Yeni ürün rekabeti

Sigorta sektöründe şirketler 200’e yakın ürünle çetin bir rekabet içinde.

4.01.2016 14:31:350
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni ürün rekabeti
Son yıllarda sigorta sektörü, ürün çeşitliliği anlamında büyük bir gelişim gösterdi. Allianz CEO’su Solmaz Altın’ın değindiği gibi aslında kanunen 2008 yılından itibaren hayat dışı sigortalar için 18, hayat sigortaları için 8 ana branş belirlenmiş durumda. Ancak bugün sigorta şirketleri, sektördeki yoğun rekabetten dolayı bu 26 branşta,farklı teminatlara sahip çok sayıda ürünle rekabet ediyor. Ürün sayısındaki bu zenginlikte kuşkusuz, Türkiye’deki mevcut oyuncuların ağırlıklı yabancı olmasının büyük etkisi var. Özellikle bu yabancı şirketler, yurtdışında diğer pazarlarda uyguladıkları ve başarılı sonuçlar aldıkları ürünleri Türkiye’de de müşterilerine sunuyor. Ancak ilginç olarak bu ürün çeşitliğinde her şirket için aslan payını alan ürünler ve gelecek planları yaptıkları alanlar farklılaşıyor. 
200’E VARAN YELPAZE
Sigorta şirketleri müşterilerinin risklerini güvence altına alan her alanda bir ürün sunma peşinde. Bu da ürün sayısını artırıyor. Öyle ki AIG Sigorta Genel Müdürü Süleyman Sağıroğlu, tüm branşlarda farklı ürün versiyonlarıyla 200’den fazla ürüne sahip olduklarını belirtiyor. Sektörün lideri Allianz’ın da hayat ve elementer sigortacılıkta 190’ı aşan ürünü bulunuyor. Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen de “Farklı teminatlarla çeşitlenen 100’e yakın ürünümüz var. Ama 50’ye yakın ürünümüzle bireysel ve kurumsal müşterilerimizin birçok ihtiyacına yönelik çözümler sunduğumuzu söyleyebiliriz” diyor. Yalnız bu ürün çeşitliliğine rağmen sektörde aslan payını prim üretiminin yüzde 50’ye yakınını gerçekleştiren oto sigortaları alıyor. Şirket bazında prim yazılan ana ürünlere bakıldığında da bu branş dikkat çekiyor. Liberty Sigorta Genel Müdürü Defne Türkeş, “En çok satan ürünlerimiz arasında Liberty genişletilmiş kasko, Canım Evim sigortası ve yenilikçi ürünümüz Trafikasko yer alıyor. Kasko ürünlerimizin bu yılın ilk 6 ayında toplam üretimde payı yüzde 52’ye çıkıyor” şeklinde konuşuyor.~Türk Nippon için de benzer bir tablo mevcut. Şirketin genel müdürü Baturalp Pamukçu, prim üretimlerinin yüzde 60’ını motor dışı branşlardan, yüzde 40’ını ise motor branşlarındaki ürünlerden elde ettiklerini aktarıyor. Tabii odağını farklı branşlara yöneltmiş şirketler de yok değil… Örneğin Süleyman Sağıroğlu, AIG Sigorta’da en çok satan ürünün ferdi kaza ve seyahat sigortaları olduğunu ve prim üretiminden yüzde 30 ile en büyük payı aldığını açıklıyor. SBN Sigorta Genel Müdürü Recep Duray da, “Branş olarak en çok ferdi kaza bazlı ürünleri üretiyoruz. Oto dışı ürün grubumuzun üretimimizden aldığı pay 2015 yılı içinde yüzde 75’i aştı. Ferdi kaza ise burada yüzde 20 ile aslan payına sahip” diyor.
UMUT VADEDEN BRANŞLAR
Peki hangi branşlar gelecek vadediyor? Burada her şirketin kurduğu oyun planı farklı oluyor. Türk Nippon Genel Müdürü Baturalp Pamukçu, şirketin gelecek planını şöyle kurguluyor: “Orta ölçekli işletmelerin sigortalarıyla özellikle bireysel ürünlere ağırlık vereceğiz. Konut, ferdi kaza, sağlık ve sorumluluk sigortalarına odaklanacağız. Bu ürünlerin, bugün toplam prim üretimimizdeki payı yüzde 20 civarında. 5 yıl sonra paylarının en az yüzde 50 olacağını tahmin ediyoruz.” Şirket stratejisi olarak oto dışı branşların satışlarında ivme yakaladıklarını söyleyen Liberty Sigorta Genel Müdürü Defne Türkeş, “Özellikle yangın, mühendislik ve nakliyat sigortalarında müşteri ihtiyaçlarına hitap eden ürünlerimiz mevcut. Bugün bu ürünlerimizin payı yüzde 37 ve gelecek 5 yıl içinde bu oranı yüzde 50 seviyesine getirmeyi hedefliyoruz” şeklinde konuşuyor. Bir diğer umut vadeden alan da henüz ülke- 232 CAPITAL 10 / 2015 mizde emekleme döneminde olan sorumluluk sigortaları. AIG Sigorta bu branşta güçlü hedeflere sahip. Genel müdür Süleyman Sağıroğlu, “Yönetici sorumluluk, veri kaybı, ürün sorumluluk ve geri çağırma, çevre kirliliği sorumluluk gibi ürünlerde büyümek istiyoruz. Güncel verilere göre yönetici sorumluluk sigortalarının prim üretimindeki payı yüzde 3, ürün geri çağırmanın da yüzde 2 ve çevre kirliliği sorumluluğunun yüzde 1 pay aldığını söyleyebiliriz. Veri koruma daha yeni büyüyor. 5 yıl sonra toplam prim üretiminizde bu her bir ürünün yüzde 5 alacağını öngörüyoruz” diye konuşuyor. SBN Sigorta Genel Müdürü Recep Duray da sorumluluk sigortalarının hem bireysel hem kurumsal anlamda hızlı bir büyüme göstereceğini düşünüyor. Duray, “Ekonomik gelişime bağlı olarak yüksek büyümelerde araç, tekne ve inşaat sigortaları artarken, büyümenin yavaşladığı dönemlerde işsizlik teminatı içeren ürünlerin satış hacminin yükseldiğini görebiliriz” diyor. ~FARKLI ODAKLAR
Ana branş olarak kredi koruma ürünlerine yoğunlaşan BNP Paribas Cardif Türkiye’nin CEO’su Cemal Kişmir, hayat sigortacılığında gelecek görüyor. Yönetici, “Özellikle hayat pazarının gelişimine paralel, krediden bağımsız ürünlerde güçlü bir büyüme öngörüyoruz. Orta vadeli hedefimiz, banka sigortacılığı kanalında hayat koruma ürünleri portföyümüzün yüzde 50’sini kredi bağlantısız ürünlerden oluşturmak. Ayrıca cihaz koruma ve uzatılmış garanti ürünleriyle de hız kaybetmeyen teknoloji ve telekom pazarında güçlenmeyi planlıyoruz” şeklinde konuşuyor. Bugün güçlü oldukları oto sigortalarının ileride de önemli büyüme getireceğine inananlar da var. Bunlardan biri Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen. “2015’in ilk yarısında yeni otomobil satışları yüzde 51 artış gösterdi. İlk altı ayda kredili emlak alımlarında da yüzde 46’lık bir artış söz konusu” diyen Gülen, sözlerine şöyle devam ediyor: “Bu iki veriden yola çıkarak kasko, trafik ve konut ürünleri önümüzdeki, dönemde de lokomotif olmaya devam edecek. Şirketimizde bu yılın ilk 6 ayında, konut sigortalarının içinde bulunduğu yangın branşının prim üretimimizde payı yüzde 26. Bundan 5 yıl sonrasında kasko ve trafik sigortalarının payının bugünkü seviyeleri koruyacağını ve asıl büyümemizin konuttan geleceğini öngörüyoruz.” EY Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Finansal Hizmetlerden Sorumlu Kıdemli Müdür Fatih Öğün de Gülen ile aynı fikirde. Öğün, bugün sektöre yön veren kasko ve trafik sigortası alanlarının gelecekte büyüyeceğine dikkat çekiyor. “Bu ürünlerin ilerleyen dönemde konumlarını sürdürmesi beklenebilir. 2014 sonunda elementer sigortacılıktan yüzde 47 pay alan bu branşın her yıl yüzde 10-15 büyüyeceğini tahmin ediyorum” şeklinde konuşuyor.~BU ALANLARA DİKKAT!
Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan, büyüme stratejilerinde konut ve özellikle KOBİ sigortalarına odaklandıklarını belirtiyor. Ayhan, “Bu yıl ilk altı aylık üretim rakamlarında KOBİ sigortalarının toplam yangın branşı üretiminin yüzde 50’sini oluşturduğunu görüyoruz. Yılın ikinci yarısında da aynı trendin devam etmesini bekliyoruz. Önümüzdeki beş yılda KOBİ sigortalarının toplam yangın branşı üretiminden yüzde 70 pay alacağını düşünüyoruz. Konutta da her 10 konuttan 6’sı depreme karşı sigortasız durumda. Burada da önemli potansiyel görüyoruz” diyor. Sigortacılık uzmanları, sayılan bu branşların yanında, kârlı ve hızlı ivme kazanacak yeni alanlara da vurgu yapıyor. Örneğin Sistema Genel Müdürü Ali Tolga Moral, yatırımlarla yeni nesil hayat ve emeklilik çözümlerinin hem dijitale geçecek olması hem diğer ürünlere oranla daha uzun ömürlü ve kârlı olması nedeniyle önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu düşünüyor. Bugün hayat ve emeklilik sigortası ürünlerinin sektör prim üretimindeki payı Temmuz 2015 tarihi itibarıyla yüzde 12,4. Moral, 5 yıl sonra bu oranın yüzde 15-18 arasında olacağını öngörüyor. Aynı şekilde dünyada etkili ancak Türkiye’de sektöre yeni giren iklim, veri kaybı ve kefalet sigortalarının prim üretimlerinin artacağı öngörülüyor. SBN Sigorta Genel Müdürü Recep Duray, “İklim sigortaları tüm dünyada hızlı bir şekilde değişiyor. Fırtınalar, seller üretim planlarını ciddi anlamda aksatıyor. Firmaların daha düzgün finansal sonuç için sigorta ihtiyaçları oluyor. Bu konuda yabancı pazarlarda güzel ürünler var. Bu ürünlerin Türk pazarında da hacmi artacak” diyor. Liberty Sigorta Genel Müdürü Defne Türkeş de geçen yıl kanunen tanımlanan kefalet sigortalarının dünyada olduğu gibi ciddi bir potansiyel taşıdığını söylüyor.

"BANKA SİGORTACILIĞIMIZ DÜNYAYA ÖRNEK"
CEMAL KİŞMİR / BNP PARIBAS CARDIF TÜRKİYE CEO'SU
TEŞVİK DESTEĞİ DE VAR

Türk sigorta pazarı, mevcut potansiyel ve cazibesiyle birçok uluslararası sektör oyuncusuna sahip. Özellikle banka sigortacılığı, iştirak yapısında gelişmiş bir örnek teşkil ediyor. Bu bağlamda, şirketlerin dünya uygulamalarını ve ürünlerini yerel müşteri ihtiyaçları ve önceliklerine göre uyarlayabildiklerini görüyoruz. Türkiye’nin ürün çeşitliliği açısından iyi bir noktada olduğunu söyleyebiliriz. Elbette, pazarın doygunlaşması ve diğer gelişmiş piyasalara yakın göstergelere ulaşması farkındalığa ve talebe bağlı. Ama gelir vergisi avantajı gibi teşvikler de bu zemini destekliyor.
POTANSİYEL HAYATTA
Burada pazarda var olmasına karşın penetrasyonu son derece düşük olan yıllık gelir sigortası ve birime dayalı hayat sigortaları örneğini verebiliriz. Öte yandan yakın dönemde çıkan hukuki düzenlemelerle her iki ürünün de bireysel emeklilik sistemine yönelik tamamlayıcı bir konum edinebilmeleri desteklendi. Gerekli altyapı ve stratejik öncelikler beraberinde şirketlerin bu ürün gruplarında da hız kazanabilmeleri adına zeminin güçlendiğini söyleyebiliriz.


~“GELECEKTE SAĞLIKTA BÜYÜYECEĞİZ”
SOLMAZ ALTIN / ALLIANZ TÜRKİYE CEO’SU
190 ÜRÜNÜMÜZ VAR

Allianz’ın hayat dışında 170’e yakın, hayat tarafında ise 20’ye yakın ürünü bulunuyor. Hayat dışı sigorta branşında 2015’in ilk altı ayında 1,83 milyar TL’lik prim ürettik. Prim üretiminde en fazla payı yüzde 21 ile trafik sigortası ürünümüz alıyor. Hayat branşında da prim üretimine kredi koruma ürünleri önemli bir farkla en fazla payı alıyor. YENİ ÜRÜN GELİŞTİRDİK
Genç nüfus ve sigortalılık bilincindeki artışın uzun vadede sektörün büyümesini destekleyeceğini öngörüyorum. Bu varsayımla sağlık branşı prim üretiminin önümüzdeki birkaç yılda enflasyonun üzerinde yüzde 6- 7 büyüyeceğini tahmin ediyorum. Biz de bu amaçla dünyadaki bir ürünümüz Allianz Modüler Sağlık Sigortası’nı Türkiye’ye uyarladık. Bu yeni ürün, dijitalleşen hizmetlerle müşterilerimizin bize daha hızlı ve kolay erişimine olanak sağlayacak. Standart sigorta paketi uygulamaları yerine sağlık sigortası hizmetlerimizden istenilen kullanıcı dostu arayüz üzerinden seçme özgürlüğünü getiriyoruz. Böylece müşterilerimize bütçelerine uygun seçenek sunacağız.

ÜRÜN YELPAZESİ TAMAM
TEMEL BRANŞLARDA EKSİK YOK

EY Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Finansal Hizmetlerden Sorumlu Kıdemli Müdür Fatih Öğün, “Sektörde elementer ve hayat alanlarında temel branşlar bulunuyor. Ancak kişi başına düşen milli gelire oranla üretilen prim miktarının yüzde 1,6 ile bölgede en düşük olduğu ülkeyiz. Rusya, Polonya, Yunanistan, Çek Cumhuriyeti gibi ülkelerin gerisindeyiz. İleride hayat sigortası, tüketiciyi korumaya dönük sigortalar ve internet bazlı sigorta ürünlerinin Türkiye’de artmasını bekliyoruz” diyor.
PAKET ÇÖZÜMLER GELEBİLİR
Sistema Genel Müdürü Ali Tolga Moral, aslında sigorta sektörünün ürün çeşitliliği anlamında zengin olduğunu belirtiyor. Moral, “Tamamlayıcı sağlık sigortasının da ülkemizde uygulanmaya başlamasıyla ürün çeşitliliği olarak Türkiye’de olmayan ürün kalmadı. Ancak, tek bir sigorta ürününden ziyade, sigorta şirketlerinin çeşitli ürünleri arasında uygulanan ve sigortalı müşteriler için fırsatlar ve indirimler yaratan bir ürün modeli yakın zamanda Türkiye’ye girebilir. Yurtdışında bu örnekler var. Sigorta şirketi, araç sigortasında yılı hasarsız kapatan bir müşteriye uyguladığı indirimi, emeklilik sigortasında kullandırabiliyor. Bu tarz birbirini tamamlayan sigorta ürünleri gelecekte sektörün büyümesine katkı sağlayabilir.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz