Harici inovasyon

Müşterileriniz sizinle birlikte şirketinizin geleceğini nasıl tasarlar?

1.04.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Harici inovasyon


ANA FİKİR
Şirketinizi alanında zirvede tutan şey, inovasyon yeteneğidir. Ne kadar hızlı ve iyi inovasyon yaparsanız, liderlik koltuğunda kalmanız ve diğerlerinin uymak zorunda kalacağı kuralları koymanız da o kadar kolay olur. Ancak inovasyon oyunu kökten değişmektedir. Artık en zeki mühendisleri ve bilim insanlarını işe alarak oyunu kazanamayacaksınız, ancak en akıllı müşterileri işin içine katarak kazanabilirsiniz.
Çok satan Customers.com ve The Customer Revolution'ın yazarı Patricia Seybold, Harici İnovasyon'da bir kuruluşun sürüden ayrılabilmesinin tek yolunun, şirketin tamamını tutkulu müşterilere açık kılmak, ürün ve hizmet tasarımının tüm yönlerine katkıda bulunmalarını sağlamak olduğunu tartışıyor. Aslında müşterileri (dışarıdan içeri doğru inovasyonun yapıldığı) inovasyon sürecine dahil eden
şirketler, muhtemel müşterilerin ihtiyacını daha iyi karşılayan ürünler ortaya çıkaracak, iş modellerinde devrim yaratacak ve fanatik ölçüde sadık müşteriler oluşturacaktır.
Gelecek kuşak, çok oyunculu oyunların geliştirilmesinde (ki normalde geliştirilmeleri 100 milyon dolara mal olur) işbirliği yapan milyonlarca müşteriden, çığır açan tıbbi tedaviler ve sağlıklı gıdalar yaratmak için birlikte çalışan araştırmacı bilim insanlarına kadar tüm dünyadan müşteriler, halen şirketlerin inovasyon tarzını değiştiriyor.

BU KİTABA NEDEN İHTİYACINIZ VAR?
Bu kitap, büyük ve küçük şirketlere müşterilerin şirketin geleceğini tasarlamada ve onları başarıya götürmelerini nasıl sağlayacağına dair stratejiler sunuyor.

LEGO BEYİN FIRTINALARI

Lego, şirket etrafında kendiliğinden oluşan ve güçlenen bir müşteri topluluğu sayesinde büyümüştür. Ancak şirket, daha sonra bu topluluğu bağrına basmıştır.
Şu anda müşteriler, ürün tasarımında Lego ile işbirliği içinde. Bu tecrübeden kendi şirketinize uyarlayabileceğinizi düşündüğümüz bazı en iyi uygulamalar şöyle:
-    Başı çeken kullanıcılarınızı dikkatli izleyin. Araştırmalarına ürünlerinizle sponsorluk yapın. Onların harika fikirlerini hayata geçirmek konusunda hazırlıklı olun.
-    Müşterilerin ürünlerinizle neler yapmaya çalıştığını dikkatli dinleyin ve dinlediğinizi bilmelerini sağlayın.
-    Sahip olduğunuz farklı müşteri kesimlerini tanımlayın ve takdir edin. Bu müşterilerin neler yapmaya çalıştığı konusunda derin bir anlayış geliştirin (onların Müşteri Senaryoları) ve istedikleri sonuçlara ulaşmalarında onları desteklediğinizden emin olun.
- Müşteri toplulukları oluşturun ve güçlendirin.
- Kullanıcılara ürünlerinizi geliştirmeleri için gerekli araçları, bilgiyi ve yetenekleri kazandırın.~

STAPLES

Sadece ofis malzemeleri lideri olmaktan tatmin olmayan Staples, kanallar aracılığıyla gerçekten inovatif alışveriş süreçleri yaratmak amacıyla müşterileri bir danışmanlık rolüne taşıyarak ekstra bir adım attı. Süreç inovasyonuna müşterileri katmanın bazı ipuçları şöyledir:
-    Müşteri-merkezli vizyonunuzu kurumsal politikalara bağlayın; iletişim uygulamaları ve tazminat paketleri dahil.
-    Sizinle iş yaparken müşterilerinizi izleyin; sorunlu noktaları ortaya çıkaracaklardır.
-    Müşterilerinizden ısrarla süreç, içerik ve ürünler hakkındaki fikirlerini isteyin ve bu fikirlere dayalı iyileştirmeleri hayata geçirin.
-    Yeni süreçleri/ürünleri müşterilerle sınayın; danışman müşterilerin tüm varsayımlarını göz önüne alın.

KOKO FITNESS
Başarılarla dolu bir tarihe sahip, gerçek girişimciler olan Mika Lannon ve Mary Obana, tanımlanması çok kolay bir pazarda henüz karşılanmamış bir ihtiyacın gücünü anlamıştır. Gördüklerine dikkat ettiler ve gözlemlerini müşteriler nezdinde doğruladılar. Koko Fitness'tan alınacak dersler şöyledir:
-    Karşılanmamış bir müşteri ihtiyacını karşılayacak yeni bir potansiyel ürün hakkında gözlerinizi açık tutun.
-    Müşterilerin senaryolarını ve istedikleri sonuçları belirleyin.
-    "Tutku"nun nerede olduğunu anlayın, çünkü müşterilerin gideceği
yer orasıdır.
-    Yeni süreçleri ve ürünleri müşterilerle sınayın; tüm varsayımlarınızı onlar nezdinde doğrulayın.

ZOPA

Zopa, online değişim fikrini benimsedi. Müşteriler, Zopa şirketinin tasarımının merkezinde yer alıyordu. Bizim not ettiğimiz bazı en iyi uygulamalar aşağıdadır. Bunlardan hangilerinin şirketinize uygulanabileceğini düşünün.
-    Çok spesifik bir müşteri kesimi için ve onlarla birlikte tasarım yapın.
-    Duygusal motivasyon unsurlarını anlayın.
-    Hedef müşterilerinizin kendilerini görebilecekleri bir şekilde markanızı ve kültürünüzü oluşturun.
-    Karşılanmamış, kritik bir ihtiyaca odaklanın.
-    Müşterilerin kilit senaryolarına hitap edin.

 BLOG DÜNYASI
Blog dünyasının gücünden nasıl faydalanabilirsiniz?
-    Blogcuların firmanız ve ürünleriniz hakkında neler söylediğini izleyin. Bloglarda sizin, şirketinizin ya da ürününüzün adı geçtiğinde bunu otomatik olarak size bildirecek elektronik bildirim yapısı oluşturmak kolaydır. Kullanıcılar, müşteriler, eleştirmenler ya da etki gücü olan diğerlerinin şirketiniz ve ürünlerinizle ilgili söylediklerinden haberdar olmak hayati önem taşır.
-    Hayranları, eleştirileri bulun ve kabul edin. Nihai kullanıcı ya da eleştiri blogları fikirler üzerinde büyük etki gücüne sahiptir. Onları tarafsız PR çabaları olarak görün. Popüler bir blogta söz edilmekten büyük bir inanılırlık ve ses çıkarabilirsiniz. Ama buralara aleni sponsorluk yapmayın ve reklam vermeyin.~
-    Müşterilerinizi sitenizdeki bloga davet edin. Kullandıkları ürünleriniz hakkında neyin işlediği, neyin işlemediği konusunda resimler ve yorumlar yollamaları için bedava ürün ve ödül gibi yollarla onları teşvik edin.
-    Hayranlarınızı işe koyun! Onlardan sizinle birlikte yaratmalarını isteyin.
-    Kullanıcıların kendi bloglarından içgörü edinin. Kendi hayatları ve iş yerleri hakkında ne kadar çok şey anlattıklarını görünce şaşıracaksınız. Kullanıcıların bloglara koydukları şeylere bakarak sanal bir antropolojiden faydalanabilirsiniz.
-    Blog dünyasına katılın. 2000 yılında web adresi olmayan herhangi bir şirket ya da kuruluş, faksı ya da telefonu yokmuşçasına iş
-    dünyasının "dışında" kabul ediliyordu. Şimdi aynısı bloglar için de söylenebilir. Eğer bir blogunuz yoksa inanılır değilsinizdir!
 
WIKIPEDIA

-    Eğer gönüllü bir müşteri grubunun katkılarından faydalanmak istiyorsanız, topluluğun yönetiminin nasıl yapılandırılacağı konusunda çok dikkatli olmalısınız. Başlamadan önce olayın aşağıdaki boyutlarını dikkatlice düşünün:
-    Politikalar, süreçler oluşturacak ve riayeti güçlendirecek otoriteyi kurmak ve sürdürmek.
-    Anonim posta ve yorumlara izin vermenin sonuçlarını dikkatli düşünün.
-    Ana fikir uzmanları ve hakemlerin nasıl seçileceğini belirleyin.
-    Topluluğunuzun açık ve saygılı olması için ona bir kimlik ve form vermelisiniz.
-    Süren çalışmaların görünür olmasını sağlayın ama bu "kabul edilmiş" ya da "yayınlanmış" çalışmalardan açık şekilde farklı olsun.

 GE COLORXPRESS SERVICES
-    Ortak tasarım grupları için sanat eseri bir inovasyon ortamı oluşturmak bakımından her şirket yeterli kaynağa sahip değildir. Yine de GE Plastics'in yapabildiklerinden öğrenilmesi gereken bazı önemli dersler şunlardır:
-    Müşterilerinizin kilit senaryolarını, tatmin oldukları durumları ve bunlarla ilgili sınırlamalarını anlayın.
-    Müşterilerinizin amaçlarını desteklemek için iş süreçlerinizi yeniden tasarlayın.    
-    İnovasyon araç kitleri sağlayın.
-    Vizyonlarının iletilmesi konusunda müşterilerle birlikte çalışın; bir ortak tasarım ekibinde ihtiyaç duyacakları konu uzmanlığını sunun.
-    Günlük devamlılığı ve yönetim sorumluluğunu üstlenerek, müşteri sadakatini garanti edin.
   
ONLINE OYUNLAR
-    Online oyunlar, daha uzun süre buralarda olacak. Bu alan sadece büyük bir iş olmakla kalmıyor, aynı zamanda iki müşteri ve çalışan kuşağının beklentilerini şekillendirmiş durumda.
-    "G Geni" müşterilerin ve çalışanların şirketlerle ilgili farklı beklentileri olduğunu anlayın. Kendi ortamlarını açarak, sizinkini genişleterek, temel çözümlerinize değer ekleyeceklerini varsaymaktadırlar.
-    Birçok farklı nedenden, maliyet faktörleri de dahil gelecek kuşak oyunlar çok daha fazla müşteri interaktif olacaktır. Oyun şirketleri bir sonraki oyun kuşağının interaktiflik seviyesi için müşterileri ortak tasarım ve zengin içerik üretimi sürecine katacaktır.~

HARİCİ İNOVASYONA 5 ADIM

-    Başı çeken müşterileri belirleyin ve inceleyin. Gerçek inovasyona giden en hızlı yol, en zeki müşterilerinizin yaratıcılık ve icat yeteneğinden faydalanmaktır.
-    İdeal senaryolarını tasarlamaları için müşterilere araç kitleri sağlayın. Arzuladıkları sonuçlara ulaşmada kullanabilecekleri araçları müşterilere verin. Bunun ideal olanı da müşterilerin verdiğiniz araçları
-    18 nasıl kullandığını, kendilerine uyarladığını, gözden geçirdiğini, ekler
-    yaptığını, değiştirdiğini ve genişlettiğini izleme şansına sahip olmanızdır. Size kendilerinden ders alabileceğiniz kalıplar vereceklerdir.
-    Müşteri topluluklarını besleyin. Müşterilerinizin parçası olduğu toplulukların parçası olun. Kuruluşunuzun her düzeyinden yöneticilerin ve çalışanların bu topluluklarda müşterilerle temasta olmasını garanti edin, hem yüz yüze hem de online topluluklarda.
-    Sunabilecekleri konusunda müşterileri yetkilendirin. Fikirlerini, tasarımlarını, kreasyonlarını ve icatlarını meslektaşlarıyla paylaşmaları konusunda onları teşvik edin.
-    Ürünlerinizi açın ve müşterileri meslektaş üretimine katın. Günümüzün müşterileri kollarını sıvamak ve ürünlerinizle "haşır neşir" olmak, iş süreçlerinizi gözlemek ve entelektüel varlığınıza erişmek ve onu genişletmek beklentisi içindedir. Bununla kavga etmeyin. Faydalanın!

 USTALAŞMAK İÇİN 5 ÇEKİRDEK ÜSTÜNLÜK
-    Öykü anlatıcılığı Herkesi müşteriler, yaşanan olaylar, onların fikirleri ve karşılaştıkları sorunlar, sorunları çözerken buldukları (ve bulduğunuz) yaratıcı çözümler konularında öyküler anlatmaya teşvik edin.
-    Topluluk oluşturma Online ve yüz yüze toplulukları desteklemeye ve beslemeye yatırım yapın. Sağlıklı topluluklar oluşturmak yarı zamanlı bir iş değildir.
-    Müşteriyle ortak tasarım Müşterilere danışmayı ve onların sorunlarını çözmeyi bilen çok insan vardır. Ama başı çeken müşterilerle özellikle de bunlardan oluşan gruplarla ortak tasarım konusunda tecrübeli çok insan yoktur.
-    Açık gelişim Ürün planlama sürecinizi gizlilik örtüsünden kurtarın ve açın, en azından önde gelen müşterileriniz için. Onları ürünlerinize ve iş modellerinize katmak için bunların "pişmesini" beklemeyin.
-    Meslektaş üretimi ve meslektaş tanıtımı Müşteri-meslektaş grubu geliştirme projelerini örgütleme ve yürütme konularında bir üstünlük geliştirin. Önde gelen müşteriler, akademisyenler, ana fikir uzmanları dünyanın en karmaşık ve meydan okuyan sorunlarının çözümleri ve platformlarını yeniden tasarlamak ve icat etmek işinin bir parçası olmayı istemektedir.
    

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz