öylesine boyutlara ulaştı ki, İzmir limanı 1800'lü yıllarda ulaştığı ticaret hacmini yeniden bir asır sonra ancak 1992'de yakalayabildi. İzmir'in Akdeniz- Karadeniz ve Ege denizi üçgeninin kavşağında yer alması tarih boyunca önemli bir lojistik merkezi olmasını sağladı. Anadolu üzerinden Ortadoğu'ya, Balkanlara ve Avrupa'ya yakın olması, Akdeniz-Karadeniz geçişi üzerinde yer alması, Süveyş kanalına yakın olması gibi özellikler İzmir'in en önemli avantajları oldu. Yeni başlayacak bazı projeler ve devam eden yatırımlar ise orta vadede İzmir'i dünyanın sayılı lojistik üslerinden biri yapacak.
İzmir'i önemli lojistik merkezlerinden biri konumuna getirecek yatırımlar üç grup halinde toplanabilir. Bunlardan ilki, bir bölümü bu yıl içerisinde tamamlanacak Alsancak limanını büyütme çalışmaları. İkincisi, geçtiğimiz günlerde ihalesine çıkılan Kuzey Ege Çandarlı limanı projesi. Üçüncüsü ise İzmir çevresinde kurulması planlanan sayıları üçe kadar çıkabilecek lojistik köyler.

Alsancak limanı üçe katlanacak
Bu projelerden ilki olan Alsancak limanı talihsiz bir özelleştirme dönemi geçirdiği için beş yıl boyunca hiçbir yatırım yapılmadı. Ulaştırma Bakanlığı Alsancak limanına rekabet gücünü yeniden kazandırmak için toplam değeri 300 milyon doları bulacak yatırımlara kısa bir süre önce başladı. Öncelikle başlayan işler, çevreyolu viyadüklerinin limana inmesi, yeni iki adet konteynır vincinin alınarak yükleme boşaltma kapasitelerinin artırılması, mevcut kreynlerin vinçlerin vizyondan geçirilmesi, konteynır sahasının ıslah edilmesi, liman giriş çıkış kapılarının düzenlenmesi, limanda işlemlerin bilgisayar ortamında otomasyona geçilmesi oldu. Bu yıl içerisinde yapılacak yatırımların toplam tutarı 34 milyon lira olacak. Mevcut terminale yeni bir konteynır terminali daha eklenmesi, yeni vinçlerin kurulması, yeni nesil konteynır gemilerinin limana yanaşmasına sağlayacak yanaşma kanalı gibi yatırımlar 2011 - 2015 dönemi arasında olacak. Proje için yaklaşık 200 milyon lira harcanacak. Yatırımlar tamamlandığında İzmir limanının kapasitesi bugünkü 900 bin TEU konteynırdan 3 milyon TEU'nun üzerine çıkmış olacak. Böylece Avrupa'nın ilk 5 limanı arasında İzmir limanı da yer alacak. Liman 2011 sonunda ise ulaşacağı 1 milyon TEU'luk yük hacmiyle ise dünyada ilk 100, Akdeniz'de ise ilk 10 büyük liman arasına girecek. Bu yatırımlar yapılırken sıvı ve dökme yük elleçlemesine de son verilecek. Yatırım bittiğinde liman büyük bölümü konteynır diğeri kruvaziyer olmak üzere birbirinden bağımsız iki limana dönüştürülmüş olacak. Beş yılı bulacak çalışmalar sonunda liman su yolunun 16 metre derinliğe düşürülmesi için İzmir körfezinde tarama yapılması da tamamlanmış olacak.~

Çandarlı'ya dünyada
İlk 10'a girecek liman İzmir ve çevresi aynı zamanda okyanusları aşan büyük gemilerin Akdeniz ve Karadeniz'de yanaşamadıkları limanlara yüklerini ulaştırmaları için küçük gemilere aktarma yapabilecekleri bir öbek, uluslararası diliyle "hub" olma hazırlığında. Halen Akdeniz bölgesinde bu konuma en uygun liman Pire.
Demiryollarından 3,5, karayollarından 7,5, havayolundan ise 22 kat daha ucuz olan konteynır trafiğinin dünyada ve Türkiye'de hızla artması bu yöndeki çalışmaları hızlandırıyor. Yaklaşık 20 yıl önce planlanmaya başlayan Kuzey Ege Çandarlı limanı için enönemli adımlardan biri geçtiğimiz günlerde atıldı. Dünyanın 10 büyük konteynır limanından biri olarak planlanan Çandarlı limanının 1 kilometre uzunluğundaki mendirek ihalesi yapıldı. Çandarlı limanı Alsancak'ın altı katı büyüklüğünde olacak ve 6 milyon metrekarelik bir alanı kapsayacak. Bu, Yunanistan'ın Pire limanından daha büyük bir alan. Hacim olarak Alsancak limanının en az üç katı büyüklüğe ulaşacak olan Çandarlı limanının yatırım maliyeti 600 milyon Euro olacak. Yatırımın 450 milyon Euro'luk bölümü ise AB'den hibe krediyle karşılanacak. Rıhtım uzunluğu 1.000 ile 1.200 metre olacak şekilde planlanan liman, 2 veya 3 adet 3'üncü kuşak konteynır gemilerinin veya daha fazla sayıda "feeder" tipi gemilerin alınmasını sağlayacak. Çandarlı, çıkış ve varış noktası Karadeniz limanları olan konteynır trafiğine uygun bir konumda olduğu için, aktarma liman özelliğinin yanı s��ra Ege Bölgesi ile Karadeniz limanları arasında düzenli hatlar da kurulabilecek. Akdeniz çanağında aktarma limanı özelliği olan Valencia, Marseille, La Spezia, Gioia Tauro, Piraeus, Valetta, Damietta gibi limanlar bulunuyor. Çandarlı projesiyle birlikte İzmir, Aliağa ve çevresi dünyanın önde gelen lojistik merkezlerinden olacak.

Lojistik köyler start bekliyor

İzmir'in yıllardır üzerinde çalıştığı bir başka proje ise lojistik köyler projesi. Bölgede TOBB'un öncülüğünde dört yıl kadar önce çalışmaları başlayan lojistik köyler projelerinde yer sıkıntısı gibi nedenlerle henüz yeterli ilerleme sağlanamadı. Ancak Ulaştırma Bakanlığı Menderes ve Çandarlı'da lojistik köyler kurulması üzerinde duruyor. Lojistik köy, İzmir'deki kara, deniz ve demiryolu ulaşımını bir araya getirecek, ulaşım ve depolama maliyetlerini aşağı çekecek. İzmir'deki lojistik köylerin Batı Anadolu lojistik ağına, oradan da Avrupa'ya bağlanacak bir merkez olması amaçlanıyor. Kurulacak lojistik merkezler sayesinde sanayi bölgelerinde üretilen malların çok düşük maliyetle ve en hızlı şekilde yurtdışına gönderilmesi planlanıyor. Denizyolu, demiryolu, karayolu gibi alternatif ulaşım yöntemleri kullanılacak lojistik merkezi sayesinde limanlardaki sıkışıklık ve gümrük kapılarındaki engeller kalkacak. Her bir lojistik merkezinin yatırım tutarının yaklaşık 150 milyon dolar olması, verimli şekilde çalışan bir lojistik merkezinin büyüklüğünün en az 1500 dönüm olması gerektiği hesaplanıyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz