Mobilin öncüleri

Mobil ticaret, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızlı yükseliyor. Türkiye, dünyada mobil üzerinden en çok alışveriş yapılan 3’üncü ülke oldu. Toplam internet trafiğinin yüzde 39’u mobilden geliyor. Bütün bu performansta ise mobilde öncü rol oynayan şirketlerin payı büyük. Son yıllarda bu alandaki potansiyeli görüp yatırımlarını artıran bu öncüler, gelecek projeksiyonlarını da “hızlı büyüme” üzerine kuruyor. Çünkü onlara göre m-ticaret, toplam içindeki payını hızla artıracak.

3.09.2015 15:49:350
Paylaş Tweet Paylaş
Mobilin öncüleri
Mobil ticaret, son yılların en heyecan verici işlerinden. Dünyada 2015’in ilk 4 ayında mobilin toplam e-ticaret içindeki payı yüzde 34’e ulaştı. Bu oranın yılın sonunda yüzde 40’a çıkması bekleniyor. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mobil ticaret hızla büyüyor. Son yapılan araştırmalara göre dünya çapında e-ticaretin yüzde 30’u mobil kanallardan geliyor. Türkiye’de ise bu oran yüzde 39’a ulaşmış durumda. Bu performansıyla Türkiye, Çin ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin ardından dünyada mobil üzerinden en çok online alışveriş yapılan 3’üncü ülke konumunda. Tüm dünyada mobil ticaretin büyümesini akıllı cihaz sahipliğindeki artış ve tüketicilerin alışveriş davranışları sürüklüyor. Türkiye’nin e-ticaret platformları da mobildeki uygulamalarıyla bu dikkat çekici büyümede önemli bir itici güç konumunda.
 İLK HEDEF YAYGINLAŞMAK
BiTaksi, Nazım Salur tarafından 2012’de hayata geçirildi. Türkiye’de akıllı telefon yaygınlığının bir yıl içinde büyük bir artış göstereceğini öngörerek ve başarılı uygulamaların hızlı büyüdüğünü fark ederek mobil ticaretin ilk adımı attığını belirten Salur, “Taksi sürücülerine ve akıllı telefon kullanıcılarına yönelik iki farklı pazar araştırması yaptırdım. 8 aylık bir yazılım sürecinden sonra Mart 2013’te uygulama hizmete girdi” diyor. BiTaksi uygulaması, şimdiye kadar 1,3 milyon indirme sayısına ulaştı. Bu rakamın yarısı aktif kullanıcı. Salur, taksilere nakit ödeme dışında, kredi kartlı ödemeyi sorunsuz ilk hizmete sunan şirket olduklarını da ifade ediyor ve ekliyor: “Ayrıca BKM Express, PayPal ve mobil ödeme ile de taksi yolculuğu gerçekleştirmeyi sektöre sunduk. Şu anda İstanbul’da gerçekleşen günlük 700 bin taksi yolculuğunun yüzde 1’inin ödeme sistemleri üzerinden gerçekleşiyor. Hedefimiz yıl sonuna kadar bu rakamı yükseltmek.” 
CİRODAKİ PAYI ARTACAK
E-bebek’in kuruluş hikayesi, 2000’li yılların başlarına dayanıyor. Ailelere rehberlik edebilmek amacıyla bir içerik sitesi olarak hayata geçen E-bebek, Eylül 2001’de e-ticaret sitesine dönüştü. Şirket, 2003’te ise fiziki mağazacılığa geçiş yaptı. Ürünlerini görerek satın almak isteyen müşterilerin isteğiyle perakendeciliğe adım attıklarını belirten şirketin kurucu genel müdürü Halil Erdoğmuş, E-bebek olarak mobil ticarete 2012 yılında başladıklarını söylüyor. Bugün E-bebek, toplam siparişlerinin yüzde 40’ını mobil kanaldan alıyor. Toplam e-ticaret cirosunun yüzde 40’ını da mobil ticaret oluşturuyor. E-bebek’in mobil ticarete yönelik de önemli hedefleri var. 5 yıllık süreçte e-ticaret sitelerinin toplam cirolarının yüzde 50’sini oluşturabileceğini öngördüklerini açıklayan Erdoğmuş, “Mobil ticarette 2 yıl içinde hedefimiz, toplam online ciromuzun yüzde 60’ını yakalayabilmek” diyor.
~
“3 KAT YOL ALDIK”
Türkiye’nin en büyük gıda perakendecisi olan Migros, 1990’lardan itibaren dijital değişime odaklanıyor. Şirketin dijital kanaldaki en önemli projelerinden biri Migros Sanal Market. 1 milyon aktif üyesiyle sanal marketin önemli bir satış kanalı olduğunu anlatan Migros Ticaret Genel Müdürü Özgür Tort, “Son olarak geliştirdiğimiz mobil ürün toplama uygulamasıyla ürün toplama, sevkiyat, teslimat ve tahsilat süreçlerindeki hata ve kayıpların azaltılmasını, operasyonel sürelerin önemli ölçüde kısaltılmasını sağladık. ‘Mobil Market’ uygulaması ise bugüne kadar yaklaşık 500 bin kez indirildi” diyor. Migros Sanal Market’in cirosu bazı mağazaların yüzde 10 cirosunu da geçmiş durumda. Mobil ticaret uygulamalarında başladıkları noktanın 3 katına çıktıklarını açıklayan Tort, “Mobil aplikasyonumuza ve mağaza içinde kişiye özel deneyimin geliştirilmesine yönelik yatırımlarımızı artıracağız” diye konuşuyor.
“ZİYARET SAYISI DAHA YÜKSEK”
Morhipo, 2012’nin ilk aylarında iOS uygulamasıyla mobil dünyaya adım attı. Arkasından Android uygulaması ile Eylül 2012’de Google Play’de yerini aldı. 2013 son çeyrekte daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak amacıyla mobil uyumlu sitelerini açtıklarını belirten Morhipo Genel Müdürü Şule Kuban Arditti, şu anda satışlarının yüzde 45’ten fazlasının mobil kanaldan gerçekleştiğini açıklıyor. “Ancak bazı dönemlerde bu oranın yüzde 50’yi geçtiğini de gözlemliyoruz” diye ekliyor. Arditti, mobil ve tabletlerin masa üstü bilgisayarların yerini alacağını tahmin ediyor. “Bu nedenle geliştirmeleri, ilk olarak mobili düşünerek gerçekleştiriyoruz” diyor.
“WEB TRAFİĞİNİ GEÇECEK”
n11.com, Ocak 2014’te mobil uygulamasını devreye aldı. Uygulamanın yaklaşık 1,5 yılda, 2,5 milyona kez indirildiğini aktaran n11.com Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Bilgen Aldan, geçen yıl aynı dönemde toplam cirolarının yüzde 4’ünün mobilden gelirken, şu an yüzde 20’sinin mobilden geldiğini söylüyor. Türkiye’de yaklaşık olarak 12 milyon telefon satışı gerçekleştirilirken bu rakamın yüzde 74’lük kısmını akıllı telefonların oluşturduğuna dikkat çeken Aldan, ayrıca her 10 akıllı telefonun 9’unda ise mobil internet bağlantısı olduğunu ifade ediyor. “n11.com trafiğinin yüzde 45’ini mobilden sağladıklarının altını çizen Aldan, “2018 yılına gelindiğinde dünyadaki toplam e-ticaret hacminin yarısının mobilden yapılacağı öngörülüyor” diye konuşuyor.
~
THY’NİN YENİ STRATEJİSİ
Türk Hava Yolları mobil ticarete ilk başlayan havayollarından… 2009 yılında wap ve Java platformlarına özel uygulamalar geliştiren şirket, 2010 yılında ise iOS ve BlackBerry platformlarına özel ile uygulamalarını yayınladı. Bugün şirket uygulamalarda 1 milyon 350 bin kişiye, mobilden de aylık 1,5 milyon kişiye ulaşıyor. Online kanaldaki toplam satışlarının yüzde 20’sini mobil üzerinden gerçekleştiriyor. THY Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Olmuştur, gerek web sitelerinin mobil uyumlu olmasına yönelik gerek iOS, Android ve Windows Phone platformlarına özel uygulamalarında en iyi tasarım ajanslarıyla çalıştıklarını söylüyor. “2016’da hem web sitesi hem mobil platformlar birbirleriyle entegre yapıda, yeni bir stratejiyle hizmet verecek. Bilet değişikliği, 11 dilde yayın gibi daha birçok özellik bu kapsamda mobil platformlarımıza eklenecek” diye konuşuyor. YATIRIMA DEVAM MI?
Yemeksepeti mobil ticaret konusunda en hızlı yol alan şirketlerden… Mobil ticarete aktif olarak 2010’da iOS uygulamasını hayata geçirerek başladı. 2011’de aldıkları toplam siparişlerin yalnızca yüzde 6’sının mobil üzerinden olduğunu hatırlatan Yemeksepeti.com COO’su Nedim Nahmias, “2013 sonunda mobil sipariş oranımız yüzde 40’lara çıktı. Bugün yüzde 50’ye ulaşmış durumda” diyor. Yemeksepeti önümüzdeki süreçte de mobile yatırımlarını sürdürmek niyetinde. Kullanıcı deneyimi açısından her zaman en iyi olmak gerektiğine dikkat çeken Nahmias, “Uygulamalarımızın daha basit, hızlı ve kolay kullanılır olması için çalışmalarımızı sürdüreceğiz” diyor.
YAKLAŞIMI DEĞİŞTİ
Hizlial.com, 2011’de mobile ciddi yatırım yapılmayan ama takip edilen bir kanal olarak ilgi göstermeye başladı. Aradan geçen sürede ise bu yaklaşım tümüyle değişti. Bugün artık alışveriş ve ödeme sistemlerini mobile özel hale getirme kararı aldıklarını belirten Hizlial.com Genel Müdürü Kaan Dönmez, “Bu konu, şirketimizin ana gündem maddelerinden biri haline geldi. Tüm mobil uygulamalarımızı yeniden geliştirmeye başladık” diyor. Hizlial.com toplam cirosunun yüzde 14’ünü mobilden elde ediyor. Toplam üye sayısının yüzde 11’i de mobil müşteri… “Son 2 yıldır Türkiye’de ciddi bir trend görüyoruz, hem mobili daha çok kullanan hem sadece mobil kanalı kullanan müşteriler oluşmaya başladı” diyen Dönmez, 5 yıl sonra cirolarının en az yüzde 70’i mobil cihazlar üzerinden gerçekleşeceğini söylüyor.
~
İlker Baydar / Markafoni CEO'su
"Kazancımız 2 katına ulaştı"
Gelişimin öncülerinden

Türkiye’nin ilk ve lider özel alışveriş kulübü olarak 2008 yılında kurulduk. E-ticaretin gelişmesinin öncülerinden olan Markafoni, kurulduğu tarihten itibaren mobil alanda da faaliyet gösterdik. 2010’da akıllı cihazlara özel uygulamalarımızı yayına aldık. 2012 yılında ise mobile özel tasarıma sahip web sitemizi yayına alarak tüketiciye yepyeni bir alışveriş deneyimi sunmaya başladık.
Anahtar nokta
 2014 yılı büyüme stratejimizdeki anahtar nokta, mobil kanallar oldu. Bu karar doğrultusunda, kurum içi, uzman bir geliştirme takımı oluşturuldu. iOS ve Android uygulamaları yenilendi. iPhone, iPad ve Android uygulamalarının ardından web sitemiz de yenilendi. Zizigo’nun mobil uygulaması da faaliyete geçti. Bunların sonucunda mobil uygulamanın dönüşüm oranı ve buradan elde edilen kazanç, 2 katına çıktı. Şu anda mobilde trafik oranımız yüzde 50,2’ye yine mobilin ciromuz içindeki oranı ise yüzde 9,37’ye ulaştı. 

ÖZGÜR DOĞAN / HEPSİBURADA.COM PAZARLAMA GRUP BAŞKANI 
“MOBİL GELİRLERİMİZİ 4 KATINA ÇIKARDIK”
ESNEKLİK KAZANDI

 Mobil ticarete başından beri çok inandık. Müşterilerimize mobil kanallardan daha iyi bir deneyim sunmak için mobil platformlara yatırımlarımızı sürdürdük. Hepsiburada.com böylece bilgisayar, tablet, telefon gibi farklı ekranlarda otomatik olarak şekillenme esnekliği kazandı. Mobil uygulamalarımızda barkod tarama, sesle arama, kişiye özel push gönderimi gibi cihaz özellikleri kullanarak satın alma deneyimini zenginleştiriyoruz. Kullanıcılar mağazalarda uygulamamızı açarak fiyat karşılaştırma, ürün hakkında bilgi edinme gibi özellikleri sıklıkla kullanıyor.
YENİ TRENDLER
Günümüzün en yaygın trendlerinden biri olan 2. ekran trendi, mobil alışverişi tetikleyen nedenlerden biri oldu. Biz mobil sitemizi ve uygulamalarımızı yeni müşteri davranışlarını ve yeni trendleri göz önüne alarak geliştiriyoruz. Böylece müşterilerimiz isteği zaman ve yerde, istediği ürünü satın alabiliyor. Mobil uygulamamız 2,7 milyon kez indirilerek en çok indirilen alışveriş uygulaması konumuna geldi. Hafta sonu ve tatil günlerinde hepsiburada.com trafiğinin yüzde 60’ı, siparişlerin yüzde 50’si mobil sitemiz ve mobil uygulamalarımız üzerinden geliyor. 2014’te mobil gelirlerimizi 4 katına çıkardık. 2015’te bu oranlarda önemli yükselişler olacağını öngörüyoruz. 
~
Soner Canko / BKM Genel Müdürü
"Amacımız dönüşümü hızlandırmak"
REHBER OLMAK

BKM Express mobilin ayak seslerinin iyiden iyiye hissedildiği bir dönemde geliştirildi. BKM Express ile basit yaşamı ödeme sistemlerine taşıyoruz. Buradaki temel amacımız hem mobil dünyaya adapte olmakta zorlanan, endişeleri olan işyerlerine de hem mobilin güvenliğinden kuşku duyan kullanıcılara bir rehber olmak ve bu dönüşümü hızlandırmak. Bugün geldiğimiz noktada, BKM Express üzerinden geçen işlemlerin yüzde 40’ı mobil cihazlardan geliyor. Bu rakamın ilerleyen dönemde çok daha büyüyeceğine eminiz.
MOBİL YILI
Bu hızlı gelişimi desteklemek için BKM olarak 2015’i, “mobil yılı” ilan edip “Mobilden aldım” sloganıyla kampanyalarımızı başlattık. Yine bu çerçevede mobildenaldim.com web sitesi aracılığıyla bu yolculuktan öğrendiklerimizi sektörle paylaşıyoruz. BKM mobil yaşam formatının ödeme sistemleri bacağındaki tüm gelişmelerin karşılığını hizmet ve uygulamalarla geliştirmeyi hedefliyor. Kuşkusuz buradaki değişim bugünkü olanlarla kalmayacak. Ödeme sistemleri dünyasında daha pek çok yenilik olacak. İşte bu değişimin karşılığını BKM olarak tüketiciye, işyerine ve tüm ekosisteme sunmayı hedefliyoruz. Bundan sonra da kullanıcıların mobil teknoloji deneyimi yaşadığı bütün cihazlarda ve nesnelerde yer alarak her koşulda basit, kolay ve güvenli ödeme platformlarını sunmak istiyoruz. 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz