Finansın hızlısı

Finansman şirketleri, son 5 yılda hem aktif büyüklüklerini hem kullandırdıkları kredi miktarını 3’e katladı...

29.07.2016 16:27:120
Paylaş Tweet Paylaş
Finansın hızlısı
Bankacılıkta kredi kartlarına getirilen taksit sınırlaması geçtiğimiz 2 yılda tüketici finansmanı sektörünün yıldızını parlattı. 12 oyunculu sektör, 2015’i yüzde 34 büyümeyle kapattı. Sektör 2015 sonunda 27,2 milyar TL aktif büyüklüğe ve 23,8 milyar TL kullandırılan kredi hacmine erişti. Sektörün son 5 yıldaki büyüme rakamları çok dikkat çekici… Finansman şirketleri, 2011-2016 yılları arasında aktif büyüklük ve kullandırılan kredi tutarlarını 3’e katladı. Bu dönemde yıllık ortalama büyüme yüzde 35 oldu. Finansal Kurumlar Birliği, sektörün önümüzdeki 5 yıl için büyümesinin yıllık 25- 30 bandında devam edeceğini öngörüyor. Finansman sektörü, kârlılığıyla da öne çıkıyor. 2015 yılında da finansta yıllık yüzde 66 kâr artışı yakalayarak 356 milyon TL artıya geçti. Bu sektörde mikro finansman yapılmaya başlanmasıyla müşteri sayısı da tırmanıyor. Öyle ki bu yılın ilk üç ayında sektörde müşteri sayısı yüzde 64 arttı. Tüm bu olumlu göstergeler, finansman şirketlerinin gelecek hesaplarına yansıyor. Yeni alanlar, yabancı ve yerli oyuncu girişleri olasılığı gibi farklı dinamiklere göre oyuncular, yeni büyüme stratejileri belirliyor.
OTOMOTİVDE KAYIŞ SÜRER
Finansman şirketlerinin yakaladığı bu büyümenin ardında pek çok farklı etken yatıyor. DenizBank Genel Müdürü Hakan Ateş’in de değindiği gibi taşıt kredileri artık bankalardan finansman şirketlerine kayıyor. ALJ Finansman Genel Müdürü Nilüfer Günhan, Türkiye’de otomotiv kredilerinin yüzde 51’inin finansman şirketleri tarafından kullandırıldığını açıklıyor. Tırsan Finansman Genel Müdürü Bülent Görer, ağır ticari ile treyler alımlarında bu oranın yüzde 100’e ulaştığını açıklıyor. Zaten sektörde finansman şirketleri ağırlıklı olarak otomotiv finansmanı alanında uzman ve sektör hacminin yüzde 97,8’i gibi ezici bir ağırlığı otomotiv finansmanından geliyor. Peki otomotiv kredilerinde bu kayış nasıl oldu? ALJ Finansman Genel Müdürü Nilüfer Günhan, bu soruyu şöyle yanıtlıyor: “Öncelikle Türkiye otomotiv pazarı, 200 binli adetlerden 1 milyon adetlere çıktı. İkinci ve temel neden finansman şirketleri, taşıt kredilerindeki uzmanlıkları nedeniyle müşteriler ve bayiler tarafından özellikle tercih edilen bir konuma geldi” diyor. Bu trendin finansman şirketleri lehine devam etmesi de bekleniyor. Çünkü Tırsan Genel Müdürü Görer’in açıkladığı gibi özellikle KOBİ segmenti banka kredisi almakta zorlanıyor. Görer, “Otomobil taşınır menkul olduğundan bankalar için teminat vasfı zayıf kalıyor. Bir de finansman şirketinde 1-2 saatte kredi kararı alınabiliyor, hızlı ve esnek çözümler üretilebiliyor” diyor. Nilüfer Günhan da “Otomotiv bayilerini ve iş modellerini çok iyi tanıyan finansman şirketleri, satıcılar ve otomobil almak isteyen gerçek ve tüzel tüketiciler tarafından artan oranlarda tercih edilen kurumlar olmaya devam edecek” sözleriyle aynı fikirde olduğunu aktarıyor.
YENİ ALANLAR AÇILIYOR
Otomotivin yanında kredi kartı taksitlerinin sınırlandığı cep telefonu, altın, mobilya ya da özel eğitim gibi mikro finansman alanlarında sektörün güçlü büyüme beklentisi mevcut. Sektörün lider oyuncularından Koçfinans Genel Müdürü Yeşim Pınar Kitapçı, “Büyüme, daha küçük montanlı ve farklı alanlardaki finansmanlardan gelecek. Burada kolay ve hızlı kredi süreçleriyle finansman şirketlerinin, müşterilerin tercih edeceği güçlü bir seçenek olacağını düşünüyoruz. Sektör hep otomotiv ağırlıklı olacak ama açılım otomotiv dışı ve bireyselden gelecek” diyor. Burada ilk adım, telekom sektörü öncülerinden Turkcell’den geldi bile… Şubat ayında kurulan Turkcell Finansman ile Turkcell abone merkezleri üzerinden cihaz almak isteyenlere 36 aya kadar vadeli tüketici kredisi sunabilecek ve bu merkezler üzerinden ihtiyaç kredisi verebilecek. Finansal Kurumlar Birliği yetkililerin, bu yeni oyuncunun etkisiyle ilgili açıklamaları şöyle: “Turkcell Finansman katılımıyla sektörde yıl sonuna kadar yaklaşık 2 milyar TL ilave büyüme olacağı öngörüyoruz. İlk 3 aylık verileri de bu rakamı doğruluyor. İleride alanımızda mikro finansta büyüme bekliyoruz.” TEB Cetelem Genel Müdürü Didier Engelhard ise “Mevcut tüm gelişmeler sektör için büyümenin önümüzdeki yıllarda da süreceğini gösteriyor ama burada potansiyel yönetmelik değişiklikleri belirleyici olacak” uyarısında bulunuyor. Yeşim Pınar Kitapçı, bu yeni farklı alanların 5 yıl içinde sektör hacminden yüzde 10 pay alabileceğini öngörüyor. Sektörde ileriki yıllarda özel okul ve tatil harcamalarının finansmanının da finansman şirketlerinin portföylerine katılabileceği de beklentiler arasında.~OYUNCULARIN PLANLARI
Bu fırsatlarla dolu sektörde, mevcut az sayıdaki oyuncunun önemli büyüme hedefleri var. Örneğin TEB Cetelem Genel Müdürü Didier Engelhard, “2015 yılında 60 binden fazla adet araç kredisi finansmanı gerçekleştirdik. Öncelikli hedefimiz, mevcut pazar payımızı artırmak” diyerek hedeflerini aktarıyor. Bu doğrultuda şirket, yeni iş ortaklarıyla çalışmayı planlıyor ve krediyle satın alınan araç değerini korumaya alan sigorta ürünleri, asistans ürünleriyle büyümeyi hedefliyor. Engelhard, “Finansman sektörünün Türkiye��de gelecek vadettiğine inanıyoruz. Cetelem Gözlemevi 2015 araştırmasına göre şu anda Türkiye’de 1.000 kişiye düşen araç sayısı 171, Avrupa’da ise 582. 2020’de ise Avrupa’da artış neredeyse dururken Türkiye’de bu sayının 236’ya çıkacağı öngörülüyor” diyor. Otomotiv kredilerinde uzmanlaşmış bir diğer şirket ALJ Finansman, sektöre adım attığı 2013 yılından bu yana cirosunu yüzde 20 büyüttü. Şirketin genel müdürü Nilüfer Günhan, “2020 hedefimiz, ciromuzun 2 katına, portföy büyüklüğümüzün ise 2 milyar TL’ye ulaşması. Önümüzdeki 5 yılda, otomotiv kredilerindeki uzmanlığımıza odaklanacağız ayrıca bayi stok finansmanına yönelik hizmetlerimizi büyüteceğiz. Kredi kullandıracağımız müşteri adedinin 2,5 kat artacağını ve yılık 40 binli adetlere ulaşacağını da öngörüyoruz” diyor. 5 yıl sonunda 200 milyon Euro kredi büyüklüğüne erişmeyi planladıklarını açıklayan Tırsan Finansman Genel Müdürü Bülent Görer de yakın dönemde büyüme hedeflerini şöyle özetliyor: “Bu yıl 10 milyon Euro üzerinde kredi büyüklüğüne ulaştık. Her yıl 40 milyon Euro üzerinde kredi kullandıracağız. Treyler finansmanı yapmayı düşünüyoruz, şimdilik başka alanlara girmeyi planlamıyoruz. KOBİ’leri destekleyen bir finansman şirketi olacağız ve beş yılın sonunda 5 bin müşteriye ulaşacağız.”
YENİLER GELECEK
Yıllık yüzde 25-30 arasında büyümesi beklenen finansman sektörüne yönelik birçok yerli ve yabancı yatırımcının ilgisi bulunuyor. Son dönemdeki yeni girişler de bu ilginin net göstergesi… Finansal Kurumlar Birliği yetkilileri, son dönemdeki hareketliliğe şöyle dikkat çekiyor: “PSA Finansman Finansbank’a satıldı ve Hemen Al olarak faaliyetlerine devam edecek. Şirket mikro kredilerde büyümeyi planlıyor. Ayrıca Evkur Finansman’ın da yakında faaliyete başlamasını bekliyoruz.” ALJ Finansman Genel Müdürü Nilüfer Günhan, beyaz eşya, mobilya, eğitim, telekomünikasyon gibi birçok farklı ürüne, satış noktasında kredi hizmeti sunacak yeni firmaların çok yakında sektöre katılmasını bekliyor. Yönetici, “İslami tüketici finansman kredisi sunacak yeni şirketleri de orta vadede aramızda göreceğimizi öngörüyoruz. Günümüzde dijitalleşen satış ve pazarlama süreçleri mevzuatımızda revizyonları zorunlu kılıyor. Bu yönde düzenlemelerin yapılması yeni yatırımcı sayısını çok daha artacak” diyor. Bülent Görer de burada banka iştiraklerinin gelebileceği düşüncesinde: “Bankalar yüzde 15 büyürken finansman sektörü en az yüzde 25 büyüyecek. Yabancı yatırımcı açısından riskli görüldüğü takdirde yeni girişler yeni yabancı banka öncülüğünde olabilir. Bankalar şube açmak yerine finansman şirketiyle büyümeyi tercih edebilir. Rabobank ve yeni kuruluş onayı alan Bank of China için bu mümkün görünüyor.” TEB Cetelem Genel Müdürü Engelhard, yabancılar tarafında da yeni girişler olacağı fikrinde: “Finansman şirketlerinin aktif büyüklüğünde son yıllardaki artış ve sektördeki olumlu gelişmelerle Türkiye’deki pazarın mevcut durumu, yabancı yatırımcılar için cazip bir ortam yaratıyor.”~“İHTİYAÇ KREDİLERİNDEN DE HIZLI PAY ALACAĞIZ”
NABİ TEMUÇİN / ŞEKER FİNANS GENEL MÜDÜRÜ
YILLIK YÜZDE 35 BÜYÜRÜZ

Sektörde inovatif vizyonumuzla orta vadede her yıl yüzde 35 büyüme hedefliyoruz. Şeker Finans olarak Türkiye’de ilk biz, 30 yıl vadeli mortgage finansmanını sunduk. Büyümeyi uzman olduğumuz mortgage kredilerine ek olarak, tüketici finansman ürünlerini de kredilendirerek sağlamayı planlıyoruz. Uygun kredi çözümlerimiz ile esnaf ve KOBİ’lerimizin de yanlarında yer almaya devam edeceğiz. 5 yıllık planımızda özellikle tüketici ve ticari işyeri kredilerinde önemli büyüme hedefimiz bulunuyor.
YENİ ALAN FIRSATI
Bu hedef paralelinde müşteri sayımız da ağırlıklı bireysel olarak paralel oranda artacağını öngörüyoruz. Tüketici finansmanı alanında büyüme trendin önümüzdeki dönemde de hızlanarak sürmesini bekliyoruz. Böylece tüketici ürünleri kredi pazarı içindeki tüketici finansmanı şirketlerinin payının artacağını öngörüyoruz. Taşıt kredilerinden sonra ihtiyaç kredilerinde de önemli oyuncuların tüketici finansman şirketlerinin arasına katılmasıyla sektörde yıllık ortalama yüzde 25 bandında büyüme olmasını bekliyoruz.

PINAR YEŞİM KİTAPÇI / KOÇFİNANS GENEL MÜDÜRÜ
“HER YIL YÜZDE 20 BÜYÜYECEĞİZ”

BAYİ FİNANSMANI YAPIYORUZ

Kredi portföyümüz ağırlıklı olarak otomotiv kredilerinden oluşuyor. Bu sebeple otomotiv pazarındaki gelişmeler ve gelecek tahminleri, büyüme planlarımıza önemli ölçüde etki ediyor. Projeksiyonlarda 5 yıl içinde otomotiv pazarının 1-1,3 milyon TL bandında performans göstereceği beklentisi var. Ayrıca faaliyet gösterdiğimiz 2. el otomotiv ve kiralama sektöründe ise yeni araç pazarının üzerinde bir büyüme beklentisi mevcut. Oto pazarındaki bu artış beklentisi, bayilerin yeni ve 2. el araç alımlarındaki finansman ihtiyacını da artırıyor. Bu alanda distribütörler ve kiralama şirketleriyle yaptığımız işbirlikleriyle bayi finansmanı ürünlerimiz sektörde olumlu karşılandı.
YENİ MÜŞTERİ BİREYSELDEN
Diğer taraftan dayanıklı tüketim, eğitim, mobilya gibi ürün hizmet bedeli yüksek olan ve tüketicilerin taksitle ödemeyi tercih ettiği diğer sektörlerde çok büyük bir alışveriş hacmi ve potansiyeli söz konusu. Tüketicilere güvenilir, kolay, evraksız kredi seçenekleri sunduğumuz, ‘Mikro Finans’ ve ‘Kredidakik’ ürünlerimizle bu sektörlere ait kredilerin de portföyümüzdeki payını artırmayı hedefliyoruz. 5 yıllık süreçte ortalama yüzde 20 büyüme hedefliyoruz. Küçük montanlı krediler adedi hızla artıyor ve bu sayede müşteri sayımızın da geçmiş yıllara nazaran büyük ivmeyle artacağını öngörüyoruz. Müşteri adedindeki büyüme daha çok bireysel alanda olacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz