İnovasyonla gelişecek

istikrarlı büyüyor

3.08.2016 11:20:270
Paylaş Tweet Paylaş
İnovasyonla gelişecek
SAKIZ
BÜYÜME

2010-2013 yılları arasında toplam sakız pazarı çift haneli büyüdü. Fakat 2014’ten sonra genel ekonomik yavaşlamanın etkisiyle sektör 2015 yılında bir önceki yıla oranla yaklaşık yüzde 3 büyüdü. Böylece Türkiye sakız pazarının büyüklüğü 700 milyon TL’ye yaklaştı. Son 4 yıla bakıldığında ise sektörün yüzde 22,4 büyüdüğü görülüyor.
ÇEŞİTLİLİK
Artan genç nüfusun da etkisiyle tüketiciler ferahlık ihtiyaçlarını karşılayan ürünlere daha fazla yöneliyor. Dolayısıyla sakıza olan ilgi ve talep artıyor. Bu noktada tüketici ihtiyaçlarına göre her kitleye hitap edecek geniş bir ürün yelpazesi sağlamak önem kazanıyor. Piyasada şekersiz ve tatlandırıcılı sakız formatlarının yanı sıra diş dostu ürünlerin de olması sektör için pozitif bir değer oluşturuyor.
İSTİKRAR
Sektörün 2016 sonunda yaklaşık yüzde 3 artışla 705 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşması öngörülüyor. Ama bu noktada markaların iletişimlerinin ve sundukları ürün yelpazesinin büyük etkisi olacağı görüşü hâkim. Mondelez Türkiye Sakız&Şeker Kategori Lideri Barış Çolakoğlu, “Yeni neslin ve değişen dünyanın ihtiyaçlarını anlamanın, bu doğrultuda inovatif ürünler sunmanın büyümeye büyük katkısı olacağını düşünüyoruz” diyor.

KURUYEMİŞ
POTANSİYEL PAKETTE
HACİM
2014 yılında kuraklık ve don olayı nedeniyle tarımsal mahsullerde meydana gelen rekolte düşüklüğü 2014’ün ikinci ve 2015’in birinci yarısında kuruyemiş hammadde ve son tüketici fiyatlarını hayli yükseltti. Buna bağlı olarak 2015’te fındık gibi fiyatı yükselen ürünlerin tüketimi düştü ama fiyatların yükselmesi ve döviz fiyatlarındaki artış ciroları yüksek gösterdi.
İHRACAT Son bir yıl içinde sektör 2 milyar doları kuruyemiş ve 1 milyar doları kuru meyve olmak üzere toplam 3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ürünler bazında bakıldığında, Türkiye’nin dünya liderliğini elinde tuttuğu fındığın yanı sıra incir, kayısı ve Antep fıstığı bu konuda öne çıkıyor. Sektörün en önemli sıkıntısı ise rekolte düşüklüğü nedeniyle yükselen fiyatlar. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Kuruyemiş, sağlıklı atıştırmalık kategorisinde yerini iyice aldı. Ancak sektörün sadece yüzde 35’i paketli kategoride. Bu potansiyelin sektörü yönlendireceği düşünülüyor. Yükselen fiyatların sektörde sürdürülebilirliği tehdit ettiğini anlatan Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, “2016’da yine sürdürülebilir büyümeye odaklanacağız” diyor.

ZÜCCACİYE
ÜRETİME YOĞUNLAŞTI
DIŞ TİCARET
Züccaciye sektörü, 2015 yılını 10 milyar dolar civarında cirosal büyüklükle tamamladı. Yıllık 6,7 milyar dolar üretim hacmine sahip olan sektör, ihracatta ise dünya 6’ncısı durumunda. Sektör, 2005 yılında 700 milyon dolar dış ticaret fazlası verirken, 2015’te 2,2 milyar dolar fazla verdi. Yani 10 yılda ihracatı dolar cinsinden 3 kattan fazla arttı.
REKABET AR-GE yatırımlarının kısıtlı oluşu, kurumsallaşmaya ve markalaşmaya geçişte sıkıntılar sektörün en önemli sorunları. Üreticilerin devletten; işçilik, finans ve enerji maliyetlerinin düşürülmesi yönünde beklentileri var. Ayrıca kaynak kullanımı destekleme fonunun (KKDF) ve KDV’nin düşürülmesi gibi konularda ciddi çalışmalar yürütülüyor. Böylece sektörün dünyadaki rekabet gücünün de artırılması hedefleniyor.
ÜRETİM 2015 yılında Türkiye dış ticaretinde yaşanan küçülmeye paralel olarak züccaciye sektöründe yaşanan küçülmenin, ülke ekonomisinde beklenen büyüme ile birlikte, gelecek yıllarda yine büyümeye dönmesi bekleniyor. Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Ömer Ertuğrul Erdoğan, “6,7 milyar dolar olan üretim hacmimizin 5 yıl içinde 10 milyar doları geçmesini hedefliyoruz” diyor.~ÇAĞRI MERKEZİ
GELECEĞİ SESTE
DURAKLAMA
Çağrı merkezi 2015 yılında istihdam açısından yüzde 4 büyüyerek 83 bin kişiye istihdam sağladı. Sektörün pazar büyüklüğü ise bir önceki yıla göre yüzde 6 büyüme ile 3,6 milyar TL’ye ulaştı. Böylece Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanunun etkisi, teşvik kapsamının daralması ve genel ekonomik belirsizlikler nedeniyle son beş yılda ortalama yüzde 15 olan büyüme hızı, geçtiğimiz yıllara göre düşüş gösterdi.
SİRKÜLASYON Çalışan sirkülasyonu sektörün en büyük sıkıntılarından biri olmaya devam ediyor. Bunun en temel nedenlerinden biri henüz müşteri temsilciliği işinin meslek olarak algılanmaması ve geçici bir iş olarak görülmesi. Sektörün bu konudaki ciddi çabaları sonucu 2015 yılında çalışma süreleri önceki yıllara göre uzadı ve 1-2 yıl olarak gerçekleşti.
HİZMETLER Gelecek dönemlerde geleneksel hizmet kanallarının yanı sıra ses teknolojileri ile tuşlama yapmadan, chat ve sosyal medyadan sunulan çağrı merkezi hizmetlerinin artması bekleniyor. Çağrı Merkezleri Derneği (ÇMD) Başkanı Metin Tarakçı, “İhtiyaç duyulan teşviklerin sağlanması halinde sektörün yeniden çift haneli büyüme rakamlarını yakalaması bekleniyor” diyor.

SÜT
GÖZÜ AFRİKA’DA
PERFORMANS
Geçtiğimiz yıllarda devletin verdiği teşvikler sayesinde çok iyi bir büyüme ivmesi yakalayan süt sektörü, 2015 yılında 21,4 milyon TL’lik bir büyüklüğe ulaştı. Sektörün 2011’de yüzde 20 düşen ihracat değeri ise sonraki yıllarda toparlanarak 2015 yılına kadar yılda yüzde 20-24 arasında arttı. 2015’te AB’nin süt kotalarını serbest bırakması, dünyada süt fiyatlarının düşüşe geçmesi, Rusya ve Ortadoğu’daki karışıklıkların etkisiyle ihracatı yaklaşık yüzde 23 düştü.
SORUNLAR Süt sığırcılığı işletmelerinin küçük ve dağınık olması, süt sektörünün başlıca sorunu. Bu da beraberinde verim ve kalite düşüklüğü, fiyat istikrarsızlığı, yüksek maliyet, arz talep dengesizliği, kayıt dışılık, hayvan hastalıkları olarak yansıyor. Sektörün en büyük girdisi olan yem hammadde fiyatlarının yüksek olması da diğer sorunlar arasında.
İDDİALI Süt sektörünün 2016 yıl sonunda yaklaşık yüzde 3 büyüyerek cirosunun 22 milyon TL’ye ulaşması bekleniyor. Sektör ihracatının ise yıl sonunda 300 milyon dolara yaklaşacağı tahmin ediliyor. Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (ASÜD) Başkanı Harun Çallı, “Önümüzdeki 5 yılda sütte Ortadoğu ve Afrika’nın temel tedarikçilerinden biri olacağız” diyor.

İKLİMLENDİRME
HEDEF 60 MİLYAR DOLAR CİRO
REKABET
Toplumun refah seviyesindeki artış ve iç hava kalitesi bilincinin artması iklimlendirme sektörünün gelişimini tetikledi. Ürünlerinde global standartları yakalayan sektör, dünya firmaları ile rekabette de avantajlı bir konumda. Sektörün ihracatı, 2013 yılında 4,2 milyar dolar iken 2014’te bu rakam yüzde 4,8 oranında artarak 4,4 milyar dolara ulaştı. 2015 yılı durağan geçse de sektör 3,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi.
İŞ GÜCÜ Nitelikli iş gücünün yetersizliği, sektörün yaşadığı öncelikli sorunlardan biri. İş hacminin büyümesi acil nitelikli iş gücü istihdamı gerektiriyor, ancak nitelikli iş gücü arzı henüz yeterli seviyeye ulaşamadı. Meslek içi eğitimler ve devletin meslek lisesiyle yüksekokulların sayısını artırması gibi çalışmalarla çözüm yolunda adımlar atılmaya başlandı.
2023 HEDEFİ İklimlendirme Soğutma ve Klima İmalatçıları Derneği (İSKİD), URGE (Uluslararası Rekabeti Geliştirme) projesi ile Türk üreticilerin uluslararası pazarlarda rekabet gücünü artırıcı çalışmalar yapıyor. İSKİD Başkanı Cem Savcı, “Tüm bu avantajların değerlendirilebilmesi sonucunda 2023 yılında 25 milyar dolar ihracat hacmi ve 35 milyar dolarlık iç piyasa büyüklüğü ile toplam 60 milyar dolarlık satış hacmine ulaşmayı öngörüyoruz” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz