Dolaylı liderlik

Türkiye’de dolaylı istihdamın öncü şirketleri...

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Dolaylı liderlik

Turkcell, 67 bin kişilik dolaylı istihdam ordusuyla öne çıkan diğer bir şirket olurken sıralamayı her biri 40 bin kişilik istihdam yaratan Toyota ve Oyak Renault takip ediyor. Doğrudan çalışan sayısıyla dolaylı istihdam arasındaki orana baktığımızda ise liderlik koltuğuna İpragaz oturuyor. Çünkü İpragaz, toplam çalışan sayısının 17,5 katı kadar dolaylı istihdam yaratıyor. Onu 17 kat ile Toyota Otomotiv, 15 kat ile Shell&Turcas ve 10 kat ile Coca-Cola İçecek izliyor. Zaten ölçek büyüdükçe, şirketlerin yarattığı ekosis-temin de genişlediği görülüyor. Yapılan bağımsız araştırmalar da bu tezi doğrular nitelikte. HRM Danışmanlık Ortağı Ayşegül Davutoğlu, “Her direkt istihdamın, ulaşım, dağıtım, reklam ve çeşitli tedarik sektörlerinde yaklaşık 8-10 dolaylı istihdamı beraberinde getirdiğini söyleyebiliriz. Ekosistemin büyüklüğü, o şirketin gücünün en önemli göstergelerinden biri. Şirketler bunu bir pazarlama aracı olarak da kullanıyor” diye konuşuyor.

BU GÜCÜN ANLAMI NE?
Yaratılan dolaylı istihdam, aslında şirketler için göründüğünden çok daha kritik bir önem taşıyor. Hatta birçoğu bu konuyu “stratejik” olarak ele alıyor. Hazır giyimin önde gelen oyuncularından Kiğılı’nın CEO’su Hilal Suerdem, “Doğrudan istihdam ettiğimiz çalışanlarımız, şirketimizin büyümesi için ne kadar önemli ise dolaylı yoldan istihdam ettiğimiz çalışanlar da bir o kadar önemlidir” diyor. 30 bin kişilik dolaylı istihdamıyla önemli bir güç olan Coca-Cola İçecek’in kurumsal ilişkiler direktörü Atilla Yerlikaya, konunun kendileri için ne ifade ettiğini şöyle özetliyor: “CCİ, fabrikalar zinciri ve güçlü dağıtım ağıyla Türkiye’nin her bölgesinde yatırım yapıyor, istihdam yaratıyor ve ekonomik canlılığı destekliyor, Türkiye’de bu konuda bilimsel bir çalışma yaparak ‘ekonomik etkisi’ni tanımlayan ilk şirketiz, Yaptığımız çalışmada Coca-Cola İçecek’in istihdam etkisi 1’e 10 olarak ölçüldü, CCİ, her 1 çalışanına karşılık, farklı sektörlerde toplam 10 çalışan istihdam edilmesine neden oluyor.” Oyak Renault Endüstriyel ve Sosyal İlişkiler Müdürü Ali Meriçboyu, “Renault’nun felsefesi sürekli öğrenmeye dayandığı için eğitim temel unsurların başında geliyor” diyor ve ekliyor: “Böyle bir yapıyı yönetmek çok boyutlu bir organizasyonu ve çok kuvvetli bir iletişim ağını kurmayı gerektiriyor, Renault’nun kullandığı tüm metotları tedarikçilerimizle paylaşıyoruz,” 8 bin 500 kişilik dolaylı istihdam yaratan Doğuş Otomotiv’in stratejisini ise İK Direktörü Ela Kulunyar anlatıyor: “Bu büyüklükte bir ekosistem, attığımız her adımda etki alanımızdaki kişileri de düşünmemizi sağlıyor, Bu etki alanımıza ilişkin iyileştirme uygulamaları gerçekleştiriyoruz, Kararlarımızı temkinli ve sorumluluk sahibi bir yaklaşımla vermeye çalışıyoruz,”

ŞİRKETLERE NE KATIYOR?
Ekosistemdeki faaliyetler, şirketlere birçok alanda farklı katkılar da sağlıyor, Ana işe odaklanmak, maliyet avantajı, verimlilik ve hız bunlardan birkaçı, JTI Türkiye Genel Müdürü Bilgehan Anlaş, “Dolaylı istihdam yoluyla yapılan işlerin ve alınan hizmetlerin hepsi, uzmanları tarafından sağlanmış oluyor, Böylece kalite ve verimlilik artıyor, Ayrıca maliyeti de optimize etmiş oluyoruz” diye konuşuyor, Omsan Lojistik Genel Müdürü Osman Küçükertan, dolaylı istihdam sayesinde ana alanlarına odaklandıklarını belirtiyor ve ekliyor: “Omsan, ana faaliyet alanıyla ilgili olmayan konularda yapılması gereken yatırımları, tedarikçilerine yaptırarak verimliliğini artırıyor, Bu ise bizim için ticari riski en aza indirmek anlamına geliyor. Dolaylı istihdamımızla bizimle aynı vizyon için çalışan büyük bir ekosistem yaratmış oluyoruz,” Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya ise bu dolaylı güç sayesinde kazandıklarını tek cümleyle şöyle özetliyor: “Finansal yatırım yapmadan kapasite artırımı yapmamızı sağlıyor. Rekabette firmamıza esneklik kazandırıyor. ” HRM Danışmanlık Ortağı Ayşegül Davutoğlu da iş dünyasının profesyonel yöneticileriyle aynı fikirde. Davutoğlu, şunları söylüyor: “Dış kaynak kullanımı artan şirketler operasyonel yüklerini hafifleterek hem verimliliği artırmaya çalışıyor hem tasarruf sağlıyor. Bu da şirketler için maliyet ve rekabet avantajı anlamına geliyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz