Banka dışında dijital devrim

Türkiye'deki bankalar, geçtiğimiz 10 yılda teknolojiye yaptığı yatırımla fark yarattı.

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Banka dışında dijital devrim
İnternetten mobil bankacılığa çok sayıda alternatif kanalın kullanımı yaygınlaştı. Bu sayede maliyetler düşerken müşteri sayısı ve gelirler de arttı. Simdi banka dışında da benzer bir gelişme var. Sigortadan faktoringe finans sektörünün geri kalanında da yeni kanallara yatırım artıyor. Simdi banka dışı finans şirketleri, daha çok işlemi alternatif kanallara taşıma hazırlığı yapıyor. 2000'li yılların başında geleceğin teknolojilerinden söz ederken bu kadarını hayal etmemiştik. Dijital çağ, beklediğimizden hızlı yükseldi; oyunun kuralını tamamen değiştirdi. Online uygulamalar, bugün artık hayatımızın her alanında. Uçak biletlerimizi internetten satın alıyoruz, cepten kredi başvurusu yapıyoruz, alışveriş tecrübelerimizi sosyal ağlarda paylaşıyoruz. Daha fazlasını da yapacağız, çünkü her alanda teknolojiye yatırım artıyor. Bankacılık, teknoloji konusunda öncü sektörlerden biri. Özellikle son 10 yılda yapılan teknolojik yatırımlar, bankalara yepyeni kanallar yarattı. Ürün ve hizmetler bu sayede çeşitlendi. Teknoloji, bankasız müşteri sayısını da önemli ölçüde düşürdü. Yeni kanallar çok sayıda yeni banka müşterisi yarattı. Finans sektörünün geri kalanı da şimdi bankaların izinden gidiyor. Banka dışı finansta teknolojiye yatırım artıyor. Online uygulamalar gelişiyor. Örneğin sigorta sektörü, teknolojik altyapısını bir hayli iyileştirdi. Sektörde online prim üretiminde hissedilir bir artış var. Bireysel emeklilik sisteminde, e-emeklilik uygulamaları sayesinde katılımcılar emeklilik planlarını internet üzerinden yapabiliyor. Leasing işlemlerinde online fiyat teklifi verilebiliyor, ödeme planları online yapılıyor. Özel yazılımlar üzerinde çalışan faktoring sektöründe online işlem yapan şirket sayısı artıyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

SİGORTANIN ÖNCÜLERİ

Sigorta sektörü uzun yıllardır 4 ana dağıtım kanalıyla çalışıyor. Prim üretiminde acentelerin başı çektiği bu kanallara, son yıllarda internet de eklenmiş durumda. Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Filiz Tiryakioğlu, online satışın payının yıllar itibarıyla gelişme gösterdiğini söylüyor. Anadolu Sigorta, çok sayıda yeni nesil uygulamasıyla sektörün öncü şirketlerinden. Örneğin 'Sigortam Cepte' ismini verdiği mobil uygulamasıyla sigortalılarının poliçe bilgilerini takip etmelerine olanak sağlıyor. Ayrıca web sitesi aracılığıyla direkt web sitesi kanalı üzerinden kasko, trafik, dask, ferdi kaza ve kart koruma ürünlerini satıyor. Filiz Tiryakioğlu, yeni kanalların potansiyeline çok inandıklarını söylüyor ve ekliyor: "Stratejimiz, mevcut acente ağımızla rekabete girmeksizin internet üzerinden poliçe satın almak isteyen müşterilerimizin memnuniyetini sağlamak yönünde." Teknolojiye yatırım tarafında öncü bir diğer şirket de Axa Sigorta. Şirketin acenteleri 2003 yılından bu yana online işlem yapıyor.~
 Axa Sigorta Genel Müdürü Cemal Ererdi, "O tarihten bu yana ayrıca iş zekası çözümleriyle hem acentelerimiz hem yönetim kadromuz için son derece kullanışlı ve en önemlisi direkt kâra yansıyan hamleleri yapabilme imkanı bulduk" diye konuşuyor.

OYA YÜKSEL / FİBA FACTORING GENEL MÜDÜRÜ
"TEKNOLOJİ KURUMSAL KİMLİĞİ ÖNEMLİ ÖLÇÜDE ETKİLİYOR"
HANGİ UYGULAMALAR VAR?

Sektörün büyümesi, faktoring tanımının tam olarak anlaşılmasıyla paralel olarak faktoring şirketleri arasındaki rekabet, sektörde alternatif ürün ve hizmetlerin gelişmesine yol açıyor. Teknolojinin kullanımı bu sürecin önemli bir parçası. Bugün online faktoringde işlem yapılamamasına karşın müşterilere anlık online izleme, sorgulama ve raporlama hizmetleri sunulabiliyor. Özellikle müşteri odaklı üst düzey hizmet kalitesi için online faktoring teknolojisinde de etkin gelişim gösterilmesi önemli. Bu bağlamda faktoring ve yazılım şirketleri, birlikte konu özelinde amaca uygun programlar üzerinde çalışıyor.
FİBA NE YAPIYOR?
Faktoring bir hizmet sektörü, müşterilere sunulan servisin kaliteli olması ve müşteri memnuniyeti çok önemli. Teknoloji kullanımı operasyonel maliyetleri düşürmesinin yanı sıra kurumsal kimliği de etkiliyor. Şirketimizde online faktöringi, pilot müşterilerde uygulanmaya hazır duruma getirdik. Gelecek beklentimiz ve çalışmalarımız ise müşterilere adım adım faktoring işlemlerinin online olarak verilebilmesine yönelik. Hukuki altyapının oluşmasını takiben, hizmet kalitemizi daha da artıracağına inandığımız bu alanda, şirket bünyemizde oluşturduğumuz teknoloji komitemizin önderliğinde çalışmalarımıza devam ediyoruz.


E-EMEKLİLİK YAYGINLAŞIYOR
Bireysel emeklilik sistemi (BES), banka kanalıyla çalıştığı için teknolojik gelişmeleri yakından izliyor. Diğer yandan zaten yeni bir sektör olduğu için BES, kuruluşunda yapılan altyapı yatırımlarının da faydasını görüyor. Garanti Emeklilik Genel Müdürü Erhan Adalı, gelişimin devam ettiğine işaret ediyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor: "Emeklilik sektörü, yeni teknolojileri uygulamaya alma konusunda oldukça başarılı. Bugün şirketlerin iç süreçlerinden, müşteriye dokunulan her noktaya kadar tüm alanlarda teknolojinin nimetlerinden faydalanıyoruz. Örnek vermek gerekirse müşteriler emeklilik sözleşmeleriyle ilgili tüm işlemlerini online uygulamalarla gerçekleştirebiliyor. Ayrıca birçok kanaldan birikimlerini diledikleri anda takip edebiliyorlar. Bugün sözünü ettiğimiz online uygulamalar ağırlıklı olarak hizmet bacağıyla ilgili. Önümüzdeki dönemde mevzuatsal değişikliklerle beraber uzaktan satış kapsamında yenilikler de gözlemleyeceğiz. Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'nun bazı maddelerinde değişiklik yapılması tasarlanıyor. Yeni taslağın 4'üncü maddesinde, sisteme dahil olmak için emeklilik sözleşmesi "imzalanır" yerine "akdedilir" ifadesi kullanıldı. Bu ifadeyle uzaktan satışa imkan veren sözleşme süreçlerinin de önü açılmış olacak. AvivaSA CEO'su Merak Eredenk, satışın kademeli yapılarak etkinliğini artıracak olan bu esnekliğin, tele-satış sürecini de yüz yüze satış sürecine göre düşük maliyetli bir seçenek haline getireceğini söylüyor. Diğer yandan hayat sigortaları tarafında da teknoloji kullanımı hayli yaygın. BES şirketleri bankaların alternatif dağıtım kanallarıyla özellikle ATM üzerinden başarılı sonuçlar alıyor. Meral Eredenk, "CRM altyapılarının da daha aktif kullanılmasıyla bu kanalların kullanımı hızla artacak. Gelecekte farklı ülkelerde olduğu gibi mobil uygulamaların artmasını ve hızlı bir şekilde ürün satın alınabilmesini bekliyoruz" diyor.~

FAKTORİNG VE LEASİNG HIZLANIYOR

Bankacılık dışında finansta yapısal düzenlemeler nedeniyle bugüne kadar nispeten teknolojik gelişmelerin dışında kalan faktoring ve leasing sektörlerinde de son dönemde alternatif kanallara yönelik çalışmalara hız verilmiş durumda. Leasing şirketleri, web uygulamalarını yaygın biçimde kullanmaya başladı. İnternet üzerinden verilen hizmetlerde çeşitlilik artıyor. Örneğin Garanti Leasing, internet sitesi üzerinden anında leasing teklifi uygulamasına sahip. Leasing kullanıcıları,Garanti'nin internet sitesi üzerinden kiralamak istediği ekipmanlarla ilgili güncel fiyat planlamasını anında görebiliyor. Yapmayı planladıkları yatırım için online fiyat teklifi alabiliyorlar. Faktoring, 2006 yılında BDDK çatısı altına girdiğinden bu yana ciddi gelişim gösterdi. Bu süreçte faktoring şirketleri, kurumsallaşma ve şeffaflaşma yolunda teknolojiye de önemli yatırımlar yaptı. Fiba Factoring Genel Müdürü Oya Yüksel, online uygulamaların henüz gelişme sürecinde olduğunu söylüyor. Halihazırda az sayıdaki faktoring şirketi tarafından sınırlı konularda hizmet sunulduğuna işaret eden Yüksel, "Sektörde şu anda online olarak müşteriler hesaplarını izleyebiliyor. Ancak işlem yapmaları mümkün olmuyor. Faktoring Derneği'nin de önderliğinde sektör olarak bu konudaki çalışmalar devam ediyor ve yakın bir gelecekte daha gelişmiş olarak online hizmetler verilmeye başlanacak. Mobil faktoringdeki hizmet ise yine sınırlı sayıdaki faktoring şirketi tarafından müşterilerinden başvuru alma ve bilgi verme şeklinde sunuluyor. Buradaki gelişim için bazı hukuki altyapıların oluşturulması yararlı olacak" diye konuşuyor.

CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ
"TEKNOLOJİDE BANKALARI YAKALADIK"
SON 5 YILDAKİ GELİŞİM

5-6 yıl öncesine kadar bankacılık uygulamaları, hem iç hem dış müşteriye teknolojik olarak sigorta sektöründen daha fazla olanak sağlıyordu. Günümüzdeyse teknolojinin kullanımı ve yeni gelişmelerin nimetlerinden yararlanılması açısından sigorta sektörü, bankacılığı yakalamış durumda. Sunulan hizmetin ve yapılan işlemlerin içeriğine bakıldığında bankacılık işlemlerinin bireysel kullanımda günün şartlarında hep daha fazla etkileşime ihtiyaç duyduğu çok aşikar. Bu açıdan teknolojiye sahip olsanız bile kullanıcı beklentileri her zaman teknolojiyle çözümlenemeyebiliyor. Online ve mobil olma konusunda sigortacılığın ihtiyacı olan özellikle dağıtım kanalları için her yerden erişim, müşteri açısından 7/24 işlem yapabilme ihtiyacı günden güne gelişiyor ve yeni imkanlar sağlanıyor. Müşterilere yansıyan teknolojik altyapının dışında içeriye yönelik yapılan çalışmalarda sektör çok hızlı kabuk değiştirmiş durumda.
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Günümüzde özellikle mobil iletişimin hızının artmasıyla birlikte tablet PC'ler ve akıllı telefonlar vasıtasıyla bilgiye ulaşma ve işlem yapabilme ihtiyacı artıyor. Bu gibi mecralarda sadece var olmak için var olmak gibi bir trend var. Ancak bunun dışında sigorta işinin doğası gereği, özellikle son kullanıcının bir noktada insanla etkileşime geçme ihtiyacı teknolojinin önüne geçiyor. Özellikle bazı resmi belgelerin örneğin KTT gibi, ıslak imzalı olarak her 2 tarafça doldurulmuş olması gereği online işlemlerde bazı kısıtlara yol açıyor. Bu nedenle iç ve dış mevzuatların çerçevesinde sigortanın doğasına uygun gelişmeleri görmeye devam edeceğiz. Gelecekte özellikle yeni neslin sosyal medyada çok uzun vakit geçiriyor olmasından dolayı sigorta bilinçlendirilmesine, pazarlama ve müşteri kitlesinin yaratılmasına yönelik faaliyetler artacak.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz