Dijitalleşerek büyüme planı

Operasyonel kiralama pazarı, 20 yıllık geçmişiyle Türkiye’nin en genç sektörlerinden. 2017 sonu verilerine göre pazardaki toplam araç sayısı 365 bin 782’ye ulaştı...

29.08.2018 14:53:000
Paylaş Tweet Paylaş
Dijitalleşerek büyüme planı

Yasemin Erdoğan

[email protected]

Türkiye’de geçen yıl satışı yapılan her 5 yeni araçtan biri, operasyonel kiralama şirketlerinin filosuna katıldı. Sadece bu veri bile, filo kiralama pazarının potansiyeline dair bir fikir veriyor. Pazarın büyüklüğüne dair diğer rakamlar da çarpıcı. Operasyonel kiralama sektörünün 2017 sonu itibarıyla aktif büyüklüğü 29 milyar TL’yi, filosundaki araç sayısı ise 365 bini aşmış durumda. Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER) hazırladığı rapora göre sektör, geçen yılı 13 milyar 854 milyon TL tutarında yeni araç yatırımı yaparak tamamladı. Türkiye’de geçen yıl satılan yeni otomobillerin yaklaşık yüzde 20’si operasyonel kiralama pazarı filosuna dahil oldu. Operasyonel kiralama sektörü verilerine göre Türkiye’de müşteri başına düşen araç sayısı ise ortalamada 5,2. 2017’de yaklaşık 13,9 milyar TL yeni araç yatırımı yapan sektörün ülke ekonomisine katkısı da her geçen yıl artıyor. Örneğin geçen yıl sektörün ödediği toplam vergi 7 milyar TL’den fazla... Geçtiğimiz yılı yüzde 10 büyümeyle kapatan sektör, 2018’de de benzer bir performans planlıyor. Şirketlerin hedefinde teknolojiye, yeni pazarlara odaklanarak pastayı büyütmek ve sürdürülebilir kârlılığı yakalamak var. 

NEREYE ODAKLANACAK?

2009’da Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün filosundaki araç sayısı 105 binken bu sayı 8 yıl içinde 3,5 kat artarak 2017 sonunda 365 bini aştı. Doğal olarak bu süreçte sektörün müşteri sayısı da büyüyerek 65 bin sınırını zorluyor. Uzmanlara göre bu büyüme, sektörün yarattığı verimliliği ve avantajları ortaya koymaya yetiyor. Tüm Oto Kiralama Kuruluşlar Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, “Projeksiyonlar gösteriyor ki operasyonel araç kiralama yöntemi, önümüzdeki dönemde de işletmeler, hatta bireyler tarafından daha fazla tercih edilir hale gelecek” diye konuşuyor. Bu beklentinin ardındaki dinamiklerden biri sıfır araç fiyatlarındaki artışlar. Finansman maliyetlerinin daha fazla kontrol altında tutulma ihtiyacı, daralan iş hacimleri nedeniyle nakdi elde tutma eğilimi ve özkaynağın özellikle işletme sermayesi olarak kullanılmasının tercih edilmesi gibi nedenler de işletmeleri satın alma yerine kiralamaya yönlendiriyor. Ekici’nin sektörün potansiyeline ve geleceğine dair değerlendirmeleri şöyle: “Tüm bu gelişmeler çerçevesinde operasyonel araç kiralama sektörünün 2018’de yüzde 10 seviyesinde bir büyüme kaydedeceği kanaatindeyim. Pazarın büyüme potansiyeli yüksek. Dünyada da sahiplikten paylaşıma olan kayma devam ediyor. Bu da araç kiralamanın kurumlar, hatta bireyler tarafından daha fazla tercih edilmesine sebep oluyor. Teknoloji de mobilite çözümleri için artan oranda kullanılıyor. Önümüzdeki dönemde operasyonel araç kiralama sektörünün gündeminde maliyet optimizasyonu ve dijitalleşen dünyada yeniliklerin takipçisi olmak gibi konular olacak.” Peki pazarın büyümesi hangi başlıklardan gelecek? Şirketlerin odaklanacakları bölgesel fırsatlar var mı? TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici’ye göre KOBİ ve OBİ düzeyindeki şirketlerde henüz yeterli farkındalık yok. Ekici, “Anadolu’da ve küçük şehirlerde sektörümüzü ve yarattığı avantajları tamamen tanımayan çok sayıda şirket var. Bulunduğumuz nokta kötü değil ancak daha ilerlenebilecek çok yol var. Sektörü ve yararlarını zaman içinde daha etkili şekilde anlatabileceğimizi düşünüyoruz” diyor. 

FLEETCORP’UN HEDEFİ YÜZDE 20 

Pazardaki bu büyüme iştahını sektör temsilcileri de doğruluyor. 2017’yi yüz güldüren rakamlarla kapatan ve 2018’e dönük iddialı hedefleri olan firmalardan biri de Fleetcorp. Geçen yılki iş hacmi 820 milyon TL ulaşan ve bu rakamla yüzde 45’lik büyüme gösteren şirket, 2010’da devreye aldığı sürdürülebilir büyüme stratejisine devam ediyor. 2017’deki toplam aktiflerinde 1,6 milyar TL kapanış değeriyle yüzde 5 artış yakaladıklarını belirten Fleetcorp CEO’su Barbaros Çıtmacı, 2018’e dönük planlarında da iyimser. “2018 ve 2019’un tamamına, finansal varlıkların volatilitesinin fazla olacağı bir dönem olarak bakıyoruz” diyen Çıtmacı, “Filo kiralama tarafında ise talep yaratma konusunda endişemiz yok. Ülkemizde araç parkını kredi veya peşin yoluyla satın alma tercihinde bulunan ciddi bir küme var” diyor. Barbaros Çıtmacı’nın pazarın potansiyeline olan inancı da tam. Şirketlerin sahip olduğu binek araç parkını 2,5 milyon olarak tahmin ettiklerini söyleyen Çıtmacı, pazarın geleceğine dair şu bilgileri veriyor: “Sektör şu anda 30 milyar TL aktif büyüklük ve 370 bine ulaşan yönettiği araç portföyüyle önemli bir büyüme potansiyeline sahip. Fleetcorp özelinde ise aktiflerimizi 2017 kapanışına göre yüzde 20 artırarak 1,9 milyar TL seviyesine getirmeyi düşünüyoruz. Ciro ve araç parkı, 2017 seviyelerinde gerçekleşecektir.” Şirketin bu yılki ajandasında uluslararası firmaların araç parklarına odaklanmak var. “Daimler AG’nin sahip olduğu Athlon ile dünyada 800 bin araçlık bir portföyü yönetiyoruz. Uluslararası firmaların araç parklarında daha fazla yer almak istiyoruz. Finansal mühendislik, filo kiralamanın olmazsa olmazı… Hedge dediğimiz riskten korunma, genelde döviz riski ve yönetimi olarak adlandırılır. Biz, şirket olarak bu konuda rüştümüzü ispat ettiğimizi düşünüyoruz. Bundan sonraki noktada ise stratejimizi alacak ve araç parkındaki geri dönüşlere dönük çalışmalarla zenginleştireceğiz. Sermaye piyasası araçlarında iyi bir aktör olacağımızı da ekleyebilirim. Hem bono ve tahvil hem de varlığa dayalı yapılarda iyi bir hacim yakalamak ve finansmanı çeşitlendirmek 2018 planımız içinde yer alıyor.” 

~

BORLEASE’İN GÖZÜ KOBİ’LERDE

Operasyonel araç kiralama sektörünün önde gelen oyuncularından Borlease Otomotiv, 2017’yi hedeflerini tutturarak kapatan ve araç parkını yüzde 100’ün üzerinde büyütmeyi başaran şirketlerden biri. Şirketin genel müdürü Özgür Cem Hancan, geçen yıl aktif büyüklüğü yüzde 98, müşteri adedini ise yüzde 60 artırdıklarını söylüyor. Sektörün üzerinde büyümeyi başardıklarını belirten Hancan, 2018’e dönük planlarında döviz riskinin altını çiziyor. “2018’de dövizdeki artışın operasyonel kiralama sektörünün büyüme oranını negatif yönlü etkileyeceğini düşünüyoruz” diyen Hancan’ın hem sektöre hem şirkete dair büyüme öngörüleri şöyle:“Gerek araç satın alma fiyatları gerekse araç kiralama kontrat yapısının döviz endeksli olması bu negatif etkiyi yaratacaktır. Her ne kadar döviz artışı sektörü negatif etkilese de filo kiralamanın şirketlere sağladığı operasyonel ve finansal avantajlar, kiralama sektörünün yılı büyümeyle kapatmasını sağlayacaktır. Rakam vermek gerekirse, 2017’de Türkiye’de yeni otomobil satışları bir önceki yıla göre yüzde 4,5 oranında azaldı. Aynı yıl içinde yeni satılan otomobillerin yaklaşık yüzde 20’si operasyonel kiralama sektörünün filosuna dahil oldu ve sektördeki araç sayısı yüzde 10,6 oranında arttı.” Borlease olarak gelecek dönemde filolarına elektrikli araçları da katacaklarını söyleyen Özgür Cem Hancan, pazardaki potansiyelin KOBİ’ler yönünde olduğunu vurguluyor. “Filo kiralamanın KOBİ’ler için sağladığı en büyük avantaj, KOBİ’lerin araç satın almak için ayıracakları bütçeleri, yeni girişimleri için ayırma imkanı vermesidir” diyen Hancan, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Böylece KOBİ’ler sermayelerini daha verimli bir şekilde kullanabilir. Filo kiralamanın getirdiği KDV indirimi de KOBİ’ler için ayrı bir avantaj sağlıyor. Aynı zamanda, filo kiralamada ileri tarihli kira bedelleri bilançoda yer almayacağından, bu durum onlar için güçlü bir bilanço yapısı sağlarken borçlanma kapasitelerini de olumsuz etkilemez.”

TEB ARVAL HIZLI BÜYÜYECEK

2007 yılından beri pazarda faaliyet gösteren TEB Arval, sektörün öncü şirketlerinden biri. Arval ve TEB Holding arasındaki yüzde 50’lik iş ortaklığı şeklinde faaliyet gösteren firma, 2 bin 400 müşterisine 22 binden fazla araç kiralıyor. Şirket, geçen yıla göre pazarın üzerinde bir performans göstererek yüzde 16 büyümeyi başardı. “Misyonumuz her ölçekten işletmeye en uygun tam kapsamlı kiralama çözümünü sunmak” diyen TEB Arval Genel Müdürü Philippe Chabert, bunu yaparken müşterinin mobilite imkanlarını geliştirmeyi, filolarında maliyet avantajı yaratmayı ve sürücü memnuniyeti sağlamayı hedeflediklerini vurguluyor. TEB Arval’ın iş süreçlerindeki yol haritalarından biri de her ay yapılan müşteri memnuniyeti anketleri… “Bu anketlerin sonuçlarına göre sektördeki yüksek hizmet kalitemizi ortaya koyuyoruz” diyen Chabert, pazara ve şirketin gelecek planlarına dair şu değerlendirmeyi yapıyor: “Yaklaşık 2 yıldır, TL kontrat seçeneğini daha çok öne çıkararak müşterilerimizi kur riski ve maliyetlerdeki olası fiyat artışlarına karşı koruyoruz. Son zamanlardaki kur dalgalanmalarının geçmişine baktığımızda, bize teşekkür eden mutlu müşteriler yarattığımızı görüyoruz. İşte aslında bu bizim uzman tavsiyesi ve danışmanlık yaklaşımımızın bir parçası. Co-pilot konsepti çerçevesinde 10’uncu yılımızı kutladığımız 2017, TEB Arval için önemli bir dönüm noktasıydı. Müşterilerimizi bu maceranın pilotları gibi düşünüyor, TEB Arval olarak biz de en zorlu koşullarda, döndükleri her virajda müşterilerimizin yanlarında bulunarak onları daima bir co-pilot gibi destekliyoruz.” Sektöre olan talebin her geçen yıl arttığını söyleyen TEB Arval Genel Müdürü Philippe Chabert, aynı ivmenin 2018 yılında da süreceğini öngörüyor. Chabert’e göre bu yıl sektörde öne çıkacak gelişmeler ve trendler ise şöyle: “2018’de operasyonel kiralamaya olan talebin artacağını, firmaların da operasyonel kiralamanın avantajlarını çok daha iyi anlayacaklarını düşünüyoruz. Kurlardaki dalgalanma sebebiyle özellikle KOBİ segmentinde TL tercihinin artacağını öngörüyoruz. Rekabet ortamına baktığımızda, pazardaki oyuncularda da bir artış bekliyoruz.”

~


İLKAY ERSOY / DRD FİLO KİRALAMA GENEL MÜDÜRÜ

“EĞİTİMLERE DEVAM”
1.400 NOKTADAYIZ 
DRD ve OneCar olarak, Türkiye genelinde yer alan 1.400 servis noktamız ve 14 ilde bulunan 24 satış ofisimizle müşterilerimizin her ihtiyacında yanında olmayı amaçlıyoruz. Teknolojiyi yakından takip ediyor, yatırımlarımızı bu alana yoğunlaştırarak müşterilerimizin her türlü ihtiyacını oluşturduğumuz online sistemlerden cevaplandırabiliyoruz.
ODAĞIMIZ TEKNOLOJİ Mobil yol yardım aplikasyonumuz DRDrive ile hasar veya arıza anında tek bir tuşla çekici, yol yardım, yedek araç gibi hizmetlere ulaşılabiliyor. Ayrıca Demir Bükey Akademi ile yürüttüğümüz proje kapsamındaki güvenli sürüş eğitimleriyle müşterilerimizin trafik ortamına ilişkin doğru uygulamaları öğrenmesine destek oluyoruz. Üniversite ziyaretleriyle trafikte güvenlik bilincini yeni nesle aktarmayı hedefliyoruz.



ÖZGÜR MARAŞ GARENTA VE İKİNCİYENİ.COM GENEL MÜDÜRÜ

YATIRIMLAR SÜRÜYOR
İLK 3’TEYİZ 
2010’da 5 bin adet olan toplam araç parkımızı 2017’de kısa ve uzun dönem kiralama olmak üzere 35 bin adede çıkararak sektörde ilk 3 içinde yer aldık. Ayrıca kullandığımız SAP sistemine ciddi yatırım yapıyoruz. Tüketici ihtiyaçlarına göre de sürekli yeniliyoruz. Bu da bize artı değer katan önemli detaylar arasında yer alıyor.
POTANSİYEL BÜYÜK Araç kiralama sektörünü Avrupa’daki araç kiralama pazarıyla karşılaştırdığımızda halen ortalamaların çok altında kaldığımızı görüyoruz. Bu durum Türkiye pazarının kapasitesinin giderek artığının ve önemli bir potansiyel barındığının göstergesi. Filo kiralamanın dışında uzun dönem bireysel kiralamaların da son dönemlerde hızlı yükseliş grafiği sergileyeceğini düşünüyoruz. Bu yükselişle araç kiralama sektörü de gelişecektir.



AYŞEGÜL GÜLGÖR GARANTİ FİLO GENEL MÜDÜRÜ

“ÖNCELİĞİMİZ DİJİTALLEŞME”
DİJİTAL ATAK
Garanti markasının büyük önceliklerinden biri dijitalleşme. Garanti Filo olarak bizler de müşterilerimizin en hızlı ve kolay şekilde hizmetlerimize ulaşabilmeleri için teknolojiye ve dijitalleşmeye büyük önem veriyoruz. Yeni web sitemizde, müşterilerimize geniş bir yelpazede, ihtiyaçları olan araçları tüm detayları, teknik özellikleriyle değerlendirebilme ve farklı kiralama seçenekleriyle anında fiyatlandırma imkanı sunuyoruz.
MOBİL ŞUBE Dijitalleşme kapsamında hizmete girecek yeniliklerimizden bir diğeri de Garanti Filo mobil ve internet şubeleri olacak. Bu hizmetle sektörde önemli bir fark yaratacağımıza inanıyoruz. Filo sektöründeki dijitalleşme ve otomasyona örnek teşkil edeceğini düşündüğümüz mobil ve internet şubelerimizin, 2018’in ilk yarısında hizmet vermeye başlaması planlanıyor.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz