Pazar payı peşinde değiliz

Bu yılın sigortacılık tarafında nasıl geçtiğini, sektörün kârlı branşlarını ve bu ortamdaki hedeflerini Güneş Sigorta Genel Müdürü Serhat Süreyya Çetin ile konuştuk:

21.09.2014 15:48:540
Paylaş Tweet Paylaş
Pazar payı peşinde değiliz
Güneş Sigorta, yeniden yapılanma sonrası bu yılın ilk çeyreğine iyi başladı. Yüzde 10 büyüyen elementer branşta, yüzde 40’lık büyüme yakaladı. Genel müdür SERHAT SÜREYYA ÇETİN, “Yangında ilk üç ayda yüzde 63 büyüdük. Otomotiv satışlarının yüzde 25 düştüğü dönemde kasko sigortalarında üretimi yüzde 24 artırdık” diyor.

Büyümeye devam edeceklerini, ancak sadece pazar payına ve sıralamaya odaklanmayacaklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Büyümeyi ne pahasına yaptığınız çok önemli. Bizim için hiçbir zaman pazar payı çok önemli olmadı. Daha yüksek bir sıralamada yer almak bizi çok ilgilendirmiyor. Biz sürdürülebilir büyümeye sahip olmak istiyoruz.”

Bu yılın ilk dört ay sonuçlarına göre Güneş Sigorta, elementer branşta yüzde 5,3 pazar payıyla 7’nci sırada yer alıyor. Şirket geçen yıl güçlü bir yeniden yapılanma geçirdi ve bunun olumlu sonuçlarını da görmeye başladı.

“İlk üç ayda sektörde farklılaşmayı başardık” diyen Güneş Sigorta Genel Müdürü Serhat Süreyya Çetin, kendilerini yüzde 40 büyümeye götüren süreci şöyle aktarıyor: “Teknik kârlılığı yüksek işleri şirketimize kazandırırken daha kontrollü gidilmesi gereken alanlarda seçici olduk.

Sektörün en kârlı branşı yangında ilk üç ayda yüzde 63 büyüdük. Aynı dönemde genel kaza branşında da yüzde 54, tarım sigortalarında yüzde 74 büyüme yakaladık. Otomotiv satışlarının ülke genelinde yüzde 25 düştüğü bir dönemde biz kasko sigortalarında yüzde 24 büyüdük.” Bu yılın sigortacılık tarafında nasıl geçtiğini, sektörün kârlı branşlarını ve bu ortamdaki hedeflerini Güneş Sigorta Genel Müdürü Serhat Süreyya Çetin ile konuştuk:

2014’e yeniden yapılanma projenizi tamamlayarak girdiniz. Bu, şirket performansını nasıl etkiledi?
Yeniden yapılanma projemizle şirketi ileriye taşıyacak yatırımları yaptık. İnsan sermayesine ve onların potansiyellerini ortaya çıkarmak için daha katma değerli işlere odaklanmamızı sağlayacak olan yazılıma ciddi yatırım yaptık. Bunun da semeresini bu yıl toplamaya başladık.~

İlk üç ayda sektörde farklılaşmayı başardık. Prim üretimi almak istediğimiz branşlarda, teknik kârlılığı yüksek işleri şirketimize kazandırırken daha kontrollü gidilmesi gereken alanlarda seçici olduk. Sektörün en kârlı branşı yangında ilk üç ayda yüzde 63 büyüdük. Aynı dönemde genel kaza branşında da yüzde 54, tarım sigortalarında yüzde 74 büyüme yakaladık. Otomotiv satışlarının ülke genelinde yüzde 25 düştüğü bir dönemde biz kasko sigortalarında yüzde 24 büyüdük.

İlk üç ayda elementer sigortacılık yüzde 10 büyüdü. Biz ise yüzde 40 büyüdük. Biz bu büyümeyi zararlı bir branşta primlerimizi artırarak da yapabilirdik. Ama biz zoru başararak, seçtiğimiz kârlı branşlarda prim ürettik.

Bu yıl kârlı ve stratejik gördüğünüz alanlar hangileri?
Yangın branşının yanında kasko, sağlık, tarım, ferdi kaza ve nakliyat sigortalarına odaklanıyoruz. Yangında pazar payımız 2010 yılında yüzde 4,7 iken 2014’te yüzde 6,8’e çıktı. Aynı şekilde DASK ürününde payımız yüzde 3,4 iken bu yıl yüzde 6,7’e yükseldi. Nakliyatta payımız 4 yılda yüzde 4,2’den 6’ya geldi.

Ama bütün sigortacıların dert yandığı, zarar yazılan zorunlu trafik sigortalarında ise tam tersi bir tabloyu aynı anda gerçekleştirdik. Trafik sigortalarında 2010’da yüzde 8 olan pazar payımızı 2013 sonunda yüzde 3,5’a düşürdük. Riski azalttık. Bunu da doğru fiyatlamayla başardık. Şu anda prim üretiminde ideal dağılıma çok yakınız.

Hangi branşlarda agresif olacaksınız?
Ana ortağımız VakıfBank ile banka sigortacılığı konusunda oldukça iyi işler yaptık. Banka kanalında 2013’te yüzde 42 büyüdük. Banka kanalının prim üretimimiz içinde yüzde 10 olan payını 2013 yılında yüzde 13’e çıkardık. 2014 yılında bu payı yüzde 14,2’ye çıkarmayı, bankasüransta konut kredilerinin azalmasına rağmen yüzde 30 büyümeyi hedefliyoruz.~

Daha önce hiç girilmemiş segmentlere giriyoruz. Örneğin mikro kredi kullanan ev hanımlarından oluşan kitleye ferdi kaza poliçesi yaptık. Mikro sigortalar ürettik. Bir yıl sonra da onlara mikro konut poliçesi verdik. Daha önce sigorta yapılabileceği düşünülmeyen konutları, biz ayda 1 TL’ye sigortaladık. Böylece 60 bin kadınımızı sigortayla tanıştırdık. Bu tarz niş alanları bularak ilerlemek istiyoruz.

VakıfBank ’ın Hazine’ye devri konuşuluyor. Bu, planlarınızı nasıl değiştirir?
Planlarımız değişmez. Çünkü VakıfBank’ı ortağımız değil hizmet verdiğimiz bir müşterimiz gibi görüyoruz. Hizmet modelimizi de bu şekilde kurduk. ‘VakıfBank’ın küçük iştirakiyiz, nasıl olsa bizi idare eder’ gibi bir yaklaşımımız yok. Hizmet kalitemizi en üst seviyede tutmaya çalışıyoruz. O anlamda bu değişikliklerin bizi etkilemeyeceğini düşünüyorum. Zaten bunlarla ilgili kararlar veriliyor. İş ortaklığı daha iyi şekilde olacaktır.

Peki Güneş Sigorta’nın satılması da gündeme gelir mi?
Zaten yüzde 20 hissemiz halka açık ve her gün hisse senetlerimiz alınıp satılıyor. Bu, bizim karar verebileceğimiz ya da strateji üretebileceğimiz bir konu değil. 2008’te VakıfBank hisselerini satmakla ilgili bir karar açıklamıştı ancak daha sonra vazgeçildi. Şu anda da satışla ilgili verilmiş bir karar yok.

Sektörde ilk dört ay sonuçlarına göre 7’nci sıradasınız. İlk 5’e girme hedefiniz var mı?
Sigorta sektörü, ülke ekonomisinin 2-3 katı büyüme hızına sahip. Bu, önümüzdeki dönemde de böyle devam edecek. Ama bu büyümeyi ne pahasına yaptığınız çok önemli. Pazar payı konusunda agresif ve stratejisini sıralama üzerine kuran şirketlerin aslında kârlılığı kaçırdığını ve optimum dengeden uzak üretimler yaptığını görüyoruz.

O yüzden bizim için hiçbir zaman pazar payı çok önemli olmadı. Biz pazar payımızın ötesinde etkinliği olan bir şirketiz. Bu bakımdan daha yüksek bir sıralamada yer almak bizi çok ilgilendirmiyor. Sürdürülebilir büyümeye sahip olmak istiyoruz.~

Bu yılı nasıl bitireceksiniz?
Yıl sonunu hedefleri vermek çok zor. Çünkü 2014, ana branş olan oto sigortalarında otomobil satışlarının yüzde 25 düşmesi nedeniyle çok zor bir yıl... Bu düşüş trendi de her geçen ay artarak devam ediyor. Hedefleri nasıl revize edeceğimizi bilemiyoruz.

Bu tip durumlarda sigorta sektöründe ‘bekle-gör’den çok pazar payı kaybetmemek için fiyat kırmaya gidiliyor. Biz fiyatla rekabette agresif olmak istemiyoruz. Teknik fi-yatlama yapan bir şirketiz. Bu anlamda bu yıl büyüme hedefimiz, ekonominin genel seyrine bağlı...

Bizim için sürdürülebilir kârlılık stratejik kararlarımızın en başında geliyor. Sürdürülebilir olmayan bir büyümeyi amaçlamıyoruz. Önümüzdeki 5 yıl için de sektördeki yoğun rekabet, pazar kavgası bizim stratejilerimizde büyüme konusunda temkinli olmamız sonucunu doğuruyor.

"KÂRLILIK BU YIL DÜŞEBİLİR"
TRAFİKTE ZARARA DEVAM

İlk çeyrekte teknik kâr-zarar sonuçlarında sektör, 341 milyon TL kâr yazdı. Kaskoda da kârlılık artarak devam ediyor. Bu branşta sektörün kârı 267 milyon TL. Yangın branşı da kârlılığını sürdürüyor. İlk çeyrekte sektörümüz yangın branşından 127 milyon TL kâr elde etti. Trafiğe baktığımızda ise zararın halen sürdüğünü ancak geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre nispeten düştüğünü görüyoruz. Sektörümüz bu branştan ilk çeyrekte 184 milyon TL zarar etmiş durumda.

FİYAT REKABETİ DÜŞÜRECEK
Ancak ben ilk 3 aydaki iyi kâr sonuçlarının yıl boyunca sürdürülebilir olduğunu düşünmüyorum. Çünkü prim üretimi düştükçe, şirketler fiyat düşürerek küçülen pastadan daha fazla pay almaya çalışıyor. Konumlarını korumaya odaklanıyorlar. Bu da kârlılığın beklenenden düşük olacağını gösteriyor.~
2013 yılı kâr rakamların yakalanması çok zor. Bizim için teknik kârlılık çok önemli ve ilk 3 ayda sektörde teknik kârlılıkta 2’nci şirket olduk. Bu yıl sonunda kâr açıklayacağız. Teknik kârlılıkta hep ilk 3’te olduk, hedefimiz uzun vadede bunu korumak.

İLK 3 AY NASIL GEÇTİ?
ELEMENTERDE YÜZDE

10 Sektörümüzün 2014 yılı ilk çeyrekteki prim üretimi geçen yıla göre yüzde 6’nın üzerinde artarak 7 milyar TL oldu. Üretimin 6 milyar 200 milyon TL’si elementer branştan elde edildi. Elementer sigortacılıkta üretim yüzde 10’un üzerinde artış gösterdi. Hayat sigortalarında ise yüzde 18’lik daralma yaşandı. Sektörümüzün prim artışı yıllar sonra ilk kez enflasyonun altında kaldı.

YANGIN BÜYÜYECEK
Branşlara bakıldığında ilk çeyrekte trafik branşında pazarın reel olarak binde 3, kasko branşında ise yüzde 9 daraldığını görüyoruz. Kazada yüzde 10, sağlıkta yüzde 6, yangın ve doğal afetlerde yüzde 10, nakliyatta yüzde 11 ve genel sorumluluk sigortalarında yüzde 11 büyüme oldu.

Ben sektörün bu yıl ve önümüzdeki 2-3 yıl daha Türkiye ekonomisinin 2-3 katı büyüyeceğini düşünüyorum. En fazla büyüyen branş, yangın olacak. Mesleki sorumluluk, kişisel sorumluluk alanlarında da önemli potansiyel var.

"TAMAMLAYICI SAĞLIĞIN SADECE ADI VAR"
ALTYAPI EKSİK

Tamamlayıcı sağlık sigortasında hala altyapının oluşmasını sabırsızlıkla bekliyoruz. Tamamlayıcı sağlık, sağlık sigortalarında büyümeyi ve yaygınlığı çok artıracak. Ama hala Sağlık Bakanlığı ile bu işin nasıl bir teknik altyapıyla yapılacağı belirlenmedi. Bu yüzden tamamlayıcı sağlık sigortası sadece isim olarak var. Ürün çıkaran şirketler var ama sadece belli hastane bazlı olarak ürün yapıyorlar. Çünkü SGK’nın bizimle nasıl bir bilgi paylaşacağını belirlenmedi.~

KİM NE KADAR ÖDEYECEK?
Üçlü faturalama sistemi hala yok. O zaman da yapılan sağlık harcamalarının ne kadarını SGK karşılayacak, ne kadarını sigorta şirketi verecek belli değil. Sigortalıya bir miktar kalacak mı, ne kadar kalacak bilemiyoruz. Bu nedenle de Güneş Sigorta olarak bu işe girmek için erken olduğunu düşünüyoruz. Yoksa teknik olarak hazırız.

Bu alanda büyük bir potansiyel var. Bugün sağlık sigorta sistemi çok iyi işliyor ve kapsamı çok geniş, devlet tarafından herkese her konuda teminat veriliyor. Ama bu sürdürülebilir değil. Bireylerin içine girdiği bir yapı kuruldukça, teminatlar özel şirketlere devredildikçe potansiyel daha net belli olacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz