45 devden 7 kritik mesaj

Türkiye ekonomisinin yüzde 2,9 büyüdüğü, ihracatın yüzde 2 daraldığı ve işsizliğin 6 yılın zirvesine ulaştığı 2016’da Türkiye’nin en büyük grupları büyümede sınıfı başarıyla geçti...

21.08.2017 16:47:000
Paylaş Tweet Paylaş
45 devden 7 kritik mesaj

GEÇTİĞİMİZ YIL HEM ÜLKE HEM EKONOMİ AÇISINDAN oldukça zorlu bir yıldı. Tırmanan terör olayları, darbe girişimi ve jeopolitik gerginlikler yıl boyunca ekonomi üzerinde ciddi bir baskı oluşturdu. Yıl sonunda ise TÜİK verilerine göre Türkiye ekonomisi yüzde 2,9 oranında büyüdü. Bu büyümenin en önemli unsurunu devlet harcamaları oluşturdu. Tüm yılın büyüme verisinde devletin tüketim harcamaları yüzde 7,3 artış kaydederken, iç talepteki 2016 büyümesi yüzde 2,3’te kaldı.

İhracatta yüzde 2 daralma, ithalatta yüzde 3,9 büyüme yaşandı. İşsizlik ise Aralık 2016’da yüzde 12,7’ye yükselerek son 6 yılın zirvesine ulaştı. Peki bu ortamda özel sektörün hem üretim hem istihdamda lokomotifini oluşturan dev grupları nasıl bir performans gösterdi? Capital dergisi olarak her yıl gerçekleştirdiğimiz “Büyük Holdingler Araştırmasına” göre 2016’da gruplar adeta büyüme konusunda çok ciddi bir sınavı başarıyla geçti. 45 devden sadece 6’sı küçülme yaşarken 1’i mevcudu korudu. 13’ü tek haneli, 25’i çift haneli büyüdü. Yine zor bir yıl olarak nitelendirilen 2017’de ise devler büyümede mola vermek niyetinde değil… Üstelik bu kez daha hızlı, daha kârlı ve daha çok istihdam yaratmayı hedefliyorlar. Beklentileri karşılamak için yeniden yapılanıyor, inorganik atılımlar yapmaya çalışıyor, fırsat arayışlarını hızlandırıyorlar… İşte Türkiye’nin en büyük gruplarından Türkiye ekonomisine dair çok değerli veriler ortaya koyan 7 kritik mesaj… 

1 BÜYÜME HIZI ARTIYOR

Bu yıl birçok büyük grup geçtiğimiz yılın üzerinde bir büyüme peşinde… Örneğin 2016’yı yüzde 8,4’lük büyüme ile kapatan Akkök bu yıl yüzde 15 büyümeyi hedefliyor. Yüzde 7,5 büyüyen Index Grup ise yüzde 24’lük büyüme planlamış durumda. Index Grup Şirketleri İcra Kurulu Üyesi Salih Baş, geçtiğimiz yıl başlattıkları çalışmaların ve yeniden yapılanmanın bu büyümeyi yaratacağını söylüyor. 2016’da yüzde 22 küçülen Sinpaş yüzde 77 büyümeyi bekliyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 22 büyüyen Tekfen, bu yıl yüzde 58, yüzde 20 büyüyen Özdilek yüzde 36, yüzde 5,3 büyüyen Boyner yüzde 20, yüzde 8,6 büyüyen Borusan ise yüzde 20 büyümeyi planlıyor. Devler kâr konusunda da bu yıl daha hassas. 2017’de işlerin beklenenden de iyi gittiğini ifade eden Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, “Ağır yatırımlara karşın kârlılıkta da belirgin bir iyileşme beklentisi içindeyiz. EBITDA oranımızda 4 puanlık bir artış hedefliyoruz” diye konuşuyor. Kipaş Yönetim Kurulu Başkanı Hanefi Öksüz, kârlılıklarını yüzde 23’ten yüzde 25’e çıkarma hedefleri olduğunu söylüyor. “Bu bağlamda maliyet tasarrufu sağlayacak iyileştirme yatırımları yapıyoruz. Özellikle kâğıt ve çimento sektörlerimize kâr odaklı yaklaşıyoruz” diye konuşuyor. Tekfen de bu yıl tüm iş kollarının kârlarında artış bekliyor. Yıldırım Grup Başkanı Yüksel Yıldırım, global konsolide kârlarını yüzde 50 artıracaklarını dile getiriyor.


CEM BOYNER / BOYNER HOLDİNG YKB“

VERİMLİLİK EN ÖNEMLİ ODAĞIMIZ OLDU” 

İNTERNET GELİRİ YÜZDE 60 BÜYÜDÜ
2016’yı holding olarak toplam 4 milyar TL konsolide ciro ile tamamladık. Bu zorlu yılda perakende satışlarımız yüzde 5’in üzerinde büyüdü. Şirketlerimizin internet satış gelirlerinin yüzde 60 büyümesinin de bize büyük katkısı oldu.
“YENİ FORMAT KAZANDIRDIK” 2016’da çok önemli bir yatırımı hayata geçirerek Boyner Grup’a yeni bir şirket ve yeni bir marka, Türkiye’ye ise yepyeni bir çok katlı mağazacılık formatı kazandırdık. İlk mağazası Eylül 2016’da Akmerkez’de açılan WEPUBLIC ile eşsiz bir perakende deneyimi yaşatıyoruz. Geride bıraktığımız yılda operasyonel verimlilik en önemli odak alanlarımızdan biri oldu.
“2017 HEDEFİMİZ” 2017’de en önemli odağımız verimli, sürdürülebilir ve yüksek büyüme rakamlarını tekrar yakalamak olacak. Hazırlıklarımızı ve yatırımlarımızı, makro ekonomi veya piyasa şartlarından bir destek gelmeyeceğini düşünerek sadece kendi çabamızla yüzde 20 büyüme hedefine ulaşmak üzere planladık. 2017’de geçtiğimiz yıllarda dijital alanda yaptığımız yatırımların meyvelerini toplayacağımızı düşünüyoruz.


~

2 YENİDEN YAPILANMA ZAMANI 

2016 yılında birçok grup yeniden yapılanmaya gitti. Bu yıl da gruplar yeniden yapılanmaya devam ederken, bu yapılanmanın meyvelerini toplamayı bekliyor. Yeniden yapılanmaların hedefinde ise ölçek büyüterek rekabetçiliği artırma, verimlilik artışı yakalama ve değişime ayak uydurma var. Bazı yılların kâr değil “ar” yılı olduğunu söyleyen Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, bu sözleriyle ne demek istediğini şöyle açıklıyor: “Yani grupların kendilerini terbiye etme, dönemin ruhuna uygun değişimi gerçekleştirmeye çalışma vaktidir.” Son dönemde kendilerini geleceğe hazırlama çalışmalarını hızlandırdıklarını ifade eden Okyay, grupta kârlılığı ve rekabet gücünü artırmak için hem dijital dönüşüm çalışmalarını hem Kale Sürekli Gelişim Sistematiği çalışmalarını başlattıklarını söylüyor. Akkök Holding, Akiş GYO ile Saf GYO’yu birleştirdi. Böylelikle Akiş GYO’nun özkaynak değerini yaklaşık 2,36 milyar TL’ye, toplam varlıklarını ise 4 milyar TL’ye çıkardığını belirten Akkök Holding CEO’su Ahmet Dördüncü, “Akiş GYO, bu birleşmeyle Türkiye’nin en büyük gayrimenkul yatırım ortaklıklarından birisi konumuna ulaştı” diyor. Kibar Holding’in şirketleri de insan kaynağı bakımından ciddi bir dönüşümden geçiyor. Yönetim kademelerinde yenilenme ve yeniden yapılanma olduğunu anlatan Kibar Holding CEO’su Tamer Saka, “Bu değişim iş sonuçlarına da pozitif yansıdı; kârlılık yüzde 100 ve ciro da yüzde 30-40 civarında arttı” diye konuşuyor. 

3 İNORGANİK BÜYÜME RÜZGARI 

Bu yıl gruplar adeta inorganik büyüme atağına geçmiş durumda… Akfen Holding CEO’su Süha Güçsav, 2017 yılında sermaye yapılarını daha güçlendirecek birleşme ve satın alma işlemlerine odaklanmaya devam edeceklerini söylüyor. “Enerjide organik ve inorganik büyüme yapacağız. Üretim kapasitemizi en kısa sürede 3-4 katına çıkarmak istiyoruz” diye konuşuyor. Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı, “2017’de Doğan Holding’in en iyi yaptığı işlerden biri olarak satın alma ve yeni yatırımlar mutlaka olacak. Hem yurt içinde hem yurt dışında fırsatları değerlendiriyoruz” diyor. Kibar Holding Türkiye ve Avrupa’da esnek ambalaj sektöründe satın alma ve birleşme imkanlarını yakından takip ediyor. Ayrıca alüminyum sektöründe satın alma planları olduğunu açıklayan Kibar Holding CEO’su Tamer Saka, “Global bir oyuncu olmak adına yurt dışındaki pazarlarda daha da genişlemeyi hedefliyoruz. Bu amaçla ana sektörlerimizden birinde yabancı oyuncularla bir birliktelik veya satın alma ile stratejik yol haritamızda bir adım daha atmayı planlıyoruz” diye konuşuyor. Akkök de 2023 yılında Akkim’in 1 milyar dolar cirolu bir dev olmasını sağlamak için inorganik büyüme yatırımlarına devam etmek niyetinde. Akkök CEO’su Ahmet Dördüncü, “Gizem Frit için de Güney Avrupa bölgesinden bir şirketi bünyemize katmak amacıyla çalışmalarımız devam ediyor” diyor. Kastamonu Entegre bu yıl İtalya’nın 3’üncü büyük yonga levha üreticisi olan Gruppo Trombini’yi ve Fransa’da Darbo S.A.S.’ın yonga levha üretim hattını satın aldı. Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, gelecek dönemde de üretim ve satış coğrafyalarını geliştirerek, yeni yatırım ve satın almalarla büyümenin temel stratejileri olacağını söylüyor.


MEHMET ALİ AYDINLAR / ASG YKB
“100 MİLYON DOLARLIK YATIRIM HEDEFLİYORUZ”

ÇALIŞAN SAYISI 23 BİN OLACAK 
Acıbadem Sağlık Grubu olarak 2016’da olduğu gibi 2017’de de yüzde 20’nin üzerinde büyümeyi hedefliyoruz. Bu yıl toplam 100 milyon dolarlık bir yatırım yapmayı hedefliyoruz. Çalışan sayımızın ise 2017 yıl sonunda 23 bin olmasını öngörüyoruz..
YURT DIŞI GELİR ROTASI Şu anda ise ciromuzun yaklaşık yüzde 25’i yurtdışı gelirlerinden oluşuyor. Hedefimiz, birkaç yıl içinde ciromuzun yüzde 50’sini dolar ve Euro bazına oturtmak. Acıbadem olarak büyüme stratejisi çerçevesinde hem yeni hastane inşaat projeleri hem de muhtemel satın alma projeleriyle ilerlemeyi tercih ediyoruz. Önümüzdeki 5 yılda ciromuzu ve EBITDA’mızı iki katına çıkarmayı planlıyoruz.


~

4 FIRSAT ARAYIŞI SÜRÜYOR 

Gruplar büyürken yeni fırsat arayışlarını sürdürüyor. Yeni fırsatların rotası ise ağırlıklı olarak yurt dışı... Nuh Şirketler Grubu, bölgedeki çimento arzının yönetiminde aktif olarak rol almayı hedefliyor. Nuh Şirketler Grubu CEO’su Kamil Gökhan Bozkurt, Amerika ve Avrupa bölgesinde yapacakları satın almalarla yeniden altyapı yatırımlarına yönelecek gelişmiş ekonomilerde direkt yer almayı planladıklarını söylüyor. Yıldırım Grup, liman işletmeciliği, madencilik ve metal sektörlerinde fırsatları takip ediyor. Satın alma ve birleşmeler için birçok projeyi hedeflerine koyduklarını açıklayan Yüksel Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Yıldırım, “Afrika, Kuzey Amerika ve Latin Amerika coğrafyalarında büyüme için yeni satın alınacak şirketler ve tesisler konusunda çalışmalarımız var” diyor. Arbel Grubu, ülke ve ürün portföyünü artırırken öncelikle Hindistan, Çin ve Rusya’daki fırsat arayışlarını sürdürüyor. Kipaş da yeni pazarları takip ediyor. Kipaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hanefi Öksüz, “Yeni iş alanlarını sürekli inceliyoruz. Mantıklı gördüğümüz alanlarda yatırım yapıyoruz” diye konuşuyor. Geçtiğimiz yıl Dünya Bankası Grubu üyesi IFC, Rönesans Holding’e 215 milyon dolar yatırım yaparak ortak oldu. Rönesans Holding Yönetim Kurulu Başkanı İpek Ilıcak Kayaalp, bu ortaklık sonrasında bu yıl ve yakın gelecekte grup şirketlerinin Afrika, Orta Doğu ve Kafkas ülkelerinde yeni yatırımlar yapacağını söylüyor. Yaşar Holding İcra Başkanı Mehmet Aktaş da “Potansiyeli yüksek yeni bazı pazarları değerlendiriyoruz” diyor. 

5 YATIRIM AJANDASI DOLU

Bu yıl holdingler cephesinden en güzel haber ise yatırım konusunda adeta vites büyütmüş olmaları. Tosyalı Grubu, 2017 içinde 2 milyar 200 bin doları aşan bir yatırımı tamamlamak niyetinde. Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı, yeni yatırımlara da başlayacaklarını belirtiyor. Anadolu Grubu 500 milyon dolarlık, Doğan Holding 500 milyon TL’lik, Akfen Holding, 6,6 milyar TL’lik, Akkök, 1,2 milyar TL’lik yatırım bütçesine sahip. Erdem Holding ise gelecek 3 yılda 500 milyon TL’lik yatırımı hayata geçirmeyi planlıyor. Kipaş’ın yatırım ajandası da yoğun. Aydın’da faaliyet gösterecek yeni bir kağıt fabrikasının yatırımına başladıklarını açıklayan Kipaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hanefi Öksüz, “Toplamda 500 milyon dolarlık bir yatırım yapacağız. Bu yıl 130 milyon doları harcayacağız. Ayrıca Aydın’da yeni bir gaz beton tesisi ve Eskişehir’de ambalaj fabrikası kuruyoruz” diyor. Altınbaş Holding’in farklı sektörler için toplam 300 milyon doları aşkın yatırım planı var. Mücevheratta 50 mağaza ile 100 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını açıklayan holdingin başkanı Vakkas Altınbaş, “Ayrıca 100 milyon dolar ile hastane yatırımı yapacağız. Alpet ile akaryakıt istasyonlarını geliştireceğiz” diyor. Kale Grubu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, Kale Grubu olarak 2017’de yaklaşık 170 milyon TL’lik yatırım yapmayı planlıyoruz. Bunun büyük bölümünü de savunma ve havacılık sektörü için öngörüyoruz” diye konuşuyor.


TAMER SAKA / KİBAR HOLDİNG CEO'SU

"BİZİ ZORLU BİR SÜREÇ BEKLİYOR"

GÜNDEMİN İLK SIRALARI 
2017 yılında kombine ciromuzun 27 milyar TL civarında olabileceğini öngörüyoruz. 2017’de büyüme, kârlılık ve kurumsal gelişim yine gündemimizde ilk sırada yer alacak. Risk yönetimini en iyi yapan sanayi gruplarından biriyiz. Öte yandan sürdürülebilir bir kârlılıkta olmak adına mevcut operasyonlarımızı gözden geçirerek mümkün olduğunca verimli olmaya çalışmak yine hedeflerimiz arasında.
TEMKİNLİ BÜYÜME Önümüzdeki dönemde, tarihsel geçmişimizin bir parçası olan yenilikçilik ve teknolojik dönüşüm, kurum kültürümüzde etkili olmaya ve ilkleri gerçekleştirmek için bize yol göstermeye devam edecek. Grup şirketlerimiz, başarılı projelere imza atarak küresel oyuncular olma yolunda emin adımlarla ilerlemeye devam edecek. Temkinli büyümenin burada altını çizmekte fayda olacak. Büyürken mevcut kârlı pazarlarda pazar payımızı da korumayı her zaman önceliklendiriyor olacağız.

~

6 İSTİHDAMDA YENİ PLANLAR 

İstihdam son dönemin en sıcak konusu… Bu nedenle devler büyürken istihdam yaratmaya da odaklanıyor. Kocaeli’nde 800 milyon TL’lik 2 tesis yatırımının açılışını yapan Hayat Holding, böylelikle 600 kişilik yeni istihdam yarattı. Doğan Holding de farklı sektörlerdeki büyümeleriyle istihdam artışı hedefliyor. Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı, “Her yıl grubumuz 1.000’e yakın gence kapılarını açıyor” diyor. Çalışan sayısını geçtiğimiz yıl 37 binden 52 bine çıkaran Rönesans Holding de bu yıl içinde istihdamda 61 bin kişiye ulaşmayı planlıyor. 2017 yılı sonunda yüzde 35 büyüme öngörüleri olduğunu açıklayan LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, “Şu anda 35 bin olan toplam çalışan sayımıza ek olarak, merkez ve mağazalarda yaklaşık 4 bin kişiye daha istihdam sağlamayı planlıyoruz” diyor. Kipaş tekstil sektöründeki ek yatırımlarıyla bu yıl istihdamına 500 kişilik bir katkıda bulunmak niyetinde. Kale Grubu da teknik grup yatırımlarıyla istihdamda yüzde 10 artış peşinde. Doğuş Grubu, 2017’de yurt içinde 1.000, yurt dışında ise 400 kişilik istihdam planına sahip. Erdem Holding, bu yıl grup cirosunu yüzde 10 artırmak için çalışırken yeni yatırımlarıyla da istihdamını yüzde 10 artırmayı planlıyor. Kibar Holding CEO’su Tamer Saka, yapılacak yeni yatırımlarla çalışan sayısını 7 binden 10 bin civarına yükseltmeyi öngördüklerini açıklıyor. 

7 GELİRİN ADRESİ DEĞİŞİYOR 

Devler cephesinde dikkat çeken bir diğer gelişme de yurt dışı gelirlerin payının hızla artıyor oluşu… Doğuş Grubu, otomotiv sektörünü dışarıda bıraktığında 2015’te konsolide gelirlerinin yüzde 20’sini yurt dışından elde ederken geçtiğimiz yıl artan yurt dışı yatırımları doğrultusunda bu gelirlerin oranını yüzde 35’e çıkardı. Doğuş Grubu CEO’su Hüsnü Akhan, “2017 yılında da bu artışın devam etmesini hedefliyoruz” diyor. Akkök Holding’in yurt dışı gelirleri de son birkaç yıldır artış eğiliminde. Yurt dışı gelirlerinin toplam gelirler içindeki payının geçtiğimiz yıl yüzde 16 seviyesinde olduğunu açıklayan Akkök Holding CEO’su Ahmet Dördüncü, “2017 yılında yurt dışı gelirlerimizin oranının yüzde 19’a ulaşmasını bekliyoruz” diye konuşuyor. 2015 yılında gelirlerinin yüzde 25’ini yurt dışından elde eden Kipaş, 2016’da bu oranı yüzde 32’ye çıkardı. Kipaş Yönetim Kurulu Başkanı Hanefi Öksüz, “Bu payı 2017’de yüzde 40’a çıkarmayı planlıyoruz” diyor. Yıldırım Grup, gelirlerinin yüzde 60’ını yurt dışı operasyonlarından elde ediyor. Grubun orta vadedeki hedefi bu oranı yüzde 75’e çıkarmak. Sarkuysan da yüzde 15,5 olan yurt dışı gelirlerinin payını bu yılın sonunda yüzde 18’e çıkarmak niyetinde.


HÜSNÜ AKHAN / DOĞUŞ GRUBU CEO'SU
“GELİRİMİZİ YÜZDE 10 ARTIRACAĞIZ”

FIRSATLARA BAKIŞ
Bu yıl grubumuza yeni katılan markalar ve stratejik planlarımız paralelinde yapılan yeni yatırımlarla gelirlerimizi bir önceki yıla göre yüzde 10 artırmayı hedefliyoruz. Güçlü konsolide özkaynağımız ve güçlü finansal yapımızla bu yıl da büyümeye devam edeceğiz. Son yıllarda yeni yatırımlarımızın birçoğu turizm, perakende ve yeme-içme sektörlerine yönelik gerçekleşti. Bu eğilimin devamını 2016 yılında olduğu gibi 2017 yılı içerisinde de göreceğiz. Yurt içi ve yurt dışı arayışlarımız ve olası fırsatları değerlendirme süreçlerimiz sürüyor.
YENİ ORTAKLIKLAR Ülkemiz ve grubumuz adına, turizm, perakende ve yeme içme alanında küresel bir güç olma yolunda ilerliyoruz. Grubumuza değer katabileceğine inandığımız yeni sektörleri ve yatırım fırsatlarını da inceleyeceğiz. Ülkemizi ve Doğuş markasını yurt dışında gururla temsil eden küresel bir oyuncu olma yolundaki hedefimiz doğrultusunda, şimdiye kadar kurduğumuz başarılı yurt dışı ortaklıklarının devamı niteliğinde olacak yeni ortaklıklara imza atmayı hedefliyoruz.



BEGÜMHAN DOĞAN FARALYALI / DOĞAN HOLDİNG YKB
"HEDEF CİROYU 10 MİLYAR TL'NİN ÜZERİNE TAŞIMAK"

“CİRO YÜZDE 31 ARTTI” 
Doğan Şirketler Grubu 12 bine yakın çalışanıyla 2016 yılında konsolide aktif toplamını yüzde 5 büyüterek 7 milyar 831 milyon TL’ye, holdingin konsolide cirosunu ise yüzde 31 artırarak 7 milyar 774 milyon TL’ye ulaştırdı. Medya sektöründe değerli markalarımızla sorumlu yayıncılık ilkesinden ödün vermeden pazardaki liderliğimizi korurken, akaryakıt dağıtım sektöründe Aytemiz markasıyla sektörün en büyük beş oyuncusu arasında yer alma hedefine bir adım daha yaklaştık.
DENGELİ PORTFÖY Otomotivde Suzuki’nin ardından Piaggio ile distribütörlük anlaşması imzalayarak ve DAF marka ağır ticari araçların satış ve satış sonrası operasyonlarını üstlenerek marka portföyümüzü çeşitlendirdik. Yenilenebilir enerji yatırımlarımızı devam ettirirken, üretim kapasitemizi de artırıyoruz. Dengeli portföy sahibi olma hedefimiz çerçevesinde 2017 yılında yeni enerji kaynakları ve farklı coğrafyalarda yatırım arayışımız devam edecek. Perakende büyümemizi de sürdürüyoruz.
YÜKSEK DEĞER 2017 yılındaki öncelikli hedefimiz, hâlihazırda faaliyet gösterdiğimiz tüm sektörlerde gelir ve kârlılığımızı artırmaya devam etmek olacak. Amacımız, bu yıla ilişkin ciroyu 10 milyar TL’nin üzerine taşımak ve EBİTDA’yı da yüzde 25 civarında artırmak. 2017’de sinerji yaratacak sektör ve projelerde fırsatları değerlendirmeyi planlıyoruz. Aytemiz’in 2017’de hedefleri yüksek, sektöründe ilk beşte yer almayı hedefliyoruz.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz