Umut veren 12 gelişme

Bugünlerde İzmir’in proje ve yatırım gündemi çok yoğun.

1.01.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Umut veren 12 gelişme



1- OTOYOLDA İZMİR AYAĞI BAŞLIYOR

İzmirlilerin gündemindeki en önemli projelerden biri de, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde yap-işlet-devret modeliyle bir seferde yapılan en büyük proje olarak tanımlanan İzmir-İstanbul otoyol projesi. Toplam yatırım tutarı 11 milyar TL olan proje tamamlandığında İzmir-İstanbul arası 3-3,5 saate inecek.
Projenin yakın takipçisi olan ve Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu Platformu’na başkanlık eden Batıçim Genel Müdürü Tufan Ünal, önümüzdeki yıl ortalarında otoyolun İzmir ayağına başlanmasının son dönemin en olumlu gelişmelerinden biri olduğunu söylüyor. “Bu, kentin ekonomik yapısına olumlu yansıyacak. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’la görüştük. Otoyol yapımında İzmir ayağının başlamasına sıcak bakıyor” diyor.
Ulaştırma Bakanı Yıldırım projenin hem Türkiye’nin AB altyapısına entegrasyonuna katkıda bulunacağını hem çok ciddi bir istihdam yaratacağını söylüyor.
Proje yapımı için 20 ayda 7 şantiye kurulacak ve 10 bin kişi doğrudan istihdam edilecek. Dolaylı istihdam 50 bini bulacak.
İzmir Sanayici ve İşadamları Derneği (İZSİAD) Başkanı İlknur Denizli, otoyol projesiyle birlikte İzmir’in özellikle otomotiv endüstrisinde üretilen katma değerden daha fazla pay alacağını söylüyor. Denizli şöyle devam ediyor: “İzmir’e yatırımlar artacak. İzmir Manisa arasında yapılacak tünel, İzmir’in anakent olma vasfını kuvvetlendirecek. Manisa’da Vestel başta olmak üzere başta beyaz eşya sektörünün sağladığı sinerjiden İzmir’in de yararlanması sağlanacak.”

2-BAYRAKLI-TURAN’A 10 MİLYAR DOLAR GELECEK
İzmir’de heyecan yaratan bir başka önemli gelişme, geleceğin Manhattan’ı olarak hayal edilen Bayraklı-Turan bölgesindeki imar sorununun çözülmüş olması.
Alsancak Liman arkasından başlayıp Bayraklı Turan’a kadar uzanan 550 hektarlık alanı, Amerika’nın gökdelenlerle ünlü bölgesi Manhattan’a benzetecek projenin mahkemelik olan eksiklikleri giderildi. Böylece uygulamanın önündeki engeller kalktı.
Proje kapsamında bölge yeni kent merkezi olarak planlanıyor. İş ve alışveriş merkezleri, otel ve rezidanslar bu bölgede toplanarak bir cazibe alanı yaratılacak.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, proje ile kentte asgari 10 milyar dolarlık gayrimenkul yatırımı olacağını tahmin ediyor. İnşaat sektörünün hareketlenmesi, yabancı sermaye girişi ve beraberinde istihdam artışı da projenin kente ana katkıları olacak.
Hatta Batıçim Genel Müdürü Tufan Ünal daha şimdiden inşaata başlamak isteyen 16 büyük yatırımcı olduğunu ve bunların harekete geçtiğini haber veriyor. Çimento sektörü açısından da bu gelişmelerin sevindirici olduğunu belirttikten sonra şöyle devam ediyor: “Bu Batıçim’i de heyecanlandırıyor. Sonuç itibarıyla bu canlanmayla birlikte biz de çimentomuzu, betonumuzu satacağız, yeni ürünler geliştireceğiz.”

3-KENTSEL DÖNÜŞÜMDE YOL ALINIYOR
Bugüne kadar İzmir’in potansiyelini değerlendirememesinin en büyük sorumlusu olarak iletişimsizlik gösteriliyordu. Kentin ileri gelenlerinin bir araya gelip konuları tartışamadıkları için yol alınamadığı da yapılan eleştiriler arasındaydı. Ancak bu durum da artık çözüme kavuşuyor. Çünkü şehrin önde gelen 85’i aşkın temsilcisi Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu Platformu çatısı altında her zamankinden daha iyi bir iletişim içinde. ~
Valilik, belediye, sanayi ve ticaret odaları, üniversiteler ve mesleki kuruluşlardan temsilcilerin yer aldığı bu platformun da katkısıyla her türlü sorun konuşulup tartışılıyor. Bu konuların başında da kentsel dönüşüm geliyor. İlde dönüşüme yönelik projeler hız kazanacak gibi görünüyor.
Platformun önde gelenleri “İzmir’de kentsel dönüşüm projesi yok. Lokal yeni yerler var ama bomboş bir alana koca binaları dikince bu kentsel dönüşüm olmuyor” diyor. Şimdi bu platform öncülüğünde şehrin bir bölgesinin ele alınıp, orada karlı iş fırsatları yaratılması ve söz konusu bölgenin yeniden yapılandırılması amaçlanıyor.
Platform üyeleri daha modern semtler yaratarak kente yakışan yenilemeler için kentsel dönüşüm projelerini gündemlerine aldı.

4-LİMAN YATIRIMLARI BAŞLAYACAK
İzmir Limanı, Türkiye’nin en büyük konteynır limanı. Buraya özelleştirme süreci dolayısıyla 3 yıla yakın bir süre tek bir çivi dahi çakılmadı. Gelen konteynır gemilerinin 3 gün demirde beklediği liman olarak tarihe geçti. Durum böyle olunca da geçtiğimiz yıllarda epey kan kaybetti.
Ancak bugünlerde bu yönde olumlu gelişmeler yaşanıyor. Ulaştırma Bakanlığı’nın girişimleri ve TCDD’nin öncülüğünde limanı yeniden hayata döndürmek için gelecek 5 yılda 300 milyon dolarlık bir yatırım yapılacak.
Projeye ilişkin olarak kendilerinin planlarını sunduğunu ve bunun da karara bağlandığını belirten İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, “Yaptığımız hesaplara göre İzmir Limanı yükleme-boşaltma, konteynır elleçleme kapasitesi itibarıyla Akdeniz’in en büyük 5’inci konteynır limanı olacak. Büyüklüğümüz Pire Limanı’nın 2 katına ulaşacak. Elleçleme kapasitemiz 3 milyon 200 bin Teu olacak” diyor.
Bakandan ertelenen liman yatırımlarının başlaması için söz alan İzmirliler şimdi bu yatırımın başlaması için gün sayıyor. Yatırımlar yapılırsa dünya ölçeğinde iyileştirilmiş bir limanın özelleştirilmesi de gündeme gelebilecek ve ederi artacak.

5-KRUVAZİYER TURİZMİ CANLANACAK
2004’ten itibaren İzmirliler kruvaziyer turizmine ağırlık verdi. Şu anda İzmir’in kruvaziyer turist sayısı 400 bine yaklaştı. Özellikle yaz aylarında 3-5 bin civarında turist İzmir’in sokaklarında dolaşıyor. Ancak İzmirliler kruvaziyer turizminden çok daha fazlasını bekliyor. İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, “Kruvaziyer turizminden daha büyük pay alacağız. Bunun için de kruvaziyer limanı teşebbüsümüz var. Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım sunduğumuz projelere yıldırım hızıyla Tamamdır dedi. Kruvaziyer limanını, Alsancak yolcu salonunu dönüştürerek yapacağız” diyor.
Bu konuda Barselona’yı örnek aldıklarını belirten Demirtaş şöyle devam ediyor: “Barselona, 3 milyon kruvaziyer turisti alan bir kent. İzmir bu anlamda en az Barselona kadar turist çekecek. Bunun için ciddi kaynaklar ayırıyoruz. Gelen kruvaziyer turistlerinin ayakbastı parasını dahi İZTO olarak ödüyoruz.”
İzmir Büyükşehir Belediyesi de kruvaziyer turizminin gelişmesi için büyük destek veriyor. Belediye kruvaziyerlerle kente gelen turistleri otobüslerle kent merkezine ücretsiz olarak taşıyor.

6-EXPO YARIŞI YENİDEN BAŞLIYOR!
İzmirliler 1992 yılında “Expo 2000’e aday olacağız” dedi. Ama 2015’e aday olabildiler. O yarışı da maalesef Milano’ya karşı kaybettiler. Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu Platformu şimdi Expo için hedefi 2020’ye koydu.
İzmir tek yürek olmuş şekilde bu hedefe koşuyor. Bunun için bugünden çok kararlı ve ciddi şekilde çalışıyor. İlk iş, başbakan başta olmak üzere hükümetten bu işin İzmir tarafından yapılabilirliğine onay almak. İzmirliler bugüne kadar çeşitli bakanlardan olumlu yanıt aldı ama yıl bitmeden başbakan ve ilgili bakanları ziyaret ederek destek sözünü almaları gerekiyor. Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Başkanı Ender Yorgancılar da sıklıkla Expo 2020’nin İzmir için önemini dile getiriyor. “İzmir her zaman ifade ettiğimiz gibi elbirliği ile Expo 2015 deneyiminden yola çıkarak Expo 2020’yi alabilecek güce sahip. Expo 2020’nin İzmir’i hedeflerine daha çok yaklaştıracağı inancındayım. Ülkemizin batıya dönük yüzü olan İzmir’in bir dünya şehri olması için bu fırsatı iyi değerlendirmesi gerekiyor” diyor. İzmir Expo 2020’yi alırsa bu süreçte kentsel dönüşümlerle ilgili çalışmalar da hızlanacak.~

7-RAYLI SİSTEMLE YENİ BİR DÖNEME ADIM ATILDI
Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi, 600 milyon TL’yi aşan bir yatırımın ardından hayata geçti.
İzmir Büyükşehir Belediyesi-TCDD işbirliğiyle bir bölümü hizmete giren Aliağa-Menderes banliyö hattında yolcu sayısı her geçen gün artıyor. Banliyö sisteminde 2 istasyon arasındaki yolculuk süresi, karayoluna göre yarı yarıya azalıyor.  Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi’nin sunduğu en büyük avantajlardan biri de karayolu ve metronun yanı sıra hava ulaşımı ile de entegre olması. Adnan Menderes Havalimanı’nın içinden geçen demiryolu ve buradaki istasyon sayesinde kente şehir veya ülke dışından gelenler de bu hattı yoğun olarak kullanmaya başladı.  İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, bu yatırımı İzmir’de son 50 yılın en önemli yatırımı olarak görüyor. Kocaoğlu şöyle devam ediyor: “6,5 yılık görevim süresince en fazla önem verdiğim proje buydu. Kenti kuzeyden güneye kat eden 80 kilometrelik demiryolu hattının hizmetine girmesiyle birlikte, İzmir’de yeni bir döneme de adım atmış oluyoruz. Bu yeni projeyi sadece ulaşım olarak görmemek gerekir. Kentimize yeni gelişim alanları kazandıracak, nüfus yoğunluğunu kent merkezi ve çeperlerinden yeni ilçelere kaydıracak devasa bir projeden söz ediyorum. Hattın Torbalı’ya uzatılmasını planlıyoruz. Oradan da Selçuk’a, Meryem Ana’ya ulaşım çok daha kolay olacak. Turizmin canlandırılması açısından bu önemli bir detay.”

8-BÜYÜK KÖRFEZ PROJESİ GELİYOR
İzmir’i fazlasıyla heyecanlandıran bir diğer önemli proje ise İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin yürüteceği Büyük Körfez Projesi. Bu projeyle İzmir Körfezi’nde su kalitesini, canlı çeşitliliğini artırmak ve Körfez’i yüzülebilir hale getirmek hedefleniyor.  İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, “Bunu gerçekleştirdiğimizde, dünyada çevre konusunda adından söz edilen belli sayıdaki kentlerden biri olacağız” diyor. Proje kapsamında çamur çürütme ve kurutma tesisi devreye alınacak. Atıksu arıtma tesisinin kapasitesi artırılacak. Katı atık bertaraf tesisinin de tamamlanmasıyla İzmir, çevre konusunda dünya kentleriyle yarışan bir Çevre anlayışıyla, altyapısını çözmüş bir kent olarak görücüye çıkacak.  İzmir Büyükşehir Belediyesi, çevre konusundaki örnek yatırımlarıyla Türkiye’deki yerel yönetimler arasında da öncülüğünü sürdürüyor. Kocaoğlu son 2 yıl içinde 9 yeni arıtma tesisi yaptıklarını söylüyor. Bu son yatırımlarla İzmir, AB standartlarına uygun olarak, Türkiye’de ileri biyolojik yöntemlerle yapılan toplam arıtma kapasitesinin yüzde 38’ini tek başına karşılıyor. İzmir’in ülke nüfusu içindeki 4,8’lik payı göz önüne alındığında, bu çok ciddi bir oran olarak göze çarpıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, 622 bin 500 kişinin evsel atığını arıtma kapasitesine sahip bu tesisler için kendi özkaynaklarıyla yaklaşık 50 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirdi.

9-FUARLAR HAREKET KAZANIYOR
Fuar denince akla gelen ilk kent olan İzmir, son yıllarda bu konuda da bir duraklama yaşamıştı. Şimdi İzmir’de yeni fuar alanlarıyla büyük bir hareket bekleniyor. İzmir Sanayici ve İşadamları Derneği (İZSİAD) Başkanı İlknur Denizli, yeni fuar alanlarının açılmasının kentin var olan fuarcılık birikiminin rasyonel biçimde değerlendirilmesini sağlayacağını söylüyor. “Yeni fuar alanı, dar bir alanda sıkışmış İzmir fuarcılığına yeni bakış açısı katacak” diyor.  Fuarları hareketlendirme konusunda belediye de aktif olarak çalışıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan İZFAŞ, her yıl düzenlediği 30’un üzerinde ihtisas fuarıyla İzmir, Ege bölgesi ve genelde Türkiye ekonomisini canlandırıyor. Son olarak Marble 2010’da yapılan konaklama, ulaşım ve diğer harcamaların 70 milyon doların üzerinde olduğu tahmin ediliyor.  İZFAŞ kente daha büyük bir fuar alanı kazandırmak için faaliyetlerini sürdürüyor.  İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Kocaoğlu, “Mevcut fuar alanını Türkiye’nin en büyük kongre merkezlerinden birine dönüştüreceğiz. İzmir, fuarlar ve kongreler kenti olacak. Bu amaçla Gaziemir’de yapacağımız yeni fuar merkeziyle ilgili proje çalışmalarında son aşamaya geldik. Bunu tamamladığımızda, Kültürpark içindeki mevcut holleri, Türkiye’nin en büyük kongre merkezlerinden biri haline getireceğiz” diye konuşuyor.   ~

10-YATIRIMLAR CANLANIYOR
YAŞAR’IN DEV YATIRIMI İzmir’deki bir diğer önemli gelişme ise İzmirli şirketlerin 2011’de yatırıma dönme kararı. İzmir’in en büyük gruplarından biri olan Yaşar Holding küresel kriz sonrası, ekonomik toparlanmayla birlikte, yeniden büyümeye ve yatırımlara odaklandı. Yaşar Holding CEO’su Dr. Mehmet Aktaş, 2011’den itibaren gelecek 5 yılda 200 milyon dolar yatırım planladıklarını açıkladı. Grup yatırımlarını gıda ve içecek iş kolunda kapasite artışına ve modernizasyona yönelik planlıyor.
ZORLU NEREYE ODAKLANIYOR? İzmirli bir diğer büyük grup olan Mazhar Zorlu Holding’in yönetim kurulu başkanı Kemal Zorlu ise 2011’de 75 milyon dolar yatırım yapacaklarını söylüyor. Bu rakamın 60 milyon doları yenilenebilir enerji alanına, 15 milyon doları ise plastik sektörüne yönelik olacak. Zorlu şöyle devam ediyor: “2011’de en önemli planlarımız arasında plastik boru sektöründe, özellikle sulama boruları alanına yönelik ilave yatırımlar, enerji ve inşaat yatırımları yer alıyor.”
TESCO KİPA’NIN BAKIŞ AÇISI Tesco Kipa Ceo’su Paul Ritchie ise yatırım planlarını şöyle anlatıyor: “Türkiye’deki ilk Ekstra mağazamızı İzmir’de açarak kuruluş yerimiz olan bu şehirde yatırım yapma kararlılığımızı göstermek istedik. Tedarikçilerimizle işbirliği yaparak ihracat yoluyla işlerini büyütmelerine yardımcı olmaya çalışıyoruz. 5 yıl içerisinde 200 milyon TL civarında ihracat potansiyelini yakalama yolunu açacağını umduğumuz çalışmalarımız sürecek.”

11-YABANCILAR GELİYOR 
ÇİN’DEN 300 MİLYON DOLAR Son dönemde İzmir’e yabancı yatırımcı ilgisinde de bir artış bekleniyor. İZTO Başkanı Ekrem Demirtaş, İzmir’e yabancı yatırım çekme konusunda çok önemli çalışmalar yürütüyor. Örneğin İZTO, Çin’in en büyük otomotiv üreticilerinden olan DFM’yi, Türkiye ortağı olan MGY Grup ile İzmir’e çekme konusunda çok önemli aşama kaydetti. DFM’nin yöneticilerini İzmir’de ağırlayıp, kent hakkında onları bilgilendirdi. Helikopterle tüm yatırım alanlarını gösterdi. Çinliler de 300 milyon dolarlık bu yatırımı İzmir’de yapmayı istediklerini belirtti. Bu yatırımın 2011’de gerçekleşeceğine kesin gözüyle bakılıyor.
CAZİBE MERKEZİ OLABİLİR Demirtaş, yabancıların İzmir’in hem yaşanılacak hem yatırım yapılacak kent olduğu görüşünde birleştiğini söylüyor. “İzmir, Türkiye’nin yabancı sermaye açısından yeni cazibe merkezi olabilir.  Ama Türkiye’deki yabancı yatırımların toplamından sadece yüzde 6,7 pay alabiliyoruz. Dolayısıyla şehre yatırımcı çekmekte daha aktif olunmalı” diye konuşuyor.
YATIRIM ÇEKECEK SEKTÖRLER Demirtaş, yabancı yatırımcıların İzmir’e yönlendirilmesi, bürokratik engellerin en aza indirilmesi ve İzmir’in potansiyelinin ortaya konabilmesi için Başbakanlık Yatırım Ajansı’nın İzmir’de de bir temsilcilik açmasını talep ediyor.  “Biz yatırım tutarı 50 milyon TL’nin üzerinde olan otomotiv, elektronik, turizm, tıp, ilaç, makine, kimya, liman gibi alanlardaki yatırımların İzmir’e gelmesi için çalışıyoruz ve bunun için Başbakanlığın da desteğini istiyoruz” diye konuşuyor.

12-İLK BÖLGESEL KALKINMA PLANI İZMİR’İN 
TÜRKİYE’YE ÖRNEK OLACAK Türkiye’de ilk kez bir bölge, kalkınma planı hazırladı. İzmir Kalkınma Ajansı (İZKA) tarafından hazırlanan İzmir’in 2010-2013 bölge kalkınma planı geçtiğimiz aylarda açıklandı. İzmir Valisi ve İZKA Başkanı Cahit Kıraç, projenin Türkiye’ye örnek olacağını söylüyor. Bu planla, DPT’nin ülke çapında hazırladığı 5 yıllık kalkınma planından İzmir’in ayrılmış olduğunu, kente yapılacak kamu yatırımlarında ilgili kurumların artık bölge planını referans alacaklarını dile getiriyor.
61 MİLYON TL’LİK KAYNAK İZKA 2 mali destek programıyla 61 milyon TL’lik kaynağı 4 sektöre kullandıracak. İzmir’in yenilenebilir enerji ve sağlık konusunda rekabet üstünlüğünün bulunduğunu söyleyen Kıraç şöyle devam ediyor:  “İzmir’in en önemli sorunu olan dünyada tanınmaması konusunda da harekete geçtik. Başta Efes antik kenti olmak üzere diğer tarihi zenginliklerin UNESCO Dünya Kültür Mirası listesine dahil edilmesi için çalışma yapıyoruz.”
ANAHTAR SEKTÖRLER İZKA Genel Sekreteri Ergüder Can da, “Koruyarak gelişen, üreterek büyüyen yenilikçi İzmir” vizyonuyla belirlenen planda ileri teknolojiye dayalı sanayilerin, yenilenebilir enerji, lojistik, turizm ve tarıma dayalı sanayi sektörlerinin anahtar sektörler olarak belirlendiğini belirtiyor.
 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz