Anadolu planları

Faktoring sektörü, Anadolu’da yeni açılım peşinde. Açılım ise Anadolu’daki KOBİ’ler aracılığıyla yapılacak. İşte bu nedenle şirketler, hem teşkilatları hem bağlı oldukları bankaların şubeleriyle Anadolu’da tabana yayılıyor.

15.08.2014 15:46:190
Paylaş Tweet Paylaş
Anadolu planları
Yeni şube açılacak yerler arasında ise özellikle Adana, Antalya, Bursa, Denizli, Gaziantep, Kayseri gibi sanayinin öne çıktığı kentler yer alıyor. Karadeniz de şirketlerin radarındaki bölgeler arasında yer alıyor. Faktoring sektörü son 6 yıldır hızlı bir büyüme trendi gösteriyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Sektörün işlem hacmi, 2008 yılı sonunda 37 milyar TL iken 2013 sonunda 93 milyar TL’yi geçti. 2008 yılında 5,4 milyar TL olan toplam faktoıing alacakları, yıllık ortalama yüzde 29,9 büyüyerek 2013 yılında 20,2 milyar TL seviyesine ulaştı. Geçen yıl faktoring sektörünün ağırlıklı olarak KOBİ segmentinde olan müşterilerine yarattığı finansman ise 20,2 milyar TL’yi buldu.

Giderek güçlenen sektörde asıl ivme büyük kurumsal firmaların sektöre girmesiyle 2010 yılında yakalandı. Ciroda bir önceki yıla göre yüzde 100 oranında artış yaşandı ve işlem hacmi 75 milyar TL seviyesine ulaştı. Ardından 2012 yılı sonunda uzun zamandır beklenen yasal altyapıya kavuşulması da sektörün gelişimini olumlu etkiledi. Bunun meyvelerini de sektör, 2013’te işlem hacminde yüzde 20 büyüyerek gösterdi.

Bu yıl sektör, ilk iki ayı daha sakin geçirdi. Ancak mart ayından itibaren hacimlerde hareketlenme görülmeye başlandı. Finansal Kurumlar Birliği, sektörün 2014 yılında en az yüzde 15 büyüyerek 110-115 milyar TL işlem hacmine kavuşacağını öngörüyor.

77 oyuncusu bulunan sektörde, bu büyüme temposunda rekabetin koşulları da değişiyor. Gelişmiş ülkelerde faktoring sektörü, milli gelirden yaklaşık yüzde 10-12’si arasında pay alıyor. Türkiye’de ise bu oran hala yüzde 5-6’lar seviyesinde.

Bu payın Türkiye’nin büyümesine paralel yükselmesi bekleniyor. Bu büyümeyi yakalamak için sektörün ana müşteri kitlesini genişletmesi gerekiyor. Burada da KOBİ’ler kritik rol oynuyor. Pek çok faktoring şirketinin, özellikle Anadolu’da yayılma planı hazır.~

YENİ HEDEF ANADOLU
Bu planlarda kilit rol, Anadolu’daki KOBİ’lere biçiliyor. Bugün sektör genelinde müşteri adedinde 3 büyük şehir dışındaki illerin payı yüzde 30’u buluyor. Yöneticiler bu payın, 2018’de yüzde 45-50’ye kadar çıkabileceğini düşünüyor. Bu trendi gören büyük oyuncular, Anadolu merkezli KOBİ’leri hedef segment olarak alıyor.

Öyle ki Şeker Faktoring’in aktif müşterilerinin yüzde 67’si Anadolu’dan geliyor. Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan, 5 binin üzerindeki aktif müşterilerinin yüzde 60’ının 3 büyük il dışından olduğunu açıklıyor.

Anadolu’da yeni müşteri kapmada kıyasıya bir rekabet yaşanıyor. Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Coşkun Bulak, bugün aktif 2 bin 500 müşterilerinin yüzde 30’unun İstanbul, Ankara ve İzmir dışından olduğunu söylüyor. “Anadolu’daki potansiyelin farkındayız. Bu nedenle Anadolu şubelerimizi çalışan sayısını artırmak suretiyle destekledik" diye anlatıyor. Böylece şirket, bu yıl Anadolu’da 500’ün üzerinde yeni müşteri kazanma planı yapıyor.

Bu tablo diğer büyükler için de geçerli. 1.400 şirket ile aktif olarak çalışan Fiba Faktoring’in Anadolu merkezli müşterilerin toplam içinde payı yüzde 20. Genel müdür Oya Yüksel, Anadolu şirketlerinin toplam içindeki payını artıracaklarını şöyle aktarıyor:

“2015 sonuna kadar bu oranı, yüzde 30-40 seviyesine çıkarmak istiyoruz." Müşterilerinin yüzde 40’ı Anadolu merkezli olan TEB Faktoring’in genel müdürü Çağatay Baydar da orta vadede Anadolu’da 2 bin yeni müşteri kazanmak istediklerini vurguluyor. ~

Garanti Factoring’in bu yıl İstanbul dışı müşterileri için zor bir hedefi var. Genel müdür Hulki Kara, “6 bin müşterimizin yüzde 51’i, üç büyük şehir dışında, Bu yıl İstanbul dışındaki şubelerimizde 2 bin 400 yeni müşteriyle en az bir kez işlem yapmayı hedefliyoruz” diyor.

HANGİ İLLER GÖZDE?
Sektörün, Türkiye çapında toplam şube sayısı 330’u geçiyor, Sektörün lider oyuncularının etkin olduğu illere bakıldığında üç büyük şehrin dışında Anadolu’nun sanayi
şehirlerinde yoğunlaşma dikkat çekiyor. Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, en çok çalışılan sektörlerin inşaat, tekstil, imalat, gıda ve kimya olduğuna dikkat çekiyor.

Sektörün şubeleştiği iller de bu gerçeği ortaya koyuyor. Sektörün öncü şirketleri, özellikle Adana, Antalya, Bursa, Denizli, Gaziantep ve Kayseri’de müşterilerine şubeleri aracılığıyla ulaşıyor.

Şirketlerin, Anadolu’da şubeleşme iştahı da sürüyor, “Bu yıl hedeflediğimiz yeni müşterilerin yüzde 94’ü KOBİ” diyen TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, “Dolayısıyla şubelerimizin yerini belirlerken özellikle KOBİ’lerin yoğun olduğu bölgeleri seçiyoruz. Özellikle Anadolu’da taleplerin olduğu bölgelere yakın planlama yapıyoruz” diyor, Bu yaklaşımla TEB Faktoring önümüzdeki 3 yılda şube sayısını 17’den 30’a çıkarmayı planlıyor.

Müşterilerinin yüzde 90’ı KOBİ’lerden oluşan Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü Coşkun Bulak da “Şu anki mevcut şubelerimiz Karadeniz’e oldukça uzak sayılır, Bu nedenle öncelikle Karadeniz için fikir oluşturmaya çalışıyoruz, Öte yandan İç Ege ve Batı Akdeniz de potansiyel açısından değerli” diyor.

Şeker Faktoring, bu yıl Karadeniz’de bir şube açacak, Genel müdür Ali Güray Demir, “2015 sonunda bugün 7 olan şube sayımızı 11’e çıkaracağız” diyor. Garanti Factoring Genel Müdürü Hulki Kara da Doğu ve Güneydoğu Anadolu’nun belirli bir kısmına daha iyi hizmet verebilmek için orta ve uzun vadeli çalışmalar yaptıklarını kaydediyor.~

Aynı şekilde 2014 başında Konya’da şube açan Fiba Faktoring, Gaziantep, Kayseri ve Adana’da bu yönde fizibilite çalışmaları yapıyor. Deniz Faktoring de bu yıl Diyarbakır’da hizmet vermeye hazırlanıyor. Eko Factoring Genel Müdürü Hakan Dilek ise bu yıl sonuna kadar İzmit, Mersin ve Erzurum’da 3 şubeyi daha devreye alacaklarını açıklıyor.

BANKA KANALI DA ETKİN
Bir de sektörün şöyle bir gerçeği var: Faktoring alanında lider oyuncuların hemen hemen hepsi iştiraki oldukları bankalarla sinerji halinde çalışıyor. Örneğin Yapı Kredi Faktoring, yurt geneline yayılmış 900’ün üzerindeki Yapı Kredi şubesiyle müşterileriyle yakın iletişimde.

Bu mantıkla faktoring şirketlerinin işlem hacimlerinde banka kanalı önemli pay alıyor. Şeker Faktoring Genel Müdürü Ali Güray Demir’in, “Bağımsız şubeleşmenin yanı sıra Şekerbank’ın 70 il ve 101 merkez dışı ilçeye yayılmış tabana yaygın şube ağını kullanıyoruz. 2014’ün ilk 4 ayında toplam ciromuzun yüzde 48’i banka kanalı tarafından gerçekleşti” diyor.

Aynı şekilde TEB Faktoring’in bu yıl imzalanan sözleşmelerinin yüzde 50’si, banka kanalıyla oluyor. Çağatay Baydar, “2014’te ulaşmak istediğimiz toplam müşteri sayısı 22 bin 200 civarında ve bu yıl şu ana kadar ulaştığımız yeni müşterilerimizin yarısının bankamız kanalıyla geldiğini söyleyebiliriz" diyor.

Deniz Faktoring de benzer anlayışla çalışıyor. Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan, bu yöndeki çalışmalarını şöyle aktarıyor: “Denizbank’ta portal anlayışı vardır. İştirakler ve banka birbirini rakip olarak görmez. Bu nedenle müthiş bir sinerjimiz var.

2011 başında Denizbank şubelerinin faktoring işlem payından aldığı pay yüzde 13’tü. 2014 Şubat itibarıyla ise işlem hacmimizin yüzde 50’si banka şubelerinden geliyor. Biz yüzümüzü Denizbank’a çevirdik. Böylece bankanın 700 şubesi ve 16 bölge müdürlüğümüzle her ilde varız."~

“Politikamız sadece farklı illerde şube açmaktan ibaret değil. Olabildiğince tabana yayılarak her geçen gün yeni sektörlere ve müşterilere ulaşma isteğindeyiz" diyen Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel de Fibabanka’nın da işlem hacminde önemli bir kanal olması için çalıştıklarını belirtiyor.

GELECEK HESAPLARI
Hem şube hem banka kanalıyla iki koldan rekabet eden şirketlerin, bu yıl için de güçlü büyüme planları mevcut. Çoğu büyük oyuncu, sektörün bu yıl beklenen ortalama büyümesi yüzde 15’in üzerine çıkmak için çabalıyor.

Bu manada en iddialı hedef, Deniz Faktoring’in. Şirketin genel müdürü, bu yıl sonunda ciroyu yüzde 40 büyütmeyi planlıyor. Eko Faktoring de 2013 yılında 1 milyar 70 milyon TL olan cirosunu bu yıl 1,4 milyar TL ile kapatmak istiyor.

Eko Factoring Genel Müdürü Hakan Dilek, “Hedefimiz 5 yıl içinde Türkiye’de ihracat faktoringinde ilk 5’e girmek. Plasman rakamımız geçen yıl 373 milyon TL’ydi. Bu yıl 475 milyon TL’ye yükselteceğiz” diyor.

Garanti Faktoring’in bu yılki hedeflerini genel müdür Kara, şöyle açıklıyor: “Her yıl sektör büyümesinin üstünde bir performans sergilemek için çalışıyoruz. Hem işlem hacminde hem müşteri sayısında yüzde 20-25 bandında büyümeler hedefliyoruz, Özellikle aktifimiz içindeki KOBİ payını artıracağız.”

Yapı Kredi Faktoring ve Fiba ise bu yıl için sektör paralelinde büyümeyi hedef olarak belirledi. Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Coşkun Bulak, “2014 yılında da toplam işlem hacmine göre sektör liderliğimizi devam ettirmeyi hedefliyoruz. Bu yıl toplam 1.500 civarında yeni müşteri kazanacağız. Hacim olarak yüzde 10-15’ler seviyesinde büyüme yakalamayı planlıyoruz” diyor.~

Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, tabana yaygın kredi ve pazarlama politikaları doğrultusunda, müşteri adetlerindeki artışın büyümenin ötesinde yüzde 20-25 aralığında gerçekleşeceğini düşünüyor.

“Bu yıl ilk 4 ayda hedeflerimizi yakaladık ve yıl sonunda da 730 milyon TL işlem hacmine ulaşağız” diyen Şeker Faktoring Genel Müdürü Ali Güray Demir ise daha temkinli hedeflerle ilerliyor. “Bu yılki işlem hacmi hedefimiz yüzde 14. Büyümemizde inşaat, gıda, tekstil, makine, çimento, ulaştırma, metal ve sağlık sektörlerinin yine lokomotif olmasını öngörüyoruz” diyor.

İHRACAT DA KUVVETLENİYOR
Faktoring şirketleri, bu büyüme oranlarını yakalamak için ihracat faktoringine de yoğunlaşıyor. 2014 Mart ayı itibarıyla yaklaşık 20 milyar TL kaynak yaratan Türk faktoring şirketleri, aynı dönemde yaklaşık 26 milyar TL’lik ciroya ulaştı. Finansal Kurumlar Birliği Başkan Vekili Zafer Ataman, bu yılın ilk çeyreğinde sektör cirosunun yüzde 18’inin ihracat faktoringinden geldiğini açıklıyor

Türkiye ihracat faktoringinde önemli bir yerde. “Türkiye, ihracat faktoringi hizmeti veren 76 ülke içinde yüzde 15’lik pazar payı ile muhabirli ihracat sıralamasında Çin’den sonra ikinci sırada yer alıyor” diyen Zafer Ataman, teminatı olmayan mal mukabili ihracat işlemlerinde yurtdışı muhabirleri aracılığıyla garanti hizmeti sağlayan faktoringin, özellikle ihracatta gelişme potansiyelinin çok yüksek olduğunu belirtiyor.

Toplam 3,08 milyar dolarlık global ihracat faktöringi işlemlerinde ise Factors Chain International’ın (FCI) 2013 yıl sonu raporuna göre Türk faktoring sektörü, sektör işlem hacminde Avrupa’da dokuzuncu, dünyada 15’inci sırada bulunuyor. ~

Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, “İhracatın finansmanı ve alacağın garantisi açısından faktoring çok özgün ve etkin bir kaynak. İhracat artışına paralel olarak ihracat faktoringine olan ilgi de artıyor. 2013 yılında Türk faktoring sektörü, 16 milyar TL’lik ihracata aracılık etti.

Yurtdışı faktoring hizmetleri belirli bir deneyim ve uluslararası muhabir ağı gerektiriyor” diyor. Fiba Faktoring, ihracat faktoringinde aktif sayılı öncü şirketlerden. Oya Yüksel, “Önümüzdeki dönem hem uluslararası muhabir ağımızı genişletmek hem destek olduğumuz ihracatçı sayısını artırmak istiyoruz” diyor.

Aynı şekilde TEB Faktoring de ihracat faktoringde iddialı pozisyonunu ileri taşımayı hedefliyor. TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, “2013 yılında 8,5 milyar TL ciromuzun 5 milyar TL’sini ihracat faktoringi işlemlerinden gerçekleştirdik. İhracat faktoringinde Türkiye’de lider, uluslararası arenada ise dünyanın Bank of China’dan sonra ikinci en büyük ihracat faktoringi yapan şirketiz.

Ayrıca FCI tarafından 2009, 2010, 2011 ve 2012 yıllarında dünyanın en iyi ihracat faktoringi şirketi seçildiğimizin altını çizmek gerek. 2013 yıl sonu birlik verilerine göre toplam faktoring cirosunda yüzde 9’luk pazar payıyla üçüncü sırada, ihracat faktoringi cirosunda ise yüzde 32’lik pazar payıyla lider konumda yer aldık. 2014’te de hedef ciromuzun yüzde 54’ü ihracat faktoringinden gelecek. Stratejik amacımız, Türkiye ve dünyadaki pozisyonunu daha yukarıya taşımak” diye konuşuyor.

Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan da ihracat tarafında iddialı olduklarını şu sözlerle aktarıyor: “FCI işlemlerinde, 2013 yılı ihracat faktoringi Türkiye işlem hacminde bir önceki yıla göre yüzde 3’lük bir düşüş yaşadı ama şirketimiz 262 milyon Euro işlem hacim yaparak burada yüzde 38 oranında artış gösterdi ve ihracat faktoringinde yılı 3’üncü sırada tamamladık.”~

KAAN GÜR / AKBANK TİCARİ BANK. SORUMLU GM YARD.
"İHRACAT FAKTORİNGİ ODAKLIYIZ"
GELEN TALEP ÜZERİNE

Ülke genelinde ihracatın büyük kısmının mal mukabili yani açık hesap şeklinde gerçekleşmesiyle son dönemde artan “alacak garantisi” talepleriyle ilgili “alacak sigortası” ve “ihracat faktoringi” öneriyoruz. Böylelikle ihracatçılarımızın alacaklarıyla ilgili ticari ve politik riski bertaraf ediyor ve uygun finansman imkanı sunuyoruz.

Eximbank ile “Kısa Vade İhracat Kredi Sigortası” kapsamındaki alacaklar karşılığında finansman sağlanmasına yönelik protokolumuz geçtiğimiz yıl revize edilerek ihracatçılarımızın hizmetine sunuldu.

KOBİ’LERLE BÜYÜYECEĞİZ
Faktoring işlemlerinde ülke genelinde yüzde 25’lik bir büyüme öngörüyoruz. Bu kapsamda mevcut ihracat faktoringi işlemlerinde müşterilerimizin gelişen ihtiyaçlarına odaklanarak ağırlıklı olarak dış ticaret alanında faaliyet gösteren ticari ve KOBİ müşterileri bazında büyümeyi planlıyoruz.

Mevzuat değişikliğiyle konvertibl olmayan döviz cinsi üzerinden işlem yapılmasına olanak verilmesi üzerine, müşterilerin ruble ile dış ticaret, mevduat ve kredili ürünlerle işlem yapmalarını sağlıyoruz. Önümüzdeki dönemde bu yönde çalışan şirketleri desteklemek amacıyla hizmetlerimizde farklılaşacağız.~

NURAY ERGÜL BULUTLAR / GİRİŞİM FAKTORİNG GM
"ŞUBELEŞME FİKRİNE SICAK BAKIYORUZ"
MARMARA’DA ETKİNİZ

Bütün operasyonlarımızı genel müdürlüğümüzden yürütüyoruz. Her ne kadar şubemiz olmasa da Marmara Bölgesi’ndeki yakın şehirlerde müşterilerimiz var. Bu tip firmalar, toplam portföyümüzün yüzde 20’sini oluşturuyor. Anadolu firmalarına ulaşmak, onlara iyi hizmet verebilmek için şubeleşmek şart. Bu nedenle şubeleşme fikrine sıcağız. Önümüzdeki yıllarda şube açma hedefimiz var. Şu anki hedefimiz ağırlıklı müşterilerimizin bulunduğu illere yoğunlaşmak, o şehirlerde daha fazla müşteriye ulaşmak.

HEDEF KOBİ’LER
2013 sonu alacak rakamımız, 327 milyon TL ve nisan sonu itibarıyla yüzde 13 büyüdük. Bu yıl işlem hacmimizi ve plasmanımızı yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz. İlk 3 ayda oldukça iyi bir performans gösterdik. Temkinli, proje bazlı işlemlerde küçülmeden, KOBİ segmentinde büyümek ve yayılmak istiyoruz. Sadece müşteri sayımızı değil aynı zamanda ortalama işlem büyüklüğümüzü ve müşteri başına alacak büyüklüğümüzü artırmayı amaçlıyoruz.

CAN GÜNEY /LİDER FAKTORİNG GM
"HALKA ARZA HAZIRLANIYORUZ"
22 BİN MÜŞTERİ

Yurt çapında 26 şube ve 180 civarında çalışana sahibiz. 22 bini aşan KOBİ müşterimize, yurtiçi alacaklarının finansmanı konusunda hizmet veriyoruz. Şirketimizin yüzde 9,9 hissesi, uluslararası bankacılık grubu CreditSuisse’e ait. ~

Bu özelliğimizle Türk faktoring sektöründe çoğunluk hissesi bir bankaya ait olmayan, ancak ortakları arasında uluslararası bir bankacılık grubu bulunan tek şirketiz. 21’inci yılını dolduran şirketimizin gelecekte en yüksek pazar payına sahip şirketlerden biri olmasını hedefliyoruz.

KURUMSALAŞMA
Kurumsal yönetimin önemine inancımızla 2008 yılından beri halka açık bir şirket olmadığımız halde aldığımız ‘Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu’nu her yıl yükseltmeyi başarıyoruz. 2013’te “Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu En Yüksek Halka Açık Olmayan Şirket” kategorisinde en yüksek notu alarak, 3’üncü kez birincilik ödülüne layık görüldük. Şirket paylarımızın halka açılması için ocak ayında SPK’ya ve diğer yetkili mercilere başvurduk. Gerçekleştireceğimiz halka arzın kurumsallaşmada önemli bir adım olacağına yürekten inanıyoruz.

3 ŞİRKET YILA İYİ BAŞLADI
FİBA’NIN HEDEFİ

Bu yılın ilk 4 ayı sektör için iyi başladı. Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, “2013’te hedeflerimiz doğrultusunda 700 milyon TL’lik plasman ve 2,5 milyar TL işlem hacmine ulaştık. Bu yılın ilk 4 ayını 800 milyon TL’lik hacim ve 3 bin 300 işlem adediyle kapattık. 2014’te kredi büyüklüğümüzü ve işlem hacmimizi yüzde 15 artırmayı planlıyoruz. 1.400 olan aktif müşteri adedimizi de 1.600’a çıkaracağız” diyor.

TEB’İN PLANI
TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar da bu yıl ciroda yüzde 13, kullandırılan fonlarda yüzde 20 büyüme hedefliyor. “2014 yılı hedef ciro rakamını, yüzde 54’ü ihracat faktoringi olmak üzere 9,6 milyar TL belirledik. Ulaşmayı hedeflediğimiz 22 bin 200 toplam müşteri ağırlıkla KOBİ’lerden oluşacak. 2013’te ihracat faktoringinde 4,9 milyar TL’ye ulaştık. Bu yıl bu ciromuzu yüzde 10 civarında büyüteceğiz.”~

DENİZ’İN STRATEJİSİ
Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan, “2014 için kendimize her kriterde sektör liderliği gibi çok iddialı bir hedef koyduk. TL kredilerde yüzde 28, toplam kredilerde ve aktif toplamında yüzde 25’lik büyüme planlıyoruz. Buna bağlı olarak ciroda kısa vadeli işlemlerin etkisiyle yüzde 40’lık bir büyüme öngördük.

KOBİ segmentinde büyüme stratejimizin sonucu sözleşme ve müşteri sayımızda yüzde 50 büyüyeceğiz. 65 milyon TL kârla sektörü kârlılıkta ilk sırada kapatmayı hedefliyoruz” şeklinde konuşuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz