Yeni hedef 200 bin müşteri

Türkiye'de faktoring hızlı bir büyüme süreci yaşıyor...

1.06.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni hedef 200 bin müşteri

Kriz sonrasında hızla toparlanan sektör, geçtiğimiz yıl yüzde 70 büyüdü. Hacim 50,6 milyar dolara ulaştı. Müşteri sayısı 60 bini buldu. Yeni dönemde de yakalanan ivmenin devam etmesi öngörülüyor. Gelecek yıl yüzde 30 büyüme planlayan sektörde ilk hedef, 5 yılda 200 bin müşteriye ve 100 milyar dolarlık bir hacme ulaşmak yönünde.Son 5 yıldır faktoring sektörü hızlı bir büyüme trendinde. Yıllık yüzde 44'lük oranlarla büyümesine devam eden sektör, son 5 yılda ciddi hareketlilik kazandı. Geçtiğimiz yıl yüzde 70'lik büyüme hızıyla 50,6 milyar dolarlık işlem hacmini yakaladı. Sektör cirosunda yaşanan artış, aktif büyüklüğe de olumlu yansıdı. 2010 Haziran sonu itibarıyla faktoringin ulaştığı aktif büyüklük 12,3 milyar dolar oldu. Faktoring Derneği Başkanı Zafer Ataman'a göre bu durum, sektörün hem ekonomi üzerindeki etkisinin hem büyüme potansiyelinin bir göstergesi. Türkiye'de faktoringin büyüme hızı dünyada da dikkat çekiyor. Merkezi Hollanda'da bulunan, 62 ülkedeki 229 üyesi ile yılda 758,3 milyar Euro'luk ciroyaratan Factors Chain International'ın (FCI) yıllık raporuna göre Türk faktoring sektörü, sektör büyüklüğünde bugün Avrupa'da 9'uncu sırada. Sektör yıllık 5 milyar dolarlık ihracat faktoringi ile de dünya 4'üncüsü konumunda. Türkiye'de faktoringin son birkaç yıldaki hızlı gelişiminin arkasında şüphesiz yasal düzenlemelerin de etkisi büyük. 2006 yılına kadar Hazine'ye bağlı olarak faaliyetlerini sürdüren sektör, bu tarihten itibaren BDDK'ya bağlandı. BDDK'nın 2008 yılında hazırladığı finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri kanun tasarısı ise büyümeye adeta katalizör etkisi yaptı.

KOBİ'LERİN SEKTÖRÜ
Yeni yasal düzenlemelerle daha sağlam bir işleyişe kavuşan faktoring sektöründe halihazırda 74 şirket faaliyet gösteriyor. Bu 74 şirket 60 bin müşteriye kredi kullandırıyor. Önümüzdeki 10 yılda sektörün yıllık yüzde 30 oranında büyüyeceği tahmin ediliyor. Gelecek 5 yılda ise işlem hacminin 100 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Eurobank Tekfen İşlem Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Deniz Veral, müşteri sayısının da 200 bini bulacağına dikkat çekiyor. 2010'u yeniden yapılanma dönemi olarak tanımlayan sektör yetkilileri, 2011'den umutlu. Zafer Ataman, "2011 yılında sektörün güçlü, şeffaf, profesyonel şirketleri olarak kamuoyunun karşısına çıkarak kendimizi ve sektörü anlatacağız. Sektörün gücünü ve Türkiye için yarattığı faydayı hep beraber değerlendirmek arzusundayız" diyor. Faktoringde sektör cirosunun yüzde 90'lık kısmı, KOBİ'ler için yaratılan finansmandan oluşuyor. Önümüzdeki dönemde sektörün büyümesinde yine KOBİ'lerin önemli bir paya sahip olacağı düşünülüyor. Krizde büyük müşterilere odaklaııaıı faktoring, yeni dönemde artık asıl müşterisi KOBI kesimine daha fazla kredi kullandımıak niyetinde. Zafer Ataman, "Müşterilerimizin büyük çoğunluğunu oluşturan KOBİ'lerin 2011'de daha da fazla artacağına kesin gözüyle bakıyoruz" diyor.~

ÜRÜN YAĞMURU MU?
Kredi garanti ve girişim sermayesi sistemlerinin yeterince yaygınlaşmamış olması, Türkiye'de KOBİ'lerin kredi ve diğer finansman imkanlarından düşük oranda yararlanmasına neden oluyor. Bu çerçevede faktoring sektörü, ürün ve hizmetlerinin sağladığı faydalar düşünüldüğünde bu segment için ideal bir çözüm ortağı olarak ortaya çıkıyor. Faktoringin 3 ana fonksiyonu olan finansman, garanti, tahsilat çerçevesinde her geçen gün yeni ürünler geliştiriliyor. Sektör yetkilileri önümüzdeki dönemde KOBİ'lerin ihtiyaçlarına yönelik ürün gamının çok daha çeşitleneceğine dikkat çekiyor. Gelecek dönemde bugünden farklı olarak özellikle şu anda sistemde ağırlığı olan kabilirücu yurtiçi işlemlerin payının azalması bekleniyor. Deniz Veral, bununla beraber ihracat ve ithalat faktoringi hacimlerinin artacağını yurtiçinde gayrikabilirücu işlemlerde artış olacağını söylüyor. Kredi sigorta sisteminin yaygınlaşmasıyla, yurtiçi işlemlerde garantili işlemlerin payının da artması öngörülüyor. Diğer yandan ihracat faktoringi işlemlerinde de dikkat çekici bir artış bekleniyor. Veral, "Mevcut konjonktürde yüzde 1 olan ithalat faktoringin payı, özellikle bölge ülkelerinde faktoringin yaygınlaşmasına paralel artacak" diye konuşuyor.

REKABETİN YENİ YÖNÜ
Önümüzdeki süreçte sektöre yabancı sermaye girişlerinin devam etmesi bekleniyor. Ancak birleşme ve satın almaların da hız kazanacağına yönelik tahminler var. Bu durumda da şirket sayısında bir azalma kaçınılmaz deniyor. Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz, "Önümüzdeki 5 yıllık süreçte, şirket sayısında yaklaşık yüzde 25 oranında bir azalma söz konusu olabilir. Şirketler adet olarak küçülürken hacim olarak hızla büyüyecek" diyor. TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, banka ortaklı faktoring şirketlerinin pazarın yüzde 70'ine hakim konuma geldiğine işaret ediyor ve ekliyor: "Gittikçe daralan kâr marjları ve rekabet neticesinde sektörümüzde de verimliliğini artırmayan şirketlerin bu koşullara daha fazla dayanamayacağını düşünüyoruz. Mevcut durumda işlem hacimlerinin büyüklükleri sektörümüz için önemli bir gösterge olmakla birlikte ilerleyen yıllarda verimliliğin bunun yerini alacağını düşünüyoruz." Sektörün bugünkü oligapol yapısının yeni dönemde değişeceğini öngörenler de var. Şeker Faktoring Genel Müdürü A. Güray Demir, sektörde son yıllarda rekabetin oldukça arttığına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Gelecekte rekabet daha da artacak. Kâr marjları düşecek."

ŞİRKETLERİN GELECEK PLANI
Önümüzdeki dönemde sektör büyürken her bir şirket de odağını belirledi. TEB Faktoring önümüzdeki 5 yılda pazar payını artırarak KOBİ ve altı segmentlerdeki konumunu güçlendirmeyi hedefliyor. Finans Faktoring, tedarik finansmanı ve sözleşme finansmanı alanında sektörde iddialı olmak konusunda çalışmalarını yürütüyor. Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz, "İhracat faktoringi alanında da sektörün önde gelen oyuncuları arasında olmayı hedefliyoruz" diye konuşuyor. Yapı Kredi Faktoring, pazar payını özellikle ticari segmentte yeni müşteri kazanımlarıyla artırmak istiyor. Deniz Faktoring, küçük işletmelerdeki kredi hacmini artırmaya odaklanmış durumda. Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan, "Bu amaçla şirketimiz organizasyon yapısında bazı değişiklikler yaparak daha fazla müşteriye çok daha hızlı hizmet vereceğiz" diyor. HSBC Faktoring için bu yıl en öncelikli ürün ise tedarikçi finansmanı. Şirket hem tedarikçi finansmanı projeleriyle hem standart faktoring ürünleriyle adetsel olarak küçük ve orta ölçekli şirketlerle müşteri portföyünü genişletmeyi planlıyor. İş Faktoring müşteri odaklı, yeniliklere açık, çözüm üreten, uygun maliyetli hizmet vererek pazar payını artırmayı düşünüyor. Garanti Faktoring'in gündeminde ise uluslararası tedarikçi finansmanı var. ~

ÇAĞATAY BAYDAR / TEB FAKTORİNG GM
"ÖZEL PROJELERLE PAZARI BÜYÜTECEĞİZ"


İHRACATIN EN İYİSİ TEB
Faktoring iki yıldan beri dünyanın en iyi ihracat faktoring şirketi seçiliyor. Yöneticilerimiz dünyanın önde gelen faktoring zincirlerinde görev alıyor ama tüm bunlara rağmen Türkiye'de hak ettiğimiz yeri bir türlü bulamıyoruz.
BÜYÜME PLANI
2010'u 3,2 milyar dolar ciro ile kapattık, 2011'de ise yüzde 35'lik büyüme ile yaklaşık 6,5 milyar dolar ciroya ulaşmayı, aktif müşteri sayısını ise 4 bine çıkarmayı hedefliyoruz. Ayrıca ihracat faktoringi işlemlerinde aracılık ettiğimiz 1,1 milyon dolarlık işlem hacmini artırmayı ve üst üste 2 yıldır FCI üyeleri arasında seçildiğimiz "En iyi ihracat faktoring şirketi" unvanımızı 2011 yılında da korumayı hedefliyoruz.
PARLAYAN SEKTÖRLER
2010 yılında yıldızı parlayan sağlık, enerji, otomotiv ve inşaat sektörünün gelişmesinin faktoring sektörüne de olumlu yönde etki edeceğini düşünmekteyiz. Bu sektörlerdeki tedarikçilere yönelik özel projelerimizle ilgili pazarı büyütmeyi planlamaktayız.

NİDA BEKTAS / YAPI KREDİ FAKTORİNG GM
"MÜŞTERİ SAYIMIZ ÜRÜN YAĞMURU MU?


SEKTÖR LİDERİYİZ
11 milyar 277 milyon dolar ciro ile hem toplam işlem hacminde hem ihracat faktoring işlemlerinde, 2001 yılından itibaren sürdürdüğümüz sektör liderliğini 2010'da da devam ettirdik. 11 milyar 277 milyon dolar ciromuzun yüzde 88'i yurtiçi, yüzde 12'si yurtdışı faktoring işlemlerinden oluşuyor.
RAKAMLAR NE GÖSTERİYOR?
Yurtiçi faktoring işlemlerinde yüzde 22,5, ihracat faktoring işlemlerinde ise yüzde 30,3 pazar payına sahibiz. Toplam işlem hacmindeki pazar payımız yüzde 23,12 olarak gerçekleşti. Son 5 yılda müşteri sayımızı yüzde 214 artırmayı başardık. Yakaladığımız artışın nedenlerinin başında, müşterilerimizin kısa vadeli ticaretin finansmanında, ihtiyaçlarına birebir çözümler üreterek esnek ve hızlı hareket imkanı sağlıyor olmamız geliyor.~

NERGİS AYVAZ / FİNANS FAKTORİNG GM
"TEDARİK FİNANSMANINDA OLDUKÇA İDDİALIYIZ"


HEDEF İLK 10
2011, şirketimizin ikinci faaliyet yılı. ilk yılımızda hedeflerimize büyük ölçüde ulaşmayı başardık ve sektör pazar payı sıralamasında ilk 15 şirket arasında yerimizi aldık. Yola çıkarken hedefimizi 3 yıl içinde pazar payında ilk 5 şirket arasında yer almak üzere belirlemiştik. Bu hedef doğrultusunda 2011 yılını, güçlü bir büyüme ile sektörde ilk 10 şirket arasında olmak üzere planladık.
ÖNCELİK PAZARI BÜYÜTMEK
Temel ilkemiz, ürün ve hizmetlerimizi geniş bir müşteri tabanına sunabilmek. Özellikle Anadolu'da yeni temsilcilikler açarak müşteri portföyümüzü hızla büyütmek önceliğimiz olacak. Amacımız mevcut pazarı paylaşmaktan ziyade, sektöre katkı sağlayacak yeni ürün veya yeni müşterilerle pazarı geliştirip büyütmek.

OYA YÜKSEL / FİBA FAKTORİNG GM
"MÜŞTERİYİ TEKNOLOJİDEN FAYDALANDIRAN ÖNE ÇIKACAK"


SEKTÖRÜN ÜSTÜNDE BÜYÜDÜK
2010 sonu itibarıyla ciromuz 2,5 milyar dolara ulaştı. 2009 yılı aynı döneme göre ciroda ve plasmanda yüzde 15 büyüme gerçekleştirdik. Bu yıl ilk 3 aylık dönemde plasmanda biz yüzde 20 büyüyerek sektörün üzerinde bir büyüme kaydettik. Bu yıl Fiba olarak yüzde 30 büyümeyi planlıyoruz.
ANADOLU'NUN POTANSİYELİ
Ticaretin olduğu her yerde faktoring işlemi yapılabilir, Dolayısıyla sektörün gelişimi için ticaretin artması ve ürünü iyi tanıtmak gerekiyor. Faktoringin avantajları henüz tam olarak bilinmiyor. Kullanım daha çok büyük şehirlerde yaygın. Hala başta Anadolu'da olmak üzere çok büyük potansiyel var. Önümüzdeki dönemde, bence yepyeni müşteriler ve sektörler olacak.
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK
Önümüzdeki dönemde teknolojisi gelişmiş, bu teknolojiden müşteriyi faydalandırabilen şirketlerin öne çıkacağını düşünüyorum. Tüm bankalar ve diğer finans şirketlerinin borçlularla ilgili bilgi alabileceği merkezi risk sistemi kurulacak. Bu sistemin ve e-faturanın devreye girmesi hayatımızı kolaylaştıracak. Dünyada olduğu gibi bir alacaklıya yapılan tüm satışın tek bir faktoring şirketine temlik edildiği sistemlere geçilecek.~


A.GÜRAY DEMİR / SEKER FAKTORİNG GM
"HIZLI DEĞİL SAĞLIKLI BÜYÜME İSTİYORUZ"


2010 RAKAMLARI

Şeker Faktoring'in bir önceki yıla göre 2010 yılında aktif büyüklüğü yüzde 44, faktoring alacakları yüzde 45, işlem hacmi yüzde 32 ve aktif müşteri sayısı yüzde 96 oranında arttı. Kuruluş misyonumuzda temel olarak küçük ve orta ölçekli işletmelerin finansmanına katkıda bulunmak var. Bu doğrultuda 2010'da piyasaya 492 milyon TL kaynak sağladık.
HEDEF YÜZDE 25 BÜYÜME
Şeker Faktoring olarak hızlı değil sağlıklı büyümek istiyoruz. 2011 yılında yüzde 25 civarında bir büyüme öngörüyoruz. Ürün ve hizmetlerimizi müşterilerimizin talepleri doğrultusunda şekillendiriyoruz. Bu yıl 600 milyon TL'nin üzerinde kredi kullandırmak hedefindeyiz.

DENİZ VERAL / EUROBANK TEKFEN GMY
"SEKTÖRÜN ÜZERİNDE BÜYÜMEYİ PLANLIYORUZ"


DAHA FAZLA MÜŞTERİ
Eurobank Tekfen olarak faktoring ciromuzu, 2010 sonunda 423 milyon TL'ye ulaştırdık. Bu paralelde müşteri sayımızda da yüzde 330 oranında bir artış sağladık. 2011 'de sektörel büyümenin üzerine çıkarak 850 milyon TL hacim yaratmayı hedefliyoruz.
TEKNOLOJİYE YATIRIM
İşlem adetlerimizi KOBİ'lerde de artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca insan kaynağına ve teknolojiye yatırım yapmaya devam ederek ürünlerimizi daha çok müşteriye sunmak, önümüzdeki yıllar için önemsediğimiz konuların başında geliyor.
ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ
Eurobank Tekfen olarak biz yeniden şekillenen bu rekabet ortamı için hem teknolojik altyapımız hem insan kaynağımız açısından ürün çeşitliliği ve hizmet kalitesi olarak şimdiden hazırız. Müşterilerimize mal tedarikinden başlayarak satış finansmanı ve alacak tahsilatı ile ilgili tüm çözümleri aynı çatı altında sunabiliyoruz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz