8 kritik önlem

Şirketler hedef tutturmak için ne yapacak?

22.12.2015 12:38:160
Paylaş Tweet Paylaş
8 kritik önlem
Türkiye sıra dışı bir dönemden geçiyor. Ekonomik ve siyasi tablodaki belirsizlik en çok iş dünyasını etkiliyor. TL yılın başından itibaren dolar karşısında yüzde 30, Euro karşısında yüzde 17 değer kaybetti. Merkez Bankası verilerine göre iş dünyasının yurtdışından sağladığı uzun vadeli kredi borçları son 1 yılda 10,3 milyar dolar artarak 178,2 milyar dolara yükseldi. Karşılıksız çeklerin oranı da giderek artıyor. Bu yılın ilk 8 ayında karşılıksız çek adedi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21 artış gösterdi. Seçimden sonra tüm ülkeye hakim olan belirsizlik yabancının ülkeye bakışını da etkiledi. 12 Haziran’dan 4 Eylül’e kadar yabancılar hisse senedi ve tahvil piyasasında toplam 4 milyar 67 milyon dolarlık satış yaptı. Tüketici güven endeksi, ağustos ayında 62,35’e gerileyerek son 6,5 yılın en düşük değerini aldı. Uzmanlara göre tüketici güven endeksinde gerileme önümüzdeki 1 yıl devam edecek. Bu durumda ekonomik büyümenin lokomotifi olan yurtiçi tüketim hız kesecek. Döviz kurunun öngörülemez olduğu, birçok kalemde maliyetlerin arttığı, talebin düştüğü ve finansal dengelerin değiştiği bu ortamda iş dünyası yılbaşında oluşturduğu planlarla yola devam etmekte zorlanıyor. Bu nedenle çok sayıda şirket acil önlem paketlerini uygulamaya aldı. Bu kapsamda en öncelikli görülen sorunların çözümü için aksiyon almaya başladılar. İşte iş dünyasının 8 kalemde harekete geçirdiği acil önlemler paketi…
1 MALİYETLER DÜŞÜRÜLÜYOR
Hedefledikleri ciroyu yakalayamama endişesi taşıyan tüm şirketler maliyetleri düşürme peşinde. Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör, sürekli giderleri düşürmeye çalıştıklarını belirtiyor. Yeni projelerle de ciroyu artırma planları yaptıklarını açıklıyor. “Boytaş Mobilya Genel Müdürü Şahin Nursaçan, son dönemde yüzde 5 oranında maliyet artışı yaşadıklarını ifade ediyor, “Yeni ekonomik tasarımlara yöneldik. Cari masrafların azaltılması veya disipline edilmesiyle alakalı önlemler aldık, sıkı denetim getirdik” diyor. Zurich Sigorta CEO’su Yılmaz Yıldız, elementer sigorta sektöründe büyüme oranlarının yüze 20-25’lerden yüzde 5-10 aralığına indiği bilgisini veriyor. “Ekonomideki ciddi yavaşlamanın etkileri çok net hissediliyor. Biz bir yandan daha fazla kâr elde ettiğimiz ürün ve dağıtım kanallarına odaklanırken, bir yandan da etkin maliyet yönetimi kültürümüzü artırarak devam ettiriyoruz” diye konuşuyor.~2 VADELER UZUYOR
Talebin düşmesiyle daralan pazarda satış vadeleri uzuyor. Birçok sektörde 30 gün olan ödeme vadesi 120 güne kadar çıkmış durumda. Elektrikli ev aletleri sektöründe talebin yüzde 20 oranında düştüğünü ifade eden GoldMaster Genel Müdürü Sinan Bora, bununla birlikte sektörde vadelerin uzadığına dikkat çekiyor. “Biz de tedarikte vadelerimizi uzatma kararı aldık. Vadeler 3-4 ay uzadı. Aynı şekilde alımlarımıza bu vadeyi yansıtmaya çalışıyoruz” diye konuşuyor. B&G Store Yönetim Kurulu Başkanı Seyidullah Nebati de 30-60 gün arasındaki ödeme vadelerinin 120 güne kadar uzadığını söylüyor. Turizm sektöründe talep düşerken maliyetler yüzde 20’ye varan oranda arttı. Bu tabloda Limak Turizm Grubu sabit fiyat uygulayan tedarikçilerle çalışmayı tercih ediyor. Limak Turizm Grubu Başkanı Kaan Kavaloğlu, ödeme vadelerini 30-45 gün arası uzattıklarını dile getiriyor, “Bu esnekliğin aynısını biz de tur oparatörü ve acentaların ödeme vadelerini uzatarak gösterdik” diyor.
3 BORÇLANMAYA BAKIŞ DEĞİŞTİ
Döviz kurunda yaşanan keskin yükseliş, şirketlerin borçlanmaya olan bakışını da değiştirdi. Bugün birçok şirket hızla aksiyona geçerek borçlanma yapısını gözden geçiriyor. Özellikle dövizde açık pozisyonlarını kapatmaya çalışıyor. Dfd Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Engin Tuncay, döviz girdisi olmayan şirketlerinde dövizle borçlanmadıklarını söylüyor. Işıklar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rıza Işık da 8 Haziran’dan itibaren proje finansmanı dışında dövizle borçlanmama kararı aldıklarını açıklıyor. Birçok şirket ve grubun önceliği nakit akışını güçlendirmek… İncekara Holding Yönetim Kurulu Başkanı Özgür İncekara da bu durumun altını çiziyor. Stok maliyetlerini minimum düzeyde tutarak satış gerçekleştirdiklerini belirten İncekara, “Alacak devir hızımızı mümkün olduğunca dengede tutmaya çalışıyoruz. Dolar/TL ve Euro/TL’de sepet kur 3,26’ya yükseldi. Yılbaşına göre doların yüzde 30, Euro’nun yüzde 17 değer kazanması ödemeler dengemizi negatif etkiledi. Stok maliyetlerimizi, alacak ve satış politikamızı kur riskine karşı fiyatlıyoruz. Ödemeleri teminat karşılığı faturalandırıyoruz” diye konuşuyor. Sadık Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Oktay Mersin de alacaklarını kontrol ederek daha çok teminatlandırmaya çalıştıklarını söylüyor.
4 PEŞİN ALIMA GEÇİLDİ
Şirketler önlem paketinde ilk sıralara güvenli ticareti koymaya başladı. Herkes güven duyduğu müşterilerle ilişkilere ağırlık vermeye çalışıyor. Mümkün olduğu kadar ticari işlemlerini peşin olarak gerçekleştirmeye özen gösteriyorlar. Satın alınan ürünlerin girdilerinin genellikle Euro, ödemelerin ise dolar biriminden olmasının iç piyasada birçok şirketi zor durumda bıraktığını belirten Etsun CEO’su Adalet İnanç, batık kredi oranının artabileceğinin göz önünde bulundurulması gerektiğini söylüyor. “Bütün bu olumsuzluklar içinde peşin alımlara ağırlık verdik. Peşin alım fiyatlamada ciddi bir avantaj da sağlıyor. Şu anda vadesi gelen kredilerimizi de kapatıyor yeni kredi kullanmama prensibini benimsiyoruz” diyor. Sektörde ödemeler dengesinin hep bozuk olduğunu vurgulayan Uran Holding Turizm Grubu İcra Kurulu Başkanı Arcan Uran, şu an bu bozukluğu daha fazla hissetmeye başladıklarını açıklıyor. “Alacak tahsilatlarında gecikmeler yaşanınca biz daha sağlam şirket ve acentelerle çalışma yolunu seçtik. Riskli veya finansal gücü olmayan şirketlerle peşin olarak çalışıyoruz” diye konuşuyor. Omsan Lojistik Genel Müdürü Osman Küçükertan da tedarikçilerinin tahsilatlarına hız kazandırmak amacıyla çeşitli finansal destek programları uygulayarak nakit döngülerinin işlerliğinin sağlandığını anlatıyor. “Müşteri tahsilat tarafında ise müşteriler risk açısından sınıflandırılıp sıkı bir risk takibine tabi tutuluyor” diyor.~5 KANAL ÇEŞİTLEMESİNE GİDİLİYOR
Talep düşüşü şirketleri farklı kanallara yönlendiriyor. Örneğin GoldMaster, hitap ettiği tüketici segmentini genişleterek çeşitliliğe gitme kararı aldı. GoldMaster Genel Müdürü Sinan Bora ayrıca bu dönemde daha önce olmadıkları yerlerde olmak için bulundukları kanalları çeşitlendirdiklerini belirtiyor. Dfd Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Engin Tuncay ise fiyat artışı yapamadıkları için kâr marjı azalan veya yok olan ürünlerin üretimini azaltmaya başladıklarını söylüyor. Ode Yalıtım müşterileriyle daha yakın iletişim kurarak pazarda daha agresif bir strateji izliyor. Akbulut Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Akbulut, tasarım ve pazarlama faaliyetlerine ağırlık vermeye çalışarak maliyet artışlarını gidermeye çalıştıklarını anlatıyor.
6 İHRACAT AĞIRLIK KAZANDI
İç pazarda daralan talep nedeniyle büyümekte zorlanan birçok şirketin gündeminde ihracat pazarlarını genişletmek ve yurtdışı faaliyetlerini artırmak var. Orka Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu da bugünlerde yurtdışı hedeflerini gerçekleştirme konusunda biraz daha aktif hareket ettiklerini dile getiriyor. “İçeride daha fazla mağaza açmaktansa yurtdışındaki büyüme performansımızı ve büyüme trendimizi daha hareketlendirmiş durumdayız. Bu yaklaşım aynı zamanda nakit akışı ve döviz artışının sağlayacağı olumsuzluklardan da daha az etkilenmemizi sağlıyor” diyor. Akbulut Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Akbulut da iç pazarda yaşanan daralmadan en az düzeyde etkilenmek için yeni ihracat pazarları bulmaya odaklanıyor. Akbulut, sadece iç pazar koşullarının değil aynı zamanda Uzakdoğu’da yaşanan ağır rekabetin kendilerini buna zorladığının da altını çiziyor. Ontex Türkiye Genel Müdürü Özgür Akyıldız, tüketicinin geliri kurlara paralel artmadığı için işlerini ihracatla büyütmeye çalıştıklarını söylüyor.
7 YATIRIMLAR ASKIYA ALINDI
Belirsizlik şirketlerin yatırımlarını askıya almasına neden oluyor. BG Store yüksek bütçeli televizyon reklamı planlamasını süresiz olarak askıya almış durumda. B&G Store Yönetim Kurulu Başkanı Seyidullah Nebati, yeni mağaza açılışları konusunda temkinli olduklarını söylüyor. Yeni yatırımlar için bir süre tedbirli ilerleyeceklerini belirtiyor. Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör de yeni yatırımlarda en kötü senaryoları düşünerek kararlar alıyor. Songör, bu dönemde büyüme hızlarını düşürdüklerini söylüyor. Işıklar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rıza Işık, aldıkları acil önlem planı kapsamında zaruri olmayan yatırımları ertelediklerini açıklıyor. Demisaş Genel Müdürü Hakan Yaşar, “Şu an yenileme ve revizyonlar dışında büyük yatırım kararlarımızı erteliyoruz, ortamın biraz daha net görüş sağlamasını bekliyoruz” diyor.
~Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, yatırımlara ara verdiklerini ifade ediyor, “Üretim maliyetlerini düşürmeye çalışıyoruz. Sağlam müşteri odaklı çalışmaya gayret ediyoruz” diye konuşuyor. Odak Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Bandırma da mağaza yatırımlarını yavaşlattıklarını, çok verimli görmedikçe her yere mağaza açmadıklarını açıklıyor.
8 İSTİHDAMA YENİ AYAR
Türkiye’de işsizliğin yüzde 20’lere tırmandığı bir dönemde ekonomideki son gelişmeler yine istihdamı vurdu. Birçok şirket yeni alımları dondurdu, istihdamda kesintiye gitmeye hazırlananların yanında esnek çalışma gibi modellerle farklı çıkış yolları arayarak çalışan maliyetini düşürmeye çalışanlar da var. Örneğin Karakaş Atlantis, üretim çalışma sistemini esnekleştirme, yönetim maliyetlerini düşürme faaliyetleri yürütüyor. Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör, çalışma saatlerini düzenleyerek daha verimli hale getirdiklerini söylüyor. Boytaş Mobilya Genel Müdürü Şahin Nursaçan, bu konuda tedbir amaçlı öncelikli olarak mesai saatlerini kıstıklarını belirtiyor. Bu kapsamda neler yaptıklarını da şöyle paylaşıyor: “6 gün yerine tesislerimizi 5,5 gün çalıştırıyoruz. Gündüz 5 gün, kanuni zorunluluktan dolayı gece 6 gün. Maliyetleri kısma anlamında yeni personel alımını ikinci bir emre kadar durdurduk. Bu tedbirin en azından gider bütçemize katkı sağlayacağını düşünüyoruz.” Uran Holding Turizm Grubu İcra Kurulu Başkanı Arcan Uran da talep düşüşü ve maliyet artışları nedeniyle personel harcamalarında fazla olan personel çıkararak verimliliği yüksek personelle çalıştıklarını söylüyor.

BORÇLANMAYI LİMİTLENDİRİYORUZ
TUNCAY ÖZİLHAN / ANADOLU HOLDİNG YKB
BÜYÜMEDE YAVAŞLAMA

19 ülkede operasyonlarımız sürerken, küresel ekonomide yaşanan gelişmeleri dikkatle takip ediyoruz. Küresel ekonomide büyümenin yavaşlama seyrine girmesi, bununla paralel olarak Çin ekonomisinden gelen rakamların son yıllardaki yükseliş trendine oranla daha düşük seviyelerde kalması, tüketim odaklı ekonomilerde bir gerginlik yaratıyor. FED’in gündeminde olan faiz artışı piyasaları tedirgin ediyor.
VERİMLİLİK ARTIRACAK POLİTİKALAR
İçinde olduğumuz dönemde kısa vadeli senaryolar üzerine kurduğumuz stratejilerle bu süreci olumlu şekilde yönetiyoruz. Grubumuz her zaman verimliliğe odaklanmış, üretim ve tüketim stratejisini bunun üzerine kurgulamıştır. Bu dönemde de verimliliğimizi artıracak operasyonel ve fonksiyonel politikalara odaklanıyoruz.
SIFIR TABANLI BÜTÇE
Önümüzdeki dönemde tasarruf konusunda azami gayret gösterilmesi, kaliteli büyümeyi desteklemeyen aktivitelerin belirlenmesi ve masraf kalemlerinin iyi analiz edilmesi önem arz ediyor. Sıfır tabanlı bütçe yaklaşımı, mutlak pozitif nakit akım yaratılması öncelikli hedef ve yaklaşımlar. Bu dönemin hem işletme sermayesi hem borçluluğun kârlılık üzerine etkisi açısından bilançoların iyi yönetilmesi gereken bir dönem olduğunu düşünüyor, stoklar, ticari alacakların en optimum seviyede tutulması, borçlanmanın limitlenmesi gibi önlemlerle ilerliyoruz.

~“YENİ BEYAZ YAKA İSTİHDAMI YAPMIYORUZ”
ÜNAL KOCAMAN / CMS CEO'SU
SÜREÇ ANALİZİNE BAŞLADIK

Maliyet artışlarını kontrol etmek için tekrar süreç analizlerine başladık. Değer yaratan yaratmayan faaliyetler konusuna yeniden bakıyoruz. Yatırımları erteledik.
AĞIRLIK RİSK YÖNETİMİNDE
Mümkün oldukça yeni beyaz yakalı istihdamı yapmıyoruz. Döviz riski çok yükseldiği için, vade, para ve tutar açısından doğru eşleştirilmiş risk yönetimine daha fazla ağırlık verdik.
AKTİFLERİ İNCELİYORUZ
Operasyonel olmayan aktifleri tekrar inceliyoruz. Bütün bölümlerde seyahat dahil, harcamaları çok titizlikle takip ediyoruz. 2015 bütçe hazırlıklarına daha erken başladık. Üretim verimliliği her zamankinden daha önemli hale geldi. Özellikle enerji ve sarf malzemeleri yönetimine ayrı bir ağırlık verdik.

SATIN ALMALARI 2016 YILINA ERTELEDİK
HACI BEĞENDİK BEĞENDİK İCRA KURULU BAŞKANI/REAL GENEL MÜDÜRÜ
KURU SABİTLEDİK

Tüketici güven endeksi şubat ayından itibaren düşüş eğiliminde, seçimin ardından ise iyice düşmüş durumda. Döviz kurundaki oynamalar da aynı şekilde birinci çeyrek itibarıyla dalgalı şekilde seyrediyor. Doların artması, Ramazan ayında beklenen ciroların elde edilememesi ve piyasalara olan güvensizlik de doğal olarak kârlılıklarımızı düşük seviyelere çekti. Biz bu dönemde özellikle dövizle borçlanmamaya gayret ediyoruz, dövizle yaptığımız kira gibi sabit giderlerimizde ise kuru sabitlemeye özen gösteriyoruz.
ÖDEME DENGELERİ DEĞİŞTİ
Özellikle Ramazan ayının beklenildiği gibi gitmemesi sektördeki nakit para akışını sekteye uğrattı. Bu nedenle sektördeki ödeme dengelerinin bir hayli değiştiğini söyleyebilirim. Vadelerin uzaması, kurların sabitlenmesi gibi durumlara sıklıkla rastlanıyor. Bizler bu dönemi maliyet kalemlerimizi en aza indirmeye çalışarak atlatıyoruz. Örneğin, 2015’in son dönemi için planladığımız birden fazla satın alma planımız vardı, bu satın almaların biri hariç kalanları 2016 yılına erteledik.
VADE UZATMAYI TERCİH EDİYORUZ
Bunun yanı sıra yönetim giderlerini azaltmak için çalışmalar yapıyoruz. Üçüncü partilerle ilişkilerimizi hem Real hem Beğendik tarafında karşılıklı güven ve iyi niyete dayalı olarak sürdürüyoruz. Bu noktada gerekli durumlarda vade uzatma yolunu tercih ediyoruz. Tüm bu koşullar çerçevesinde hedeflerimizde belirli bir revizyona gittik. Beğendik’te 2015 hedefimizi yüzde 10 geriye çektik.

“AÇIK POZİSYONLARI KAPATTIK”
KENAN YAVUZ / SOCAR TÜRKİYE CEO'SU
RİSK İZLEME KOMİTESİ

Şirket olarak potansiyel risklerimizi sistematik olarak izleyip önlem aldığımız risk komitelerimiz var. Bunlar finansal ve teknik riskler başlıkları altında izleniyor. Finansal risk komitemizin bu yılın ocak ayında yaptığı öneriyle kur artış riskini gördük ve şirketlerimizin döviz pozisyonlarını güçlendirip, açık pozisyonlarını kapattık.
SIKINTIDAKİ MÜŞTERİLER
Bugün grup şirketlerimizin finansal riskleri tamamen kontrol altında. Sektörümüzde maliyet artışı yerine maliyet düşüşü oldu, zira düşen petrol ve doğalgaz fiyatları kâr marjımızı artırdı. TL değer kaybı nedeniyle oluşan maliyet artışını ise TL değeri makul düzeyde iken aldığımız önlemlerle elimine ettik. Sektörde bir talep daralması yok ancak müşterilerimiz içinde döviz borcu nedeniyle sıkıntıya girenler bulunuyor. Bu durum da son derece vahim gelişmeleri bünyesinde barındıran ciddi bir tehlike.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz