2016 hedefimiz 20 milyar dolar

Kahraman Günaydın ile sektörün 2012 performansını, yapılanma süreçlerini ve hedeflerini konuştuk.

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
2016 hedefimiz 20 milyar dolar
Leasing sektörü, son iki yıldır hızlı bir büyüme trendinde. Performans, 8,2 milyar dolarlık işlem hacminin yakalandığı 2007’nin güzel günlerine giderek yaklaşıyor. Geçtiğimiz yılı 4,8 milyar dolar hacimle kapatan sektör, 2012 sonunda 6 milyar dolar hedefliyor. İlk üç ay sonuçları da bu hedefin uzak olmadığına işaret ediyor. 2012’nin ilk üç ayında işlem hacminde geçtiğimiz yılın ilk çeyreğine göre yüzde 13 büyüme yakalayan sektör, işlem adedindeyse yüzde 20 artış gösterdi. Deniz Leasing, sektörün hızlı büyüyen şirketlerinden... İlk üç ayı hem işlem hacmi hem işlem adedinde yüzde 110 büyüme ile kapattı. Bu performansta yeni genel müdür Kahraman Günaydın’ın katkısı büyük. Krizle birlikte saha dışında kalan şirketi adeta yeniden yarışın içine soktu. Günaydın, “Şirketi KOBİ’ler, mikro işlemler ve tarımda yoğunlaşacak bir şekilde konumlandırıyoruz. Sektörde ilk 5 içinde kalmayı hedefliyoruz. Ancak birinci olmamak işten değil. Doğru işleri yaparsak, rakiplerden iyi olursak birinci oluruz. Ama biz adet bazında liderlik hedefliyoruz” diyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman Günaydın ile sektörün 2012 performansını, yapılanma süreçlerini ve hedeflerini konuştuk:

Capital: Sektörün son dönem performansı nasıl?
- Sektörün 2007 yılında ulaştığı 8,2 milyar dolarlık bir işlem hacmi var, onu hala yakalamış değiliz. Ama son iki yılda artan bir trendle büyüyoruz. Geçtiğimiz yılı 4,8 milyar dolar hacimle kapattık. 2011’de işlem adedi olarak yüzde 44 büyümeyle 14 bin 648 sözleşmeye ulaşıldı. 2012 yılı ilk 3 ay rakamlarına göre işlem hacmi geçtiğimiz yılın ilk dönemi ile aynı seyrediyor. İşlem adedinde ise yüzde 20’lik bir büyüme var. Sektörde herkes, KDV indirimi ve teşvikteki yapılandırmayla bu yıl 6 milyar dolar büyüklüğe ulaşılacağı konusunda mutabık. Geçtiğimiz yıl dernek olarak bir arama çalışması yaptık. 2016 için 20 milyar dolarlık bir büyüklüğü hedefliyoruz.

Capital:Şirketiniz ilk 3 ayda ne kadar büyüdü?
- İlk 3 ayda, Deniz Leasing’de geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre işlem hacmi ve adedinde yüzde 110 büyüdük. Geçtiğimiz yılı da yüzde 90 işlem hacmi ve yüzde 111 işlem adedi büyümesi ile kapatmıştık. Bu rakamlarda, 2011 Mart ayında yönetime gelişimle başlayan yeniden yapılandırmanın olumlu etkilerini görüyoruz.

Capital:Yeniden yapılanma nasıl gerçekleşti?
- Deniz Leasing 2007 yılında sektörde ciddi pay alan bir şirketken krizle beraber kendini iyice geri çekmiş. Şirket, bankadan ve sahadan biraz uzaklaşmıştı. Göreve 2011 Mart ayında geldim, şirkette yapıyı ciddi anlamda değiştirdim. Denizbank’ın faaliyet gösterdiği 650 şube ve 14 bölge müdürlüğünde temsilciliklerimizi kurduk. Denizbank verilerini kullanarak leasinge uygun olabilecek müşterileri tespit edip ulaşıyoruz. Satış genel müdür yardımcılığını iki alana böldüm. Bir departman satış ve performans yönetimini, banka ile ilişkileri yürütüyor. İkinci departman ise pazara uygun ürün geliştiriyor ve çalıştığımız satıcılarla ilişkileri kuruyor. Müşteri ilişkileri departmanı kurduk. Hizmet kalitesini artırmak adına çalışıyoruz.~

Capital:Şirketi nereye taşımayı hedefliyorsunuz?
- Yaptığımız her işte Denizbank Finansal Hizmetler Grubunun sinerjisini yakalamak amacındayız. Denizbank son dönemde perakende bankacılıkta KOBİ ve tarım ağırlıklı bir stratejiye sahip. Biz de şirketi KOBİ’ler, mikro işlemler ve tarımda yoğunlaşacak şekilde konumlandırıyoruz. 2011 yıl sonu itibarıyla pazarda payımız yüzde 7 idi. 2011’nin son iki çeyreğinde pazar payını yüzde 9’a çıkardık. 2012 yılı ilk üç ay verilerine göre sektörde 4’üncü konumdayız. Bugün en büyük işlemimizin toplam hacimde payı yüzde 1,8 ve bu pay ileride daha da aşağıya gelecek. KOBİ tarafında ciddi anlamda pazarı büyütmek, penetrasyonu artırmak istiyoruz. Sektörde ilk 5 içinde kalmayı hedefliyoruz. Ancak birinci olmamak işten değil... Doğru işleri yaparsak, rakiplerden iyi olursak birinci oluruz. Ama biz adet bazında liderliği hedefliyoruz. Adet başına düşen işlem hacminde ilk üçteyiz ve lider olmak istiyoruz. Tabii banka içinden yapığımız işlemlerin payının da artmasını hedefliyoruz. 2011’de işlemlerin yüzde 35’i banka dışı, 65’i banka içiydi. Bu yıl sonuna kadar da, işlemlerin yüzde 85’inin banka içinden ve yüzde 15’i banka dışından doğru olduğu bir dengeye kavuşacağız.

Capital:Denizbank’ın satış sürecinde olması nedeniyle iştirak politikasında bir değişim oldu mu?
- Hayır, çalışmaya aynı sinerjiyle devam ediyoruz. Satışın gündeme geldiği gündede takip eden dönemde de “Şimdi ne olacak” dediğimiz bir gün olmadı. “Biz işimize bakacağız, böyle bir bankanın durması söz konusu değil” dedik. Zaten Denizbank’ın gücü bizi uçuruyor. Deniz Leasing olarak 2012 sonunda yeni satışlarda yüzde 30 büyüme bekliyoruz. Geçen yıl 335 milyon dolar yeni satış yapmıştık. Bu yıl 400 milyon doları aşarız.

Capital:Müşteri sayısı da artıyor mu? Leasingden yararlanan şirket sayısı bugün ne kadar?
- Sektörün 50 bin kredili müşterisi var. Leasingi ancak alışkanlığı olan müşteriler yapıyor ya da bir mal alımında satıcıyla anlaşma yapıldıysa satıcı kanalıyla talep geliyor. Böyle olunca da leasing kanalları kısıtlanıyor. Türkiye’de bugün KOBİ sayısı 2 milyon. Bu, leasingde de 2 milyon müşteriye kadar çıkabileceğimizi gösteriyor. Sektörün yüzde 95’i banka bağlantılı leasing firmaları, dolayısıyla her birinin bankanın müşterilerinden oluşan ciddi bir potansiyeli var. Bizim müşteri sayımızda da ciddi artış var. Müşteri sayısında bu yıl yüzde 30 büyümeyle bin 400 müşteri sayısına ulaşacağımızı tahmin ediyoruz.

Capital:Müşterilerinizin ne kadarı KOBİ?
- Mevcut müşterilerimizin yüzde 35’i KOBİ. Geçtiğimiz yıl martta göreve geldiğimde bu oran yüzde 20’lerdeydi. 2012’nin ilk 3 ayında KOBİ oranı yüzde 40’ı geçmiştir. Bu oranın giderek artmasını hedefliyoruz.

Capital:2011 yıl sonunda getirilen makine ve teçhizatlarındaki KDV indiriminin olumlu sonuçlarını da görüyor musunuz?
- Deniz Leasing’in rakamlarında net şekilde gördük, evet. İndirim gelen KDV grubu, sektör içinde yüzde 20 bandında bir hacim oluşturuyor. Biz bu grupta işlemlerimizde iki kat büyüme yaşadık. Sektör için de paralel olacağını düşünüyorum. Buradaki etki çok olumlu olacak.~

Capital:Sektörde kârlılık nasıl gelişiyor?
- Geçen yıl sektör yüzde 18 aktif büyüme kaydetti. Ama kâr yüzde 11 artış gösterdi. Bu rakamlar sektörde kârlılık sıkıntısı olduğunu gösteriyor. 2012 yılında da tablonun aynı olacağını düşünüyorum. 2012 yılı sonunda sektörün yüzde 25 büyüme ile 6 milyar dolar olacağını varsayıyorum. Kârlılık da yüzde 15 büyür. Biz geçen yıl bütçe hedefini tutturarak 49 milyon TL kâr gerçekleştirdik. Bu yıl ilk üç ay rakamlarına göre, hedeflenen kâr rakamının yüzde 40 üzerinde gidiyoruz.

Capital:Rekabetin yönü değişiyor mu?
- Mevcut müşteri üzerinden kıyasıya bir rekabet söz konusu. Ürün de tek olduğundan fiyat üzerinden rekabet ediyoruz ve inanılmaz ama kendi ayağımıza kurşun sıkıyoruz. Çıkacak yasayla operasyonel leasing, sat-geri kirala, yazılım leasingi gibi yenilikler gelecek. Asıl rekabet de o zaman başlayacak. Ürün çeşitliliği olacağından hizmet kalitesi, doğru ürün sunabilmek önem kazanacak. Örneğin operasyonel leasing tarafında onarımı da üstlenmek gerektiğinden iyi servis vermek ön planda olacak. Müşteriye iyi hizmet veren aradan sıyrılacak. Kanun çıkmasıyla yeni alanlara hazır olan şirketler rekabette öne çıkacak. İş makineleri, yazılım gibi branşlaşma alanları oluşabilir. O zaman hizmet farkı ve kalite öne çıkacak.

İLK 10 DIŞINDA KONSOLİDASYON OLABİLİR
BANKA İŞTİRAKLERİ GÜÇLÜ
Banka bağlantılı leasing şirketlerinin sektörden çıkacağını sanmıyorum. Aynen devam ederler. Şu an sektörde 31 şirket mevcut. İlk 10 şirket, sektör işlem hacminin yüzde 80’ini yapıyor. Dolayısıyla ilk 10’un altında kalanların, özel amaçlar taşımıyorlarsa kârlılıklarını sürdürebilmeleri çok mümkün değil. Banka bağlantılı olmadıkça kârlılığı yakalamak daha da zorlaşıyor. O nedenle bu kategoride, daha küçük çaplı ve banka bağlantılı olmayan şirketlerde konsolidasyon olacaktır.
YENİ YASA NE GETİRECEK?
Tabii yasa sonrası bahsettiğimiz farklı ve niş alanlarda hangi şirket, ne kadar hazır o da önemli. Yeni ürünlere hazır olmayanlar, oyunu terk edecek. Müşteri portföyü kuvvetli leasing şirketlerini satın almak, özellikle de ilk 5’te sıralamaya oynayan şirketler için de manalı olabilir. Stratejik olarak iyi bir müşteri portföyü ve hacim kazanmak için satın almak isteyenler olacaktır.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz