Hedef 100 bin müşteri

2012 sonunda çıkan kanunla leasing sektörünün önündeki birçok engel kalktı.

1.07.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hedef 100 bin müşteri
Leasingde müşteri sayısında geriye gidiş 2009’da başlamıştı. Global kriz ve KDV uygulamasında yapılan değişiklikle 2011’de dip noktası göründü. Sektör bugün 45 bin müşteriyle çalışıyor. 2013 sonunda bu rakamın 53 bine ulaşacağı öngörülüyor. 100 bin eşiği ise 2017-2018 arasında geçilecek. Bu sıçramada itici gücü ise sat geri kirala işlemleri ile KOBİ’ler yaratacak. 2012 sonunda çıkan kanunla leasing sektörünün önündeki birçok engel kalktı. Bunun en net göstergesi, 2013 yılındaki güçlü büyüme rakamları... Sektör yılın ilk 3 ayında işlem hacmini, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27 artışla 1,4 milyar TL’ye çıkardı. İşlem adedinde de büyüme yüzde 15 olarak gerçekleşti. Finansal Kiralama Derneği (FİDER) bu yılın sonunda 6 milyar TL’lik işlem hacmi bekliyor. Sektörün 8,2 milyar TL işlem hacmiyle efsane yarattığı 2007 rakamları, yine FİDER’in tahminlerine göre 2015 yılında egale edilecek. Tabii bu olumlu gidişat, sektörün müşteri sayısına da yansıyor. Global kriz ve KDV uygulamasında yapılan değişikliklerle 2009’da sektörün müşteri sayısı azalma trendine girmişti. 2011 yılının sonunda sektörde müşteri sayısı 43 binle dip seviyeyi gördü. Bugün ise sektörde 45 bin müşteriye ulaşılıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
AkLease Genel Müdürü Tuncer Mutlucan’a göre bu sayının yüzde 90’ını KOBİ’ler oluşturuyor. Mutlucan, “2012 sonu BDDK verilerine göre, Türkiye’de 2,3 milyonun üzerinde KOBİ bankacılık sisteminden faydalanıyor. Burada leasing sektörü için muazzam bir potansiyel var” diyor. İşte asıl soru da bu... Sektör bu potansiyeli hayata geçirebilecek mi? Bugün hayal gibi görünen 100 bin müşteriye ne zaman ulaşılabilecek? Sektörün lider şirketlerinin yöneticileri, yeni yasanın getirdiği yeni işlemlerle güçlü bir müşteri kitlesinin yaratılacağına inanıyor.

HACİMDE KRİTİK EŞİK
Leasing sektörünün Türkiye’de penetrasyonu yüzde 5’ler seviyesinde. Bu rakam, Amerika, Avrupa gibi olgunlaşmış leasing piyasalarında yüzde 10’un üzerinde bulunuyor. Şirket yöneticileri sadece bu veriye bakarak bile Türkiye’de leasingin gideceği daha çok yolun olduğu düşüncesinde.

Gerçekten de son 3 yılda, sektörün lider şirketi Yapı Kredi Leasing’in verilerine göre 8-9 bin yeni müşteri leasing işlemlerini kullanmaya başladı. Burgan Leasing Genel Müdürü Cüneyt Akpınar, “Burada önemli olan her yıl leasing müşteri sayısının yüzde 15-25 oranında artması” diyor.~
Sektör yöneticileri, 2013’te yeniden 2010’da elde edilen 50 bin müşteri eşiğinin kırılması gerektiği konusunda hemfikir.

“Sektörün en büyük sıkıntısının yeni müşteriye gitmek yerine aynı müşteri özelinde dönmek olduğunu düşünüyorum” diyen Deniz Leasing Satış ve Performans Genel Müdür Yardımcısı Cem Kılıç, “Genel itibarıyla sektör 45 bin ile 55 bin müşteri aralığında oluyor. Sektör bu yıl 52 bin müşteriye ulaşabilir” şeklinde konuşuyor. Yapı Kredi Leasing’in tahminleri ise Kılıç’ınkinden daha iyimser... Şirket planlarını, 2013 yıl sonu için 53 bin müşteriye ve ardından 2014-2018 yılları arası her yıl 10 bin yeni müşteri eklenmesi üzerine yapıyor.

Bugün uzak bir hayal olarak görülen 100 bin müşteri sayısına ulaşmak için ise farklı tahminler mevcut. FİDER Başkanı Bülent Taşar, her yıl yüzde 15’e yakın büyüme rakamıyla 2017 sonunda 94 bin 600 ve 2018 sonunda ise 109 bin 500 şirkete ulaşılacağını düşünüyor. Cüneyt Akpınar da 2015’te 70 bin müşteriyle büyümenin süreceğini ve ancak 2018’de 100 bin sayısının geçileceğini belirtiyor. Burada en iyimser tahmin Garanti Leasing Genel Müdürü Ünal Gökmen’e ait. Gökmen, 2015’te bu sayıya ulaşılabileceğini düşünüyor. Ancak yönetici, “Leasing sektörünün müşterisi, ortalama 3-4 yılda bir işlem yapıyor. Bu nedenle müşteri sayısını kısa sürede hızla artırmak pek mümkün olmuyor” diyor.

İTİCİ GÜÇ
Müşteri sayısının artmasında hem pazarın büyük leasing şirketlerine hem FİDER’e önemli görevler düşüyor. Şirketleri leasingin sabit kıymetlerin finansmanında en uygun yöntemlerden biri olduğunu konusunda bilgilendirmek gerekiyor. FİDER Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Taşar, bilinirliğin artırılmasına ilişkin çalışmalara devam ettiklerini belirtiyor. “6361 sayılı yeni yasayla gelen operasyonel kiralama, sat geri kirala, yazılım kiralaması gibi yeni ürünler müşteri sayısının artmasında mutlaka çok önemli olacak” diyor.

Bu yeni ürünler içinde büyümenin asıl sat geri kirala işlemlerinden gelmesi bekleniyor. Yeni yasa sonrası leasing şirketlerinin bu ürünü hemen hayata geçirmesi de bunun bir işareti. Sat geri kirala ile müşteriler, aktiflerinde yer alan bina ve makinelerin tamamını veya ihtiyaçları kadar olan kısmını leasing şirketine satıp sonra geri kiralayarak, satış bedelini leasing şirketinden alıyor. Dünyada da leasing işlemlerinin yüzde 12-15’i sat geri kirala yöntemiyle yapılıyor. Ziraat Finansal Kiralama Genel Müdür Vekili Mehmet Tevfik Can, “Özellikle sat geri kirala ürünü, müşteri sayısının artmasında itici güç olacak. Sat geri kirala ürününün pazarlanması konusuna sektörümüzdeki tüm şirketler ağırlık verdi. Bu ürünle ilgili yoğun talep alıyoruz” diyor.~

Can ile aynı fikirde olan Halk Leasing Genel Müdürü Hasan Tuncay da şu değerlendirmeyi yapıyor: “Bu işlemler, ciddi şekilde talep görüyor. İlk 3 ay şirketimize gelen toplam taleplerin yüzde 30’u sat geri kirala işlerinden oluşuyor.” BNP Paribas Leasing Genel Müdürü Kağan Yaşa ise bu ürününün yüksek montanlı işlere daha çok hitap edeceğinden müşteri sayısına etkisinin kısıtlı olacağı görüşünde.

BÜYÜME NEREDEN?
Leasing sektörü, geçmiş 25 yılda başta KOBİ’ler olmak üzere ekonomiye yaklaşık 55 milyar dolar kaynak aktardı. Bundan sonrası için de yeni müşteri talebinin KOBİ tarafından geleceği görüşü hakim.

BNP Paribas Leasing Genel Müdürü Kağan Yaşa, “Leasing sözleşmelerinde noter işleminin ortadan kalkması, sektörde müşteri sayısının artmasına büyük katkı sağlayacak. Özellikle KOBİ’lerin leasinge olan düşük tutarlı talepleri, noter maliyetinin kalkması sonrası artacak” diyor.

FİDER Başkanı Bülent Taşar da aynı düşüncede: “KOBİ ağırlıklı müşteri yapısına dönüşecek portföy öngörüsüne bağlı olarak özellikle yüzde 1 KDV oranının yaygınlaştırılması gibi vergisel bazlı yapılacak düzenlemelerin sektöre büyük katkı sağlayacağını düşünüyoruz.”

Sektör bazında bakıldığında da son 3 yılda inşaat ve üretim sektörleri, leasing işlemlerini domine ediyor. Bu alanların sektördeki payı yüzde 50’ye ulaşıyor. Ancak yeni dönemde tekstil, metal yan sanayi, turizm ve sağlık tarafından da yeni işlemlerin geleceği tahmin ediliyor. Yapı Kredi Leasing bu sektörlerde de işlemlerin özellikle KOBİ’ler tarafında büyüyeceğini tahmin ediyor.

Ayrıca yasayla gelen, yeni ürünlerden operasyonel kiralamayla müşteriler ihtiyaçları olan makine-ekipmanları, leasing şirketlerinden kiralayabilecek ve kira süresi sonunda ise iade edecek. Deniz Leasing Genel Müdürü Cem Kılıç’ın da belirttiği gibi operasyonel leasingin de KOBİ’lerin sektöre ilgisini artıracağı beklentisi hakim.

KIYASIYA YARIŞ VAR
Tabii sektördeki bu hareketlenme, pazarın öncü leasing şirketlerini de yeni müşteri bulma yarışına sokuyor. Yılbaşından beri müşteri portföyüne katılan yeni şirket sayısı da bu yarışın net göstergesi. Sektörde toplam 30 binin üzerinde müşteriye sahip 7 lider leasing şirketi, bu yılbaşından beri 4 bin 500’e yakın yeni müşteriye ulaşmayı başardı.~

Örneğin Ziraat Finansal Kiralama Genel Müdür Vekili Mehmet Tevfik Can, portföylerinde 2 bin 500 şirkete aktif hizmet verdiklerini açıklıyor ve müşteri sayılarını yılbaşından bu yana yüzde 25 oranında artırdıklarını aktarıyor. Her yıl 800-1.000 yeni müşteriye işlem yapan Yapı Kredi Leasing de bu yıl sonuna kadar müşteri sayısını yüzde 15 artırmayı planlıyor.

BNP Paribas ise yılbaşından bu yana yaklaşık 700 yeni müşteri kazandı. Genel müdür Kağan Yaşa, “Ana hedefimiz KOBİ’ler olduğu için doğal olarak düşük tutarda çok iş yapıyoruz. Hedefimiz yıl sonunda 6 bin 500 müşteriye ulaşmak. İş modelimiz büyük proje finansmanlarından çok, düşük tutarlı fazla sayıda işlem yapmak ve hedef müşteri segmentimiz yine KOBİ’ler” diyor. 4 bin 500 müşterisi bulunan Deniz Leasing ise yılbaşından beri 600 yeni müşteri edindi ve bu yıl bin 200 yeni müşteri kazanmayı hedefliyor.

Burgan Leasing de 2013 yılında müşteri sayısında yüzde 10 artış büyüme yakaladı. Genel müdür Cüneyt Akpınar, müşteri sayısındaki hedeflerini şöyle aktarıyor: “Şu an aktif müşteri sayımız bine ulaştı. Yeni ortağımız Burgan Bank’ın bize verdiği ivme 2’nci çeyrekte hissedilmeye başlandı. Haziran sonu itibariyle firmamız 2012 sonu rakamlarına ulaştı. Türkiye genelinde yaygınlaşarak müşteri sayımızı 2 katına çıkarmayı planlıyoruz.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz