TWITTERVILLE

Yeni global mahallelerde şirketler nasıl başarılı olabilir?

17.07.2015 20:48:250
Paylaş Tweet Paylaş
TWITTERVILLE
BusinessSummaries
Yazar: Shel Israel Yayıncı: Penguin Books Ltd., 2009

ANA FİKİR
Sadece iki yılda sıfırdan on milyon kullanıcıya ulaşan Twitter, tarihte en hızlı benimsenen iletişim aracıdır. Twitter’da sözcükler orman yangınından daha hızlı yayılıyor. Şirketler artık bu konuşma seçeneğini göz ardı edemez. Diğer sıcak iletişim alanlarının aksine Twitterville’de, profesyoneller değil öğrenciler baskın. Ve boyutlarına rağmen hala küçük bir kasaba havası hissediliyor. Twitter, insanların tıpkı yüz yüze olduğu gibi içtenlikle ve dürüstçe etkileşimde bulunmasını sağlıyor. Bir dakika içinde arkadaşlarınızla bölgenizdeki hava durumu hakkında konuşurken, bir dakika sonra dünyanın herhangi bir yerinde mesleki amaçlı bir mağazayla konuşuyorsunuz. Nereden olduğunuzun ya da yaşamak için ne yaptığınızın hiçbir önemi olmaksızın Twitter’da değerli konuşmalar yapma şansına sahipsiniz. Siteye bağlanan milyonlarca insan olmasına rağmen, aralarından size bir fark yaratacak olanları hızla bulabiliyorsunuz.

BU KİTABA NEDEN İHTİYACINIZ VAR?
Bu kitap, global mahallelerin coğrafyaları artan ölçüde önemsiz hale nasıl getirdiğini açıklıyor. Hatta insanların, bazen sizin öğle yemeğinde ne yediğinizle neden ilgilendiğini de açıklıyor.
~

TWITTER PAZAR YERİ
Her pazarın özgün nitelikleri vardır. Televizyonunki Burbank- Kaliforniya’da bir stüdyoda oturarak tüm dünyadan insanların gözlerinin önüne reklam getirebilmenizdi. Bu kitlesel medya, pazarlamada ya da yayıncılıkta altın bir andı. Twitterville de altın bir anı temsil ediyor, ama kavramı yeni bir doğrultuda, mikro pazarlama denebilecek bir doğrultuda ele alıyor. Bu monologdan ziyade karşılıklı konuşmak gibi. Aynı zamanda daha kişisel. Twitter’da topluluğun bir birey hakkında düşündüğü, geleneksel marka kimliklerinden daha fazla önem taşıyor. Aşağıda dünyanın en büyük bazı şirketleri ve bunların Twitter’ı yerel temas kurmak ve böylece de süreç içinde daha fazla iş almak için nasıl kullandıklarına yer veriliyor.

GLOBAL ŞİRKETLER, YEREL TEMAS
H&R Block, Amerika’nın vergi hazırlık hizmetleri alanında dede şirketi, kendisine Twitter’ın yardımcı olabileceği bir sorunla karşılaştı. Twitter, şirkete, insanların yıl boyunca vergiyle ilgili konularda konuşmasını sağlama yolunu verdi ve bu konuşmalardan şirket, hızla genişleyen dijital ürün gamı için önemli sonuçlar çıkardı. Twitter’ın sunduğu şey, insanları dinlemek ve markanızı nasıl kavradıklarını anlamak için altın bir fırsattır.
- Henry Ford Hastanesi, arka arkaya üç livetweet ameliyatı yaptı. Bunlardan birisinde, hastanın kafatası baygınken çıkarıldı. Hastane hem YouTube’u hem de TwitPic’i medya duyurusu yapılacaklar arasına aldı. Kısaca, live-tweeting ameliyetı şirket için iyi oldu. Henry Ford’un bu türde ilk olan ameliyatı, Twitter’da büyük ilgi uyandırdı ve büyük medya da bunu izledi. Mayıs 2009 itibarıyla beş hastane daha live-tweet ameliyatlarına ve diğer tıbbi süreçlere uygulamaya başladı.
- Rubbermaid’s’in pazarlama müdürü Jim Deitzel, profesyonel organizatörler daha küçük hacimlerle satın almak istediği halde küçük bireylere bayiler olarak daha iyi iş yapmaları konusunda yardım etti. Twitter Rubbermaid’s’in stratejisinin bir parçası olmasaydı bu mümkün olmazdı.
~

ÖRGÜLÜ GAZETECİLİK
Kısa vadeli gelecekte, eski ve yeni medyanın bir çakışması söz konusu. Ve bu çakışma çok fazla ihtimal sunuyor. Bu çakışmaya “örgülü gazetecilik” adı veriliyor. Örgülü gazeteciliğin üç yolu var. Bunların her biri çok sayıda liften oluşuyor. Yollar bir araya geliyor, birbirine geçiyor ve insanların bilgi alma ve birbirleriyle ilişki tarzlarını değiştiriyor.
1. Geleneksel medya Kuruluşlar, profesyonellere zamanında ilginç ya da faydalı bilgi toplamaları için ödeme yapıyor ve bunlara dayanarak haber hazırlıyor. Kökleri yazılı ve görsel basında. İnsanlara dışarı çıkmalarını ve haber yapılıp yayınlanabilecek içerik toplamaları için para ödeniyor. Bu kuruluşlar, online hale geldikçe de geleneksel yapılarını koruyor ve reklam geliri elde etmek için haber yayınlıyor.
2. Yurttaş gazeteciliği Çok basitçe bu, amatörlerin haber yollamasıdır. Çok sık olarak bu muhabirler, kayda değer haberleri rastgele buluyor ve gördüklerini başkalarıyla paylaşıyor. Yurttaş gazetecileri, kayıtlı tarihten bu yana vardır. Burada kilit nokta, bunlardan diğerlerinin de bilgisi olmasını gerektiğini düşünen amatörlerin haberleri yollanmasıdır.
3. Toplumsal medya Bu basitçe, insanların internet üzerinde 22 iletişimde ve işbirliğinde bulunduğu alanları kapsamaktadır. Üç yolun en yenisi ve en kısa olanıdır. Toplumsal medyaya yollanan her şey haber değildir, ama geleneksel gazeteciliğin ve yurttaş gazeteciliğinin toplumsal medyanın her lifine temas ettiği ve bunları ördüğü yerdir. Yeni ve farklı bir şey oluşuyor ve bu oluşum hem profesyonelleri hem de amatörleri kapsıyor ve sarmalıyor.

ÜÇ EYLEM ALANI
Twitter’da her türden hükümet faaliyeti izlenebiliyor. Birleşik Devletler’de gelişen ayaklar olarak görünen üç alan var.
1. Ulaşım Mobil erişim, Twitter’ı zamana duyarl�� ulaşım bilgisinin yayılması için ideal bir araç kılıyor. Otobanlardaki aksaklıkların yanı sıra feribot ve tren saatleri de Birleşik Devletler, Kanada, İngiltere ve Yunanistan’daki 20’den fazla kamu ajansı tarafından bildiriliyor.
2. Hukuki yaptırım Henüz olgunlaşmamış olsa da en yaygın faaliyet bulabileceğiniz ikinci alan, her seviyedeki hukuki yaptırımlar. Bu alan çok hızlı gelişmekte görünüyor. Ekim 2008’deki bir ilk araştırmada, Twitter’da hiçbir hukuki yaptırım bürosu görünmüyordu. Mart 2009’da ise 15 dakikalık bir aramayla 30’dan fazla hesaba ulaşabiliyordunuz.
3. Afet tepkisi Twitter, birçok doğal ve insan kaynaklı afet sırasında bir rol üstleniyor. Geleneksel medya daha haber vermeden, depremler Twitter’da düzenli olarak bildiriliyor, Casper Oppenhuis de Jong’un Sezchuan depreminde gösterdiği gibi.
~

YAZAR HAKKINDA
SHEL ISRAEL

Shel Israel, toplumsal medya konularında bir yazar ve konuşmacı. Robert Scoble ile birlikte Çıplak Konuşmalar, Bloglar Şirketlerin Müşterilerle Konuşma Tarzını Nasıl Değiştiriyor-Naked Conversations, How Blogs are Changing the Way Businesses Talk with Customers adlı kitabı yazdı. İkinci kitabı olan ve Twitter’ın iş amacıyla kullanımını konu alan Twitterville’i Eylül 2009’da tamamladı. BusinessWeek, Dow Jones Co. ve FastCompany.TV’ye editör olarak katkıda bulunuyor. Online bir video blog dizisi olan ve FastCompany.tv tarafından yaratılmış olan Global Neighborhoods with Shel Israel’in ev sahibi. Blog, toplumsal medya alanındaki girişimleri ve eğilimleri konu alıyor. Silikon Vadisi-Kaliforniya’da yaşıyor ve toplumsal medya ile ilgili konularda sık sık konuşma yapıyor.

KARANLIK CADDELER
Şu ana kadar Twitter’da yaşanan bazı nahoş olayların bazılarına yer veriyoruz. Amaç sizi korkutmak değil, sadece farkında olmanızı, böylece de önüne geçmenizi sağlamak. Spam Bu konu, internetin istismar edilmesinin en yaygın yolu. Çoğu sıkıcı ama bazıları bundan daha kötü. Ayartıcı ama aldatıcı bir yaklaşımla daha fazla insanın yemi yutacağına dair ön kabule dayanıyor. Bir Twitter spam’cisini belirlemenin üç yolu şunlar:
1. Profil resmi (genellikle sarışın) genç bir kızdır ve göğüs çatalı fazlasıyla görünür.
2. Kullanıcı yeni kayıt olduğu halde yüzlerce kişiyle bağlantı halindedir.
3. Kullanıcı adı tamamıyla saçmadır, harflerden ve rakamlardan oluşan, tuhaf ve rastgele bir şey.
“Esas olarak, “robot”un kısaltması olan bot, bitmek bilmeyen işler yapmanızı zorlayan bir internet yazılımıdır.”
Bot’lar Twitterville’de ve birçok karşılıklı etkileşime dayalı web sitesinde spam’cilerin ve diğer para canlısı istismarcıların seçim silahı bot’tur. Esas olarak, “robot”un kısaltması olan bot, bitmek bilmeyen işler yapmanızı zorlayan bir internet yazılımıdır. Hackerlar, bot’ları Twitter’ı kırmak için en az iki kere kullandı. Şifre çalıcıların dolapları Şifre çalmak zamanla sınanmış bir kriminal internet faaliyetidir. Esas olarak, birisi orijinal bir sitenin taklidini yaratır. Şifre çalma sitesi, genellikle bildiğiniz siteye benzer, eBay, Google, Paypal ve banka sitelerinin sahteleri yaygındır. Bu kötü çocuklar, sizi yemlenmiş tuzaklara çeker. Dalavere iki yaygın formda yapılır: Ödüller ve alarmlar. Ödül, size hatırı sayılır bir para vaat ederken alarm banka hesabınızın saldırıya uğradığını bildirir. Halbuki saldıran mesajı 24 yolladığınız insanın kendisidir. Bu noktada, hırsızın sonradan kullanacağı, kullanıcı adınızı ve şifrenizi vermeye zorlanırsınız. Avcılar, geçiş parası isteyenler ve kimlik hırsızları Bazen kötü çocuklar paranızı istemez. Sadece ününüzü mahvetmek ister.
“Her tweet’in yanında küçük bir yıldız vardır. Bunu aldığınız bir postayı ‘favori’ olarak işaretlemek için kullanabilirsiniz.”
~

8 ADIM
Twitterville yolculuğunuza doğru ayağınızla ve şu 8 adımla başlayın:
1. Kendinizi gösterin Bazı Twitter sayfalarında gezinin ve nelerin dikkatinizi çektiğine bakın. İnsan görüntüleri gördüğünüzde işler yolundadır. İnsanların çoğu konuştuğu kişiyi görmek ister; profil resmi bir ikon ya da çizim olanlar yerine gerçek ve samimi bir fotoğraf daha fazla ilgilerini çekecektir. Twitter tarafından ayrılmış küçük bölüme kendiniz ve işiniz hakkında bilgi girin. Blog’unuza ya da web sitenize link verin. Biyografinizde neden Twitter’da olduğunuza dair faydalı şeyler yazın. Nerede yaşadığınızı söyleyin.
2. Önce okuyun sonra konuşun Başkalarının ne söylediğini dinleyerek başlayın. Katılmadan önce bir sohbetin ritmi hakkında bir duygu edinin. Konuşmaya ekleyebileceğiniz ilginç ya da faydalı bir şey buluncaya kadar bekleyin.
3. Postaya cevap veren siz olun sonra izleyin Diğer tweet’leri bir süre dinledikten sonra artık kendinizinkileri koyma zamanı geldi. Başladığınızda ne hakkında konuşmayı umduğunuzu söyleyin. Bu, sizin için önemli görünen mahallelerin dikkatini çekmeye başlayabilir.
4. Yıldızların üstündeki arkadaşlar Twitter’ın bilgeleri, eğer siz onları izlerseniz sizi otomatik olarak izleyebileceklerse de başlattığınız bir konuşmaya katılma eğiliminde değildir. Bu büyük isimlerin sizi izlemesinin etkileyici olacağını düşünebilirsiniz, ama herkes bu yıldızların herhangi birini izleyebileceğini bildiğinden, çok az tweeter bundan etkilenmektedir. Sohbetleri size anlamlı gelen insanları izlemek daha akıllıcadır.
5. Spam’ci önerilerinden kaçının Yapabileceğiniz en kötü şey, size 1.149 insanı izlemenizi söyleyen önerilere uymaktır. Bunlar spam’ci önerileridir. Belki hakkınızda çok az bilgi girdiğiniz için çok az insan sizi izleyecektir. Yavaş genişleyerek bunu önleyebilirsiniz. Daha şeffaf ve bilgilendirici tweet’lerle konuşun.
6. Favorileriniz olsun Her tweet’in yanında küçük bir yıldız vardır. Bunu birinden aldığınız bir postayı “favori” olarak işaretlemek için kullanabilirsiniz.
7. Acele etmeyin Twitterville, tıpkı gerçek mahalleler gibi işler. İnsanlar havadan sudan, gündelik şeylerden sohbet etmekle başlar. Sohbet genellikle bir yere varmaz ve sözcükler siber alemde kaybolur. Eğer kendinizi saldırgan bir tarzda dayatırsanız, insanlar da size tıpkı bir partide davrandıkları gibi gevezelikle tepki verebilir.
8. Mahalleyi düşünün Eğer büyük bir şehre taşınırsanız yapacağınız ilk şey, etraftaki yolları öğrenmek, işe giden en iyi yolu bulmak ve nerede alışveriş yapıp nerede yemek yiyeceğinizi belirlemek olur. Twitter’ı kitlesel iletişim aracı olarak değil, toplumsal bir araç olarak düşünün.
~

YENİLER İÇİN TOM RAFTERY’DEN İPUÇLARI
Tom Raftery, RedMonk’taki işini tamamen Twitter’daki sohbetlerden bulmuş birisi. Bazı tavsiyeleri şöyle:
- Emniyetli başlayın. İlk birkaç postanız tamamen rahat davranarak olmalıdır. İlgi alanlarınızdan söz edin, ama kimsenin bilmesini istemediğiniz şeylerden söz etmeyin.
- Arkadaşlarınızı izleyen insanları kontrol edin. Twitter’da zaten tanıdığınız insanlara rastlarsanız, onları izleyenlere bakın. Büyük ihtimalle, ortak ilgi alanlarına sahip olduğunuz insanların yanı sıra bildiğiniz insanları bulacaksınız. Bunun sonucunda da onlar size izleyebileceğiniz daha fazla sayıda insan gösterecektir. - Kestirme. Yaygın bir Twitterville gafı olan özel “d” ile halka açık “@”i karıştırmadığınıza emin olun.
- Erişilebilir olun. Twitter kullanıcı adınızı her yerde kullanın, e-mail imzanıza ekleyin, kartvizitinize bastırın, blog yorumlarına bırakın, spam olmasın, uygun olan her yerde kullanın.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz