Hesaplar yenileniyor

BES için 2016, zor bir yıl olacak. 1 Ocak’ta yürürlüğe giren yeni düzenlemeyle gelirlerin yarı yarıya düşmesi bekleniyor

15 MART, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Hesaplar yenileniyor
EN AZ 2-3 YIL GEREKİYOR
Tabii şirketlerin yeni düzenlemeden ne kadar etkileneceği, iş modellerini bu düzene adapte edebilme stratejilerine ve yetkinliklerine göre değişecek. Sistemin kurulduğu günden bu yana sektörde 15 oyuncu emeklilik tarafında hiç kâr yazamadı. Bu da yeni düzende önemli bir değişimin şart olduğunu ortaya koyuyor. Groupama Emeklilik Genel Müdürü Ramazan Ülger, bugün müşteri başına kâra geçebilmek için müşterinin en az 10 yıl sistemde kalması gerektiğini belirtiyor. “Ancak en büyük sorunumuz sistemden çıkış. Katılımcıların yüzde 11’i, sistemden erken çıkıyor, bu yüzden başabaş noktasını bulmak zorlaşıyor” diyor. Ülger, Groupama Emeklilik’te kâra geçmek adına son dönemde dağıtım kanalı ve çalışan maliyetleri öncelikli olmak üzere giderleri kıstıklarını açıklıyor. “Bu şekilde teknik kârımızı biraz yükselttik ama henüz kâra geçemedik. Çıkışlar olmasa 2-3 yılda emeklilikte kâra geçeceğiz. Ancak emeklilik, kâra geçmesi gün geçtikçe zorlaşan bir branş haline geldi” diyor. Sektörün yeni oyuncularından olan Fiba Emeklilik’in genel müdürü Ömer Mert, kâra geçme planlarını şöyle aktarıyor: “Gider tarafını iyi yönettiğimizi düşünerek büyümeye çalışıyoruz, ayrıca yeni mevzuatla kurulduğumuzdan tüm yapılanmamızı yeni dünya şartlarına göre yaptık. Bu branşa ait bilanço zararımız zaten çok düşük tutarda ve 2 yıl içinde kâra geçebileceğimizi düşünüyoruz.” Aynı mantıkla 2014 yılında kurulan Katılım Emeklilik’in de iddialı hedefleri mevcut. Katılım Emeklilik Genel Müdürü Ayhan Sincek, yaptığımız görüşmede, “Bizim şansımız, kurulan son şirketlerden biri olarak sadece banka ağıyla yapılanmamız ve komisyon yapımızı da yeni devlet katkılarıyla varılan son kesintilere göre yapmamız oldu. Hayat sigortalarıyla portföyü dengeli yürüttüğümüzden fizibilitemize göre 6-7 yılda başa baş noktaya gelmeyi planlıyoruz. BES’in ciddi bir operasyonel yükü var. Biz süreçlerimizde kâra geçmemizi hızlandıracak şekilde süreç optimizasyonu yaptık. Şubelerde 3-3,5 dakikada BES satın alınabilecek bir altyapımız mevcut” diyor. Bu konuda Sistema Genel Müdürü Ali Tolga Moral ise şöyle bir öngörüde bulunuyor: “Zaten kâr etmesi oldukça zor olan ve bunun için 10 yıl kadar beklemesi gereken bireysel emeklilik şirketleri, yeni düzenlemeyle kâr için yaklaşık 5 yıl daha bekleyecek. 2023-2025 yılları arası şirketlerin yarısından çoğunun emeklilik kaleminde kâra geçebileceğini söyleyebiliriz.”
BÜYÜKLERİN STRATEJİSİ
Kâr eden oyuncular için de 2016, sınav yılı olacak. 2010’dan bu yana sektörün en kârlı şirketi olduklarını açıklayan Garanti Emeklilik’in genel müdürü Cemal Onaran’a göre BES katılımcılar için olduğu gibi emeklilik şirketleri için de uzun soluklu bir ürün, yani şirketlerin bireysel emeklilikte kâra geçmeleri doğal olarak zaman alıyor. “Yeni mevzuatla gelirlerimizin bir miktar daha düşeceği bir döneme giriyoruz ama 2016’da da bireysel emeklilikte kâr etmeye devam edeceğiz” diyen Onaran, bu amaçla kurdukları stratejiyi şöyle aktarıyor: “Önümüzdeki dönem için seçenekler belli: Öncelikle ölçek ekonomisinin avantajından faydalanmak gerekiyor. Ve tabii kârı oluşturan sadece gelirler değil, aynı zamanda giderlerin kontrolü. Her şirketin stratejileri, iş yapış biçimi farklı. Biz kurulduğumuz tarihten beri sürekli maliyet kontrolüne ve etkin bilanço yönetimine büyük önem veriyoruz.” Allianz’dan Taylan Türkölmez, bireysel emeklilik sistemlerinin dünyanın her yerinde uzun vadede kârlılık yaratmak üzerine kurulduğunu hatırlatıyor. Yönetici, “İki şirketimizle birlikte hem fon büyüklüğü hem sözleşme sayısında sektörün en büyük üçüncü şirketi olarak ulaştığımız ölçek sayesinde, çok büyük olmasa da son 2 yıldır kârlıyız” şeklinde konuşuyor. Emeklilik tarafında kârlılıkta, dağıtım kanallarının maliyeti önem taşıyor. Burada banka dağıtım kanalı en verimli maliyetleri sunuyor. Sektörde Axa Emeklilik dışındaki oyuncuların tümü bankalar aracılığıyla müşteriye ulaşıyor. Halk Hayat ve Emeklilik Genel Müdürü Nurullah Okur, sigorta şirketleri için dağıtım kanallarını en yüksek verimlilikte kullanmanın öneminin günümüzde giderek arttığına değiniyor. Bu nedenle de haziran ayında görüştüğümüz Axa Sigorta CEO’su Guillaume Lejeune da, “Emeklilik işinde hacim, ağırlık olarak banka kanalıyla oluyor. Ama bankalarla işbirliği içinde olmamak, bu oyunda olmadığımız anlamına gelmiyor. Şu anda bir anlaşma yapabileceğimiz bir banka mevcut değil, çünkü halihazırda başka oyuncularla mevcut anlaşmaları var. Bugün mevcut dağıtım kanalımıza odaklanıyoruz eğer makul maliyetlerle yeni bir kanal oluşturabilirsek bunu da iş planımıza ekleyeceğiz” şeklinde görüş açıklıyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.