Arayış hızlandı

Türk bankaları bölgesel oyuncu olmak için kolları sıvıyor.

1.05.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Arayış hızlandı
Kamudan özel sektöre ve katılım bankalarına kadar her bankanın yurtdışında büyüme hedefi var. Özellikle Avrupa ve İslam ülkelerinde fırsatları değerlendiriyorlar. Ziraat Bankası, Orta Asya ve Kırgızistan’da satın alacak banka arıyor. Garanti Bankası Romanya’da, Yapı Kredi Bankası ise Azerbaycan’da büyümesini güçlendirmeye öncelik veriyor. Yurtdışındaki ağlar giderek büyüyor. Türk bankalarının 2012 yılı sonunda yurtdışındaki iştiraklerinin aktif toplamı da 90 milyar TL’yi aşıyor. Global oyuncu olma treni kaçtı. Sektörün 180 milyar sermayesi var. Bu büyük ama dünya çapında küçük... Batı’da bir bankanın sermayesi bizim sektörünkinden fazla. Onun için biraz ayağımızı yere sağlam basmamız gerekir. Mevcut konjoktürde bölgesel olarak tabii bazı avantajlar sağlayabiliriz.” Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, bu sözleriyle Türk bankalarının yurtdışında global hedefler yerine bölgesel büyük oyuncular olma yolunda çalışmaları gerektiğini ortaya koyuyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Gerçekten de Türk bankacılık sektörünün son yıllarda yurtdışında attığı adımlar da Özen’in bu fikrini doğruluyor. Özellikle büyükler liginde yer alan ilk 10 Türk bankası, çevre ülkelerde bölgesel oyuncu olma adına önemli hamleler yapıyor. Örneğin sektörün lideri İş Bankası’nın genel müdürü Adnan Bali, yurtdında bankacılık imkanlarını değerlendirdiklerini belirtiyor.ve “Sınır ötesi genişleme faaliyetlerimizi hem iştirak edinme hem yurtdışı şube açılışlarıyla devam ettiriyoruz” diyor.

Zaten Türk bankaların yurtdışında elde ettikleri rakamlar da mevcut işleri içinde yabana atılmayacak bir paya erişiyor. BDDK verilerine göre Şubat 2013 itibarıyla Türk bankacılık sektöründe yurtdışı şubelerin yarattığı aktiflerinin toplam aktiflere oranı yüzde 9,4. Aynı şekilde yurtdışı şubelerde oluşan kredilerin toplam kredilere oranı yüzde 4,78’i buluyor. Türk bankaları yurtdışı tarafındaki etkinliklerini artırmak amacıyla şubeleşme, sıfırdan banka kurma ya da satın alma yoluyla kendilerine yeni hedef ülkeler belirliyor.

İLK SIRADAKİ ÜLKELER
Türkiye’nin en büyük kamu bankası Ziraat Bankası, yurtdışında Almanya’dan Azerbaycan’a uzanan 7 iştirakiyle dikkat çekiyor. Ziraat Bankası Uluslararası Bankacılık ve Ortaklıklar Genel Müdür Yardımcısı Osman Arslan, yurtdışındaki hedeflerini şöyle açıklıyor:~

“Kırgızistan’da çoğunluk hissesi bankamıza ait olacak şekilde satın almaları değerlendiriyoruz. Balkanlar’da Bosna Hersek’teki iştirak bankamıza bağlı şubeleşme yoluyla büyüyeceğiz. Orta Asya’da ise banka satın alınması yoluyla büyümeyi öngörüyoruz. Kuzey Afrika ve Uzakdoğu'da bankacılık faaliyetlerine başlamak istiyoruz.”

Yapı Kredi CEO’su Faik Açıkalın ise “Yurtdışı pazarlarda kârlı yatırım fırsatları olması halinde, bunları değerlendirmeye açığız. Yurtdışında konjonktürden kaynaklanan fırsatların olduğunu görüyoruz” diyor. Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen de Açıkalın gibi “bekle-gör” politikası izlediklerini açıklıyor:

“Gündemimizde yatırım için cazip bir pazar yok. Komşu ülkelerde ve İslam ülkelerinde satın alma fırsatlarına sürekli bakıyoruz. Şu an beklemedeyiz.”

İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali de “Irak’ın Bağdat ve Duhok, Pakistan’ın Karaçi, Azerbaycan’ın Bakü ve Gürcistan’ın Tiflis şehirlerinde imkanları değerlendiriyoruz. Mısır’da faaliyetlerimizin genişletilmesi yönündeki kararımız var” diyor.

BÜYÜME NEREDE OLACAK?
Dünya ekonomisindeki belirsizlik ve büyüme sorunu nedeniyle özellikle Avrupa’da satın alma fırsatları çıksa da Türk bankaları çekimser yaklaşıyor. Sektörde genel strateji, mevcut yurtdışı yatırımları üzerinde büyümek yönünde gelişiyor. Bu mantıkla Yapı Kredi, Azerbaycan’da organik büyümeyi ve ardından bu modeli diğer ülkelere taşımayı planlıyor. Garanti Bankası da Romanya’da bireyselden KOBİ bankacılığına kadar her alanda verdiği hizmet modelini fırsat bulduğunda diğer komşu ülkelerde kopyalamak istiyor.

Yapı Kredi CEO’su Faik Açıkalın, “Yurtdışında organik büyüme planlarımız arasında şu anda sadece Azerbaycan yer alıyor. Bu pazarı özümseyelim, ardından bu bilgi birikimini diğer pazarlarda pozitif sonuca dönüştürebileceğimizi düşünürsek elbette başka ülkelerdeki fırsatları da değerlendiririz” diye konuşuyor.

Özen ise mevcut iştirakleriyle büyümeye devam edeceklerini vurguluyor: “Yakın coğrafyamızda, Balkan ülkeleri ekonomileri büyüme göstermiyor. İslam dünyasında yatırım için Arap baharının etkilerinin oturduğunu görmemiz lazım. Biz artık bir ülkeye gideceksek Romanya modelinde oluğu gibi yani tüm hizmetlerimizle holistik bir yaklaşımla gireceğiz.”

Denizbank da aynı yaklaşıma sahip. Bankanın yönetim kurulu üyesi Derya Kumru, organik büyümeyi tercih ettiklerini açıklıyor, “Bulunduğumuz Avrupa ve Rusya pazarları bizim için stratejik önemde, planlarımızı bu pazarlarda yapıyoruz” diyor.~

KATILIM BANKALARI DA HEVESLİ
Son yıllarda hızlı büyüme trendine giren katılım bankaları da Körfez ülkeleri ağırlıklı olarak yurtdışında önemli hamleler yapıyor. Kuveyt Türk Genel Müdürü Ufuk Uyan, “Körfez’de Bahreyn şubesi ve Dubai iştirakimizle faaliyet gösteriyoruz. Katar’da açılacak olan şubemizle bu coğrafyada büyümeyi sürdüreceğiz” diyor. Banka, Avrupa’ya da açılmak adına Almanya’da banka lisansı başvurusunda bulunuyor.

Satın almadan çok sıfırdan iştirak kurma fırsatlarına baktıklarını belirten Uyan, “Orta Asya, Irak ve Kıta Avrupası’nda Almanya, Fransa ve Avusturya gibi ülkeler büyüme projeksiyonumuzda” diye konuşuyor.

Bank Asya da Orta Asya, Balkanlar ve Uzakdoğu ülkelerinde faaliyet göstermek için araştırmalarını sürdürüyor. Bank Asya Genel Müdürü Ahmet Beyaz, yurtdışı planlarını şöyle özetliyor: “İlk yurtdışı şubemizi geçen yıl Erbil’de açtık. Orta Asya, Balkanlar ve Uzakdoğu ülkelerinde kimyamızla uyuşan stratejik işbirliği fırsatlarına açığız.”

Albaraka Türk de Körfez ülkelerinde büyümek için fırsat kolluyor. Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı Ayhan Keser, “Önümüzdeki dönemde de başta Körfez ülkeleri olmak üzere yakın bölgelerde şube açmayı ya da banka satın almayı düşünebiliriz” diyor.

İŞTİRAKLER 90 MİLYAR TL'Yİ AŞTI
2012 sonu itibarıyla Türk bankalarının mevcut iştiraklerinin toplam aktif büyüklüğü 90 milyar TL’yi geçiyor. İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali, 14 ülkede, 50 şube, 2 temsilcilikten oluşan yurtdışı örgütlerinin 2012 yıl sonu toplam aktif büyüklüğünün 23,9 milyar TL’ye ulaştığını açıklıyor. Burada ikinci önemli payı 13 milyar dolar konsolide büyüklüğü ile Fiba Grubu’na ait 10 ülkede faaliyet gösteren Credit Europe Bank alıyor. Garanti Bankası Genel Müdürü Özen de, “Garanti Bank Romania’nın 2012 sonunda 2 milyar Euro aktif büyüklüğü mevcut. Burada piyasa payımız yüzde 2’ye geldi. Hollanda’da 5 milyar dolar büyüklüğümüz ve Rusya’daki 500 milyon dolar aktifimiz bulunuyor” diyor.

Ziraat Bankası’nın yurtdışı şube ve iştirakleri de bankalarının toplam aktifleri içinde yüzde 3,4 pay alıyor. Yapı Kredi CEO’su Açıkalın ise yurtdışında yakaladıkları büyüklükleri şöyle açıklıyor: “Yapı Kredi Bank Azerbaijan’ın aktif büyüklüğü 2012 sonu itibarıyla 295 milyon dolar. Rusya’da aktif büyüklüğümüz 212 milyon dolar ve Hollanda’da 1,8 milyar Euro’ya ulaştı.”

Büyükler liginde bulunan Denizbank’ın da yurtdışı iştirakleri toplam aktif büyüklüğü 5,1 milyar Euro seviyesinde bulunuyor. Bu iştiraklerin ulaştığı müşteri sayısı da oldukça çarpıcı... Credit Europe Bank’ın yurtdışında toplam müşteri sayısı 3,5 milyonun üzerinde. Yapı Kredi Bankası’nın iştiraklerinin 122 bini geçen müşterisi bulunuyor.~

HAKAN BiNBAŞGiL / AKBANK GENEL MÜDÜRÜ
"YENİ YATIRIM FIRSATLARINI TAKİP EDİYORUZ'
YETERLİ SERMAYEMİZ VAR

Öncelikli odağımız, önemli büyüme fırsatları bulunan Türk bankacılık sektörü. Ancak başta hissedarlarımız olmak üzere paydaşlarımıza uzun dönemli, sürdürülebilir değer yaratma potansiyeli sunan yurtiçi ve yurtdışı yatırım fırsatlarını da takip ediyoruz. Bu fırsatları titizlikle değerlendiriyoruz. Bankamızın çok güçlü bir sermayesi var. Bu, hem organik hem de inorganik büyümeye yeterli olacak bir sermaye... Öte yandan yurtdışı pazarlarda ekonomik sıkıntıların sürdüğünü de görüyoruz. Ülkemiz ise istikrarlı ortamı ve başarılı büyüme performansıyla öne çıkıyor. Yurtdışında büyüme planlarını dikkatle incelemek, doğru karar vermek lazım.
ALMANYA’DA 6,5 MİLYAR TL
Yurtdışı faaliyetlerimizi Almanya ve Dubai'de yerleşik iştiraklerimiz ve Malta şubemizle sürdürüyoruz. Almanya'da Akbank AG adı altında bir bankamız var. Türkiye, Almanya, Rusya ve diğer Orta Avrupa ülkelerinde faaliyet gösteriyor. Bu iştirakimizin 2012 sonu aktif büyüklüğü 6,5 milyar TL. Bu pazarda 2012 yılı ortalarında hayata geçirdiğimiz bireysel mevduat ürünlerinde kısa sürede 15 bin 500 müşteriye ve 375 milyon Euro hacme ulaşıldı. Bu hacmin 2013 yılı sonuna kadar 700 milyon Euro'ya yükselmesini bekliyoruz. Bu bankamızı mevcut faaliyet alanları etrafında büyütmek istiyoruz ve özellikle Avrupa'daki gelişimimizi bu banka üzerinden yapmayı planlıyoruz.
ORTADOĞU’YA KAPI
Şimdilik yurtdışına Almanya ve Dubai'den, Avrupa ve Körfez Bölgesi'nden açılıyoruz. Zaman içinde bu tür modelleri başka ülkelere de adapte etmek mümkün. Rusya ve Çin de temsilcilik açmaya yönelik planlarımız var, çalışmalarımız devam ediyor. Dubai'de Aralık 2009'da temsilcilik açtık. Bu temsilciliğimizle tüm Körfez ülkelerine uzanan geniş bir coğrafyaya hizmet veriyoruz. Yatırım bankacılığı, özel bankacılık, ticari ve kurumsal bankacılık hizmetleri veriyoruz. Son iki yılda bölgeden 2 milyar dolara yakın konvansiyonel ve islami finansman kaynağı ve 1 milyardan dolardan fazla dış ticaret ve teminat mektubu işlemleri yaratıldı. Bunun yanında Çin ve Japonya ile Türkiye arasında ticari köprüler kurduk. Bank of China ile birlikte Akbank bünyesinde 'Çin Masası' da oluşturduk.

MURAT BASBAY / CREDIT EUROPE BANK CEO
"FİBA GRUBU NUN YURTDIŞINDA BÜYÜKLÜĞÜ 13 MİLYAR DOLAR"
10 ÜLKEDE VARIZ

Fiba Grubu olarak Credit Europe Bank ismiyle 10 ülkede bankacılık faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bankamızın konsolide bilanço büyüklüğü 13 milyar doları buluyor. Hollanda, Almanya, Belçika, İsviçre, Malta, Romanya, Ukrayna ve Rusya'da iştirak ve şubelerimiz var. Yurtdışında 200 şubemiz bulunuyor.
3,5 MİLYON MÜŞTERİ
Yurtdışında toplam müşteri sayımız 3,5 milyonun üzerinde. Bu sayının büyük bölümünü bireysel bankacılık ve kredi kartı müşterilerimiz oluşturuyor. Kurumsal ve KOBİ müşteri sayımızsa 20 bine yakın. Batı Avrupa ülkelerinde bireysel müşterilerimize direkt bankacılık kanallarıyla ulaşırken, Doğu Avrupa'da daha çok şube, ATM ağlarımızı ve kredi satış noktalarımızı kullanıyoruz. Bu yıl özellikle Rusya'da gelişen müşteri ihtiyaçlarına göre yeni şubeler açmayı planlıyoruz.~
BÜYÜME STRATEJİMİZ
Lokal ekonomilerin daha güçlü olduğu ülkelerde ve müşteri talebinin arttığı ürünlerde büyüyoruz. Rusya'da otomobil kredilerinde ilk 5 bankadan biriyiz. Romanya'da kredi kartlarında piyasa lideriyiz. Dünya ekonomisindeki belirsizliklerin azalması ve güçlü büyüme rakamlarının geri gelmesiyle büyüme hedeflerimizi artıracağız. Sıfırdan banka kurarak büyümeyi tercih ediyoruz. Şu an için yeni bir ülkeye girme planımız yok.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz