Poliçe artışı iştah kabartıyor

Fiyattaki kıyasıya rekabete, düşen marjlara ve kronik kârsızlığa rağmen sigorta sektörü büyüyor çünkü sigortalı sayısı hızla artıyor.

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Poliçe artışı iştah kabartıyor

Sektörde bundan 5 yıl önce 30 milyon düzeyinde olan poliçe adedinin, bu yıl sonunda 50 milyona ulaşması bekleniyor. Axa Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su CEMAL ERERDİ, bu gelişmenin önemli bir performansa işaret ettiğine dikkat çekiyor ve ekliyor "Poliçe sayısındaki artış sektördeki yabancı oyuncuların iştahını kabartıyor. Çünkü artık Avrupa'da gelişme durdu. Talep gelişmekte olan pazarlara kaymış durumda." Türkiye'de sigorta sektörü hızlı bir büyüme trendinde. Sektördeki büyümenin en önemli göstergelerinden birini ise poliçe sayısındaki artış oluşturuyor. 2006 yılında toplam 30 milyon poliçenin olduğu sektörde, bu yıl sonunda rakamın 50 milyona ulaşması bekleniyor. Axa Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Cemal Ererdi, "Artık reel büyüme sağlayabilen bir sektörle karşı karşıyayız. 72 milyonluk bir ülkede 50 milyonluk poliçe sayısı gayet iyi" değerlendirmesini yapıyor. Poliçe sayısındaki artışın pazardaki yabancı sermayeli oyuncular için iştah açıcı olduğunu söylüyor. Ancak, tablonun tamamı bu kadar parlak değil. Sektörün önünde "fiyat rekabeti" gibi çok önemli bir engel var. Cemal Ererdi, sigortacılıkta zarardan kâra geçilmesi için fiyatların artırılması gerektiğine işaret ediyor. "Şirketlerin başka çaresi yok. Kısa süre içinde fiyatlarda yukarı yönlü bir trend kaçınılmaz olacak" diyor. Axa Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su H. Cemal Ererdi ile sigorta sektöründeki son gelişmeleri, yeni döneme yönelik beklentileri konuştuk. Axa'nın yeni dönem planını da anlatan Cemal Ererdi'nin sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:

Capital: Türkiye'de sigortacılık son yıllarda önemli gelişim sağladı. Ancak sektörün hala kârlılık gibi ciddi sıkıntıları var. Son 5 yıl nasıl geçti? Performans nasıl gelişti?
- Son rakamlara baktığımız zaman sigortacılıkta ciddi bir büyüme gözleniyor. Ben prim üretiminden daha fazla poliçe sayılarına önem veriyorum. Poliçe sayısındaki artış, sektörün yaygınlaşmasına işaret eden en önemli gösterge. 2006 yılında 30 milyon adet poliçe vardı. Geçen yıl sonu bu rakam 40 milyon civarındaydı. Bu yıl Temmuz ayı itibarıyla Türkiye'de poliçe sayısının 32 milyona vardığını görüyoruz. Bu da yıl sonunda 50 milyon poliçe satan bir sektör olacağımız anlamına geliyor. Özetle son yıllarda reel bir büyüme sağlayan bir sektörle karşı karşıyayız.

Capital: Gelecek yıl ve sonrası için öngörüleriniz ne yönde?
- 2012 yılını, bugünkü şartların devam edip etmemesi çok etkileyecek. Global krizden Türkiye'nin ne ölçüde etkileneceği önemli. Bugünkü büyümemiz yüzde 8'lerde. Önümüzdeki yıl için yüzde 3-6'lık bir büyümeden bahsediyoruz. 2012'de poliçe sayısındaki artış devam edecek. Burada en az yüzde 10'luk büyüme öngörüyoruz. Bugün 72 milyonluk bir ülkede 50 milyon poliçe iyi bir rakam. Finans sektörü Türkiye'de güçlendikçe sigortacılık da buna paralel olarak güçlenecek. Çünkü tüm dünyada finans sektörünün kredi verme potansiyeli arttıkça sigortacı devreye giriyor ve bu kredileri teminat altına alıyor. Dolayısıyla tüm bu gelişmeler son derece olumlu. Son dönemde yabancıların Türkiye'ye girmesi de bu işareti önceden aldıkları şeklinde yorumlanabilir.~

Capital: Sektörde rekabet fiyat odaklı... Burada son tablo nasıl? Yeni dönem ne getirecek?
- Büyümeyi sağlıyorsa sektörde makul fiyat uygulamasının çok önemli rolü var. Tüketiciye yansıyan olumsuz yan yok. Herkes makul fiyattan hizmet alıyor. Ancak, burada en fazla zarar gören, sermayedar oluyor. Türkiye'de yer alan yabancı şirketler zarar ediyor. Sigortacılıkta zarardan kâra geçilmesi için en önemli müdahale fiyatların artırılmasıdır. Bu bugüne kadar olmadı. Ama bundan sonra sermayedar "Ben buraya para koyuyorum ama artık zarar etmek istemiyorum " derse olur. Önümüzdeki dönemde fiyatların daha makul seviyelere gelmesi konusunda şirketlerin başka çaresi yok. Fiyatların yavaş yavaş yukarıya doğru çıktığını göreceğiz.

Capital: Sektörde öne çıkan yeni bir trend de bireysel sigortalar tarafında görülüyor. Burada ürün çeşitliliği artıyor. Bu trend yeni dönemde de devam edecek mi?
- Aslında Türkiye'deki ürünlerin hemen hepsi Avrupa'daki ürünlerle eş değer. Türkiye'de talep göremeyen ürünler mutlaka Avrupa'da vardır, ancak o konuda da ciddi bir talep yaratılması gerekir. Örneğin, Türkiye'de sorumluluk sigortalarının mutlaka daha fazla satılması beklenmeli ama bu konuya talep yoksa da zorla talep yaratılamaz. Türkiye'de bence çok fazla yeni ürüne ihtiyaç yok. Ürünler şu anda rekabet nedeniyle en geniş kapsamda ve en makul fiyata sunuluyor. Rekabet, şirketleri bu noktaya getirdi. Ancak hayat branşında, gelişen şartlara uygun olarak zaman içinde Avrupa'daki çeşitlerin Türkiye'ye gelmesini bekleyebiliriz.

Capital: Dağıtım kanalı tarafında tablo nasıl? Acentelerin ağırlığı sürüyor mu? Öne çıkan yeni kanallar var mı?
- 16 bin civarında acente var ve sektörde acentelerin prim üretimindeki payı yaklaşık yüzde 74 civarında. Banka sigortacılığı ikinci önemli dağıtım kanalı. Bu kanalın payı da şu anda yüzde 12'ler seviyesinde. Önümüzdeki dönemde bu kanalın daha fazla öne çıkması mümkün. Biz Axa'da acente sistemini daha çok önemsiyoruz. Portföyümüzde acentelerin payı yüzde 84 düzeyinde. Bu kanalın sigorta satışında çok önemli olduğunu düşünüyoruz ve yatırımlarımıza devam ediyoruz.

Sigortacılıkta son tablo
1- Sigortacılıkta zarardan kâra geçilmesi  için en önemli müdahale fiyatların artırılmasıdır. Bu bugüne kadar olmadı.
2- 2006'da 30 milyon poliçe vardı, 2010'da  40 milyona ulaştı. Temmuz ayı itibarıyla 32 milyona vardığını görüyoruz. Bu da yıl sonunda 50 milyonu bulacağımız gösteriyor.
3- 2012'de poliçe sayısındaki artış devam  edecek. Burada en az yüzde 10'luk büyüme öngörüyoruz.
4- 16 bin civarında acente var ve bunların t prim üretimindeki payı yaklaşık yüzde 74 civarında. Banka sigortacılığının payı ise yüzde 12 düzeyinde...
5- Elementer tarafta 39 civarı şirket var. ilk  15'in pazar payı çok yüksek. ilk 2 şirketin pazar payı yaklaşık yüzde 25-26 ~

EL DEĞİŞTİRMELER OLABİLİR
İLGİ ÇOK ARTTI
Şu andaki ekonomik kriz talebi biraz daha geciktirebilir ama önümüzdeki dönemdeki potansiyele baktığımızda, Türkiye'deki poliçe sayılarının artışı, yabancıların iştahını kabartıyor. Çünkü artık Avrupa'da gelişme durdu. Borsaya kote olan çoğu Avrupalı şirket bir büyüme ya da kârlılık sağlayamadığı pazarlardan diğer pazarlara doğru yayılma stratejisi uyguluyor. Özellikle de gelişmekte olan pazarlara büyük bir talep artışı var.
İLK 15'E DİKKAT
Elementer sigortacılık tarafında pazarda 39 civarı şirket var. İlk 15'in pazar payı oldukça yüksek. İlk 2 şirketin pazar payı yaklaşık yüzde 25-26. Yani aslında serbest rekabette sistem, kendi konsolidasyonunu yapmış durumda. Bundan sonra ölçek ekonomisine uygun olmayan şirketlerin yani piyasadan yeterince pay almayan şirketlerin el değiştirmesi beklenebilir. Ancak yeni şirketler bu portföylerle ilgilenir mi, bu bir soru işareti.
HEDEFTE 3 YABANCI VAR
Listenin yukarısında yer alan şirketlerin hepsi zaten yabancılar tarafından satın alınmış durumda. Dolayısıyla önümüzdeki dönemde ilk 15 şirketin içinde maksimum 2-3 şirketin yabancılar tarafından hedefleneceğini düşünüyorum. Onun dışında çok fazla konsolidasyon beklentim yok.

AXA'NIN YENİ DÖNEM PLANI
LİDERLİK STRATEJİSİ
En önemli stratejimiz kârlı büyüme. Bu stratejiye uygun olarak sektörde rakamsal ya da oransal olarak hem en fazla primi temsil ediyor hem en fazla bilanço kârını elde ediyoruz. Bu başarımızın ardında süreklilik var. Çünkü istikrar şirketi diğerlerine göre ciddi anlamda ayrıştırıyor.
BÜYÜMENİN ADRESİ
Sektörde tüm branşlarda birinci ya da ikinci sıradayız. Otomobil ve trafik sigortalarında çok ciddi anlamda büyüyoruz. Yangın sigortalarında hem ev hem sanayi sigortalarında birinci durumdayız. Sağlık sigortalarında sektörden ayrışıyoruz. Emeklilik lisansımızı da aldık. Ekim ayında sözleşme yazar hale geleceğiz.
YIL SONU HESABI
Bu yılı 5 milyon 100 bin civarında bir poliçe sayısıyla kapatacağız. Kârlılıkta da yıl sonundaki hedefimiz, yine geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi en fazla kâr eden şirket olmak. 2011 için 70 milyon TL, Axa Hayat Emeklilik için de 12 milyon TL şeklinde kâr rakamları hedefliyoruz. Vergi sonrası net kârımız toplamda 82 milyon TL olacak.
2015 PROJEKSİYONU
Hayat dışı sigortacılıkta 2011'i yüzde 13 pazar payı ile bitirmeyi düşünüyoruz. 2015'te ise hem prim üretiminizi hem kârımızı 2 misline çıkarmak hedefindeyiz. Axa'nın Azerbaycan operasyonu da Türkiye'ye bağlandı. Şu anda gayet başarılı bir şekilde hem büyüyor hem kârlılığı artırıyor. Yeni yatırım için çevre ülkelere bakmaya devam ediyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz